Mikä avuksi miehen uusavuttomuuteen?
Tosiaan olen parisuhteessa yli 30-vuotiaan miehen kanssa. Muuten suhteemme on ihana, mutta mieheltä puuttuu mielestäni tiettyjä perustaitoja arjen pyörittämisessä, tai sitten se on vaan laiskuutta, mene ja tiedä mutta se saa minut suunniltani raivosta. Olen sanonut asioista useaan kertaan kiltisti ja vähemmän kiltisti. Saan aina vastaukseksi sen, että haukun ja syyllistän häntä, ja yritän päteä omalla fiksuudellani. Mikä on mielestäni naurettava väite, kun kyse on ihan perus käytännöntaidoista, mitkä mielestäni jokaisen pitäisi tajuta.
Tässäpä muutamia esimerkkejä:
- Miehen käsitys siivouksesta on se, että pyyhitään paperilla ja vedellä suurimmat näkyvät roiskeet esim. keittiöstä. Pesuaineita ei siis käytä ilman käskyä, tai pyyhi kunnolla tasoja kokonaan. Hänen mielestään siis pelkällä vedellä voi pestä suurimman osan liasta? Ei ymmärrä, ettei rasvatahrat tai bakteerit lähde vedellä, vaan vaatii pesuainetta.
- Hän ripustaa pyykit narulle täysin rytyssä (silloin harvoin kun siis ripustaa). Ei siis vaivaudu suoristamaan ollenkaan vaan ryttää märät pyykit narulle miten sattuu.
-Hän "pesee" silmälasit myös tällä paperi+vesi yhdistelmällä. Eli niissä on semmoinen mukava rasvakerros pinnassa.
-Olimme lähdössä matkoille niin minä jouduin muistuttamaan: passin uusimisesta, rokotuksista ja matkavakuutuksesta. Emme olisi edes päässeet reissuun, jos en olisi muistuttanut, koska hänen passillaan ei oltaisi päästy edes ko. maahan.
- Meillä on edessä muutto viikon päästä, eikä mies ole alkanut pakkaamaan mitään. Eikä käymään omia tavaroitaan läpi, että mitä heitetään pois ja mitä otetaan mukaan. Olen tehnyt selväksi, etten hänen tavaroitaan pakkaa. Ja kun tästä huomautan, niin stressaan turhasta?
- Uudessa asunnossa on terassi, johon aiomme hankkia kaasugrillin. Kysyin häneltä, että osaako käyttää kaasugrilliä. Vastaus oli, että ei ole koskaan käyttänyt, joten ei osaa. Ja olen kuulemma kohtuuton, että tähä sitten tokaisin, että ei voi olla totta. Ei hänen mielestään kuulu perustaitoihin.
-remontti ja nikkarointihommista ei ole vielä kokemusta tämän miehen kanssa, mutta odotukset eivät ole korkealla...
Auttakaa! Mitä teen? Olenko täysin kamala raivohullu tyttöystävä, joka odottaa mahdottomia asioita mieheltä, vai olenko vaan onnistunut nappaamaan uusavuttoman miehen? Miten saan hänet tajuamaan, että on oikeasti puutteita perustaidoissa... Huoh. Kiitos vaan miehen exälle, joka on ilmeisesti tehnyt kaiken kotona, tai sitten ollut itsekin yhtä huithapeli.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostat aika raskaalta kumppanilta. Anna miehesi elää vähän boheemisti ja kulkea ryttyisissä vaatteissa, jos haluaa. Ja jos hän ei muista uusia passiaan niin hän ei pääse mukaan matkalle, hups miten kävi. Kyllä seuraavalla kerralla muistaa.
1. Älä tee miehen asioita miehen puolesta. Muuten saat tehdä kohta kaikki asiat hänen puolestaan.
2. Älä vaadi mieheltä muuta kuin mies on. Miehesi on vähän boheemi, hyväksy se. Tai vaihda miestä. Sinulla ei ole oikeutta määritellä siisteystasoa tai vaatetustasoa tai muutakaan tasoa.
Olen ollut vieraisilla asunnossa, jossa pyykkejä ei juuri koskaan ripustettu kuivumaan. Ne otettiin pesukoneesta ja pudotettiin muoviseen pyykkikoriin ja ne kuivui siinä. Talon naispuolinen asukas kertoi kerran, että suurin ongelma on, kun ei tahdo ehtiä aina silittää vaatteita - ei ole siis puhdasta päällepantavaa.
Asunnossa oli pizzalaatikoita, hampurilaispakkauksia, tuhkakuppeja ja kissa (!) joka paikka täynnä. Siis OH oli ihan täynnä tätä kamaa.
Tiskit oli tiskaamatta: järkyttävä vuori.
Olin yötä heillä - yksi niitä kertoja, kun hieman nikottelin majapaikkaani (mutta ei ole surkein tai likaisin edes), mutta sitten päätin, että olen kohtelias vieras. Kiitoksena ihan ok päivällisestä sanoin reippaana, että tiskaan. Parin tunnin urakka. ;-)
En pystynyt sanomaan, että jos ravistelisitte vaatteet ja ripustaisitte narulle/telineeseen, niin suurinta osaa vaatteita ei edes tarvitse silittää.
Kauhean ihania ihmisiä - mutta ei kotitalousihmisiä.
Mutta noiden ongelma oli se, että nainenkaan ei ripustanut kunnolla, mutta kuitenkin ilmeisesti molemmat halusi että vaatteet on rypyttömiä. Ap:n tilanne on eri. Ap:n miehelle kelpaa ryppyiset vaatteet, ei niitä tarvi silittää kun kerran mies ei itse silitä. Ap taas haluaa rypyttömät vaatteet, niin hänen kannattaa ripustaa itse oma pyykkinsä. Ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin apua ja neuvoja, miten miehen saisi tajuamaan, että tietyt asiat vaan on perusjuttuja, eikä vain mun aivotuksia?
Ehkä muiden mielestä miesvalintani on virheellinen, kun en tarpeeksi tarkkaan tehnyt tutkimustyötä näistä itselleni itsestäänselvyyksistä ennen yhteenmuuttoa. Mutta usein menee niin, että tämmöset jutut tulee esille kunnolla vasta, kun muuttaa yhteen. Ei siis nähty mitenkään joka päivä töiden ja muiden kiireiden takia ennen kun muutettiin yhteen. Eli ei ollut semmoinen suhde, missä seurusteluaikana ollaan jomman kumman luona koko ajan. Eikä tommoset sotkut tms. häiritse niin paljoa siinä vaiheessa, kun ollaan vielä ihan superrakastuneita ja ei asuta yhdessä vielä.
ap
Tuon takia ei kannata muuttaa yhteen vielä siinä vaiheessa, kun ollaan superrakastuneita.
Vierailija kirjoitti:
----
Muutto. Viikko on aika lyhyt aika pakata, olisin minäkin huolissani. Mutta, sama kuin matkan kanssa: anna olla. Voi olla, ettämies pikapakkaa ja ongelmaa ei ollutkaan. Mutta jos näin ei käy, sinä et koske miehen tavaroihin pitkällä tikullakaan ja sanot vaan, että sinä sanoit tästä jo viikko sitten. Siivotkoon omat sotkunsa. (Toki jos tää ongelma heijastuu molempiin, koska esi vuokrasopimus on molempien nimissä ja kämpän pitää olla tyhjä x mennessä, auta. Ja ole vihainen kun autat.) Viikon päästä tiedämmä, onko ongelma pääsi sisällä vai miehessä.
Kaasugrilli. Kaikki eivät osaa grillata, mitäs sitten? Grillaaminen ei ole rakettitiedettä, mies varmasti pystyy harjoittelemaan tämän taidon jos te hankitte grillin. Tämä ongelma on päässäsi.
Remontti ja nikkarointi. Kaikki eivät ole tehneet näitä. Jos ei ole asunut aiemmin omistusasunnossa, tuskin on remonttikokemusta. Nikkarointi taas on enemmän harrastus kuin kansalaistaito. Sun ongelma.
Hellitä AP vähän - äläkä paapo miestä.
Itse kuulin bussissa kerran yhden 20 vee teinin juttua, että piti muuttaa sinä päivänä (oli kk viimeinen päivä) ja teini oli lähtenyt pitkänmatkanbussilla hakemaan uuden asunnon avainta. Kello oli jotain 14-15-16 iltapäivällä, kaikki pakkaamatta, autot varaamatta, ei pakkauslaatikoita - ja teinin toinen vanhemmista soitti vihaisena tilanteesta. Teini vain totesi puhelimeensa.: "Pakko mun on se avain hakea, miten me muuten sinne uuteen asuntoon päästään? En mä osaa muuttaa - te minut olette kasvattaneet." Ja istui ihan rauhallisena kk viimeisenä päivänä siinä bussissa iltapäivällä.
Kaasugrilli: samaa mieltä kuin yllä. P. S. Älkää ostako ikinä mitään Ikeasta. Ne pitää koota itse. (Minä osaan muuten - olen nainen. Olen koonnut tässäkin asunnossa tuon kerronsängyn, kirjahyllyn, ATK-pöydän ... haastaa palapeli, mutta ei mahdotonta.)
Remontti ja autonkorjaus: suurin osa miehistä(kään) ei osaa. Valtaosa ei osaa. Osa naisista osaa - tunnen useita. Ei ole sukupuolisidonnainen asia.
Ap taisi häipyä, kun ei saanutkaan myötäileviä vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostat aika raskaalta kumppanilta. Anna miehesi elää vähän boheemisti ja kulkea ryttyisissä vaatteissa, jos haluaa. Ja jos hän ei muista uusia passiaan niin hän ei pääse mukaan matkalle, hups miten kävi. Kyllä seuraavalla kerralla muistaa.
1. Älä tee miehen asioita miehen puolesta. Muuten saat tehdä kohta kaikki asiat hänen puolestaan.
2. Älä vaadi mieheltä muuta kuin mies on. Miehesi on vähän boheemi, hyväksy se. Tai vaihda miestä. Sinulla ei ole oikeutta määritellä siisteystasoa tai vaatetustasoa tai muutakaan tasoa.
Olen ollut vieraisilla asunnossa, jossa pyykkejä ei juuri koskaan ripustettu kuivumaan. Ne otettiin pesukoneesta ja pudotettiin muoviseen pyykkikoriin ja ne kuivui siinä. Talon naispuolinen asukas kertoi kerran, että suurin ongelma on, kun ei tahdo ehtiä aina silittää vaatteita - ei ole siis puhdasta päällepantavaa.
Asunnossa oli pizzalaatikoita, hampurilaispakkauksia, tuhkakuppeja ja kissa (!) joka paikka täynnä. Siis OH oli ihan täynnä tätä kamaa.
Tiskit oli tiskaamatta: järkyttävä vuori.
Olin yötä heillä - yksi niitä kertoja, kun hieman nikottelin majapaikkaani (mutta ei ole surkein tai likaisin edes), mutta sitten päätin, että olen kohtelias vieras. Kiitoksena ihan ok päivällisestä sanoin reippaana, että tiskaan. Parin tunnin urakka. ;-)
En pystynyt sanomaan, että jos ravistelisitte vaatteet ja ripustaisitte narulle/telineeseen, niin suurinta osaa vaatteita ei edes tarvitse silittää.
Kauhean ihania ihmisiä - mutta ei kotitalousihmisiä.
Mutta noiden ongelma oli se, että nainenkaan ei ripustanut kunnolla, mutta kuitenkin ilmeisesti molemmat halusi että vaatteet on rypyttömiä. Ap:n tilanne on eri. Ap:n miehelle kelpaa ryppyiset vaatteet, ei niitä tarvi silittää kun kerran mies ei itse silitä. Ap taas haluaa rypyttömät vaatteet, niin hänen kannattaa ripustaa itse oma pyykkinsä. Ei ongelmaa.
Näin on - tämä oli kommentti siihen, että osa ihmisistä on boheemeja ja eivätkä tule muuttumaan. AP on enemmän siisteysintoilija, ja jos ei kestä boheemia, niin pitää miettiä syvemmin tätä suhdetta. AP:n ei pidä ruveta miehen puolesta tekemään (ottamaan lapsekseen), mutta pitää relata ja antaa miehen tavoille tilaa. Kompromissia.
Kauanko te ap seurustelitte ennen yhteenmuuttoa?
Osassa asioita on vain hyväksyttävä, että mies hoitaa ne eri tavalla. Jos itse haluaa asunnon olevan puhtaampi, et saa luultavasti koskaan miestä puunaamaan sitä samalla tavalla kuin itse teet. Hoida itse esimerkiksi jokin lasipöytien pyyhkiminen, ja käske miestä hoitamaan niitä asioita, joita hänen olisi pakko tehdä ilman sinuakin. Eli tiskaaminen, pyykkien pesu, imurointi... Omat jälkensä kuuluu myös siivota.
Joskus voit tottakai kertoa, että sinusta olisi hienoa, jos edes sinun pyykkisi ripustettaisiin nätisti kuivumaan. Mies ei kyllä luultavasti näe sitä ripustamista rakkauden ja arvostuksen osoituksena, mutta kannattaa kertoa, että olisit asiasta iloinen, sillä et halua kulkea ryppyisissä vaatteissa. Tällainen "minä arvostaisin" lähestymistapa toimii taatusti paremmin, kuin miestä alentava nalkutus.
Ja nyt yrität heti irti holhoajan roolista. Tuo muutto ei saa mennä niin, että mies laiskottelee viime hetkille saakka, ja lopulta sinä autat pakkaamisessa. Tuollaisesta tulee helposti se tapa, että mies olettaa, että lopulta sinä kuitenkin hoidat asiat. Mies pakkaa tavaroitaan vaikka viime hetkillä koko yön, jos ei aloita ajoissa. Mielellään sanot, että nyt pakataan yhteiset asiat, jotta sinä et joudu tekemään enemmän hommaa.
Jos mies on muissa asioissa tietämätön, käsket häntä ottamaan itse asioista selvää vaikka netistä. Kyllä kaikkeen löytyy ohjeet, vaikka siihen silmälasien puhdistamiseen...
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet ei ole nikkarointitaitoisia. Eräällä eksälläni oli joku hahmotushäiriö niin nikkaroinnista ei tullut mitään. Ei ongelmaa, minä olin se joka kasasi ne ikean huonekalut sitten.
Ja muutosta sen verran, että minäkin käytän aina vain päivän pakkaamiseen. En tykkää pakkaamisesta, niin teen sen sitten urakalla kerralla pois alta. Kyllä sen hyvin ehtii päivässä, kaksion tavaroilla olen kokeillut. Jos käy niin että miehesi ei ehdi ja alkaa ulisemaan että miksi sinä et muistuttanut tms, niin sanot sille vain että "nämä on sinun tavaroita, miten aiot ratkaista asian?" ja kävelet toiseen huoneeseen.
Älä ap tee ongelmia asioista, jotka ei oikeasti ole ongelmia.
Olen muuttanut kai 20 kertaa. En ole koskaan aloittanut pakkaamista viikkoja ennen (miten löytää taravoita, jos ne on laatikoissa?), tai kerran olen muuttanut kaksi viikkoa: vein omalla autolla ja peräkärryillä kaiken toiseen paikkaan - yksin (olen nainen). Muuten olen tehnyt useimiten niin, että 2 päivää juuri ennen muuttoa pakkaan ja sitten kamat uuteen asuntoon. Useimmiten olen muuttanut yksin. Kaikki huonekaluni ovat sellaisia, että ne saa purettua tai ovat niin kevyitä, että jaksan nostaa yksin. Pakettiauto vuokralle ja olen muuttanut.
AP - sinun tapasi muuttaa ei ole ainut oikea. Eikä sinun tarvitse huolehtia miehen tavaroista. Minä olin mm. auttamassa avomieheni muutossa (oli vastaava sottapytty kuin sinun miehesi ja siihen se sitten tyssäsikin pidemmällä ajalla; ihmistä ei voi muuttaa), ja häneltä jäi asunto siivoamatta. En edes aikonut, edes tuossa vaiheessa, mennä siivoamaan hänen asuntonsa loppusiivousta. Ajattelin, että jos häneltä menee takuuvuokra siihen, niin ei ole minun ongelmani. Tiedän, että jäi melko sotkuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pyysin apua ja neuvoja, miten miehen saisi tajuamaan, että tietyt asiat vaan on perusjuttuja, eikä vain mun aivotuksia?
Ehkä muiden mielestä miesvalintani on virheellinen, kun en tarpeeksi tarkkaan tehnyt tutkimustyötä näistä itselleni itsestäänselvyyksistä ennen yhteenmuuttoa. Mutta usein menee niin, että tämmöset jutut tulee esille kunnolla vasta, kun muuttaa yhteen. Ei siis nähty mitenkään joka päivä töiden ja muiden kiireiden takia ennen kun muutettiin yhteen. Eli ei ollut semmoinen suhde, missä seurusteluaikana ollaan jomman kumman luona koko ajan. Eikä tommoset sotkut tms. häiritse niin paljoa siinä vaiheessa, kun ollaan vielä ihan superrakastuneita ja ei asuta yhdessä vielä.
ap
Sait jo tuossa alussa oivia neuvoja: anna miehen vastata omista asioistaan. Älä pakkaa hänen tavaroitaan muuttoa varten, älä hoida hänen matkajärjestelyjään, anna hänen katsella maailmaa sumeiden lasien läpi. En kyllä usko, että kylmällä vedellä ja paperilla putsatut linssit ovat erityisen sumeat. Ja Martatkin opettavat, että päivittäiseen pintojen pyyhkimiseen riittää vesi ja liina. Päivittäinen kemikaalien käyttö ei välttämättä ole hyväksi.
Ja mitä siihen kaasugrilliin tulee ... Ellei koskaan ole grillannut kaasulla, ei sitä tietenkään voi osata. Lapsuudenperheelläni ei ollut mökkiä. Nykymökillämme on klassinen hiiligrilli. En minäkään osaa grillata kaasulla, kun en ole sitä koskaan tehnyt. Aivan varmasti oppimisin, jos sellainen tulisi eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ryttää vaatteet? En taas ymmärrä tätäkään. Jos vaatteet ripustetaan kuivamaan, niin kuinka kauan aloittaja asettelee viivottimen kanssa niitä kalsareitaan telineelle? Ja kuinka mies ne asettelee?
Laitan ne normaalisti kuivumaan menee siis ehkä 5-10 minuuttia ko. toimenpiteeseen. Mies nosta pyykkikoneesta kasaan telineeseen, ei suorista yhtään. Eli niin rutussa ku miltä koneesta tulee. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryttää vaatteet? En taas ymmärrä tätäkään. Jos vaatteet ripustetaan kuivamaan, niin kuinka kauan aloittaja asettelee viivottimen kanssa niitä kalsareitaan telineelle? Ja kuinka mies ne asettelee?
Laitan ne normaalisti kuivumaan menee siis ehkä 5-10 minuuttia ko. toimenpiteeseen. Mies nosta pyykkikoneesta kasaan telineeseen, ei suorista yhtään. Eli niin rutussa ku miltä koneesta tulee. -ap
Ihan uteliaisuudesta ap.. Jos miehesi kerran nostaa suoraan koneessa sen pallomaisen pyykkiryttymytyn sellaisenaan vain pyykkitelineen päälle, niin ihmetteleekö se jossain vaiheessa seuraavana päivänä, että miksi pyykki kuivuu niin hitaasti? Vai miten se homma oikein hänelle etenee?
Vierailija kirjoitti:
Osassa asioita on vain hyväksyttävä, että mies hoitaa ne eri tavalla. Jos itse haluaa asunnon olevan puhtaampi, et saa luultavasti koskaan miestä puunaamaan sitä samalla tavalla kuin itse teet. Hoida itse esimerkiksi jokin lasipöytien pyyhkiminen, ja käske miestä hoitamaan niitä asioita, joita hänen olisi pakko tehdä ilman sinuakin. Eli tiskaaminen, pyykkien pesu, imurointi... Omat jälkensä kuuluu myös siivota.
Joskus voit tottakai kertoa, että sinusta olisi hienoa, jos edes sinun pyykkisi ripustettaisiin nätisti kuivumaan. Mies ei kyllä luultavasti näe sitä ripustamista rakkauden ja arvostuksen osoituksena, mutta kannattaa kertoa, että olisit asiasta iloinen, sillä et halua kulkea ryppyisissä vaatteissa. Tällainen "minä arvostaisin" lähestymistapa toimii taatusti paremmin, kuin miestä alentava nalkutus.
Ja nyt yrität heti irti holhoajan roolista. Tuo muutto ei saa mennä niin, että mies laiskottelee viime hetkille saakka, ja lopulta sinä autat pakkaamisessa. Tuollaisesta tulee helposti se tapa, että mies olettaa, että lopulta sinä kuitenkin hoidat asiat. Mies pakkaa tavaroitaan vaikka viime hetkillä koko yön, jos ei aloita ajoissa. Mielellään sanot, että nyt pakataan yhteiset asiat, jotta sinä et joudu tekemään enemmän hommaa.
Jos mies on muissa asioissa tietämätön, käsket häntä ottamaan itse asioista selvää vaikka netistä. Kyllä kaikkeen löytyy ohjeet, vaikka siihen silmälasien puhdistamiseen...
Kiitos asiallisista ja hyvistä neuvoista :) -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta ap.. Jos miehesi kerran nostaa suoraan koneessa sen pallomaisen pyykkiryttymytyn sellaisenaan vain pyykkitelineen päälle, niin ihmetteleekö se jossain vaiheessa seuraavana päivänä, että miksi pyykki kuivuu niin hitaasti? Vai miten se homma oikein hänelle etenee?
Juu ei ihmettele, koska ne myös on siinä kuivaustelineellä useita päiviä ellen mä viikkaa niitä kaappiin :D -ap
Ap:n mies on kuitenkin kehityskelpoinen, koska hän sentään nostaa ne pyykit sieltä koneesta pois. Minun kaksi eksää on ollut sellaisia, että panevat kyllä pyykin koneeseen ja koneen päälle, mutta eivät tyhjentäneet konetta. Seuraavana päivänä ihmettelivät, että miten ne märät pyykit on yhä koneessa ja nyt ne haisee, ja panivat sitten koneen uudelleen pyörimään, jotta haju lähtisi pois. Ja sama toistui seuraavana päivänä :D . Se sama pyykki saattoi sitten joskus pyöriä koneessa kolmekin kertaa ilman että kertaakaan siinä välissä päätyi narulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet ei ole nikkarointitaitoisia. Eräällä eksälläni oli joku hahmotushäiriö niin nikkaroinnista ei tullut mitään. Ei ongelmaa, minä olin se joka kasasi ne ikean huonekalut sitten.
Ja muutosta sen verran, että minäkin käytän aina vain päivän pakkaamiseen. En tykkää pakkaamisesta, niin teen sen sitten urakalla kerralla pois alta. Kyllä sen hyvin ehtii päivässä, kaksion tavaroilla olen kokeillut. Jos käy niin että miehesi ei ehdi ja alkaa ulisemaan että miksi sinä et muistuttanut tms, niin sanot sille vain että "nämä on sinun tavaroita, miten aiot ratkaista asian?" ja kävelet toiseen huoneeseen.
Olen muuttanut kai 20 kertaa. En ole koskaan aloittanut pakkaamista viikkoja ennen (miten löytää taravoita, jos ne on laatikoissa?), tai kerran olen muuttanut kaksi viikkoa: vein omalla autolla ja peräkärryillä kaiken toiseen paikkaan - yksin (olen nainen). Muuten olen tehnyt useimiten niin, että 2 päivää juuri ennen muuttoa pakkaan ja sitten kamat uuteen asuntoon. Useimmiten olen muuttanut yksin. Kaikki huonekaluni ovat sellaisia, että ne saa purettua tai ovat niin kevyitä, että jaksan nostaa yksin. Pakettiauto vuokralle ja olen muuttanut.
AP - sinun tapasi muuttaa ei ole ainut oikea. Eikä sinun tarvitse huolehtia miehen tavaroista. Minä olin mm. auttamassa avomieheni muutossa (oli vastaava sottapytty kuin sinun miehesi ja siihen se sitten tyssäsikin pidemmällä ajalla; ihmistä ei voi muuttaa), ja häneltä jäi asunto siivoamatta. En edes aikonut, edes tuossa vaiheessa, mennä siivoamaan hänen asuntonsa loppusiivousta. Ajattelin, että jos häneltä menee takuuvuokra siihen, niin ei ole minun ongelmani. Tiedän, että jäi melko sotkuiseksi.
Juu kyllä mäki yksin elävänä muutin parissa päivässä, kun tavaraa oli puolet vähemmän. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ihmettele, koska ne myös on siinä kuivaustelineellä useita päiviä ellen mä viikkaa niitä kaappiin :D -ap
Älä nosta sen vaatteita siitä minnekään kaappiin. Äläkä suorista sen vaatteita. Hoida omat vaatteet ja anna sen säilyttää omansa märässä mytyssä. Kyllä se kuukauden päästä havahtuu siihen, että kaikki vaatteet on homeessa kasassa ja joutuu muuttamaan toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No kun eivät ne ole perusjuttuja kaikille, eikä ketään voi lähteä muuttamaan mieleisekseen. Jonkinlainen kultainen keskitie olisi varmaan paras ratkaisu, eikä se, että jompi kumpi taipuu toisen tahtoon. Miehen tapa pestä silmälasejaan ei oikeastaan sinulle edes kuulu, vai minkä takia se on sinulle ongelma, jos linssit jäävät likaisiksi?
Ja jos olet käyttänyt kaasugrilliä aiemmin, mutta mies ei, niin mikset sinä voi ottaa sitä grillaamista vastuullesi ja mies vaikka pöydän kattamista tai muuta yksinkertaista, jonka jokainen varmasti taitaa? Antaa miehen opetella käyttämään grilliä, jos hän itse haluaa. Jos mies ei osaa mielestäsi levittää pyykkejä oikein, voit sinä levittää ne mielesi mukaan ja antaa miehen tehdä jotain muuta. Tai mies voi levittää itse omat pyykkinsä ja sinä omasi.
Toisaalta sinun on myös pystyttävä hyväksymään se, ettei miehen työn jälki pöydän kattamisessa tai missään muussakaan vastaa välttämättä odotuksiasi ja standardejasi. Minusta kuulostaakin hiukan siltä, että pidät omaa tapaasi tehdä asioita ainoana oikeana tapana. Onko näin?
Joo okei siinä olet oikeassa, ei kuulu mulle, jos toinen kulkee likasissa silmälaseissa eikä oo mun ongelma se kaasugrilli, muuten kuin siten et jos toinen haluaa semmoisen kalliin grillin meille hankkia siis yhteisistä rahoista, eikä sitten osaa ees sitä käyttää. Mä en mokomaa grilliä edes tarvitsisi. Musta ei oo ok, että keittiö on rasvan ja ruuan roiskeiden peitossa, kun toinen ei pyyhi jälkiään. Mua henkilökohtasesti ällöttää ajatella, millanen bakteerien kasvualusta semmonen keittiö on mitä ei koskaan pestäis pesuaineella ja kunnolla. ut vissiin täytyy vaan hyväksyä se, että mun tehtävä on se pyyhkii. Täytyy siis vissiin alkaa pesee vaan omat pyykit erikseen ja tosiaan ajatella vain itseä ja tehdä kotityöt vaan itseään varten ja antaa toisen sotkea ja rytätä omat vaatteensa. Ehkä se sitten vaan on niin, että olen itsekäs kusipää, kun oletan toisen osapuolen osallistuvan kotitöihin 50-50.
ap
Ap oletko oikea vai provoiletko vain? Kuulostat nimittäin vähän eriskummalliselta ja aika vaativalta. Ensinnäkin niitä bakteereja ei edes kannata voimakkailla aineilla siivota pois. Ihmisen vastustuskyvyn kannalta on tärkeää, että kotioloissa ei pyritä desinfioimaan tai puunaamaan bakteereja pois vaan niille bakteereille on päinvastoin tarkoitus altistua kotona, jotta pysyy terveenä. Toki jonkun raa'an broilerin käsittelyvälineen kannattaa pestä kuumalla ja fairilla. On viisasta tehdä kuten miehesi eli pyyhkiä vain vedellä ja paperilla pinnat eli ns. näkyvä lika pois.
Minun lapsuudessa oli kaksikin mökkiä ja nyt meillä on perintönä mieheni lapsuuden mökki. Millään näillä kolmesta mökistä ei koskaan ole ollut kaasugrilliä, aina on grillattu avotulella tai hiilillä. Eli kaasugrilli ei ole perustaito. Mutta en ymmärrä mikä on ongelmasi. Jos ostaa kaasugrillin niin eihän sitä tarvitse ennakkoon osata käyttää, kunhan opettelee sitten kun sellainen on jo ostettuna. Ei ole vaikeaa.
Sinun vaatimus siisteystasosta on liian korkea, et voi olettaa että mies tekee 50 % sinun vaatimasta tasosta. Mies tekee 50 % omasta siisteystasostaan, sen pitää riittää sinulle.
Ja kuulostaa siltä, että katsot miestä alaspäin ja et arvosta häntä vaan pikemminkin vähättelet.
No jos keittiön tasot ovat tahmaisia liasta, esim rasvatahroista, jotka ei lähde pelkällä vedellä, niin vaikkei se kirjavakuvioisesta pöydästä silmällä erotu niin sen kädellä tuntee, että siinä on semmoinen tahmea kerros likaa. Niin se ei vielä ole minusta mitään liiallista hygieniaa pestä semmoinen tahma pois pinnoilta. mies tykkää rasvaisesta ruoasta esim pekonista ja ne pekonin rasvaroiskeet ei lähde ilman puhdistusainetta vaan jättää pinnat tahmaan. Bakteerit kasvavat tommoisessa tahmassa, vaikka sitä ei näe silmällä kirjavasta tasosta. Vaaleasta yksivärisestä sen rasvan näkisi ihan silmälläki. Mun 50/50 tarkoitti että osallistuisi kodin siivoukseen sen verran edes jotenkin, usein mä hoidan sen viikkosiivouksen yksin, eli imuroin, pyyhin pinnat, pesen kylppärin ja pyyhin keittiön tasot. Hän ei siis osallistu ollenkaan! jos osallistuu niin se on sitten sitä että kaikista isoimmat ja näkyvimmät pyyhitään paperilla. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mies on kuitenkin kehityskelpoinen, koska hän sentään nostaa ne pyykit sieltä koneesta pois. Minun kaksi eksää on ollut sellaisia, että panevat kyllä pyykin koneeseen ja koneen päälle, mutta eivät tyhjentäneet konetta. Seuraavana päivänä ihmettelivät, että miten ne märät pyykit on yhä koneessa ja nyt ne haisee, ja panivat sitten koneen uudelleen pyörimään, jotta haju lähtisi pois. Ja sama toistui seuraavana päivänä :D . Se sama pyykki saattoi sitten joskus pyöriä koneessa kolmekin kertaa ilman että kertaakaan siinä välissä päätyi narulle.
HAha ehkä mulla on sitten vielä toivoa! :D -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, lakkaa nyt hoivaamasta tätä 30-vuotiasta vauvaa. Osta vaikka itsellesi oma kuivausteline, jos tuo miehelle varattu on aina täynnä.
Minä sinun sijassani miettisin hyvin tarkkaan haluanko tällaita vauvaa lopun ikääni kestää. Parisuhteessakin voi olla myös siten, että molemmilla on omat asunnot. Jopa naimisissa olevat on näin (oli ketju jokin aika sitten).