Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienet häät tulossa, tuntuu ihan turhalta kaikki

Vierailija
24.05.2017 |

Mennään naimisiin kesällä 2018. Molemmilla meillä on pienehkö suku eikä paljoa kavereita. Vieraita tulee optimistisestikin ajatellen alle 50, olettaen, ettei kukaan vanhus kuole/sairastu pahasti ja että kaksi ulkomailla asuvaa kaveria tulisivat molemmat. Oltiin viikonloppuna miehen ystävän häissä ja ne olivat IHANAT häät, joissa oli lähemmäs 100 vierasta. Oli kivaa ohjelmaa, ihmiset viihtyivät ja me "nuoret" bailattiin neljään asti. Noiden jälkeen omat häät vaan ovat tuntuneet ajatuksenakin aika paskoilta.

Olen pikkutytöstä asti haaveillut, että menen naimisiin kotipaikkakuntani pääkirkossa. Mitä järkeä siinäkään on, jos satoja henkiä vetävässä kirkossa on se vaivaiset 40-50 ihmistä? Hääjuhlissa ylivoimainen enemmistö on keski-ikäisiä ja sitä vanhempia, joten tuskin päästään hulluna tanssimaankaan. Oman puolen suku on sellaista, että se on häävalssin jälkeen kiitos hei ja miehen suvussa taas on porukkaa, joiden suhde alkoholiin on aika ongelmallinen.

Onko tässä nyt turhaa kunnon häitä järjestääkään? Maistraatissa vihkiminen ja kotosalla kakkukahvit vanhemmille ja meidän siskoille? Vai laajentaako kutsuttujen joukkoa jotenkin "keinotekoisesti", siis esim. työkavereihin, jotka ovat hyviä tyyppejä mutta vapaa-ajalla ei hengailla pikkujouluja lukuunottamatta? Haluaisin vaan sellaiset kivat rennot isot kaverihäät, mutta minkäs teet...

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aivan loistavat 40 hengen häät, siviilivihkiminen rannalla ja rento tunnelma. Pieni vierasmäärä niin on helppo varmistaa ettei ruoka ja juoma lopu kesken. Koita nähdä positiiviset puolet. Asenne ratkaisee :)

Vierailija
2/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 50 ihmisen häät ovat isot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko menossa naimisiin rakastamasi miehen kanssa vai oletko järjestämässä itsellesi prinsessapäivää?

Ne häät ovat vain kissanpieru ihmisten elämässä.

Vierailija
4/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin vaikeaa järjestää yhdet häät, eiköhän ole parempi, ettei järjestä ollenkaan ja jatkaa vain avoliittomeiningillä.

Voi yhren kerran.

T. huomenna hopeahääpäiväänsä viettävä.

Vierailija
5/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meidän häissä oli 15 ihmistä, ja mun mielestä meillä oli ihanat häät 😖 Pelkästä suuresta vierasmäärästäkö ne ihanat häät syntyy...?

Vierailija
6/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on hääkateus.

Vierailija
7/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko menossa naimisiin rakastamasi miehen kanssa vai oletko järjestämässä itsellesi prinsessapäivää?

Olen kai vaan surullinen siitä, että monet saavat molemmat - unelmien prinsessapäivän ja rakastamansa puolison. 

Vierailija
8/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kirkkohäät, vieraita alle 50. Ei varattu sitä kaupungin isoa hienoa kirkkoa vaan pienempi kirkko (joka sekin näytti melkoisen isolta vierasmäärään nähden). Siskolla oli myös kirkollinen vihkiminen, joka tapahtui juhlapaikalla.

Ei se oikeasti mitään maistraattihäitä vaadi, jos pienet häät järjestää. Eikä kirkossa ole pakko mennä naimisiin isosti.

Vierailija
9/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs luulet, tuleeko niistä teidän häistä yhtä ihanat kun ne kaverin häät olivat kun paikalla on 100 toisilleen entuudestaan tuntematonta ihmistä, joista 50 miettii "mitä hittoa mä teen täällä?". Kutsut ne ihmiset joiden seurassa itse ja miehesi viihdytte ja heidän kanssa vietätte mukavan illan. Satsaa hyvään bändiin, se saa jäykemmmänkin sukulaistädin tanssimaan.   

