Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni sairasti 7 kuukautta ja lihoi 30 kiloa, pyytää itse neuvoja laihdutukseen, mikä neuvoksi?

Vierailija
23.05.2017 |

Ystäväni sairasti 7 kuukautta ja lihoi 30 kiloa, hän itse kysyi minulta neuvoja mutta enhän minä osaa toista neuvoa. Itse syön kasviksia ja käyn salilla. Hän syö kanaa mutta ei punaista lihaa (jos ruokavinkkejä..). Ystäväni ei voi juosta eikä hypätä narua tms. eli kevyempää liikuntaa joskin voi olla pitkäkestoista nyt. Hän on saanut hieman kuntoutettua itseään sairauden jälkeen, käynyt kävelemässä vähän jne.

Mitä neuvoja antaisitte? Hän sanoi ettei suostu lähtemään kesällä ulos niin lihavana ja olen surullinen hänen puolestaan. (Ei mätä sipsejä tms.)

On ollut pitkälle vuodepotilaana tuon reilun puoli vuotta

Kiitos kaikille jotka voivat auttaa !

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olkaa kilttejä hänelle, kiitos, niin voin näyttää tämän ketjun hänelle :)

Vierailija
2/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomaan ruokavalioon siirtyminen olisi aika hyvä vinkki, vehnä turvottaa niin törkeästi. Tämä on helppoa, leivät vaan pois ja pastalaadun vaihto gluteenittomaan. Tällä laihduin itse nopeasti.

Ja ei siinä muuta vippaskonstia ole, kuin paljon proteiinia ja vihanneksia, että laihduttamiseen vaaditut pienemmät ruoka-annokset pitävät kylläisenä pitempään

Ruoka-aineiden punnitseminen ja mittaaminen ei sitten ole järkevää, siihen ei kannata ryhtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä :)

Vierailija
4/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy kävelemään niin sitä kannattaa tehdä. Jos kunto on huono niin pikkuhiljaa lenkkejä pidentäen. Perusterveellinen syöminen siihen lisäksi. Ei kitukuuria, eikä nälkää nähden.

Vierailija
5/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään että perusterveellisellä ruokavaliolla tarkoitan paljon vihanneksia, riittävästi proteiinia ja kohtuudella hyviä hiilareita.

Vierailija
6/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinto-ohjeita tuossa jo tulikin, mutta lisään vielä, että ulos vaan ja kävelylle jos kykenee. Meitä on siellä muitakin ylipainoisia lenkkeilemässä :)

Vierailija
7/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-aineiden punnitseminen ja mittaaminen ei sitten ole järkevää, siihen ei kannata ryhtyä.

??? Ai, että sen salaatin lisäksi vaikka kanaa tai raejuustoa tai papuja tai mitä tahansa saa vetää vaikka joka aterialla kilon?

Vierailija
8/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??? Ai, että sen salaatin lisäksi vaikka kanaa tai raejuustoa tai papuja tai mitä tahansa saa vetää vaikka joka aterialla kilon?

Kannattaa syödä sen verran että nälkä lähtee, ei enempää eikä vähempää.

Vierailija
9/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy kyllä sanoa että ei hän pelkästään liikkumattomuuden takia ole 30kg puolessa vuodessa voinut lihoa.. Kyllä siihen tarvitaan että on myös syöty mitä sattuu. Tsemppiä kuitenkin.

T. Reumaatikko

Vierailija
10/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihana ystävä, tunnut oikeasti välittävän ja olevan oikeasti ystävä. Olisiko joku netin kalorienlaskentaohjelma hyvä perustuen ruokapäiväkirjaan?

