Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä avuksi miehen uusavuttomuuteen?

uusavuttomuus vituttaa
24.05.2017 |

Tosiaan olen parisuhteessa yli 30-vuotiaan miehen kanssa. Muuten suhteemme on ihana, mutta mieheltä puuttuu mielestäni tiettyjä perustaitoja arjen pyörittämisessä, tai sitten se on vaan laiskuutta, mene ja tiedä mutta se saa minut suunniltani raivosta. Olen sanonut asioista useaan kertaan kiltisti ja vähemmän kiltisti. Saan aina vastaukseksi sen, että haukun ja syyllistän häntä, ja yritän päteä omalla fiksuudellani. Mikä on mielestäni naurettava väite, kun kyse on ihan perus käytännöntaidoista, mitkä mielestäni jokaisen pitäisi tajuta.

Tässäpä muutamia esimerkkejä:

- Miehen käsitys siivouksesta on se, että pyyhitään paperilla ja vedellä suurimmat näkyvät roiskeet esim. keittiöstä. Pesuaineita ei siis käytä ilman käskyä, tai pyyhi kunnolla tasoja kokonaan. Hänen mielestään siis pelkällä vedellä voi pestä suurimman osan liasta? Ei ymmärrä, ettei rasvatahrat tai bakteerit lähde vedellä, vaan vaatii pesuainetta.
- Hän ripustaa pyykit narulle täysin rytyssä (silloin harvoin kun siis ripustaa). Ei siis vaivaudu suoristamaan ollenkaan vaan ryttää märät pyykit narulle miten sattuu.
-Hän "pesee" silmälasit myös tällä paperi+vesi yhdistelmällä. Eli niissä on semmoinen mukava rasvakerros pinnassa.
-Olimme lähdössä matkoille niin minä jouduin muistuttamaan: passin uusimisesta, rokotuksista ja matkavakuutuksesta. Emme olisi edes päässeet reissuun, jos en olisi muistuttanut, koska hänen passillaan ei oltaisi päästy edes ko. maahan.
- Meillä on edessä muutto viikon päästä, eikä mies ole alkanut pakkaamaan mitään. Eikä käymään omia tavaroitaan läpi, että mitä heitetään pois ja mitä otetaan mukaan. Olen tehnyt selväksi, etten hänen tavaroitaan pakkaa. Ja kun tästä huomautan, niin stressaan turhasta?
- Uudessa asunnossa on terassi, johon aiomme hankkia kaasugrillin. Kysyin häneltä, että osaako käyttää kaasugrilliä. Vastaus oli, että ei ole koskaan käyttänyt, joten ei osaa. Ja olen kuulemma kohtuuton, että tähä sitten tokaisin, että ei voi olla totta. Ei hänen mielestään kuulu perustaitoihin.
-remontti ja nikkarointihommista ei ole vielä kokemusta tämän miehen kanssa, mutta odotukset eivät ole korkealla...

Auttakaa! Mitä teen? Olenko täysin kamala raivohullu tyttöystävä, joka odottaa mahdottomia asioita mieheltä, vai olenko vaan onnistunut nappaamaan uusavuttoman miehen? Miten saan hänet tajuamaan, että on oikeasti puutteita perustaidoissa... Huoh. Kiitos vaan miehen exälle, joka on ilmeisesti tehnyt kaiken kotona, tai sitten ollut itsekin yhtä huithapeli.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaisi keskustella miehesi kanssa. istua illan päätteeksi pöydän ääreen ja ottaa asioita esille. kertoa, että sinua vaivaa tietyt jutut. ja kuunnella sitten hänen mielipiteensä asioihin omasta näkökulmastaan. ja toivottavasti löydätte ratkaisuja aiheisiin. 

Vierailija
82/83 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon mikään auta. Joko hyväksyt miehen sellaisena kuin on tai heivaat mäkeen. Itse olin 8 vuotta tuollaisen miehen kanssa. Ei se mitään oppinut. Jossain vaiheessa tajusin sen totuuden, TOISTA EI VOI MUUTTAA. Lopulta erottiin. Elelin onnellisena sinkkuna, kun ei tarvinnut ärsyyntyä toisen osaamattomuudesta, välinpitämättömyydestä ja suoranaisesta tyhmyydestä.

Sitten tapasin nykyisen mieheni. Oli muuten todella outoa, kun mies osasi tiskata astiat oikeasti puhtaaksi, lautasetkin oikein molemmilta puolilta! :D Osaa jopa siirtää tavaroita imuroidessaan/pyyhkiessään pintoja, ja imuroida myös nurkat. Osaa viedä roskat roskiin, ja vaihtaa pussin kun se on täynnä. Osaa myös täyttää ja laittaa pyykinpesukoneen ja tiskikoneen päälle. Pyykitkin osaa suoristaa kuivumaan laittaessa ja viikata kaappiin, sekä laittaa astiat oikeille paikoilleen. Ja kaiken lisäksi tekee näitä asioita ihan oma-aloitteisesti. Minulle avautui täysin uusi maailma kun vierellä olikin aikuinen fiksu ihminen, jonka kanssa saan olla oikeasti tasa-arvoisessa suhteessa. Ennen en osannut tällaisesta edes haaveilla.

"Vaihtamalla" todellakin parani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysin apua ja neuvoja, miten miehen saisi tajuamaan, että tietyt asiat vaan on perusjuttuja, eikä vain mun aivotuksia?

Ehkä muiden mielestä miesvalintani on virheellinen, kun en tarpeeksi tarkkaan tehnyt tutkimustyötä näistä itselleni itsestäänselvyyksistä ennen yhteenmuuttoa. Mutta usein menee niin, että tämmöset jutut tulee esille kunnolla vasta, kun muuttaa yhteen. Ei siis nähty mitenkään joka päivä töiden ja muiden kiireiden takia ennen kun muutettiin yhteen. Eli ei ollut semmoinen suhde, missä seurusteluaikana ollaan jomman kumman luona koko ajan. Eikä tommoset sotkut tms. häiritse niin paljoa siinä vaiheessa, kun ollaan vielä ihan superrakastuneita ja ei asuta yhdessä vielä.

ap

No kun eivät ne ole perusjuttuja kaikille, eikä ketään voi lähteä muuttamaan mieleisekseen. Jonkinlainen kultainen keskitie olisi varmaan paras ratkaisu, eikä se, että jompi kumpi taipuu toisen tahtoon. Miehen tapa pestä silmälasejaan ei oikeastaan sinulle edes kuulu, vai minkä takia se on sinulle ongelma, jos linssit jäävät likaisiksi?

Ja jos olet käyttänyt kaasugrilliä aiemmin, mutta mies ei, niin mikset sinä voi ottaa sitä grillaamista vastuullesi ja mies vaikka pöydän kattamista tai muuta yksinkertaista, jonka jokainen varmasti taitaa? Antaa miehen opetella käyttämään grilliä, jos hän itse haluaa. Jos mies ei osaa mielestäsi levittää pyykkejä oikein, voit sinä levittää ne mielesi mukaan ja antaa miehen tehdä jotain muuta. Tai mies voi levittää itse omat pyykkinsä ja sinä omasi.

Toisaalta sinun on myös pystyttävä hyväksymään se, ettei miehen työn jälki pöydän kattamisessa tai missään muussakaan vastaa välttämättä odotuksiasi ja standardejasi. Minusta kuulostaakin hiukan siltä, että pidät omaa tapaasi tehdä asioita ainoana oikeana tapana. Onko näin?

Joo okei siinä olet oikeassa, ei kuulu mulle, jos toinen kulkee likasissa silmälaseissa eikä oo mun ongelma se kaasugrilli, muuten kuin siten et jos toinen haluaa semmoisen kalliin grillin meille hankkia siis yhteisistä rahoista, eikä sitten osaa ees sitä käyttää. Mä en mokomaa grilliä edes tarvitsisi. Musta ei oo ok, että keittiö on rasvan ja ruuan roiskeiden peitossa, kun toinen ei pyyhi jälkiään. Mua henkilökohtasesti ällöttää ajatella, millanen bakteerien kasvualusta semmonen keittiö on mitä ei koskaan pestäis pesuaineella ja kunnolla.  ut vissiin täytyy vaan hyväksyä se, että mun tehtävä on se pyyhkii. Täytyy siis vissiin alkaa pesee vaan omat pyykit erikseen ja tosiaan ajatella vain itseä ja tehdä kotityöt vaan itseään varten ja antaa toisen sotkea ja rytätä omat vaatteensa. Ehkä se sitten vaan on niin, että olen itsekäs kusipää, kun oletan toisen osapuolen osallistuvan kotitöihin 50-50.

