Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15-vuotias vaatii lapsilisiä itselleen

Vierailija
23.05.2017 |

Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?

Kommentit (142)

Vierailija
1/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No parempi varmaan antaa ne rahat jos olet tosiaan noin avuton teinin vaatimusten edessä.

Vierailija
2/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, sano että ei tipu ja naurat päälle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatat selkärangan, ellet halua myöntää jatkossakin joka vaatimukseen. Teineille voi puhua ja perustella kuin ihmisille.

Vierailija
4/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta viikkoraha, anna lapsilisät lapselle ja kerro, mitä kaikkea niillä pitää maksaa (vaatteet jne). Voihan se olla ihan hyödyllistä opetella hallitsemaan omaa rahankäyttöään.

Vierailija
5/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini vaihtaa 50 euroansa viikossa 95 euroon kuukaudessa, jos on ainokainen.

Vierailija
6/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ainakin kertoa, ettei missään laissa lue niin. Rahat ovat vanhemmille lapsen elatukseen. 

Ja tuollaiselle kiristykselle ei ole mitään syytä alistua, viidenkympin viikkoraha on jo varsin avokätinen. 

Sitten ei mene lukioon. Tuskin motivaatio lukioon on muutenkaan kova, kun tuollaisia heittää. 

Vierailija
7/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tullaan antamaan lapselle lisät joilla saa itse ostaa vaatetta ja tehdä mitä katsoo parhaaksi. Kotona tieten saa perusasiat.

Oppii rahan päälle.

Vierailija
8/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinilä ei liene lukion jälkeen asiaa kauppikseen eikä oikikseen :D

Vierailija
9/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mitä kaikkea teinin pitää sillä rahalla kustantaa ja kysy kiinnostaako tällainen järjestely. Vai kelpaako se 50e viikkoraha jatkossakin.

Itse sain lukioiässä pitää lapsilisän. Mutta sillä kustansin lukiokirjat, vaatteet ym.

Vierailija
10/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna raha ja älä anna viikkorahaa. Sano että ostaa sillä rahalla vaatteet, oman ruoan jne.

Vierailija
11/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia sitä kasvatetaan. Uskomaton röyhkeys. Luonne jo kasvanut pahasti kieroon, jos vanhempaansa kiristää tuolla tavalla. 

Kolme vuotta kärvistelyä ja sitten pihalle vain!

Vierailija
12/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e/viikko nyt viikkorahaa? Yksinkertainen ratkaisu, anna lapsilisä, peru viikkoraha :D.

Sano, että itselleen hän opiskelee, ei teille, eli jos ei mene lukioon, ei mene - sitten saa ruveta tienaamaan tai opiskelemaan muuta. Problem solved :).

Et kai ihan tosissasi tällaisia kysy...?

Vierailija
13/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?

Tuo ei nyt täsmää....

Lapsilisähän on vain 90€/ kuukaudessa ja sinun lapsesi saa nyt jo sinulta 200€ kuukaudessa.

Onko hän tietoinen, miten pieni lapsilisä on?

Minä annan 13-vuotiaalle suoraan tilille noin puolet lapsilisästä eli 50€/ kk.

Kun hän täyttää 15, hän saa koko lapsilisän eli n. 90€/ kk.

Vierailija
14/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos jossain laissa kerran noin sanotaan niin onhan se annettava.

Vierailija
15/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pielessä, jos lukoon menosta on muodostunut asia, joka tehdään vanhempien eteen. 

Vierailija
16/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä pyysit näyttämään sen lainkohdan :)? Kysy, ostaako sitten ruokansa ja vaattensa sillä.

Vierailija
17/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan mä teenkin! Jo loppuu se rahan vinkuminen!

Saa sen satasen kuussa ja sillä pitää ostaa matkaliput, osa vaatteista (se luksus ja tilpehööri, välttämättömät ostetaan me), karkit, leffat, lintsit, subit, välipalat kouluun, kisamatkat viihdytykset, kavereiden synttärilahjat.. Ei märinöitä enää.

Hallelujaa!

Vierailija
18/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut koskaan lapsilisiä itselleni, enkä todellakaan niin suurta viikkorahaa kuin 50€. Ehkä kuukaudessa sain 50€. Yleensä vähemmän. Noin 20€ kuukaudessa on lähempänä todellisuutta. Mutta me olimmekin vähävaraisia. Kun muutin pois kotoa, niin tasan sain pärjätä ihan itse. Ei maksanut isi vuokraa tai äiti tuonnut ruokaa.

Vierailija
19/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa sen lapsilisän viikkorahansa lisäksi. ap

Vierailija
20/142 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, että rahan arvo on hieman muutunut sitten minun teini vuosien. Sain itse 15 -keäisenä 20 mk / viikossa, mitähän tuo olisi nykyrarassa? - Vuonna 2002 jolloin markant korvattiin €:lla parikympin viikkoraha oli yks kaks 3,3 €.  - Tosin minusta tuntui silloin ja toisinaan yhä, että vaikka markat korvattiin €:lla niin monin paikoin eletään edelleen olettamassa, että elämme markka aikaa. - Tai vaihtoehtoisesti, että muuntokurssi olisi ollut yhden suhteen yhteen