Aivan absurdi tilanne. Ostettiin tontti ja rakennettiin talo lapsiperheiden suosimalle alueelle.
Ei olla edes kauaa vielä asuttu ja nyt on jo kärhämää naapureiden kanssa.
Tämä tontti oli tyhjillään aika kauan, kunnes ostimme tämän. Naapuruston lapset oli ennen meidän muuttoa tottuneet leikkimään tuossa pienessä metsikössä (joka jäi meidän tontille) ja laskemaan tuota pientä kumpua pyörillä ja talvella pulkilla. Muutostamme asti naapurit puhuivat siitä, että heidän lapset aina leikkii tässä kummulla ja metsikössä, ei kiinnitetty sen suurempaa huomiota vaan luultiin, että puhuvat menneistä ajoista.
No kun aloin alkuviikosta istuttamaan kasveja tuohon kumpuun kun ajattelin, että siitä tulee kaunis sellainen kukkiva pieni "rinne". Naapurin äiti oli lastensa kanssa kävelyllä ja alkoi naureskella, että nuo kasvit ei kyllä kauaa kestä kun lapset siinä leikkii.
Totesin, että ei meillä ole lapsia. Tämän kun sanoin niin tuon naisen ilme oli näkemisen arvoinen. Alkoi änkyttämään, että heidän lapset ja naapurien lapset rakastaa laskea tuota pientä kumpua. Ei millään tajunnut, että se hiton kumpu on nyt meidän tontilla ja en todellakaan halua vieraita lapsia laskemaan mäkeä omaan pihaani.
Sen jälkeen ei ole enää tervehtinyt minua, eikä ole moni muukaan.. Lisäksi puhuivat eilen todella kovaan ääneen tuossa meidän talon vieressä kulkevalla kävelytiellä, että "Hittoako tollaset snobit lastenvihaajat muuttaa lapsiperhe alueelle" jne. No ei vihata lapsia vaikka meillä ei lapsia vielä olekkaan. Että terveisiä vaan täältä idyllistä :D
Onko kaikkialla näin sairasta vai mikä noita vaivaa?
Kommentit (754)
Vierailija kirjoitti:
Penskat nyt ei aina tajua sosiaalisia normeja. Itse kävin kaverin kanssa lapsena sen mummon ja papan luona kylässä. Tarjosivat kahvia ja jäätelöä, ja olivat tosi mukavia.
Kerran sitten yksin kävelin saman talon ohi ja muistin jäätelöt. Eikun ovelle ja "keittäkääpäs kahvia". Nehän keittivät, mutta kahvipöydässä kyselivät, että kuka mahdan olla. Sitten kertoivat, kuinka yleensä menetellään, että kylään vain sen kaverin kanssa.
Itsellä vähän sama, kun eräs naapurin penska kertoi saavansa toiselta naapurilta, joka oli hänen vanhempiensa työkaveri, viiden kilon kuulan. Menin sitten toisen naapurin kakaran kanssa pyytämään sitä kuulaa ja saimmekin sen. Ja ymmärsimme, että omaksi, ikää oli alle kouluiän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä näitä "lapsiperheiden suosimia omakotitaloja" rakentavat suht hyvin koulutetut ihmiset. Miksi he käyttäytyvät kuin apinat ja istuttavat lapsiin samaa mallia? Eikö ihmiset enää osaa olla huomaavaisia?
Näissä suht hyvin koulutetuissa ihmisissä on usein juuri niitä, joiden mielestä Minun lapselleni vain parasta (paino sanalla minun), lapsi on se elämän lellitty keskipiste jonka ehdoilla mennään ja jolle ei poikkipuolista sanaa haluta sanoa.
Rahvaamman väen keskuudessa voidaan pitää enemmän kuria.
Arvaapa, kumman porukan vanhemmista on minulle enemmän vaivaa kotiinsoittojen ym. muodossa?
- ope
Tai paremminkin Vain minun lapselleni parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko minäkään. Jokuhan sen tontin on omistanut ennen ap:ta ja pientaloalueilla ollaan tosi tarkkoja, ettei mennä toisten tonteille ilman lupaa.
Voi olla esim kunnan jakamia tai isommista tiloista lohkottuja myymättömiä tontteja, tuskin niitä kukaan vahtii. Pitävät tyhjiä tontteja yleisinä alueina.
Yhdessä paikassa piti tuollaisella paikalla naapuri matkailuvaunuaan ja venettään, tarvittiin ulosottomies siirtämään ne rakentamisen tieltä. Halvaksi tuli sekin lysti, siis sille naapurille. Ei ole oma kokemus, kaveria vaan auttelin paalutuksissa.
Lähellä, missä itse asun lakkautettiin koulu. Myyty tonteiksi. Epäilen että siellä on vastaavia ongelmia. Onhan ihmiset tottuneet käyttämään sitä pihaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko minäkään. Jokuhan sen tontin on omistanut ennen ap:ta ja pientaloalueilla ollaan tosi tarkkoja, ettei mennä toisten tonteille ilman lupaa.
Voi olla esim kunnan jakamia tai isommista tiloista lohkottuja myymättömiä tontteja, tuskin niitä kukaan vahtii. Pitävät tyhjiä tontteja yleisinä alueina.
Yhdessä paikassa piti tuollaisella paikalla naapuri matkailuvaunuaan ja venettään, tarvittiin ulosottomies siirtämään ne rakentamisen tieltä. Halvaksi tuli sekin lysti, siis sille naapurille. Ei ole oma kokemus, kaveria vaan auttelin paalutuksissa.Lähellä, missä itse asun lakkautettiin koulu. Myyty tonteiksi. Epäilen että siellä on vastaavia ongelmia. Onhan ihmiset tottuneet käyttämään sitä pihaa ym.
Eipä ole meillä ollut vanhan kyläkoulun pihalla mitään ongelmia. Keinutkin jäi paikalleen enkä minä tykkäisi pahaa, jos joku lapsi niissä kävisi keinumassa, mutta ei ole ketään käynyt. Me löydettiin vintiltä vanhoja koulukirjoja ja pulpetteja. Pulpetit on niin pientä mallia, että aikuinen ei pysty mukavasti istumaan. Kysyin kunnan opetustoimesta, voisiko niitä lahjoittaa muualle, kun ovat ehkä unohtuneet vintille. Ei kelpaa. Ei niitä kirppikselläkään kehtaa myydä, kun isot leimat, että kunnan omaisuutta. Mielelläni lapsiperheille lahjoittaisin kotikäyttöön, mutta missä ne lapsiperheet oikein lymyää, kun ketään ei näy missään. Kylän raitilla kulkee vanhoja miehiä ja naisia. Kylät taitaa tyhjentyä lapsiperheistä sen jälkeen, kun koulu lakkautetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteesi, tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn silti: onko tontilla jokin maanpäällinen merkki, joka osoittaa, missä tontin rajat menevät? Olen ehkä ostamassa ok-taloa ja piirustuksissa tontin rajat toki näkyvät, mutta entä paikan päällä? Naapureita on joka suunnassa.
Yleensä maanpinnassa näkyy oranssit metallikuutiot eli rajapyykit. Jos näitä ei ole, pyytäkää ehdottomasti kaupunkia ne laittamaan. Se maksaa jonkun verran, mutta eipä tarvitse naapureiden kanssa tapella rajoista.
Ne rajapyykit laitetaan silloin tonttien nurkille, kun tehdään maanmittaus, eikä niitä rajapyykkejä saa kukaan peittää, poistaa eikä siirtää omin lupinensa.
Paljonko tällainen maanmittaus/rajankäynti maksaa, jos tontin uusi omistaja haluaa sellaisen teettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattomia tapauksia (vaikka uskon että ovat totta). Ei siinä mitään jos joku ei tiedä asioita mutta yleensä näitä "lapsiperheiden suosimia omakotitaloja" rakentavat suht hyvin koulutetut ihmiset. Miksi he käyttäytyvät kuin apinat ja istuttavat lapsiin samaa mallia? Eikö ihmiset enää osaa olla huomaavaisia?
Olen lapsena ja nuorena asunut kahdessa maassa omakotitalossa. Silloin tultiin etuovelta kysymään (lapsia) ulos, nykyään ei rivarin pihalla saa edes juoda aamukahvia ilman että joku (muksu) on puolen metrin päässä tölläämässä ja mankumassa lasta ulos. Ovikelloa soitetaan 10 kertaa päivässä (miksei se tuu, koska se tulee, kauanko te syötte). Vanhemmat notkuu puhelimella ja tupakalla.
T: Se ikävä ihminen
Tämä oli kyllä todella rasittavaa. Nykyään asumme kerrostalossa, jonne ei pääse ilman ovikoodia ja lapsetkin on jo niin isoja, ettei ole kukaan mankumassa pihalle viiden minuutin välein. Rivitalo oli kyllä yhtä h e l v e t t i ä lasten kanssa asuessa tämän ongelman takia. Mutta kun ajattelin, että koitan sietää sitä, koska se oli lapsille helppoa, oli helppo mennä ulos, hyvät piha-alueet jne.
Kun asuin kerrostalossa, ovikoodia jaettiin surutta kaikille ja oli se jopa kaiverrettu usealla ulkomaankielellä jopa oven pieleen, ettei kenellekään jää epäselväksi.
Vaikka koodia vaihdeltiin, uusi oli jaossa hetken päästä.
Ihan susi keksintö koko ovikoodi.
Ollaanko asuttu samassa? Kauppakartanonkatu 16?
Vuosaari/Itäkeskus...hrrrr.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä maalla ole ikinä ollut riesana lapset. Tontit on isoja, vaikka naapuri asuisi vieressä.
Marjanpoimijat täällä riesana on. Esim. viime heinäkuun lopulla oli lämmintä ja nukuttiin ikkunat auki. Heräsin lomalla aamulla klo 7.30 siihen, että koirat murisee ja ulkoa kuuluu auton ovien läiskintää ja puhetta. Menin tuvan ikkunasta katsomaan. Marjastajat oli jättäneet autonsa meidän pihatien varteen tai oikeastaan pihan puolelle ja kumisaappaita pukivat jalkansa. Yksi mies, kaksi naista 60-70 v. Kun ehdin pukeutua ja mennä ulos, olivat jo häipyneet autolta. Ajattelin, että olkoot, pitäkööt autonsa pihassa, kunhan pysyvät itse metsässä. Mutta jumankekka ne tempun teki. Meillä on pihatien varrella villivadelmaa ja istutettua puutarhavadelmaa. Nämä olivat poimineet kaikki kypsät vadelmat, myös puutarhavadelmat jossain vaiheessa, ilmeisesti takaisin autolle tultuaan. Olin niin vihainen, että hyvä kun en poliisille soittanut.
Toinen tapaus toistuu joka vuosi. Meillä on takapihan puolella ensin mansikkamaa, sen jälkeen muutama puu ja puiden takana rinteessä viinimarjapensaat. Joku käy varkaissa viinimarjoja poimimassa. Pari vuotta luultiin, että rastaat tyhjentää, mutta mieheni oli takapihan puolella nurmikkoa leikatessaan nähnyt ihmisen, joka lähti valkoisen sankon kanssa metsään päin. Mieheni huusi, että hei, kenen luvalla poimit meidän marjoja, mutta sankon kanssa kulkija oli jo metsän puolella, tuskin kuuli tai ei välittänyt. Tänä vuonna laitoin kyltin, että alueella kameravalvonta. Katsotaan, säilyykö marjat. Osan herukoista olen jo poiminut, osa vielä puoliraakoja.
Minä pidin aiemmin pientä niittyä siinä viinimarjapensaiden vieressä. Heittelin mm. päivänkakkaran ja ruiskaunokkien siemenet ja istuttelimme auringonkukan taimia. Kasvatin siemenestä niitä taimiksi ja istutin niitylle. Riittäisi pörriäisille ruokaa ja meillekin tulee paremmin sitten marjoja. Enää en viitsi pitää niittyä, koska kukat varastetaan. Ihan saksilla joku käy leikkaamassa. Epäilin paikkakunnan torilla kukkia myyvää pariskuntaa, vaikkei todisteita ole. Heillä on ollut samannäköisiä kukkakimppuja myynnissä, joita meidän niityltä voisi kerätä ja auringonkukkia myyvät syksyisin. Eivät osanneet tarkalleen sanoa, mistä kukat peräisin, kun kysyin ohimennen asiaa viime syksynä ja meiltä oli samoihin aikoihin auringonkukat leikattu. Voi olla myös, että torimyyjät ostaa joltain yksityiseltä kukkia ja se yksityinen käy ahneuksissaan varkaissa ja väittää itse kasvattaneensa.
Nuo auringonkukat on kyllä riesa, olen huomannut. Kunnat laittaa auringonkukkia ja niitä SAA käydä poimimassa. Sitten kun itse yrität oman pienen auringonkukkapellon laittaa, sielläkin käydään kukkavarkaissa. Esim. meillä on ollut talon ja hiekkatien välissä. Ajattelin, että on iloa itselle (näkyy ikkunasta) ja ohikulkijoille. Ne kukat vaan tahtoo lähteä ohikulkijoiden mukaan ja röyhkeimmät on pysäyttäneet auton hiekkatien reunaan, hyppineet ojan yli auringonkukkia keräämään meidän tontilta. Meidän talon jälkeen on hiekkatiessä mutka, joten uhkarohkea temppu parkkeerata tielle juuri ennen mutkaa. Ei meilläkään ole yhtään lasta nähty kukkien kimpussa vaan ihan aikuista väkeä.
Vierailija kirjoitti:
En voi mitään sille, että sympatiani jotenkin ovat kivan leikkipaikkansa menettäneiden lasten puolella. Itse kun kaipaan vieläkin lapsuuden leikkipaikkojani. Ehkäpä antaisin lasten jatkaa leikkijään ja tekisin istutukseni muualle. Voihan sitä lasten riemustakin iloita. (Itse olen lapseton.)
Naapureilla on tietenkin täysi oikeus olla tervehtimättä aloittajaa. Eihän tuossa mitään kränää vielä ole syntynyt, ainoastaan viileät suhteet.
Eli sinusta olisi ok, että ostaisit tontin, rakentaisit talon tai ostaisit vanhan kiinteistön ja sinun pihalla ramppaisivat naapurit ja naapurien lapset kuin kotonaan potkimassa palloa, poimimassa marjat pensaista ja kusettamassa koiriaan, koska näin he ovat aina tämän tyhjän tontin/asumattoman talon kohdalla tehneet ja heille tulee tippa silmään, jos se nyt yhtäkkiä kielletään?
Ehkä olet sen tyyppinen ihminen jota tuollainen toiminta ei haittaa, mutta suurin osa ei halua naapureita pomppimaan tontilleen.
Lisäksi ne lapset kasvaa. Onko kiva seurata vielä teinienkin riemua, kun juovat salakaljaa, luukuttavat musiikkia yökaudet ja käyttävät kumpua motocrossratana? Kun on niin ihanan nostalgista ja tunnelmallista siinä riekkua, lapsuuden leikkipaikalla.
hankkikaa semmonen räksyttävä koira pihalle 🤡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä maalla ole ikinä ollut riesana lapset. Tontit on isoja, vaikka naapuri asuisi vieressä.
Marjanpoimijat täällä riesana on. Esim. viime heinäkuun lopulla oli lämmintä ja nukuttiin ikkunat auki. Heräsin lomalla aamulla klo 7.30 siihen, että koirat murisee ja ulkoa kuuluu auton ovien läiskintää ja puhetta. Menin tuvan ikkunasta katsomaan. Marjastajat oli jättäneet autonsa meidän pihatien varteen tai oikeastaan pihan puolelle ja kumisaappaita pukivat jalkansa. Yksi mies, kaksi naista 60-70 v. Kun ehdin pukeutua ja mennä ulos, olivat jo häipyneet autolta. Ajattelin, että olkoot, pitäkööt autonsa pihassa, kunhan pysyvät itse metsässä. Mutta jumankekka ne tempun teki. Meillä on pihatien varrella villivadelmaa ja istutettua puutarhavadelmaa. Nämä olivat poimineet kaikki kypsät vadelmat, myös puutarhavadelmat jossain vaiheessa, ilmeisesti takaisin autolle tultuaan. Olin niin vihainen, että hyvä kun en poliisille soittanut.
Toinen tapaus toistuu joka vuosi. Meillä on takapihan puolella ensin mansikkamaa, sen jälkeen muutama puu ja puiden takana rinteessä viinimarjapensaat. Joku käy varkaissa viinimarjoja poimimassa. Pari vuotta luultiin, että rastaat tyhjentää, mutta mieheni oli takapihan puolella nurmikkoa leikatessaan nähnyt ihmisen, joka lähti valkoisen sankon kanssa metsään päin. Mieheni huusi, että hei, kenen luvalla poimit meidän marjoja, mutta sankon kanssa kulkija oli jo metsän puolella, tuskin kuuli tai ei välittänyt. Tänä vuonna laitoin kyltin, että alueella kameravalvonta. Katsotaan, säilyykö marjat. Osan herukoista olen jo poiminut, osa vielä puoliraakoja.
Minä pidin aiemmin pientä niittyä siinä viinimarjapensaiden vieressä. Heittelin mm. päivänkakkaran ja ruiskaunokkien siemenet ja istuttelimme auringonkukan taimia. Kasvatin siemenestä niitä taimiksi ja istutin niitylle. Riittäisi pörriäisille ruokaa ja meillekin tulee paremmin sitten marjoja. Enää en viitsi pitää niittyä, koska kukat varastetaan. Ihan saksilla joku käy leikkaamassa. Epäilin paikkakunnan torilla kukkia myyvää pariskuntaa, vaikkei todisteita ole. Heillä on ollut samannäköisiä kukkakimppuja myynnissä, joita meidän niityltä voisi kerätä ja auringonkukkia myyvät syksyisin. Eivät osanneet tarkalleen sanoa, mistä kukat peräisin, kun kysyin ohimennen asiaa viime syksynä ja meiltä oli samoihin aikoihin auringonkukat leikattu. Voi olla myös, että torimyyjät ostaa joltain yksityiseltä kukkia ja se yksityinen käy ahneuksissaan varkaissa ja väittää itse kasvattaneensa.
Nuo auringonkukat on kyllä riesa, olen huomannut. Kunnat laittaa auringonkukkia ja niitä SAA käydä poimimassa. Sitten kun itse yrität oman pienen auringonkukkapellon laittaa, sielläkin käydään kukkavarkaissa. Esim. meillä on ollut talon ja hiekkatien välissä. Ajattelin, että on iloa itselle (näkyy ikkunasta) ja ohikulkijoille. Ne kukat vaan tahtoo lähteä ohikulkijoiden mukaan ja röyhkeimmät on pysäyttäneet auton hiekkatien reunaan, hyppineet ojan yli auringonkukkia keräämään meidän tontilta. Meidän talon jälkeen on hiekkatiessä mutka, joten uhkarohkea temppu parkkeerata tielle juuri ennen mutkaa. Ei meilläkään ole yhtään lasta nähty kukkien kimpussa vaan ihan aikuista väkeä.
Ihmiset on kyllä typeriä! Sama se on kaupungissa omenapuun kanssa. Vaikka olisi aita, kurkotellaan sen yli ja vedetään omenoita suoraan puusta. Asuinalueilla on monessa paikassa säädökset, minkä korkuisen ja mistä materiaalista aidan saa rakentaa. Esim. meidän alueella puusta saa tehdä ja korkeus enintään 1,50 metriä. Pensasaita myös mahdollinen, mutta sekään ei saa kasvaa 1,50 metriä korkeammaksi. Moniko viitsii aina olla leikkaamassa, ettei nyt vaan sojota oksat 1,54 metrin korkeuteen. En ymmärrä, mihin ne aidan korkeudet perustuu, koska joka tapauksessa se voi autoilijalle olla näköeste. Ei se autoilija kuitenkaan niin korkealla istu.
Laiturilta käydään hyppimässä ja siitä mennään uimaan. Meillä on käyttöoikeus vesistöön. Kotoa matkaa pari kilometriä. Kysyttiin lupaa tehdä pieni laituri ja lupa saatiin, kunhan se on yksityiskäytössä, ei julkisessa. Siellä käy koko ajan ihmisiä ilman lupaa. Ajoin heinäkuun helteiden aikaan matonpesijän pois. Räsymattojen kanssa oli tullut meidän laiturille, vaikka siellä on kyltti yksityisalue. Lapsia olen häätänyt pois uimasta. Minä en mene vastuuseen, jos siitä laiturilta hyppää ja onkin liian matalaa ja loukkaa itsensä. Pahimmat on onkijat ja virvelöijät. Viime kesänä kahlasimme etsimässä ongenkoukkuja. Kaislikkoon takertuu helposti kiinni ja sinne ne koukut jätetään, kun ei viitsitä nähdä vaivaa raivatakseen pois.
Minusta on irvokasta, ettei pienten lasten anneta leikkiä... Nuori lapsivastainen pari olisi ollut 60 vuotta sitten kummajainen... antaa lasten elää ja temmeltää... Rauno
Tori.fihin annetaan-ilmoitus. Tai jos et halua antaa kauempaa tuleville, laita kaupan ilmoitustaululle.
Vierailija kirjoitti:
Tori.fihin annetaan-ilmoitus. Tai jos et halua antaa kauempaa tuleville, laita kaupan ilmoitustaululle.
Tämä oli vastaus numerolle 609, joka halusi lahjoittaa vanhoja pulpetteja, mutta ei löytänyt ottajaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kiva seurata vielä teinienkin riemua, kun juovat salakaljaa, luukuttavat musiikkia yökaudet ja käyttävät kumpua motocrossratana?
Tarkoitat varmaan TUOTA kumpua. :)
Vierailija kirjoitti:
Naapurin nuoripari asensi trampoliinin aivan tontin rajalle, ikkunoidemme alle.
Muutaman viikon kestin lasten kirkumista, kunnes mitta täyttyi ja äänitin Youtubesta cd:lle kaikista junteinta musiikkia mitä löysin, "Aarne Tenkanen, nain sua edestä ja takaa", "Hector, juodaan viinaa" ja muita suomirokin helmiä.
Laittelin saunan eteiseen soimaan kohtuullisella volyymilla (juopotellessa tosin äänenpaineetkin kasvoivat :-) ja meni viikon päivät niin tramppa siirrettiin talon toiselle puolelle.
Kiitos nauruista ja hyvästä vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä paikassa piti tuollaisella paikalla naapuri matkailuvaunuaan ja venettään, tarvittiin ulosottomies siirtämään ne rakentamisen tieltä. Halvaksi tuli sekin lysti, siis sille naapurille. Ei ole oma kokemus, kaveria vaan auttelin paalutuksissa.
Meidänkin tontti oli yli 30 vuotta "puisto". Siis naapurusto luuli sitä puistoalueeksi, kun oli pelkkää metsää rakentamaton läntti okt-alueella. Mutta oikeasti oli ostettu joskus 1970-luvun alussa yhtä aikaa kun alueen muut tontit, pari joka sen osti vaan erosi saman tien, ja tontti jäi naiselle. Joka sitten 30+ vuotta myöhemmin totesi, että ei hän varmaan tule siihen mitään koskaan rakentamaan...
Vierailija kirjoitti:
Eläkää omaa elämää ja antakaa kiukutella.
Kannattaa rajata piha-alue.
Ystävyyttä teille ei tule, se on selvä.Se on teidän tontti ja heidän täytyy se tajuta ja muuttaa toimintaaansa.
Myykää tontti niille lapsiperheille yhteiskäyttöön. Tai jos ei lapset muuten haittaa, vuokratkaa se nyppylä. Muuten, käsite lapsiystävällinen alue on ihan tuubaa, ei sellaisella voi myydä eikä ostaa jos ei ole tarhoja tai alakouluja ihan lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on irvokasta, ettei pienten lasten anneta leikkiä... Nuori lapsivastainen pari olisi ollut 60 vuotta sitten kummajainen... antaa lasten elää ja temmeltää... Rauno
Ja mieluimmin naapurien tonteilla ettei oma sotkeennu. Sitä varten naapurit ovat.
Siis eihän tuossa mitään, kun sovitte vain pelisäännöt.
Lapset saa tulla leikkimään kummulle ja sinä saat sitten käydä naapureiden pihoilla keräämässä kukkia tai mansikoita, lainata ruohonleikkuria tai käydä vaikka vähän paljuilemassa.
Olettehan yhtä isoa yhteisöä kaikki <3