Veljeni perhe valtaa kesämökin omiin tarpeisiinsa.Ärsyttää!
Joo, tiedän että kesämökkiriitely on jo niin nähty, mutta kirjoitan silti.
Ongelmana siis, että olemme yhteiskäyttäneet veljeni kanssa vanhempiemme mökkiä jo vuosien ajan. Mahdumme sinne samanaikaisesti vanhempamme (jotka melkein asuvat kesät mökillä), veljeni vaimonsa ja 4 lapsensa kanssa sekä minä ja aviomieheni.
Viime vuosina on veljeni perheen vuoksi mökkeily muuttunut todella kurjaksi. Mökki sekä piha on täynnä lasten leluja, on lasten matkasänkyä ja vaipanvaihtotasoa,lastensänkyjä ja vaikka mitä tavaraa vaikka tilaa ei ole ruhtinaallisesti. Mökin aikataulut on lasten aikatauluja, lounasaika melkein aamusta ja ilta päättyy yhdeksältä. Hiljaisuus alkaa aikaisin, alkoholia, musiikkia tai lasten silmille sopimatonta tv-ohjelmaa ei voi katsoa. Ei ole enää hauskoja saunailtoja myöhään kesäyössä, tilalle tuli stressaantuneet ja kireät vanhemmat jotka nukahtavat viimeistään kymmeneltä.
Käytännössä lapset ovat vallanneet kesämökin.
Tänä keväänä oli vain myönnettävä tappionsa ja vuokrasimme kesäksi oman mökin. Varmasti hyvä ratkaisu, mutta ärsyttää silti että miksi meidän pitää luopua mökin käytöstä eikä veljeni perheineen? Hehän "muuttivat" hyvin sujunutta ja hyvässä hengessä toiminutta mökkeilyä erityistarpeineen, aikatauluvaateineen ja tilanvaltaamisineen.
Sanon sen suoraan, joskus on ihan perseestä kun lähipiiri hankkii lapsia.
Herättääkö mitään mielipiteitä palstalaisissa? Varjohan on jo auki varmuuden vuoksi. :D
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Me ostimme aikøinaan tarkoituksella mökkikokonaisuuden. Tässä on ns isomökki jossa useampi makkari, oma keittiö, kylppäri ja vessa. Sitten on lämpimän lasiverannan takana iso yksiö jossa oma terassi, keittiö, kylpääri ja vessa.
Sitten on vielä rannassa rantasauna jossa on keittomahdollisuus, suihku ja puusee.
Ja sitten vieöä oma niemi jossa grillitupa ja hiekkaranta.
Tilat on aina helpp jakaa niin että erirytmiset voi olla erikseen.
Tosi fiksu ratkaisu teillä!
ap
Kun mökki on vanhempien, avainasemassa on se, mitä vanhemmat haluavat.
Jos lapsenlapset ovat ihania ja ryyppäämisen ja yövalvomisten loppuminen helpotus, siihen ei ole nokan koputtamista. Jos taas neljän lapsen rumba tuntuu myös heille kuluttavalta, voitte vuorotella. Tai voitte kysyä saisitteko ihan omia mökkiviikonloppuja kaksistaan pari kertaa vuodessa. Jos siis vanhemmat suostuvat, veljeltä ei tarvitse kysyä.
Tykkääkö veljen vaimo muuten viettää noin paljon aikaa anoppilassa? Tässäkin voi olla vaikutusmahdollisuuksia.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että viiden vuoden kuluttua olet ehkä itse se, joka vaatii vauvalle päiväunirauhaa ja veli voi olla se, jonka pitää suitsia teinien yösaunomisia.
Meillä oli sama tilanne joka ratkaistiin niin että jokainen talous käy eriaikana mökillä, ja se onn toiminut hyvin! Isovanhemmat keskenään, veli lapsiperhehelvettetteineen ja minä ja avopuoliso kahdestaan. Myöhään nukkuminen valvominen ja kiireetön aikatauluton mökkeily on ihanaa!