ap

Ei, et ole itsekäs kusipää, kun oletat toisen osapuolen osallistuvan kotitöihin 50-50. Saat kritiikkiä meiltä muilta nyt sen vuoksi, että silloin, kun mies osallistuu, työn jälki ei kelpaa sinulle. Et anna miehen tehdä asioita omalla tavallaan, jolloin on ehkä parempi, että teet kaiken itse. Sinusta ei esimerkiksi ole ok, että keittiö on rasvan ja ruuan roiskeiden peitossa, ja ajatus siitä, millainen bakteerien kasvualusta keittiö on, ällöttää sinua. Miestä se ei kuitenkaan ällötä tai häiritse. Mikset sinä voi hoitaa keittiötä mielesi mukaan ja antaa miehen tehdä joitain muita tehtäviä, jos et pysty hyväksymään hänen erilaista tapaansa toimia? Entä miksei mies saisi rytätä ja sotkea omia vaatteitaan, ethän sinä niitä päällesi pue? Vaikka olette parisuhteessa, olette edelleen kaksi erillistä yksilöä. Mies ei ole mikään näyttelyesine, jonka rasvaiset silmälasit ja rytätyt vaatteet laskevat sinun statustasi. Ainoa asia, joka laskee sinun statustasi, on tuo asenne.

Pakko kommentoida tähän kun itse painan vastaavien ongelmien kanssa. Pesin terassin terassipesuaineella, meillä ei ole letkua jolla sen voisi huuhdella niin juoksin ämpäreiden kanssa. En saanut kaikkea saippuaa ja likaa pois, vaatisi letkulla huuhtelua. Harjalla kun vetäisen vaakasuunnassa niin tulee saippuakälki. Ja rätillä kun kokeilin pestä loput niin rätti oli heti ihan likaa täynnä niin luovutin kun olin jo pari tuntia hinkannut sitä harjalla ja yrittänyt saada puhtaaksi. Laitoin miehen mielestä liikaa saippua vaikka ihan ohjeiden mukaan käytin. Miehen mielestä se saippua haihtuu siltä pinnalta?! Ja lika varmaan myös. Voi kuulemma hyvin öljytä päälle. Mies olis itse kuulemma voinut pestä sen, mihinköhän kuntoon olisi jättänyt... Äidin kanssa käydään ostamassa letku.

Vaatteitani pesen itse ja ripustan ja mies pesee omia itse. On kuulemma liikaa vaadittu että kun lähdetään ulos syömään (vaikkei mihinkään hienoon paikkaan) ja itse laittaisin nätiksi niin mies voisi vaikka silittää ne vaatteensa, eikä edes kelpaa että mä silittäisin, sanoinkin että ihan normaali asia, sitä varten se silitysrauta on keksitty, en itsekään tykkää silittää ja silitän erittäin harvoin erittäin ryppyiset vaatteet, jollaisia mies yritti laittaa päälle. Laittoi sitten toiset vähemmän ryppyiset, tarpeeksi ryppyiset silti. Mies siten mökötti koko matkan ravintolaan kun kehtasin vaatia että silittää vaatteensa. Mielestäni se on ihan vaan muiden huomioimista.

Tiedän että muutettiin liian nopeasti yhteen (1,5v kyllä seurusteltiin ensin), mutta nää asiat tosiaan paljastui vasta yhteen muuton jälkeen. Miehen asunnossa ei ollu mitenkään super siistiä mutta ihan Ok, siivosi aina ennen kuin tulin käymään. Olisi pitänyt kokeilla jomman kumman luona asumista ensin, ja sitä mä miehelle ehdotin muttei se sit nähnyt sitä tärkeänä. Oon jo luovuttanut sen suhteen että mies siivoaisi. Tiskikoneen tyhjentäminen ei ole mielestäni siivoamista, eikä se että pesee omat vaatteensa ja ripustaa. Ja pari kertaa kesässä ajaa nurmikon 3 x 3m suunnilleen kokoinen alue ). Siivousta on tiskipöydän ja hellan siivoaminen, pölyjen pyyhkiminen, imurointi, vessojen siivous ja pesu, lattian pesu, terassin ja terassikalusteiden pesu. Miehen mielestä nämä on ilmeisesti täysin turhia hommia koska ei ole 4kk aikana näitä kertaakaan tehnyt. No ruokaa se sentään laittaa 2krt vkossa, muttei se poista mun katkeruutta ja pahaa mieltä. Tiedän, tein arviointivirheen. En vaan jaksa taas muuttoa. Saa nyt nähdä mitä. Saa mun puolesta muuttaa pois, johonkin likaiseen koirankoppiin. Oon siivonnut ja sisustanut meidän kämpän, muttei sitä vaan arvosteta. Kiitos kun sain avautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme