Tulipa paha mieli,pappa oli rakentanut pojalle ison merirosvolaivan mutta poikaa kiinnosti vain tabletti
Pappa, miehen isä on entinen puuseppä ja suutari, hyvin kätevä käsistään. Hän oli väsännyt pojalle upean merirosvolaivan ja nähnyt yksityiskohtiin varmasti viikkotolkulla vaivaa. Poika täytti 5 vuotta. Oli niin tabletin lumoissa ettei hoksannut edes sanoa kiitos. Ei kiinnittänyt mitään huomiota lahjaan eikä ole huomioinut sitä synttäreiden jälkeenkään mitenkään. Pitäisikö kuitenkin vääntää joku kiitoskortti, niin surkeana vaari oli?
Kommentit (127)
No jos merirosvolaiva ei kiinnosta, niin se ei kiinnosta. Jokaisella meistä on omat kiinnostuksenkohteet, myös lapsilla. Onhan se kohteliasta kiittää lahjasta, mutta siinä se. Ei kenenkään tarvi pakolla leikkiä lelulla josta ei tykkää. 5v. ei moiseen edes kykene, kyllä lapsesta huomaa että ei tykkää ja tekee asiat vaan pakosta. Luulis aikuisten jo tajunneen tämän. Ehkä vaarinkin olis kannattanut kysellä mistä poika on kiinnostunut, eikä vaan tehdä oman makunsa mukaista lahjaa ja sitten pahastua kun se ei lasta kiinnostakaan. Ei pieni lapsi ole vastuussa aikuisen pahastumisista.
Yleensäkin teette asiasta ihan liian ison. Todennäköisesti se lapsi sillä laivalla vielä leikkii, kunhan aika on oikea.
Tabletti hyllylle viikoksi kirjoitti:
Pyydä vaari esim. teelle luoksesi ja keskustelette sitten hänen kanssaan rauhassa .
ps* Osta hänelle vaikka kukkia,leivo kakku, tai tee itse jotain josta hän varmasti pitää. Kerro miten paljon arvostat hänen huomaavaista ystävällisyyttään poikaasi kohtaan ja miten surulliseksi tulit itsekin poikasi reaktiosta.
Miksi lapsella ei saisi olla omia tunteita ja miksi tämä ei saisi niitä näyttää? Eikö aikuiset tosiaan enää kestä pettymyksiä? Lasten pitää paapoa aikuisia ettei näille vaan tule paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Pappa, miehen isä on entinen puuseppä ja suutari, hyvin kätevä käsistään. Hän oli väsännyt pojalle upean merirosvolaivan ja nähnyt yksityiskohtiin varmasti viikkotolkulla vaivaa. Poika täytti 5 vuotta. Oli niin tabletin lumoissa ettei hoksannut edes sanoa kiitos. Ei kiinnittänyt mitään huomiota lahjaan eikä ole huomioinut sitä synttäreiden jälkeenkään mitenkään. Pitäisikö kuitenkin vääntää joku kiitoskortti, niin surkeana vaari oli?
Katso ap peiliin ja häpeä.Sinä olet sen tabletin pojallesi hankkinut. Tuon ikäiset eivät sellaisia vempeleitä tarvitse.Sä olet vaan halunnut päästä helpolla ja tässä on tulos.
Pyydä vaari esim. teelle luoksesi ja keskustelette sitten hänen kanssaan rauhassa .
ps* Osta hänelle vaikka kukkia,leivo kakku, tai tee itse jotain josta hän varmasti pitää. Kerro miten paljon arvostat hänen huomaavaista ystävällisyyttään poikaasi kohtaan ja miten surulliseksi tulit itsekin poikasi reaktiosta.
Lähtiköhän nyt vähän lapasesta? ;D
Laittakaa se laiva olkkariin koriste-esineeksi ja kieltäkää lasta ehdottomasti edes koskemasta siihen ettei se mene rikki.
Voi ei, vaari-parka!
Tosi surullinen olo tuli tästä.
Miksi lapsi oli tabletilla, kun oli juhlat ja vieraita talossa?!
Meidän 6-vuotiaalla tytöllä on puhelin, tietokone ja saa käyttää myös tablettia, mutta mikään noista ei ole täysin rajattomasti ja ilman sääntöjä hänen saatavillaan.
Ja niinä päivinä kun onkin, hän tekee omaehtoisesti suurimman osan ajasta jotain muuta (leikkii petseillä, rakentaa legoja, askartelee, piirtää, seikkailee ulkona jne.) eikä jämähdä näytön äärelle.
Innostuu todella paljon vaikka maalatusta pahvilaatikosta, jos sellaisen saa.
Vierailija kirjoitti:
Lähtiköhän nyt vähän lapasesta? ;D
Ainoa mikä tässä on lähtenyt lapasesta on nykykersojen naurettava tabletti-addiktio.
Lahjaa antaessa pitää ottaa huomioon lahjan saaja. Vaikka olisi vain lapsi. Tuo lahja oli selvästi sellainen, mikä kiinnosti antajaa itseään. Antaja ei piitannut lahjan saajasta mitään.
Minäkin maalaan hienoja tauluja. Mutta en tyrkytä niitä ihmisille lahjoiksi, kun en tiedä pitäisikö kukaan niitä yhtä hienoina kuin itse pidän. Ei varmaan. Ja niin typerä en ole, että luulisin lapsen ilahtuvan taulustani.
Miksi niin monet nykyään antavat lapselleen tabletin kouraan jo ennen kuin lapsi oppii edes puhumaan tai kävelemään? Sitten tulee näitä lapsia, jotka eivät tiedä tai näe tablettien-ulkopuolisesta-elämästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsella ei saisi olla omia tunteita ja miksi tämä ei saisi niitä näyttää? Eikö aikuiset tosiaan enää kestä pettymyksiä? Lasten pitää paapoa aikuisia ettei näille vaan tule paha mieli.
Sinun mielestäsi on ihan ok että lapsi pelaa tabletilla kun vieraat tulee tuomaan lahjoja? Ja ihan ok että 5 v ei osaa kiittää lahjasta? Aikuisen tehtävä on todellakin tehdä selväksi mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.
Laiva on siis sellainen m * 0,5m ja mukana itse tehdyt puiset leikkihahmot vaatteineen. Pojalla on ylivilkkautta ja esim. Juhlissa ihmispaljouden keskellä herkästi hermostuu ja alkaa nipistellä ja töniä kavereitaan. Tablertille rauhoittuu mikä on juhlissa parempi vaihtoehto kuin riehuminen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lahjaa antaessa pitää ottaa huomioon lahjan saaja. Vaikka olisi vain lapsi. Tuo lahja oli selvästi sellainen, mikä kiinnosti antajaa itseään. Antaja ei piitannut lahjan saajasta mitään.
Ja mistä ihmeestä sait tuollaisen päähäsi? Suurin osa tuonikäisistä ilahtuisi varmasti taidolla tehdystä merirosvolaivasta. Lasta voi toki myös auttaa leikkimään ja näyttää mitä kaikkea ko. laivalla voi tehdä jos hän on tähän asti ollut vain mobiilipelien viihdyttämä, eikä osaa enää leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Laiva on siis sellainen m * 0,5m ja mukana itse tehdyt puiset leikkihahmot vaatteineen. Pojalla on ylivilkkautta ja esim. Juhlissa ihmispaljouden keskellä herkästi hermostuu ja alkaa nipistellä ja töniä kavereitaan. Tablertille rauhoittuu mikä on juhlissa parempi vaihtoehto kuin riehuminen. Ap
Näköjään sulla on paljon tärkeämpiäkin asioita, kuin miettiä aikuisten ihmisten pettymyksiä. Alahan kasvattaa sitä lastasi. Väkivaltainen käytös ei ole ylivilkkautta.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsesi on yleisesti kusipää kaikkia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten sattumoisin ole kuullut että liiallinen ruutuaika aiheuttaa ylivilkkautta ja keskittymiskyvyttömyyttä...
Minulle tuli tästä kyneleet silmiin. Pappa on vuollut puu-merirosvoja rakkaudella lapsenlastaan kohtaan ja vastaanotto on tuollainen :(
Vierailija kirjoitti:
Ens kerralla paukutat sen päähän että kaikista lahjoista pitää kiittää ja huomioida. 5v osaa kyllä.
Voisi paukuttaa sillä tabletilla päähän ihan ensi alkuun.
Mulla on viisvuotias ja vanhempana opetan hänelle tapoja. Tuossa tilanteessa olisin kertonut lapselle miten kiitetään (jos viisvuotias ei muka osannut edes kunnolla kiittää??) ja sitten olisimme tutustuneet laivaan yhdessä ja olisin kertonut miten laivaa on tehty ja ehkä miettinyt lapsen kanssa mitä leikkejä laivan kanssa voi leikkiä. Jos sellaista ei ennen ole ollut niin eihän lapsi välttämättä osaa heti leikkiä. Joka tapauksessa, vanhemmilla on vastuu opettaa
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo tabletti ratkaise mitään, vaan ruokkii jo syntynyttä ongelmaa. Eihän lapsi opi käyttäytymään ihmisten keskellä, kun ratkaisuna on mielen puuduttaminen elektroniikalla. Onko ratkaisuna vielä 15-vuotiaanakin pleikkari, kun ihmissuhdetaidot sivuutetaan ja unohdetaan haasteiden kohtaamisen tärkeys - ratkaisuhan ei itsestään mistään putkahda vuosien myötä. Lisäksi, niin kuin joku täällä sanoikin, passivoivat laitteet (kuten tabletti) pahentavat ylivilkkautta. Lapsen pitäisi päästä leikkimään, käyttämään mielikuvitusta ja keho liikkeelle, jotta ko. luontainen tarve ei pakkaudu sisälle ja ala manifestoitumaan ongelmakäytöksenä.