Kuka yleensä haluaa viettää vapaa-aikaansa vanhempiensa kanssa jossain mökillä? Itse tulisin hulluksi alle tunnissa niiden kanssa :D
Ymmärrän kyllä ap:n pettymystä. Siskollani on kolme lasta, mutta ei meidän mökillä ole luovuttu aikuisten illoista. Päivällä toki lastenkin mukaan mennään, mutta ihan sama aikataulu heillä on kuin meilläkin ruoka-aikojen ja muiden kanssa.
Lapset menee nukkumaan illalla ja aikuiset voi ihan hyvin katsoa aikuisten ohjelmaa. Nyt on minullakin yksi lapsi ja viimeksi kun oltiin kaikki mökillä, väsyneet miehet tais mennä nukkumaan lasten kanssa samoihin aikoihin, minä ja sisko valvottiin aika myöhään.
Miehet heräs lasten kanssa aamulla ja me siskon kanssa vähän myöhemmin. Tärkeintä on ollut mielestäni se, että sisko ei opettanut koskaan lapsiaan nukkumaan hiljaisuudessa, vaan aina on saanut jutella ja katsella telkkaria, vaikka lapset nukkuvat. Mökillämme ei ole ovia, vaan vain verhot makuuhuoneiden oviaukoissa. Ja helpompaa on, kun lapset vähän kasvavat, niin että voivat olla pihassa keskenään.
En toki tunne veljesi perhettä, mutta itselläni on ystäviä, jotka eivät tee lasten kanssa oikein enää mitään, kun kaikki on niin hankalaa tai vaativat kaiken uudelleen järjestämistä ja toiset taas ajattelevat, että lasten mukana olo on vain järjestelykysymys. On mahdollista, että kaikki viihtyvät, jos kaikilla on suurinpiirtein samat tavoitteet.
Ap, mökki on vanhempiesi. Heidän mökkinsä, heidän päätöksensä, miten asia hoidetaan.. Mikset kerro heille ajatuksiasi ja anna heidän päättää säännöistä ja vaikkapa mökilläolovuorot. Minä ainakin jakaisin vuorot, ja muutenkin rajoittaisin vähän sitä, miten usein ja miten paljon mökille ryöpsähtää vieraita.... koko aikaa en todellakaan haluaisi olla ilmainen majatalonemäntä.
Veikkaan, että vanhemmillenne kumminkin on aika tärkeää saada lapsenlapsia lähelle. En tiedä tätä, veikkaan. Sinä voit kysyä vanhemmiltasi.
Sitä paitsi, tuossa on nyt kärjistetysti vastakkain kuuden versus kahden hengen kesäloma. Miksi sinun ja miehesi pitäisikään olla täysin tasa-arvoisia mökkijaossa? Vaikka perinnönjaossa saatkin samanlaisen osuuden kuin veljesi, tässä ei nyt ole kyse ennakkoperinnöstä.
Teillä lienee myös paremmin varaa hommata itsellenne vuokramökki, kuin suurperheellä, joka tarvitsee isomman mökin ja jolla on muitenkin paljon menoja.
En ymmärrä aikuisia jotka roikkuu isovanhempien armon varassa vuodesta toiseen ja käyttää heidän mökkiä niinkuin omaansa. Onhan se halpaa kun ei tarvi maksaa itse rakennus ja ylläpitokuluja,eikä sähköjä, vakuutuksia, kiinteistöveroja jne. Vuokraakaan ei makseta. Hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vuorotelkaa. Et voi vaatia etteivät lapset tulisi enää mökille, ovat osa veljesi perhettä.
Jos teillä olisi fiksut vanhemmat, ne antaisi teille kummallekin perheinenne porttikiellon. Mökki on heidän ja ilmeisesti eivät saa itse juurikaan enää käyttää?
Vuorottelu hyvä - sopikaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aikuisia jotka roikkuu isovanhempien armon varassa vuodesta toiseen ja käyttää heidän mökkiä niinkuin omaansa. Onhan se halpaa kun ei tarvi maksaa itse rakennus ja ylläpitokuluja,eikä sähköjä, vakuutuksia, kiinteistöveroja jne. Vuokraakaan ei makseta. Hyväksikäyttöä.
Tosiaankin. On neli- ja jopa viisikymppisiä aikuisia ja perheellisiä ihmisiä jotka elää vanhempien siivellä vuodesta toiseen. Todella noloa.
Me ainakin roikutaan mökillä juuri siksi kun vanhemmat niin haluaa, vaikka muilla sydän märkänis.
Vierailija kirjoitti:
No tämä ei onneksi koske meitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi kertoa hyvissä ajoin että milloin teillä kesäloma ja jos on kesäkuussa niin ootte sitten heinäkuussa . Em ei toimi niin sitten myyntiin.
Jos on vanhempien mökki, niin ei kai sitä voi ruveta myymään?
Se on vanhempiesi mökki. He varmaan haluavat että kaikki ovat tervetulleita mökille. Siksi olisi outoa vaatia jotain vuorottelua. Eriasia jos mökki olisi sinun ja veljesi puoliksi.
Kohtuullista olisi kysyä esim viikonlopuksi mökkiä lainaan omaan käyttöön. Yhdeksi viikonlopuksi kesässä. Tuskin veljesi on siellä aina? Jos et halua olla mökillä yhdessä veljesi kanssa niin mene sinne silloin kun hänellä ja hänen perheellään on muita suunnitelmia.
Eläkää te siellä mökillä omaa eläämäänne. Jos otatte alkoholia niin otatte. Ei sitä kukaan voi kieltää. Miksi teidän pitäisi elää heidän aikataulunsa mukaan. Syötte kun syötte ja valvotte kun huvittaa
Vierailija kirjoitti:
Säälin vanhempianne.
Sama asia kävi mielessä. Eivät saa edes mökillä olla rauhassa.
No itse en sanoisi mitään, teitte fiksun ratkaisun vuokraamalla mökin itsellenne. Mökki on vanhempien ja kerran he sallivat (ja todennäköisesti nimenomaan haluavat) veljesi lasten ainaisen läsnäolon mökillä niin sinulla ei ole siihen sananvaltaa. Minun vanhempani ovat ainakin ruinaamassa minua ja siskoa perheinemme mökille koko ajan. Minä käyn vaan päiväseltää ja siskon saavat houkuteltua joskus yöksikin. Mökkillä on vanhempieni hankkimana kaikenlaista lasten tavaraa, kun heistä olisi niin kiva, että koko suku muuttaisi kesäksi mökille.
No ei tähän taida olla edes olemassa hyvää ratkaisua. Veli ei halua vuorotella eikä mökki ole minun, joten en voi vaatia vuorottelua. Vanhempiani en aio laittaa asemaan, jossa he joutuisivat valitsemaan kumpi saa olla siellä milloinkin. Siitä tulisi varmasti suuri riita.
Tämän lisäksi se inhottava totuus on kyllä se, mikä yhdessä viestissäkin sanottiin, että perhe lapsineen vain on vähän "tärkeämpi" tämänkaltaisissa asioissa kuin lapseton pariskunta. Mua ei haittaa että täällä joku sen sanoo, mutta en halua laittaa itseäni tilanteeseen jossa kuulen vanhemmiltani miten veli perheineen nyt vain on etulyöntiasemassa lasten vuoksi.
Me hankimme oman mökin, tai katsellaan nyt tämä kesä tuolla vuokramökillä miten sujuu, ja sitten päätetään mitä tehdään. Asioilla on tapana järjestyä. :)
ap
Tässä tapauksessa mökillä vietetään sellaista elämää kuin sen omistajat haluavat. Ei ap:n päätös eikä veljen päätös.
Mökki on vanhempienne, joten heillä on oikeus päättää, ketkä ovat mökille tervetulleita ja minkälaisia tavaroita siellä saa säilyttää jne. Jos vanhempanne kokevat lapset aina tervetulleiksi, ei teillä ole oikeutta vaatia vuoroviikkoja tms. Omistajat päättävät tällaisista asioista. Oman mökin vuokraus on hyvä ratkaisu. Siellä saatte viettää itsenne näköistä kesää ja olla itsellenne mieluisassa seurassa.
Mä luulen että lasten aikataulu saattaa olla sopivampi niille isovanhemmillekin...?