Lihoin itsekin 30 kiloa ja mietin, miten saan ne pois. Elämä tuntuu muuten olevan ohi ja tunnen olevani parisuhdemarkkinoiden ulkopuolella ja vanhus. N43

Vierailija
11/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kannattaa mennä voimien mukaan ja syödä normaalisti (=terveellisesti) ja kuntouttaa pikkuhiljaa. Tuo 30kg ei valitettavasti lähde kesässä vaikka jättäisi syömättä (turvotus tosin voi poistua nopeasti, ehkä n .5kg). Ihminen laihtuu n. 2-3 kg/kk. Kannattaa asennoitua menemään ulos jo nyt. Ei kukaan tule tuomitsemaan tilanteesta ellei sairastunut itse.

Vierailija
12/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ladata joku sovellus puhelimeen, johon saa merkattua kaikki tavoitteensa. Eli tämän hetkisen painon ja pituuden, tavoitepainon ja toivotun pudotusvauhdin (esim. 0,5kg/viikko). Sovellus laskee päivän kalorimäärät ja sinne merkataan kaikki ateriat ja liikunnat. Jos tuon oikeesti tekee tunnollisesti ja rehellisesti, tuloksia tulee, koska perustuu siihen, että kulutus on enemmän kuin syödyt kalorit.

Itse käytin MyFitnessPal-sovellusta ja laihduin viime syksynä 12 kiloa, paino on pysynyt poissa.

Vierailija
13/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen, vähäkalorinen ruoka on varmasti tärkeimmässä osassa laihtumista mutta ystäväsi tapauksessa myös varovainen liikunnan aloittaminen varmasti auttaisi ja laittaisi aineenvaihdunnan liikkeelle :).

Eli ihan reippaasti kävelylle oman jaksamistason mukaan ja terveellinen ruokavalio. Uskoisin että kilot alkavat karisemaan kun elämä ns "normalisoituu".

Tsemppiä ystävällesi! :) Aurinkolasit päähän jos nolottaa :).

Vierailija
14/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona kävely kauniissa ilmassa piristää ja parantaa kyllä monesti mielialaa, jos vaan saa sinne lähdettyä ja hetken kestettyä. Tiedän kyllä tuon tunteen, kun ei kehtaisi lähteä mihinkään, onneksi asumme metsän vieressä niin on helpompi lähteä kävelyille. Ehkä kaveri voisi koittaa ulkoilua aikaisin aamulla tai kaverin seurassa? Tai pyöräilyä?

YouTubesta löytyy myös joogaa, pilatesta ym. kotona tehtäviä kuntoiluvideoita ohjeineen aloittelijoille, toki kannattaa käyttää omaa harkintaa siinä mitä liikkeitä voi tehdä ja aloittaa maltillisesti ettei satuta itseään. Crosstrainerin hankkiminen on myös yksi vaihtoehto jos on tilaa ja rahaa, käytettynä niitä voi saada melko halvallakin.

Tärkein juttu on kuitenkin ruokavalio. Kasvisten syöminen monipuolisesti ja eri muodoissaan, kun tekee ruokaa voi samantien pilkkoa enemmän kasviksia kerralla, koittaa hillitä niillä naposteluhimoa tai käyttää ruokiin. Etsii vaikka kasvisruokareseptejä inspiraatioksi jos mielikuvitus loppuu. Kun kasvikset vie tilaa tulee epäterveellisyyksiä syötyä vähemmän. Eikä herkkuja kaappeihin houkuttelemaan. Mutta tosiaan, nämä kaikki jutut on helppo sanoa ja vaikeampi pitää yllä, jos mieliala on muutenkin matala. Kamppailen samojen ongelmien kanssa. Opettelen olemaan itselleni armollinen. Kaikki parannukset ruokavaliossa on askel oikeaan suuntaan.

Vierailija
15/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa syödä sen verran että nälkä lähtee, ei enempää eikä vähempää.

Lihavalla on yleensä vähän venyneempi mahalaukkukin, eikä välttämättä tunnista sitä rajaa milloin on saanut kiireellisimmän näläntunteen pois vs. milloin tekee mieli lopettaa syöminen.

Itsekin olen laihiksella, ja että osaakin kyrsiä syödä vain yksi lautasellinen hernekeittoa ja 5 hapankorppua juustolla, kun kroppa on tottunut pariin kolmeen lautaselliseen ja hapankorputkin tuntuvat niin "kevyiltä" (:D), että voisi syödä vaikka koko paketin.

Vierailija
16/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihduttanut tänä vuonna jo runsaat 20 kg liikkumatta (en pääse liikkumaan) ihan vähähiilarisella ruokavaliolla. Eli hiilaria alle 20g päivässä, kalorit olen pitänyt siinä 1200-1400 kcal per päivä. Nyt olen normaalipainossa joten lisään hiilaria pikkuhiljaa 5 g kerrallaan syömisiin eli nyt 25 g päivässä, ensi viikolla 30 g. Ylläpitotasona jotain 50-100g/pv välillä, vaaka kertoo mikä on oikea taso.

Eli tota suosittelen ystävällesi!

Vierailija
17/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutin normaalipainoon eli 30 kiloa pelkällä ruokavaliolla. Nopeasti lihonutta lohduttaa, että laihtuminenkin on sitten monesti nopeaa, mutta siitä ei kannata ottaa paineita. Puoli kiloa kasviksia vähintään, vedenjuontia ja mahdollisimman sokeriton ruokavalio. Rasvaa kohtuudella, proteiinia sen verran, että pysyy nälkä loitolla. Jos annoskoot ovat hakusessa, elintarvikevaaka on ystävä. En pidä ruoan punnitsemista ongelmallisena. Helposti voi syödä liiankin vähän, ja se kostautuu hurjilla ruokahimoilla. Arkipuheessahan laihduttajat repsahtelevat, sortuvat ja kärsivät huonosta itsekurista. Kunhan sokerikoukusta on päästy, itsekuria ei laihduttaessa pitäisi tarvita vaan syödään tarpeeksi kylläisen olon tuovia ruokia.

Vierailija
18/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkäkin lähtee aina viiveellä kun syö kauheaan nälkään. Kannattaa ehkä syödä pieni välipala tai eturuoka noin vartin ennen oikeaa ruokaa, niin olekaan sitten niin nälkä enää. Mieluiten vähähiilarinen.

Vierailija
19/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen laihduttanut tänä vuonna jo runsaat 20 kg liikkumatta (en pääse liikkumaan) ihan vähähiilarisella ruokavaliolla. Eli hiilaria alle 20g päivässä, kalorit olen pitänyt siinä 1200-1400 kcal per päivä. Nyt olen normaalipainossa joten lisään hiilaria pikkuhiljaa 5 g kerrallaan syömisiin eli nyt 25 g päivässä, ensi viikolla 30 g. Ylläpitotasona jotain 50-100g/pv välillä, vaaka kertoo mikä on oikea taso.

Eli tota suosittelen ystävällesi!

Sinun tilanteesi ehkä vastaa ainakin läheltä hänen tilannettaan, kiitos vastauksesta. Onnea laihtumisestasi :) ja harmi että et ole päässyt liikkumaan.

Pitää vinkata tuosta ruokavaliosta, netistä varmaan löytyisi joku virallinen versio, osaisitko antaa linkkiä johonkin luotettavaan sivustoon? Miten peruna, kuuluuko se kasviksiin vai hiilareihin? Googlettelin tuossa jotain pikavinkkejä niin Amerikkalaisilla näytti olevan joku perunafobia, onko aiheellista vai huuhaata? (Itse syön paljon perunaa mutta liikunkin paljon joten ei ole niin tarkkaa mitä popsii).

Vierailija
20/21 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkäkin lähtee aina viiveellä kun syö kauheaan nälkään. Kannattaa ehkä syödä pieni välipala tai eturuoka noin vartin ennen oikeaa ruokaa, niin olekaan sitten niin nälkä enää. Mieluiten vähähiilarinen.

Antaisitko muutaman esimerkin? Tarkoitatko esim. 2 porkkanaa vai jotain ruokaisampaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan