Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Ylempi AMK sittenkään Maisteria vastaava, Yamk opiskelija Katariina,"tunneilla leikimme legoilla"!

Vierailija
05.04.2025 |

https://www.suomenuutiset.fi/onko-suomalainen-korkeakoulutus-jo-taysin-…

Vain muutamia tunteja lähiopetusta ja niilläkin tunneilla leikitään legoilla ja tehdään ryhmätöitä kehitysmaista tulleiden ulkomaalaisopiskelijoiden kanssa jotka eivät Katariinan sanojen mukaan "tajua mitään" eivätkä ole koskaan käyttäneet tietokonetta.

Ymmärtääkö amiskat ollenkaan mitä on opiskella yliopistossa? Valtavat työmäärän, tuhansia tunteja tutkijoiden opetusta, kymmeniä tai satoja tuhansia sivuja luettavaa kirjallisuutta (joka täytyy myös omaksua!)

Ei olisi minun geologian fysiikan opintoni onnistuneet työmäärällä jota Katariinan mukaan mukaan amk- ylemmässä vaaditaan!

Lainaus jutusta:

Aikuisopiskelija Aino pitää hyvin kyseenalaisena, että Suomeen tuotetaan kansainvälisiä opiskelijoita, joilla ei ole edes perustaitoja tai mahdollisuuksia työllistyä Suomessa. Samaan aikaan hänelle tarjotaan syventävien opintojen sijaan lähiopetusta, johon kuluu mm. leikkimistä legoilla.

 

Aikoinaan ammattikorkeakoulusta valmistunut aikuisopiskelija Aino (nimi muutettu) on vuosia yrittänyt löytää koulutustaan vastaavaa työtä Suomesta. Tällä hetkellä hän opiskelee Uudellamaalla toimivassa Laurea-ammattikorkeakoulussa projektijohtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Aino ei ole täysin tyytyväinen Laurean tarjoaman koulutuksen sisältöön.

 

Lähiopetuspäiviä on noin kaksi kuukaudessa. Verkko- tai etäopetusta ei ole ollut yhtään päivää, vaan opiskelijoiden pitää kaivaa kaikki tieto materiaaleista itse ja tenttiä asiat etänä. Sitä kautta pitäisi sitten saada sitä osaamista, että opiskelee asiat itse kotona, Aino kertoo.

Vakavia leikkejä Legoilla ja Duploilla

Kun lähiopetusta tarjotaan niin tavattoman vähän, pitäisi Aino kohtuullisena, että harvojen lähiopetuspäivien aikana tarjottaisiin enemmän syventävää opetusta ja teoriaa, mutta käytännössä lähiopetuspäivinä on ainakin toistaiseksi keskitytty aivan muuhun, kuten Legoilla ja Duploilla leikkimiseen

Jälkeenpäin keskustelimme ryhmän kesken, että olihan se ihan hauskaa leikkimistä, mutta olisi sen ajan voinut käyttää järkevämminkin. Ihmiset kuitenkin ottavat töistä vapaata päästäkseen lähipäiville, joissa on läsnäolopakko.

Tämä sama Lego-konsepti tuli minulle vastaan myös alemman asteen ammattikorkeakoulutuksessa Laureassa. Silloinkin ihmettelin, että mitä tällä saavutetaan. Konseptia perustellaan uusilla ajatuksilla ja sillä, että ollaan innovatiivisia eikä niin vakavia, mutta eihän kukaan työelämässä rupea kokoushuoneessa leikkimään legoilla, jos siellä on yritysjohto paikalla kokoustamassa, Aino kritisoi Laurean opetuksen sisältöä.

Meillä puhutaan kiintiöintialaisista, Aino mainitsee.

Intialaisopiskelijoiden taso vaihtelee suuresti. Osalla on hyvin korkea työmoraali, mutta Ainon kokemuksen perusteella noin 70 prosenttia heistä on täysin perässä vedettäviä, joille on osoitettava sormella ja selitettävä hyvin selkeästi, mitä heidän tulee tehdä, eikä se silti suurimman osan kohdalla johda mihinkään. Intialaisopiskelijoita ei saa kiinni, he eivät pysy deadlineissa tai he eivät suoriudu annetuista tehtävistä.

Meille suomalaisille tuli suurena yllätyksenä se, että suurin osa heistä ei osaa käyttää edes PowerPointia he eivät ole ikinä käyttäneet PowerPointia missään, vaikka he ovat kuitenkin suorittaneet ammattikorkeakoulututkintoa jollain lailla vastaavan koulutuksen ilmeisesti kotimaassaan, Aino ihmettelee.

 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lähteenä Suomen luotetuin media 😂

Vierailija
2/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kauheaa. Opiskelen ammattikorkeakoulussa ja kokemukseni on täysin sama. Ammattikorkeakoulu vastaa entistä ammattikoulua

Itse kävin ammattikoulun ysärillä ja myöhemmin iltalukion ja sitten opiskelin yliopistossa ja nyt vielä amk.ssa ja sanoisin että tosiaan vaativampaa oli ammattikoulussa ysärillä kuin nyt amkssa. Yliopisto on aivan eri asia. Jo lukio valtavan paljon ylempää opetusta kuin AMK

N49, putkimies, tekniikan kandi, insinööriopiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy nyt muistaa että suurempaa roskamediaa ei ole olemassakaan kuin suomenuutiset.

Vierailija
4/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei ole Mestaria vastaava. Psyk.sh.

Vierailija
5/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on varmaan turhaa tulla sanomaan, että ammattikorkeakoulu ei ole tiedekorkeakoulu eikä se sitä yritä olla.

Ne ovat eri asioita. Vähän niinkuin vertailisit maratoonaria ja painonnostajaa.

Vierailija
6/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia hommia tekee geologian fyysikko? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy nyt muistaa että suurempaa roskamediaa ei ole olemassakaan kuin suomenuutiset.

No niin hulluksi on maailma mennyt, että tämän aihealueen uutisissa puolueen lehti ON puolueettomampi kuin Yle tai HS...

Vierailija
8/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia hommia tekee geologian fyysikko? 

Varmaankin jotain kaivosten suunnittelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. AMK on opisto ja opisto on opisto vaikka voissa paistaisi ja korkeakouluksi kutsuisi.

Vierailija
10/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on varmaan turhaa tulla sanomaan, että ammattikorkeakoulu ei ole tiedekorkeakoulu eikä se sitä yritä olla.

Ne ovat eri asioita. Vähän niinkuin vertailisit maratoonaria ja painonnostajaa.

Molemmat varsin tuttuja, eikä tuo nyt huonoinkaan vertaus ole. Psyk.sh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia hommia tekee geologian fyysikko? 

Varmaankin jotain kaivosten suunnittelua.

Varmaan jäänyt "ja"- sana pois välistä, geologiassa fysiikka olennainen osa- alue, myös geofysiikka on oma oppiaineensa tai "oppituolinsa", kuten akateemisessa maailmassa sanotaan.

T Nais- DI joka opiskeluaikoinaan seurusteli geologian opiskelijan kanssa ja kauhisteli hänen työmääräänsä

Vierailija
12/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauheaa. Opiskelen ammattikorkeakoulussa ja kokemukseni on täysin sama. Ammattikorkeakoulu vastaa entistä ammattikoulua

Itse kävin ammattikoulun ysärillä ja myöhemmin iltalukion ja sitten opiskelin yliopistossa ja nyt vielä amk.ssa ja sanoisin että tosiaan vaativampaa oli ammattikoulussa ysärillä kuin nyt amkssa. Yliopisto on aivan eri asia. Jo lukio valtavan paljon ylempää opetusta kuin AMK

N49, putkimies, tekniikan kandi, insinööriopiskelija

 

Olen käynyt ammattikoulun, lukion ja amkin ja itse koin, että meillä oli amkissa hyvä opetus ja myös vaadittiin jotain eli oli vaikeampaa kuin amiksessa. Tosin omaan kouluun oli todella vaikea päästä, alle 3 % hakijoita pääsi. Sen sijaan amkien välillä on ihan valtavia eroja. Suoritin itse campusonlinen kautta kursseja ja osa kursseista oli aivan naurettavia. Parhaimmillaan suoritin 5-6 opintopistettä muutamassa tunnissa. Ja työelämässä ollaan samalla viivalla, koska sama tutkinto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia hommia tekee geologian fyysikko? 

Tekee keksittyjä vertailuja AMK:n ja yliopiston välillä. Palta-akateemisille nämä keksityt opiaineet sopii, kunhan pääsee jankkaamaan AMK:sta. Palsta-akatemiassa ei juuri lähdekriitisyydellä ole väliä, vaikka ollaan supertieteellisiä. 

Geofysiikka toki on oikea oppiaine. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi