Mainio sarjis kotitöiden jaosta ja näkymättömästä työstä :)
"Olisit pyytänyt". Ylempi englanniksi ja alempi alkukielellä ranskaksi siille, joilta se paremmin taittuu. Mainittu tieto kotitöiden jakautumisesta on Ranskasta, mutta myös Suomessa naiset tekevät puolet keskimäärin päivässä puolet enemmän kotitöitä kuin miehet.
https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/
https://emmaclit.com/2017/05/09/repartition-des-taches-hommes-femmes/
Kommentit (706)
Ja vielä tämä: "se tekee joka paremmin osaa". No jos se nainen on joutunut niitä kotitöitä tekemään lapsesta asti, niin osaahan se ne. Ei ole mitään syytä miksei miehetkin oppisi. Js älkää vinkuko 2xvuodessa - renkaiden- ja lampunvaihdoista tähän. Miehillä on taipumus myös valikoida mieluisimmat hommat itselleen ja nainen tekee loput.
Sori nyt ylestys ja kärjistys, poikkeuksia on, mutta kyllä tämä on aika yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt vieläkään ihan ymmärrä tätä että miksi miehet ketjussa pullikoi vastaan ja yrittää kääntää tätä naisten syyksi, syyllistäen ja solvaten marttyyreiksi, kun kuitenkin tästäkin aiheesta on ihan faktaa ja tutkimustuloksia käytettävissä? Eli on todettu sekä käytännössä että paperilla asia todeksi.
Eikö olisi reilumpaa nyt vaan hyväksyä se, jotta asiaa voitaisiin ryhtyä muuttamaan yhteistyöllä? Eikä kasvattaa riitaa ja vastakkainasettelua sukupuolten välille?
En itse ainakaan syyllistä miestä yksilönä, tähän on ajauduttu ympäristön vaikutuksella ja kasvatuksella. Tähän on osallisena taas molemmat osapuolet ihan tasapuolisesti.
Jos tämä asia voisi parantaa erotilastoja, todennäköisesti lisätä seksuaalista kanssakäymistä pariskunnan välillä sekä parantaa naisten elämänlaatua että parisuhteen tilaa, niin eikö ole aika selvää että asiaa kannattaa yrittää parantaa?
Mitään tilastoja ei tässäkään keskustelussa ole vielä esitetty, vain valheellisia väittämiä.
Sitä linkkiä olen kysellyt jo monesti, ei näy eikä kuulu.
Onko sinulla joku diagnoosi
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201704172200103825_ul.shtml
Ole hyvä
Linkkisi on edelleenkin Suomen kohdalta merkityksetön, koska mitään tilastoa Suomesta
siinä ei edelleenkään näy.
Diagnoosi: 100-prosenttinen näkövamma, opaskoira lomalla.
Kyllä se Suomi on siellä.
Kun ei ole. Ei puhelimella eikä läppärillä katsottuna. Näkyykö muka muilla?
Vai onko sinulla jotkin feministiasetukset koneellasi?
Näkyy.
Ihan tavallisella ipadilla.
Ja sinullehan on moneenkertaan kerrottu, mitä siellä lukee.😂😂😂
Sovitaan nyt sitten niin, että leikin mukanasi.
Tilastosta riippumatta, suomalainen mies tekee keskimäärin 8,5 tuntia viikossa enemmän ansiotyötunteja,
eikä pidä vuosikausien äitiyslomaa putkeen.
Mutta silti miehen pitäisi mielestäsi tehdä saman verran kotitöitä kuin naisen, joka makaa kotona?
Lisäksi näihin "tutkimuksiin" voi tosiaankin vastata niin kuin tässäkin ketjussa, ihan miten itse haluaa, ja reilua värikynää käyttäen.
Kauppalapun tekemiseenkin saadaan menemään tunti, palstamammojen ajankäytöllä.
Miesten ansiotyötunnit ovat konkreettinen mittari, palstamammojen itse itsensä ilmoittamat kotityötunnit eivät.
Meneekö jo viimeinkin jakeluun?
Tämä viesti teki mut vähän surulliseksi. Et sä taidakaan trollata? :(
Faktat eivät ole trollausta. Eikö löydy sopivaa "laatulehden" linkkiä kumoamaan kirjoittamiani faktoja?
Lopeta jo tuo show. Sä olet ihminen siellä ruudun takana. Ihminen jolle joku on tehnyt jotain tosi kamalaa, jotta susta tuli noin vihainen ja katkera. Tai sitten jouduit jostain syystä ulos yhteiskunnasta ja susta tuli vihainen ja katkera.
Mutta sä et voi hyvin ja nyt sä olet vastuussa omasta hyvinvoinnistasi, et voi selittää toimintaasi sillä että sua loukattiin joskus. Mä nään sen läpi, kaikki me nähdään.
Lopeta toi ja uskalla kohdata ihmiset sellaisina kuin ne on, kyllä sä sen kestät.
Minä pitäydyn faktoissa, sinä menet henkilökohtaisiin loukkauksiin, kuten palstamamma aina tekee kun jää alakynteen. Kumoa ihmeessä miesten tekemät työtunnit ja naisten vuosikausien ikiopiskelut ja kotona makaamiset faktoilla, niin palataan sitten asiaan.
Ei ole henkilökohtaisia loukkauksia, olet vain ilmiselvästi niin tunnekuohussa tämän aiheen kanssa, että et pysty aikuismaiseen keskusteluun. Todista, todista, ei tuo ole keskustelua. Pitää pyrkiä löytämään se yhteinen maaperä aiheesta, jotta siitä voidaan keskustella. Mutta sähän et halua oikeasti keskustella, sä haluat haukkua naisia lehmiksi, mammoiksi, mitä nyt sylki suuhun tuo.
Luitko edes sitä sarjakuvaa loppuun asti? Oletko sitä mieltä että sarjakuvan esittämä ilmiö on edes olemassa? Mitä mieltä olit sarjakuvasta? Mikä siinä ei mielestäsi vastannut todellisuutta?
Se on trolli ja provoaa ihan samoilla sanoilla useissa ketjuissa kaiken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan sä tuossa pari sivua taaksepäin moitit mua liioista olettamuksista, kun sanoin sun olevan mies.
Ah, se. Joo, huomasin kyllä että osoitit kommentin anonyymille jota luulit minuksi, mutta en jaksanut tarttua koska kirjoitan vaan nimimerkillä. Se että et huomaa eroa nimimerkin ja anonyymin välillä ei mielestäni vielä tee minusta naista.
Vierailija kirjoitti:
-Mitkä viisi ruokalajia? Viikossa on 35 ateriaa. Lisäksi on erilaiset eväät, välipalat ja muut poikkeusjutut ja koulujen toiveet tyyliin "ranskan tunnille pitää tuosa jotain ranskalaista erikoisuutta"
eli pitää katsoa paitsi se missä on eniten sopivia tarjouksia myös se missä on ranskalaisia erikoisuuksia, samaten pitää katsoa mitä ruokia on päiväkodissa ja koulussa ja mätsätä se oma lista niihin
- kauppareissu optimoidaan laaten harrastusten mukaan eli pitää katsoa missä välissä ne viikon ostokset ostaa
- akuutin ruoanvalmistuksen lisäksi tulee keittiön siivous ja esim vararuoab tekoa pakastimeen
-missä sinulla on leivonta? Meillä tehdään itse gluteenitn leipä ja suurin osa muuatakin leivästä
Auts. Onpa kiva asua korvessa: ei tarvitse käyttää aikaa siihen, että miettii mistä kaupasta saisi ranskalaisia erikoisuuuksia. Taitaa Alko olla ainut, ja se ei käy kouluruuaksi. ;-)
5x7 = 35. Miten monta ateriaa teillä tosiaan syödään? Sinun täytyy olla kotiäiti?
En ole kotiäiti. En ole edes hoitovapailla ollut vain äiti.
Normaalit viisi ateriaa päivässä. Minä syön kotona ja mies ottaa lounaan evääksi. Eihän koululaisetkaan saa kuin lounaan eli he syö arkisin neljä ateriaa, viikonloppuisin ja lomilla viisi. Jos koulussa on jänyt nälkä, he syö usein myls sitä lounasruokaa koulustq tultua...
Luetteletko ne kaikki meille yhdeltä päivältä esimerkin vuoksi.
Minimissään kokattavaa ateriaa +välipalaT (vähintään siis 2 välipalaa) ja sanotaanko vaikka ainakin se yksi maaginen Muu juttu. Meillä ainakin tuo esikoulainen osaa itse ottaa välipalansa tarvittaessa (hedelmän) ja tehdä omat leipänsä ja aamupalansa (tuoremehun ja kinkkua juustoa ja kasviksia).
Eli lista jossa vähintään 6 ruokalajia, jotka vaativat ennakkosuunnittelua ja valmistamista. En pidätä hengitystä.
Joo, minusta on myös aika liioittelua väittää, että valmistaa 5 ateriaa päivässä. En laske itse esim. lounaseväitä "aterian valmistamiseksi" - se on eväiden teko, ja kuten tämäkin hlö sanoin, usein ylimääräistä ruokaa esim. ed. illan päivälliseltä. Eikä välipala nyt myöskään oikein kuulu kategoriaan "aterian valmistaminen" - miellä myös ekaluokkalainenkin osaa ottaa itse hedelmän korista, tehdä voileivän ja ottaa juomaa jääkaapista, kun tulee koulusta. Hyvähän niitä kotitöiden taitoja on näinkin oppia jo pienestä: mistä löytää astiat ja miten ne siivotaan astianpesukoneeseen jne.
Toki voi tehdä asiat vaikean kautta, kuten esillä on: kattaa 5x päivässä kunnon kattaukset katelautasilla, leipälautasilla, serveteillä ja kaksilla ruokailuvälineillä joka aterialle. Tehdä joka syönnistä tilaisuus.
Itse asiassa se termi "viisi ateriaa" tuli ketjuun siinä vaiherssa kun tuo mies selitti miten kauppalistaa ei tarvita, se ei voi viedä aikaa ja miten viikossa pitää tehdä seitsemän ateriaa ja ostaa niihin tarveaineet.
Silloin korjasim, että aterioita on viikossa 35, ei 7. Että on täysin eri asia ostaa tarvikkeet viiteen ruokaan kuin viikon 35 aterialle.
Ja meillä todellakin tehdään se lounaskin koko perheelle aina viikonloppuisin, aina lonilla ja koska itse syön kotona, en syö vain eväitä vaan ihan kunnollisen ruoan joka päivä, koska en jaksa pelkillä epämääräisillä voileivillä. Ja mies ottaa siis ihan aterian mukaansa, lautasmallin mukaan.
Meillä lapset kasvaa -2-käyrällä ja siksikin aterioihin panostetaan. Välipala on kevyt mutta esim aamiainen on runsas ja monipuolinen.
Ok, se olikin enemmän kaupasta tuotavan ruuan määrää kuvaava asia kuin ruuanvalmistusmäärite. :-)
Kyllä, ja samoin sitä että jotta viikossa syötäisiin tasapainoisesti, pitää oikeaati myös miettiä ne kaikki ateriat ja se koko kokonaisuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle kävisi väsyneenä töiden jälkeen ihan hyvin ranskikset ja lohi, jos joku olisi sen vaivan nähnyt, että suunnitellut ja valmistanut aterian. Mutta tietenkään joka päivä ei voi olla ranskiksia ja lohta. Sen kai jokainen tajuaa. Se ruoanlaitto ja suunnittelu on ihan jokapäiväistä, vuoden ympäri.
Tätä en tajua. Minä olen meillä se joka laittaa ruokaa, joten minä päätän mitä me syödään. Teen 99% ajasta yhtä viidestä eri ruokalajista, niistä säännöllisesti kolmea. Kahta muuta harvemmin. Tämä tarkoittaa sitä että ei tarvitse erikseen suunnitella mitään, koska muistan kaikkien ainesosat tietysti ulkoa. Jos haluan joskus revitellä ja tehdä eri ruokaa, voin valmistautua ja tehdä sen, mutta minun ei ole pakko ja siten tämä säästää kovasti vaivaa.
Jos nainen haluaa vaihtelua (minä en moista kaipaa - näin on menty vuosikaudet, jo ennen kuin hän oli kuvioissa) niin sitten hän voi tehdä itse tai mennä vaikka ulos syömään. Minusta asioista on turha tehdä liian vaikeita vain siksi että joku ulkoinen voima muka niin edellyttää.
No kaikkien kulinaristisia haluja ei tyydytä Atria pizzan lämmitys mikrossa päivälliseksi 7x viikossa, 365 x vuodessa, vuodesta toiseen.
Eikä edes se lihakeitto joka päivä, vaikka siinä joka toinen päivä onkin nakkeja ja välillä HK:n sinistä lenkkiä vaihtelun vuoksi.
Edes niitä lapsia ei saa syömään samaa ruokaa joka päivä.
Aika nolo olkinukke vai eikö oma mielikuvitusesi tosiaan riitä eineshyllyä pidemmälle? Miksi niiden viiden ruuan pitäisi olla nakkeja tai roiskeläppiä? Meillä helppoja lastenkin kestosuosikkeja, joita tehdään viikottain on mm. kasviskanawokki ja uunikasvikset ja -lohi.
Sivusta kommentoin: on ruuat mitä tahansa, niin viiden saman ruuan jatkuva syöminen olisi minulle yksi Danten helvetin piireistä. Jo kahden viikon kierätäväänkin ruokalistaan kyllästyisin kahden kierroksen jälkeen, samoin mies ja lapset.
Kaikille kun ruoka EI ole pelkkää tankkaamista. Se on nautinto, ja siksi halutaan vaihtelua.
Tietenkin sinä miehenä turvaudut tuohon "jos ei miellytä, sopii tehdä itse" -argumenttiin. Veljeni toteutti sitä lapsena menestyksellä, kun joutui kesälomalla kitkemään pellolle. Kitki tahallaan myös taimet pois, niin ei joutunut enää toiste.
Parisuhteeseen tuollainen kiristäminen ei kumminkaan sovi.
Oletuksia, oletuksia. En ensinnäkään ole mies ja toisakseen turha lähetä tuolle alentuvalle "kaikille kun ruoka ei ole pelkkää tankkaamista"-linjalle. Minä arvostan hyvää ruokaa, mutta arvostan vähäistä arjen vapaa-aikaani enemmän, joten en aio uhrata siitä keittiöhommiin yhtään enemmän kuin on pakko. Vaihtelua saan riittävästi syömällä lounaani milloin missäkin keskustan ravintolassa ja viikonloppuisin voi tehdä ruokaa itse pitkän kaavan mukaan tai mennä ulos syömään.
Millä logiikalla vaihtelu ja eri ruokalajien kokeilu on aikaavievempää kuin aina ja ikuisesti saman mössön teko.
Sitä paitsi, sinä kyllä ihan itse sanoit, että "jos nainen haluaa jotakin muuta, saa tehdä itse".
Unohditkos tuon? ;-D
Jos valehtelet, älä jää noin ilmeisestä kiinni.
Heh. Luulisi että tyhmempikin tajuaisi, että kirjoittajia saattaa ketjussa olla useampia. Viimeistään sen, että tuon lauseen kirjoittanut mies on kirjoittanut nimimerkillä ja minä taas en, luullisi soittavan jotain kelloja.
;-D
Ennen kuin teet itsestäsi enemmän idiootin niin suosittelen lukemaan tämän nimenomaisen lainausketjun uudemman kerran läpi sillä ajatuksella että sinulle onkin vastannut useampi kuin yksi henkilö. Se nimimerkki on aika hyvä vihje.
Kaksi keskenkasvuista nulikkaa trollaa minkä ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ketjussa varsinkin loppupuolella ihmetyttää se, miten paatoksella ja vain sinkkuelämän kokemuksella miehet arvostelevat perheellisten, työssäkäyvien naisten ajankäyttöä. Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, että sinkun kotielämä on paaaaaljon helpompaa kuin perheellisen. Meillä lapset on jo muuttaneet pois kotoa, mies oli vastikään viikon reissussa ja minä olin yksin kotona. Lapsiperhearki oli kuin toiselta planeetalta tuohon yksinoloviikkoon verrattuna.
Suoranaisia valheitanne ei saa arvostella, koska "pyhä äitiys"?
Montako tuntia olet tänään kirjoittanut kauppalappua? Montako tuntia olet maannut palstalla?
Sinulla nyt ei ole mitään kokemusta lapsiperhearjesta, usko nyt.
Suunnittelen ruokalistan sunnuntai-iltana tai maanantaina. Tsekkaan netistä tai mainoksista tarjoukset. Mietin, mitä ruokia voisin tehdä. Katson myös kaapit ja pakasteen läpi, mitä siellä on. Sen perusteella kirjoitan kauppalistan. Jos pitää käydä parissa, kolmessa kaupassa, laitan ostettavat tavarat kaupoittain listaan. Meillä ruokakulut on pienet eikä hävikkiä tule. Ruoka on hyvää, vaihtelevaa, terveellistä ja edullista.
Nythän tuo on helppoa, kun ollaan miehen kanssa kahdestaan. Lasten asuessa kotona siihen meni aikaa. Jos olen yksin, en tarvitse kauppalistoja. Homma on äärettömän helppoa, jos ruokaa tarvitsee vain itselle.
Mitä sinua kiinnostaa minun palstalla notkuminen? Olen täällä just niin paljon kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt vieläkään ihan ymmärrä tätä että miksi miehet ketjussa pullikoi vastaan ja yrittää kääntää tätä naisten syyksi, syyllistäen ja solvaten marttyyreiksi, kun kuitenkin tästäkin aiheesta on ihan faktaa ja tutkimustuloksia käytettävissä? Eli on todettu sekä käytännössä että paperilla asia todeksi.
Eikö olisi reilumpaa nyt vaan hyväksyä se, jotta asiaa voitaisiin ryhtyä muuttamaan yhteistyöllä? Eikä kasvattaa riitaa ja vastakkainasettelua sukupuolten välille?
En itse ainakaan syyllistä miestä yksilönä, tähän on ajauduttu ympäristön vaikutuksella ja kasvatuksella. Tähän on osallisena taas molemmat osapuolet ihan tasapuolisesti.
Jos tämä asia voisi parantaa erotilastoja, todennäköisesti lisätä seksuaalista kanssakäymistä pariskunnan välillä sekä parantaa naisten elämänlaatua että parisuhteen tilaa, niin eikö ole aika selvää että asiaa kannattaa yrittää parantaa?
Mitään tilastoja ei tässäkään keskustelussa ole vielä esitetty, vain valheellisia väittämiä.
Sitä linkkiä olen kysellyt jo monesti, ei näy eikä kuulu.
Onko sinulla joku diagnoosi
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201704172200103825_ul.shtml
Ole hyvä
Linkkisi on edelleenkin Suomen kohdalta merkityksetön, koska mitään tilastoa Suomesta
siinä ei edelleenkään näy.
Diagnoosi: 100-prosenttinen näkövamma, opaskoira lomalla.
Kyllä se Suomi on siellä.
Kun ei ole. Ei puhelimella eikä läppärillä katsottuna. Näkyykö muka muilla?
Vai onko sinulla jotkin feministiasetukset koneellasi?
Näkyy.
Ihan tavallisella ipadilla.
Ja sinullehan on moneenkertaan kerrottu, mitä siellä lukee.😂😂😂
Sovitaan nyt sitten niin, että leikin mukanasi.
Tilastosta riippumatta, suomalainen mies tekee keskimäärin 8,5 tuntia viikossa enemmän ansiotyötunteja,
eikä pidä vuosikausien äitiyslomaa putkeen.
Mutta silti miehen pitäisi mielestäsi tehdä saman verran kotitöitä kuin naisen, joka makaa kotona?
Lisäksi näihin "tutkimuksiin" voi tosiaankin vastata niin kuin tässäkin ketjussa, ihan miten itse haluaa, ja reilua värikynää käyttäen.
Kauppalapun tekemiseenkin saadaan menemään tunti, palstamammojen ajankäytöllä.
Miesten ansiotyötunnit ovat konkreettinen mittari, palstamammojen itse itsensä ilmoittamat kotityötunnit eivät.
Meneekö jo viimeinkin jakeluun?
Tämä viesti teki mut vähän surulliseksi. Et sä taidakaan trollata? :(
Faktat eivät ole trollausta. Eikö löydy sopivaa "laatulehden" linkkiä kumoamaan kirjoittamiani faktoja?
Lopeta jo tuo show. Sä olet ihminen siellä ruudun takana. Ihminen jolle joku on tehnyt jotain tosi kamalaa, jotta susta tuli noin vihainen ja katkera. Tai sitten jouduit jostain syystä ulos yhteiskunnasta ja susta tuli vihainen ja katkera.
Mutta sä et voi hyvin ja nyt sä olet vastuussa omasta hyvinvoinnistasi, et voi selittää toimintaasi sillä että sua loukattiin joskus. Mä nään sen läpi, kaikki me nähdään.
Lopeta toi ja uskalla kohdata ihmiset sellaisina kuin ne on, kyllä sä sen kestät.
Minä pitäydyn faktoissa, sinä menet henkilökohtaisiin loukkauksiin, kuten palstamamma aina tekee kun jää alakynteen. Kumoa ihmeessä miesten tekemät työtunnit ja naisten vuosikausien ikiopiskelut ja kotona makaamiset faktoilla, niin palataan sitten asiaan.
Ei ole henkilökohtaisia loukkauksia, olet vain ilmiselvästi niin tunnekuohussa tämän aiheen kanssa, että et pysty aikuismaiseen keskusteluun. Todista, todista, ei tuo ole keskustelua. Pitää pyrkiä löytämään se yhteinen maaperä aiheesta, jotta siitä voidaan keskustella. Mutta sähän et halua oikeasti keskustella, sä haluat haukkua naisia lehmiksi, mammoiksi, mitä nyt sylki suuhun tuo.
Luitko edes sitä sarjakuvaa loppuun asti? Oletko sitä mieltä että sarjakuvan esittämä ilmiö on edes olemassa? Mitä mieltä olit sarjakuvasta? Mikä siinä ei mielestäsi vastannut todellisuutta?
Edelleenkin, pitäydyn faktoissa, joita sinulla ei tunnu enempää löytyvän.
Edellinenkin "faktasi" oli linkki Iltalehteen, laatulehtien ykköseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulle kävisi väsyneenä töiden jälkeen ihan hyvin ranskikset ja lohi, jos joku olisi sen vaivan nähnyt, että suunnitellut ja valmistanut aterian. Mutta tietenkään joka päivä ei voi olla ranskiksia ja lohta. Sen kai jokainen tajuaa. Se ruoanlaitto ja suunnittelu on ihan jokapäiväistä, vuoden ympäri.
Tätä en tajua. Minä olen meillä se joka laittaa ruokaa, joten minä päätän mitä me syödään. Teen 99% ajasta yhtä viidestä eri ruokalajista, niistä säännöllisesti kolmea. Kahta muuta harvemmin. Tämä tarkoittaa sitä että ei tarvitse erikseen suunnitella mitään, koska muistan kaikkien ainesosat tietysti ulkoa. Jos haluan joskus revitellä ja tehdä eri ruokaa, voin valmistautua ja tehdä sen, mutta minun ei ole pakko ja siten tämä säästää kovasti vaivaa.
Jos nainen haluaa vaihtelua (minä en moista kaipaa - näin on menty vuosikaudet, jo ennen kuin hän oli kuvioissa) niin sitten hän voi tehdä itse tai mennä vaikka ulos syömään. Minusta asioista on turha tehdä liian vaikeita vain siksi että joku ulkoinen voima muka niin edellyttää.
No kaikkien kulinaristisia haluja ei tyydytä Atria pizzan lämmitys mikrossa päivälliseksi 7x viikossa, 365 x vuodessa, vuodesta toiseen.
Eikä edes se lihakeitto joka päivä, vaikka siinä joka toinen päivä onkin nakkeja ja välillä HK:n sinistä lenkkiä vaihtelun vuoksi.
Edes niitä lapsia ei saa syömään samaa ruokaa joka päivä.
Aika nolo olkinukke vai eikö oma mielikuvitusesi tosiaan riitä eineshyllyä pidemmälle? Miksi niiden viiden ruuan pitäisi olla nakkeja tai roiskeläppiä? Meillä helppoja lastenkin kestosuosikkeja, joita tehdään viikottain on mm. kasviskanawokki ja uunikasvikset ja -lohi.
Sivusta kommentoin: on ruuat mitä tahansa, niin viiden saman ruuan jatkuva syöminen olisi minulle yksi Danten helvetin piireistä. Jo kahden viikon kierätäväänkin ruokalistaan kyllästyisin kahden kierroksen jälkeen, samoin mies ja lapset.
Kaikille kun ruoka EI ole pelkkää tankkaamista. Se on nautinto, ja siksi halutaan vaihtelua.
Tietenkin sinä miehenä turvaudut tuohon "jos ei miellytä, sopii tehdä itse" -argumenttiin. Veljeni toteutti sitä lapsena menestyksellä, kun joutui kesälomalla kitkemään pellolle. Kitki tahallaan myös taimet pois, niin ei joutunut enää toiste.
Parisuhteeseen tuollainen kiristäminen ei kumminkaan sovi.
Oletuksia, oletuksia. En ensinnäkään ole mies ja toisakseen turha lähetä tuolle alentuvalle "kaikille kun ruoka ei ole pelkkää tankkaamista"-linjalle. Minä arvostan hyvää ruokaa, mutta arvostan vähäistä arjen vapaa-aikaani enemmän, joten en aio uhrata siitä keittiöhommiin yhtään enemmän kuin on pakko. Vaihtelua saan riittävästi syömällä lounaani milloin missäkin keskustan ravintolassa ja viikonloppuisin voi tehdä ruokaa itse pitkän kaavan mukaan tai mennä ulos syömään.
Millä logiikalla vaihtelu ja eri ruokalajien kokeilu on aikaavievempää kuin aina ja ikuisesti saman mössön teko.
Sitä paitsi, sinä kyllä ihan itse sanoit, että "jos nainen haluaa jotakin muuta, saa tehdä itse".
Unohditkos tuon? ;-D
Jos valehtelet, älä jää noin ilmeisestä kiinni.
Heh. Luulisi että tyhmempikin tajuaisi, että kirjoittajia saattaa ketjussa olla useampia. Viimeistään sen, että tuon lauseen kirjoittanut mies on kirjoittanut nimimerkillä ja minä taas en, luullisi soittavan jotain kelloja.
;-D
Ennen kuin teet itsestäsi enemmän idiootin niin suosittelen lukemaan tämän nimenomaisen lainausketjun uudemman kerran läpi sillä ajatuksella että sinulle onkin vastannut useampi kuin yksi henkilö. Se nimimerkki on aika hyvä vihje.
Kaksi keskenkasvuista nulikkaa trollaa minkä ehtii.
Päätit sitten jatkaa sillä itsestäsi idiootin tekemisen linjalla. Okei. Kaikki toki osallistuu keskusteluun omilla vahvuuksillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä ketjussa varsinkin loppupuolella ihmetyttää se, miten paatoksella ja vain sinkkuelämän kokemuksella miehet arvostelevat perheellisten, työssäkäyvien naisten ajankäyttöä. Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, että sinkun kotielämä on paaaaaljon helpompaa kuin perheellisen. Meillä lapset on jo muuttaneet pois kotoa, mies oli vastikään viikon reissussa ja minä olin yksin kotona. Lapsiperhearki oli kuin toiselta planeetalta tuohon yksinoloviikkoon verrattuna.
Huomioikaa että keskustelussa on ollut yksi mieshenkilöksi itseään väittävä, jonka kanssa ei olla vielä edes keskusteluasteelle päästy, eikä päästä, koska hän ei hyväksy koko ilmiön olemassaoloa mutta ei myöskään näe tarpeelliseksi perustella miksi näin ei hänen mielestään ole. Hän siis on käytännössä keskustelukyvytön, joten hän keskittyy vain solvauksiin.
Hän on saanut jo liikaa huomiota, joten ehkä on jo aika jättää hänet huomiotta ja keskittyä keskusteluun? :)
Näinpä - yksi keskenkasvuinen nulikka täällä trollaa ja monessa muussa keskustelussa päälle.
Ilman eriäviä mielipiteitä tämäkin ketjunne olisi kuollut jo aikaa sitten.
Palstamamman mielestä eri mieltä oleva ihminen = keskenkasvuinen nulikka.
Ihanan kunnioittavaa keskustelua, ilman tunteisiin menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioikaa että keskustelussa on ollut yksi mieshenkilöksi itseään väittävä, jonka kanssa ei olla vielä edes keskusteluasteelle päästy, eikä päästä, koska hän ei hyväksy koko ilmiön olemassaoloa mutta ei myöskään näe tarpeelliseksi perustella miksi näin ei hänen mielestään ole. Hän siis on käytännössä keskustelukyvytön, joten hän keskittyy vain solvauksiin.
Hän on saanut jo liikaa huomiota, joten ehkä on jo aika jättää hänet huomiotta ja keskittyä keskusteluun? :)
Näinpä - yksi keskenkasvuinen nulikka täällä trollaa ja monessa muussa keskustelussa päälle.
Ilman eriäviä mielipiteitä tämäkin ketjunne olisi kuollut jo aikaa sitten.
Palstamamman mielestä eri mieltä oleva ihminen = keskenkasvuinen nulikka.
Ihanan kunnioittavaa keskustelua, ilman tunteisiin menoa.
Paitsi että sinulla meni selvästi tunteisiin
Lopettakaa se ruokalistoista jauhaminen! Menee vähän asian vierestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo muovipussi-lattialla-ilmiötä vähän ymmärtävät viestit saavat valtavasti alapeukkuja. Minä en todellakaan vähättele kenenkään tunteita, totta kai saa loukkaantua ja kokea mielipahaa maailmanhistoriassa pienestäkin asiasta.
Mutta haluan näin naisena tuoda esille tätä toistakin näkökulmaa, että minä tosiaan olen se muovipussin lattialle jättäjä. Tällä hetkellä kun katselen ympärilleni, näen mm. tyhjän pastillirasian sohvalla, alkkarit pyykkikorin päällä (ei sisällä), yöpöydällä on deodorantti, passi, pattereita ja joitain lääkkeiden puolikkaita, urheilukengät on makuuhuoneen matolla, laseja ympäri kämppää...
En todellakaan tee tätä tahallani tai vallankäyttönä. Päinvastoin, näiden tavaroiden "oikeille" paikoilleen laittaminen vaatisi minulta sitä aktiivista aivotoimintaa, jota ei aina vain ole. Itseäni todella kovasti tsemppaamalla saan ehkä 80% tavaroista "oikeille" paikoille. Ja ne jotka ovat "väärin", voivat olla siinä useita päivä ennen kuin havahdun että ai katso, sohvalla on tyhjä pastillirasia. Tai lattialla muovipussi.
Totta kai toisen ihmisen vuoksi tsemppaisin ihan ekstrakovasti, mutta kotonaan pitäisi voida olla myös oma itseni. Ja minulla ne tavarat eivät luonnostaan pysy järjestyksessä. En todellakaan tarkoita sitä loukkauksena asuinkumppanille, oli se sitten kämppis tai puoliso.
Alapeukutus alkakoon.
Miten niin se ei ole tahallista eikä vallankäyttöä, jos tietää pitkäaikaisen asuinkumppanin inhoavan jotakin asiaa ja tekee tarkalleen sitä - jatkuvasti? Välinpitämättömyyttä se ainakin on. Ja vähättelyä on se, että vertaa maailmanhistoriaa ja muvipussia. "Muut rakentavat pyramideja ja sinä mietit muovipussia. Olet täysin mitätön ihminen minun mielestäni." Noin juuri sanoit. Ja samaan kommenttiin vielä lisäsit valheen, että et yritä vähätellä kenenkään tunteita.
Täällä tuntuu nyt naisilla olevan kilpailu siitä, ketä kiinnostaa vähiten yhtään mikään. Sama kilpailu kuin siinä, ketä kiinnostaa vähiten valmistella joulua.
No kun se EI ole tahallista. Se ei ole tietoista. En tiedä, mihin olen sen muovipussin tai lasin laittanut. Jos pinnistelen ja tsemppaan, saatan tajuta että älä jätä lasia tähän. Muuten en.
Ja ei, en vähätellyt. Nimenomaan sanoin että pienikin asia voi olla tärkeä.
Jos todella ihminen kääntää ja vääntää joka sanan näin, ei ihme jos kommunikaatio on välillä tukossa.
Sinulla nyt tuntu olevan ihan pakkomielle omasta erinomaisuudestasi. Ketään täällä ei kiinnosta mitä sinun päässäsi liikku. Miten siitä voisi väitellä? Sanot vain itse tajuavasi omat ajatuksesi parhaiten ja siksi kaikki kanssasi eri mieltä olevat voivat vain kuunnella syyttelyäsi kääntelystä ja vääntelystä. Kukaan ei saa sanoa, että tuo sotkeminen on tahallista ja siitä saa suuttua. Kun sinä ilmoitit että SINÄ et tee sitä tahallasi. Siksi ei saa enää sanoa, että sitä tehdään ihan tahallaan.
Ja vähättelit. Otit esiin maailmanhistorian ja vertasit muovipussiin. Ja väitit, että et muka vähättele.
Kiitos ja hyvää kesää sulle. Paitsi että sinun mielestäsi tässäkin kirjoitin juuri "paskaa joulua", koska olet noin armoitettu sanojen tulkitsija. Ihan aidosti kuitenkin toivon sulle jaksamista ja että tilanteenne paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa pilata onnellinen perhe on se, että perheen äiti keskustelee työpaikan sinkkujen kanssa siitä millainen oikean miehen pitää olla. Sinkut painavat alas kaikki miehet ja säälivät naista. Nainen näkee tämän jälkeen onnellisen perhe-elämänsä miehen langettamana ansana. Miehen joka ei ole hänen arvoisensa. Alkaa arvostelu ja nalkutus, nainen alkaa elää omaa elämäänsä perheen sisällä ja jättää miehen täysin huomiota. Muutaman kuukauden päästä mies kertoo haluavansa eron ja muuttavansa pois kotoa. Hän on nimittäin tavannut kauppareissuilla erään fiksun ja mukavan sinkkuneidon jonka kanssa on juonut marketin kahvilassa kaffeet useaan otteeseen (koska sattuvat käymään kaupassa aina samaan aikaan) joka on miehelle kertonut että maailmassa on edelleen naisia jotka varmasti arvostavat miestä. Kauhistelee miten mies jaksaa nalkuttavaa ja epäkiitollista vaimoa. Sinkkunainen on vaimon työkaveri.
Tämä ei ole edes fiktiota vaan totta. Eikä vain kertaalleen tapahtunut vaan näitä erotarinoita jotka tapahtuvat juuri näin löytyy satoja. Vaimon työkaverin paikalla on vain usein vaimon paras ystävä...Yhteistä eroille on se miten ne alkavat.
Haha hieno tarina xD varsinkin toi "mies hakee eroa" joo o niin kyllä menee yleensä.. Mieshän se..
Eihän se mies hae eroa vaan nainen sen jälkeen kun mies on lähtenyt ovesta pihalle. Naiset hakevat useammin avioeroa koska paperityöt lasten elatuksen suhteen on saatava nopeasti käsiteltyä...Yllättävän usein nainen on hakuprosessissa ensimmäisenä ja pian kun kyse on muunmuuassa siitä ettei saa tukia ja muita rahahanoja auki ennen kuin on näyttää papereita. Miehille tuo prosessin aloittaminen ei ole niin kiireellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa pilata onnellinen perhe on se, että perheen äiti keskustelee työpaikan sinkkujen kanssa siitä millainen oikean miehen pitää olla. Sinkut painavat alas kaikki miehet ja säälivät naista. Nainen näkee tämän jälkeen onnellisen perhe-elämänsä miehen langettamana ansana. Miehen joka ei ole hänen arvoisensa. Alkaa arvostelu ja nalkutus, nainen alkaa elää omaa elämäänsä perheen sisällä ja jättää miehen täysin huomiota. Muutaman kuukauden päästä mies kertoo haluavansa eron ja muuttavansa pois kotoa. Hän on nimittäin tavannut kauppareissuilla erään fiksun ja mukavan sinkkuneidon jonka kanssa on juonut marketin kahvilassa kaffeet useaan otteeseen (koska sattuvat käymään kaupassa aina samaan aikaan) joka on miehelle kertonut että maailmassa on edelleen naisia jotka varmasti arvostavat miestä. Kauhistelee miten mies jaksaa nalkuttavaa ja epäkiitollista vaimoa. Sinkkunainen on vaimon työkaveri.
Tämä ei ole edes fiktiota vaan totta. Eikä vain kertaalleen tapahtunut vaan näitä erotarinoita jotka tapahtuvat juuri näin löytyy satoja. Vaimon työkaverin paikalla on vain usein vaimon paras ystävä...Yhteistä eroille on se miten ne alkavat.
Haha hieno tarina xD varsinkin toi "mies hakee eroa" joo o niin kyllä menee yleensä.. Mieshän se..
Eihän se mies hae eroa vaan nainen sen jälkeen kun mies on lähtenyt ovesta pihalle. Naiset hakevat useammin avioeroa koska paperityöt lasten elatuksen suhteen on saatava nopeasti käsiteltyä...Yllättävän usein nainen on hakuprosessissa ensimmäisenä ja pian kun kyse on muunmuuassa siitä ettei saa tukia ja muita rahahanoja auki ennen kuin on näyttää papereita. Miehille tuo prosessin aloittaminen ei ole niin kiireellistä.
Niin. Naiset huolehtivat aina lapsista. Miehiä kiinnostaa se oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun se sinkku on passannut sitä sikaa 5 vuotta, niin sama kierre jatkuu. Mies ihmettelee yhä, että missä vika. ;-)
Miettiikö mies sellaista? En ole huomannut. Kaikki naiset eivät myöskään lankea siihen ajatukseen että mies on paha jos ei osta sulle kukkia kerran viikossa tai vie roskia ulos. Mun mies ei tee mitään kotitöitä joten muiden naisten mukaan on täys ääliö. Hän kuitenkin viettää kaiken ajan minun ja lasten kanssa töiden jälkeen ja pitää huolta omalta osaltaan että kaikki on hyvin. Halaa ja pussaa. Kehuu muille kuinka hyvä nainen hänellä on. Mutta juu, kamalaa kun ei siivoa lainkaan:::D Jos tuo kotityöjuttu on jonkun parisuhteen kompastuskivi niin onnee vaan heille:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Naiset huolehtivat aina lapsista. Miehiä kiinnostaa se oma napa.
ai jaa. sulla on huono kokemus miehistä:) Mulla on vaan ihania kokemuksia. Mun miestä esimerkiksi kiinnostaa ensin perhe ja sitten oma napa. Happy wife, happy life. ei kai kukaan idioottia halua miehekseen joka ei tajua mistä se onni ammenetaan. Silloin kun meidän lapset oli pieniä niin mies teki heidän kanssaan kaikenlaista, se harmitti seudun muita naisia niin paljon että suuttuivat MINULLE, koska annoin miehen hoitaa lapsia vaikka itse olin paikalla:DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun se sinkku on passannut sitä sikaa 5 vuotta, niin sama kierre jatkuu. Mies ihmettelee yhä, että missä vika. ;-)
Miettiikö mies sellaista? En ole huomannut. Kaikki naiset eivät myöskään lankea siihen ajatukseen että mies on paha jos ei osta sulle kukkia kerran viikossa tai vie roskia ulos. Mun mies ei tee mitään kotitöitä joten muiden naisten mukaan on täys ääliö. Hän kuitenkin viettää kaiken ajan minun ja lasten kanssa töiden jälkeen ja pitää huolta omalta osaltaan että kaikki on hyvin. Halaa ja pussaa. Kehuu muille kuinka hyvä nainen hänellä on. Mutta juu, kamalaa kun ei siivoa lainkaan:::D Jos tuo kotityöjuttu on jonkun parisuhteen kompastuskivi niin onnee vaan heille:)
Noin tekee myös mun mieheni, ja tekee kyllä osansa kotitöistäkin. Osaa myös ajatella itse. Tiedän hänet kultakimpaleeksi, arvostan korkealle ja osoitan sen hänelle mielelläni. Olen ollut toisenkinlainsessa suhteessa, ja se, mikä sen myrkytti, oli epäreiluuden tunne.
Sori, en jaksanut kahlata ketjua läpi, vaikka kiinnostavaa olisi ollutkin. Mutta meillä näin, esimerkkinä tämä viikko, joka on aika perus: Mies on tehnyt kolme 8-16 työpäivää, tänään vapaalla, koska pyhäpäivä. Minä: ma 9h, ti 9h, ke 10h, tänään 8h. Kummallakin amk -tutkinto.
Mies on hakenut pienemmät lapset hoidosta, ruokkinut heidät minun valmiiksi tekemällä ruualla ja kuljettanut kahta vanhinta kahtena iltana harrastuksiin. On raivannut keittiön syönnin jälkeen ja puuhannut lasten kanssa siihen asti että olen tullut kotiin, tänään on ollut koko päivän lasten kanssa.
Minä pelkästään tänään työpäivän jälkeen: Olen laittanut ruokaa, jolla pärjätään taas pari päivää ja saan evästä töihinkin. Pesin kaksi koneellista pyykkiä, viikkasin eilisiä kaappiin. Olen ollut yhteydessä pienempien lasten hoitajaan ensi viikon päivähoitokuvioista, olen sopinut vanhimman lapsen kimppakyydistä lauantain jalisturnaukseen toiselle paikkakunnalle. Kaksi lapsista on menossa synttäreille pe ja su, olen aiemmin viikolla hommannut molemmille lahjat ja tänään sovittiin kuljetuskuvioista. Sovin myös yhden lapsen kaverin tulosta meille maanantaina koulun jälkeen, kun molemmilla vanhemmilla on iltavuoro. Kävin lasten vaatteita läpi ja katsoin, onko koululaisilla kevätjuhlaan sopivaa, vai täytyykö vielä yrittää ehtiä vaateostoksille. Olen siivonnut keittiön ja vessat, tein lapsille kotityölistat, mitä tekevät huomenna koulun jälkeen. Tähän päälle kaikki normaalit lasten kanssa juttelut, puuhastelut, pienten vessajutut, iltapesut ja -palat, kiukut, lasten keskinäiset kränät, yhden lapsen silmätulehduksen hoito, toisella polvet ruvella. Sama, joka loukkasi polvensa toissa päivänä, nyrjäytti tänään nilkan naapurissa trampalla.
Kyllä mulla mieskin tekee, mutta vaatii pyytämisen. Aina en jaksa ja teen mieluummin itse nopeasti, kuin muistuttelen toista.
Tuttavilla tuli avioero, kun mies petti. Vaimo katseli tulevan exänsä reaktiota, milloin huomaa pyykkihuollon loppuneen sen osalta. Aikuinen mies opetteli vasta keski-ikäisenä pesukoneen käytön. Havahtui tilanteeseen vasta, kun puhtaita vaatteita ei ollut enää jäljellä.
;-D