Vierailija
10/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kirkkohäät, vieraita alle 50. Ei varattu sitä kaupungin isoa hienoa kirkkoa vaan pienempi kirkko (joka sekin näytti melkoisen isolta vierasmäärään nähden). Siskolla oli myös kirkollinen vihkiminen, joka tapahtui juhlapaikalla.

Ei se oikeasti mitään maistraattihäitä vaadi, jos pienet häät järjestää. Eikä kirkossa ole pakko mennä naimisiin isosti.

Ai juu, ja yksi tuttu meni naimisiin kirkossa (ei kirkkoherranvirastosa tai seurakuntatalolla vaan siis kirkossa) kahden todistajan läsnäollessa.

Vierailija
11/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kai vaan surullinen siitä, että monet saavat molemmat - unelmien prinsessapäivän ja rakastamansa puolison. 

Lienetkö valmis avioliittoon jos unelmoit prinsessapäivästä? Naimisiinmenon pointti on solmia sopimus yhteisestä elämästä, ei häät ja vaatteilla koreilu. Meillä oli maistraatissa paikalla molempien perheet ja kaksi ystävää todistajina, mutta kumma kyllä saivat silti meidät siellä vihittyä ilman kirkkoa ja viittäkymmentä vierasta.

Vierailija
12/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienetkö valmis avioliittoon jos unelmoit prinsessapäivästä? Naimisiinmenon pointti on solmia sopimus yhteisestä elämästä, ei häät ja vaatteilla koreilu. Meillä oli maistraatissa paikalla molempien perheet ja kaksi ystävää todistajina, mutta kumma kyllä saivat silti meidät siellä vihittyä ilman kirkkoa ja viittäkymmentä vierasta.

Lienen kyllä, olen lähemmäs 30-vuotias ja seurustelua on takana 9 vuotta. Sanot tuossa vähän rivien välissä, että isot ja kauniit häät järjestävät eivät olisi valmiita avioliittoon - asiahan ei suinkaan ole niin, eikä kaikessa aina tarvitse noudattaa suomalaista "vaatimattomuus kaunistaa"-ihannetta, johon toki sopii hyvin se, että uskotellaan itselle, että vain hiljaa lounastunnilla maistraatissa naimisiin -liitot ovat niitä Oikeita ja Aitoja. 

Häät on aikuisiällä ainoa mahdollisuus järjestää oikeasti isot, iloiset juhlat, ja kovasti haluaisin sellaiset itsekin saada ja vieraille tarjota. 

Vierailija
13/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 Ihmiselle saat aika paljon messevämmät tarjoilut kuin 100 ihmiselle.

En tajua vinkumistasi.

Vierailija
14/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsut häihisi ihmisiä, joiden kanssa et halua juhlia? Ja luuletko, että ne kadehtimasi häät ovat syntyneet ilman stressiä ja itkupotkuraivareita? Häät voivat näyttää unelmahäiltä vieraan silmin ja samalla morsian on saattanut kihistä raivosta sisäisesti, kun jokin tarkkaan suunniteltu yksityiskohta ei toteutunutkaan niin kuin piti. Lopulta häistä jää paska maku.

Meidän häissä oltiin minä ja mies. Silti pidettiin kirkkohäät. Juhlia en järkännyt kun en halunnut pilata hääpäivääni ylimääräisellä stressillä. Kavereille voisin järjestää nyt kesällä jotkut juhlat, mikäli siltä tuntuu.

Vierailija
15/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli alle 20 vierasta ja vihkiminen Oulun tuomiokirkossa. So what, että oli tyhjää? Ei sitä sillä hetkellä ajattele ollenkaan, kun suurimman osan vihkimisestä on muutenkin selkä vieraita päin. Vihkimisen jälkeen illallinen yksissä Oulun vanhimmista juhlatiloista, kyseinen holvi oli rakennettu 1600-luvulla. Kuvat otettiin samoissa tiloissa, missä on tanssittu Elias Lönnrotin häitä. Tanssimaankin päästiin. Ei se vieraiden määrä, vaan laatu. Pienellekin porukalle voi järjestää "kunnon" häät, jopa helpommin kuin sadalle hengelle. Mieluummin näin, kuin että olisi ison vierasmäärän takia jouduttu johonkin nuorisoseuran jumppasaliin.... 

Vierailija
16/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta ajatella, että väki vähenee ja pidot paranee! Meillä kävi aikonaan samoin, kutsuttuja oli lähes 100, lopulta tuli n. 50 vierasta. Monilla vaan sattui olemaan jotain muita juttuja samaan aikaan. Häämme olivat silti aivan ihanat, parhaat missä koskaan olen ollut! Meillä oli paremmin rahaa järjestää kaikkea, oli keskivertoa paremmat ruuat yms. 

Nyt meillä on käymässä lapsen ylioppilasjuhlien kanssa samalla tavalla. Nuori ei halunnut mitään yleistä kutsua, vaan ainoastaan lähisuku, kummit ja muutama ystävä, yhteensä n. 30 vierasta. Tulossa on kuitenkin vain n.10. Ensin harmitti nuoren puolesta vietävästi, varsinkin kun monen poisjäävän syy oli selvästi keksitty. Itse olemme osallistuneet ahkerasti suvun ja ystäväpiirin juhliin, pois on jääty vain, jos on ihan ylitsepääsemätön este. Eihän siinä mitään, ei kenenkään ole pakko osallistua toisten juhliin, vaikka pidän hyviin tapoihin kuuluvana, että osallistutaan, jos on mahdollista. 

Nyt olen ajatellut asian hyviä puolia: laitankin todella hyvän ruuan, kotikalja korvautuu hyvällä viinillä, kaikki vieraat voivat olla mukana juhlan alusta asti, eli tulla jo koululle aamulla. Kahvit katetaan terassille, mikäli sää sallii. Lisäksi on vielä kivaa ohjelmaa tulossa, jota ei olisi voitu toteuttaa, jos kaikki vieraat olisivat tulleet. Uskon, että tulee meille kaikille ikimuistoisen ihana päivä. Ja niin tulee teillekin! Ihanaa hääpäivää teille ja onnellista yhteistä elämää!

Vierailija
17/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mies on sinulle vain statisti. Säälin miestäsi.

Vierailija
18/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lienen kyllä, olen lähemmäs 30-vuotias ja seurustelua on takana 9 vuotta. Sanot tuossa vähän rivien välissä, että isot ja kauniit häät järjestävät eivät olisi valmiita avioliittoon - asiahan ei suinkaan ole niin, eikä kaikessa aina tarvitse noudattaa suomalaista "vaatimattomuus kaunistaa"-ihannetta, johon toki sopii hyvin se, että uskotellaan itselle, että vain hiljaa lounastunnilla maistraatissa naimisiin -liitot ovat niitä Oikeita ja Aitoja. 

Häät on aikuisiällä ainoa mahdollisuus järjestää oikeasti isot, iloiset juhlat, ja kovasti haluaisin sellaiset itsekin saada ja vieraille tarjota. 

Niin niin, mutta kun et kertomasi mukaan sellaista isoa ihmisjoukkoa tunne! Tyhjästä on paha nyhjästä, kuule.

Minusta sinä olet ihan kaheli. Eikä niitä "lounastunnilla maistraatissa" -häitä enää nykyisin vietetä. Meillä oli jo 25 vuotta sitten valtion virastotalossa ("maistraatti") hieno häähuone upottavine mattoineen ja lasipöytineen ja tunnelma oli omaistemme läsnä ollessa yhtä harras ja liikuttava, jos kirkossa olisimme vihkiäisemme viettäneet (vaan emme viettäneet, koska kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon niin nyt kuin silloinkaan). Ja huomenna siitä päivästä tulee se 25 vuotta, ja sitä on nyt mukava muistella, kun neljästä vanhemmastamme kolme on jo poissa. Avaa silmäsi ja ajattele modernisti, ja tule alas sieltä itsenousemaltasi prinsessapallilta. Onpa erikoista, kun minua parikymmentä vuotta nuoremmat ovat noin vanhanaikaisia mieleltään.

Vierailija
19/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä

Vierailija
20/36 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin vaikeaa järjestää yhdet häät, eiköhän ole parempi, ettei järjestä ollenkaan ja jatkaa vain avoliittomeiningillä.

Voi yhren kerran.

Yhdyn mielipiteeseesi.

t. Hopeahääpäivä jo ajat sitten vietelty