Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heinäkuiset vm 08 vko 28 alkaen

08.07.2008 |

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…

Tuossa edelliseen keskusteluun linkki..

Tein uuden pinon. Jospa alettaisi kohta lisääntymään, kun heinäkuu kulkee eteenpäin :)

Saa nähdä kuka on seuraava..

Meillä nukutaan yöt suht hyvin. n 3-4 välillä syö ja sitten herää 6-7aikaa syömään.

Illalla tankkailee. Esim eilen illalla joi melkein 2dl maitoa! No nukkuikin sitten melkein 6tuntia putkeen :D

Vähä itkuinen neiti on edelleen. Nälkäänsä ei oikein itke, tai sitten on huutava nälkä! Enemmän itkee jos on nenä tukkoinen, vatsa vaivoja tai kakka vaipassa :)

Me lähdetään pe reissaamaan autolla. Tarkoitus on käydä pe Visulahdessa, olla Mikkelissä yötä. Sit jatketaan Iisalmeen ja sieltä anoppilaan Pyhäjärvelle.

Siellä ollaan sit koko ens viikko.

Tajusin just et reilu viikon päästä on ( anoppilassa) yhdet juhlat eikä mulla ole mitään juhla vaatteita! APUA. Nyt täytyy lähteä vielä kauppaan ennen tuota reissua.

Aloitin eilen kuntoilun :) Naapurin kanssa jumpattiin heidän pihalla. Nyt en meinannut aamulla päästä sängystä ylös :D Vatsalihakset jätin väliin, niitä ei uskalla vielä tehdä.

Nyt täytyy lähteä aamupalalle. Jos pääsisin lenkille kunhan mies heräilee...

T eppuliini ja Noora 5vkoa ja 1päivä päälle :D

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viivi - Tosi paljon onnee siullekin vaavista:)

Ite joskus toukokuussa kirjottelin synnytystarinaa..en tiedä ehditkö lukea mut aika vauhikashan tuo oli:) tuli mieleen ihan joku elokuva/sarja...vois joskus kirjotella uudestaan..

Vierailija
2/37 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli 1kk neuvola ja kyllä on tytsy kasvanut! Huh sentään. Mitat oli nyt 3850g ja 51cm (syntyessä siis 2675g/46cm). Tyttö on tänään tasan 4 viikkoa.

Ruokaa menee edelleen hirmumääriä. Vuorokaudessa yli litra :-D Mun tissit ei pysy alkuunkaan perässä tällä tahdilla. Hyvä jos 2dl saan päivässä irti, loput menee korviketta. Mutta hyvä, että syö ja kasvaa.

Onnea vielä viiville!

myLove ja Sonja 4 viikkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt jaksaisin kirjoitella.

Eli me kotiuduttiin pikkuneidin kanssa sunnuntaina. Tyttö syntyi to 10.7 rv 37+0.

Mitat olivat 48cm ja 2960g. Maailmaan tyttö tuli kiireellisellä sektiolla.

Pääpiirteittäin kirjoittelinkin tuonne odotuspuolelle synnytyksen etenemisen, mutta tässä nyt tulee tarkempi selostus tapahtuneesta. (puistattaa edelleen)

Keskiviikko iltana mun vatsa turposi ihan oudosti ja oli tosi kipeä. Minähän olen valittanut koko raskausajan enemmän ja vähemmän vatsakipuja, joihin kukaan ei ole ottanut mitään kantaa neuvolassa, eikä äippäpolilla.

Luulin, että minulla on ilmavaivoja ja yritin vaan löytää jotain asentoa, missä voisi nukkua.

Aamulla heräsin (en juurikaan ollut edes nukkunut) joskus 5.30, kun tuli tunne, että jotain varmaan valuu jalkovälistä. Nousin ylös sängystä ja vedet meni makkarin matolle. Siinä vaiheessa en edes huomannut, että vesi oli ihan veristä, kun oli hämärää ja matto tummansininen. Herätin miehen ja menin kylppäriin, jonne sitten verta alkoi valumaan oikein urakalla. Esimerkkinä nyt vaikka, että laitoin poikani vaipan jalkoväliin, niin se oli ääriään myöten täynnä noin kymmenessä minuutissa. Kylppäri näytti oikeesti ihan teurastamolta.

Onneksi naapuri pääsi heti pojan vahdiksi ja onneksi poika ei herännyt ennen meidän lähtöä. Mulla ei ollu edes mitään tavaroita pakattu, mutta senkin naapurin rouva hoiti sillä aikaa kun yritin pähkiä, kuinka saisin edes jotain vaatetta päälle. Soitin synnärille ja siellä sanoivat tilanteen olevan ihan normaali, kohdun suu vaan tihuttaa. Kerroin kyllä että tämä ei mitään tihuttamista ole!! Pyysivät lähteä synnärille, jonne meiltä on matkaa joku 60 km.

Päästiin matkaan joskus 6.10 ja perillä oltiin epikriisin mukaan 6.50.

Heti kun astuin ovesta sisään polille, huomasin kätilön ilmeestä, että kaikki ei ole niinkun pitäisi. Mulla oli siis se pojan vaippa housuissa ja silti verta valui pitkin jalkoja ja kengätkin oli veriset.

Laittoivat minut käyrälle ja sydänäänet oli noin 120 (normisti ollut yli 140), mutta tosi monotoninen oli käyrä, onneksi kuitenkin vauvan liikkeitä piirtyi käyrälle. Kun lääkäräri tuli paikalle, hän teki nopean sisätutkimuksen (tilanne 2cm auki, kaula kokonaan jäljellä, vauva ei ollut laskeutunut, eikä yhden ainutta supistusta) Lääkäri mietti hetken, sanoi, että vuodon määrä on niin suuri, ettei odottelemaan jäädä, leikkuri valmiiksi, vauva otetaan ulos. Hän epäili istukan irtoamista.

7.49 syntyi tyttö, joka oli liikkuva, mutta sininen, pisteitä sai 7/9.

Sitkeä tapaus, happisaturaatio oli aluksi alhaalla, mutta pian nousi oikeisiin lukemiin. Lastenlääkäri kävi tilanteen vielä tarkastamassa, mutta vauva pääsi kanssani osastolle Sokereita seurailtiin, mutta huonoja arvoja ei ollut kun pari ja kahden vuorokauden iässä seuranta lopetettiin.

Kun lääkäri oli ommellut vatsan kiinni, sanoi hän minulle, että: "Onneksi olkoon tytöstä, oli hyvä, että tulitte heti, jotta vauva säästyi" Tuo oli niin hurjaa kuultavaa. Onneksi me ei tiedetty tilanteen vakavuutta, kun ajelimme sairaalaan päin. Olen tätä päässäni pyöritellyt ja kiittänyt yläkerran herraa, että kaikki meni niinkuin meni.

Kätilö kävi vielä kanssani koko synnytyksen läpi ja sanoi, että tilanteen luultavasti pelasti se, että sikiökalvot eivät kestäneet painetta, jonka verenvuoto aiheutti ja kalvot puhkesi. Muuten ainoa oire istukan irtoamisesta oli se vatsakipu ja turvotus. Kovasti kehui tyttöä sitkeäksi ja reippaaksi.

Tyttö syö hyvin ja on rauhallinen, mutta tosi väsynyt vielä. IHerää öisin vaan muutaman kerran syömään, muuten nukkuu hyvin. Ihankurkkua kuristaa, kun on niin hauraan näköinen, mutta kuitenkin niin urhea.

Kotiin siis päästiin jo kolmantena päivänä sektiosta, kun vauvan paino kääntyi taas nousuun. Kotiin lähtiessä neiti oli 2765g.

Nyt ei mikään muu häiritse, paitsi, että nyt meillä on koko tämän viikon ja ensi viikon joku ulkopuolinen kylässä, koska itse en pysty esikoista hoitamaan tämän haavan kanssa. Miehellä loma alkaa vasta 28.7

Niin ja vaikka mies ja äiti ja naapuri oli täällä siivonneet, niin koko ajan jostain tulee esiin veripilkkuja, esim tänään huomasin makkarin jalkalistoissa verta, pesukoneen kyljessä verta ja makkarin verhoissa verta En edes halua tietää kuinka paljon sitä kaikenkaikkiaan on ollut.

Mutta tässä siis minun synnytyskertomukseni, kiitos jos jaksoitte lukea =o)

mam80 ja tyttö 5 päivää

Vierailija
4/37 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tervetuloa tälle puolelle :D

Viiville ihan aluksi : jos ei pumppaaminen onnistu niin ei maailma tosiaan siihen kaadu. Tai jos imettäminen ei lähde sujumaan. Korvikkeella kasvaa myös ja läheisyyttä sekä rakkautta saa vauva muutenkin.

Odotan koko ajan milloin meidän neiti aloittaa yö herättämiset ja valvottamiset :) Todella outo lapsi, herää vain kerran yöllä syömään. Nukkuu parhaimmillaan 7 tunnin yöunia! Esikoinen herätti n 2-6 kertaa vähintää yössä tämän ikäisenä.

No esikoinen herätti vielä melkein 2v maitoa pyytäen, mutta se onkin tarina erikseen...

Oon miettinyt että syödäänköhän meillä tarpeeksi. Noora tyytyy edelleen n 100ml maitoa kerrallaan. Ja syö n 3 tunnin välein päivällä ja yöllä saattaa tuon kerran syödä n 60ml. Laskeskelin tuossa että n 6-7dl syö vuorokaudessa. Kai se on riittävä määrä..

Meidän synnytys kertomus.. Varmaan sen olen kyllä jo johonkin kirjoitellut.. mutta tässä uudestaan..

Su aamulla heräilin. Menin keittiöön aamupala pöytään. Mies ja esikoinen oli syömässä aamupalaa. Seisoin keittiön lattialla kun ihmettelin mitä valuu lattialle. No lapsivedet alkoi pikku hiljaa valumaan. Rv siis 35+5. Soitin äidilleni, että lähtee tulemaan lapsenvahdiksi.

Sitten soitin kättärille ja ilmoittelin että lähden tulemaan. Ambulanssilla olisi pitänyt mennä, mutta sovin kätilön kanssa että menen omalla autolla makuuasennossa.

Pari tuntia odottelin kotona, kunnes äitini oli meillä. Sitten lähdettiin laitokselle. Supistuksia ei siis kuulunut ollenkaan vielä.

Menin päivystykseen ja sinne jäin sitten yöksi. Kohdun suu oli 2cm auki, kaulaa n 1cm jäljellä... Lääkäri sanoi että käynnistetään ma aamulla jos ei ala tulemaan itsestään. No 00.30 alkoi supistukset. Ajattelin että ne loppuu kuitenkin kohta... Olin jo viikolla pari päivää ravannut kättärillä supistusten takia...No ei loppunutkaan, yltyi vain.. Puoli kahdelta yöllä soitin miehelle, että ala tulla kättärille päin. Mies ei ehtinyt kättärille asti kun soitin hälle että tulee saliin suoraan. Kahdelta olin salissa.. Sain ilokaasua ja helpotti kummasti! Jonkun ajan päästä pyysin epiduraalin. Sen sain ja ei se piru vienytkään kipuja kokonaan kuten esikoisen aikana! Kätilö laittoi lisää epiduraalia, mutta ei siltikään vienyt kokonaan kipuja.

Vihdoin pääsin ponnistelemaan.

Kätilö kutsui toisen kätilön mukaan synnytykseen avustamaan. Lisäksi tuli lastenlääkäri ottamaan vauvan vastaan.. Kutsui kätilö vielä toisenkin lääkärin, varmuudeksi.. Kun oli tulossa niin ISO lapsi. Imukuppikin odotti valmiina hartioita auttamaan ulos :D

Sydän äänet laskivat vauvalla jonkin verran ja kätilö komensi vain ponnistamaan ja lujaa jotta saatiin lapsi ajoissa ulos. Napanuorakin oli niin pahasti kaulan ympäri että joutui leikkaamaan sen ennen kuin vauva oli ulkona kokonaan.

No toinen lääkäri ei ehtinyt edes saliin kun tämä meidän valtava iso harteinen neiti oli maailmassa :D

3110g ja 47cm, pipo 35cm. Ja rv siis 35+6.

Pisteitä sai 6/9...

Lastenlääkärin tutkinnan jälkeen terve tyttö nostettiin rinnalleni ja voi sitä rakkauden ja ilon tunnetta!!

Synnytys kesti 6.15min kaikenkaikkiaan. Yhtään tikkiä ei tullut.

Kotiin päästiin kolmantena päivänä. Alussa seurailtiin vauvan sokereita, tulehdusarvoja. Jostain syystä oli natriumiat ja kaliumit koholla hänellä, mutta onneksi laskivat toisena päivänä normaaliksi. Ekg otettiin varmuuden vuoksi, koska jotenkin nuo arvot koholla ollessaan vaikuttavat sydämeen.

Ollaan nyt lomailemassa anopin ja appiukon luona pohjois-pohjanmaalla tämä viikko.

Nyt täytyy lähteä laittamaan anopille ja appiukolle sauna lämpiämään ennen kuin tulevat navetalta sisälle :)

Eppuliini ja Noora 6vkoa

Vierailija
5/37 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkäs meille syntyi poitsu 10.7 suunnitellulla sectiolla perätilan takia. Painoa oli huimat 4220g ja 52cm ja 39,5. et ei mikään pikku poika :D sitten leikkaus salissa selvis, että mulla ollu sydämen muotoinen kohtu, joten sen takia ei vauva ollu päässy kääntymään.

Sairaalassa oltiin viis päivää eli eilen päästiin kotiin. Vauvasta on tullut aika levoton (oiskohan pikkuisella ilmavaivoja?) ja se syö kuin pikku hevonen :D

Maito ei oikein lähde nousemaan. Pietän kyllä poikaa tissillä, mutta korviketta saattaa vetää kerralla jopa 50ml! Siis imetyksen jälkeen!

Toivoa en ole vielä mennettänyt imetyksen suhteen, mut alkaa siltä tuntumaan et pelkällä korvikkeella joudutaan jatkamaan. Kuhan vauva saa ruokaa niin sehän se pääasia on! :)

Eiköhän tämä tästä lähe suttaantumaan! :)

jenppu ja pikku rinssi 6 vrk

Vierailija
6/37 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pikkuisen napa tulehtunut... Napatynkäkin irtosi jo, mutta tulehdus on edelleen navassa. Tosin tulehdus taitaa olla jo hieman voiton puolella, mutta säälittää toinen silti..

Meillä on menossa toinen päivä ILMAN TUTTIPULLOA!! Olen niin ylpeä tuosta neidistä. Miten sitä saakaan kehitettyä itselleen sellaisen stressin imetyksestä?

Meillä tyttö ei saanut korviketta, mutta sai minun lypsämääni maitoa pullosta kun rinnalta ei onnistunut syömään. Nyt ollaan tiivisti harjoiteltu ja nyt se näyttää tuottavan tulosta. Ei vaan tissit meinaa pysyä mukana kun välillä syöttöväli on yli 6 tuntia ja välillä taas syödään tunnin välein... Aamuisin meinaa rinnat oikeasti räjähtää!

Meilläkin nukutaan yöt hyvin. Mennään nukkumaan joskus 12-01 aikaan ja heräillään kuuden seitsemän aikoihin. Sitten jatketaan vielä unia aamupäivään. Sitten ollaankin hereillä jo muutama tunti. Samoin illan on hereillä aina noin kello 21-00.

Tyttö on todella rauhallinen, mutta seuran kipeä kylläkin! Sisarukset suhtautuvat vauvaan ainakin vielä todella hyvin. Jopa pahasti äidin perään oleva 2-vuotias!

Mites teillä muilla on sisarukset suhtautuneet? Onko kenelläkään vielä ilmaantunut mustasukkaisuutta?

Muistaako kukaan mitä ruokia kannattaisi imettäessään välttää? Nyt kesällä on kyllä varmaankin herneet (mun suurin herkku) pannassa...

Viivi ja Ellen-Neiti 8vrk

Vierailija
7/37 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 12.päivä syntyi meidän poika,mittoina 3505gr ja 49cm. avautumisvaihe tuntui kestävän ikuisuuksia,lähestulkoon koko yö meni siihen,että olin 5cm auki,mutta sen jälkeen alkoikin tapahtua! kalvot puhkaistiin ja supistuksia lisättiin tipan avulla. auttoivat kyllä,mutta kätilön mukaan en saanut enää yhtään kivun lievitystä,sillä olin saanut jo kaiken mahdollisen lääkkeen kipuihin..:( loppu siis meni ilokaasun voimin ja hyvin nopeasti. ponnistusvaiheeksi kirjattiin 5min ja kätilölle tuli kiire laittaa hanskoja käteen ja kutsua toinen kätilö avuksi. ei tullut repeämiä,muutama tikki kyllä ja vessassa käynti on ollut vasta tänään melko kivutonta.. itse en kyllä sano,että olipa ihana synnytys ja olisin valmis kokemaan sen heti. hieno lopputulos sieltä tietenkin tuli,mitä parhain palkinto,mutta kyllä se teki kipeää..

nyt ollaan oltu maanantaista lähtien kotona ja kaikki sujuu suht ok. maito nousi kohinalla tiistaina ja nyt sitä suihkuaa ihan hurjana. rinnat on kuin niihin olisi yritetty laittaa silikonit,mutta yritys on epäonnistunut,kovat ja neiliömäiset siis.. poika kasvaa hyvin rintamaidolla,terkkari teki juuri tänään kotikäynnin ja paino oli noussut 3päivässä 290gr!! nyt painoa pojalla siis 3,7kg,kun sairaalassa oli siis hieman laskenut syntymäpainosta.

meillä esikoinen on muuttunut aikamoiseksi uhmaajaksi vauvan tultua taloon.. aluksi halusi muksia ja potkia vauvaa milloin mitenkin,nyt se on onneksi jäänyt pois. nyt sitten uhmaa meille vähän kaikesta. tänään teki kakat housuunsa,mitä ei ole koskaan aiemmin tehnyt sen jälkeen kun vaipoistaan pääsi! jospa se siitä,ollaan kyllä annettu enemmän huomiota esikoiselle,kun vauva kuitenkin nukkuu vielä niin paljon. mutta nuo imetykset vievät kyllä aika paljon minun aikaani,mikä ehkä eniten esikoista ärsyttää.. ja kun olen vielä ollut aika kipeä,niin en ole pystynyt leikkimään pojan kanssa. tänään käytiin ekaa kertaa leikkipuistossa koko perhe ja olipa ihan mukavaa! :)

noista vältettävistä ruoka-aineista.. itse en käytä kahvia/teetä,tuntuivat ärsyttävän pojan vatsaa.

nyt jää juttu kesken,pikkumies heräsi!

-annu ja pikkumies 5vrk-

Vierailija
8/37 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääpä katsomassa kuvagalleriaani jos haluatte, laitoin sinne muutaman kuvan tytöstä!

Viivi
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=147ec8e1-5446-11dd-b12d-…!

Vierailija
9/37 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistai-iltana havanhduin siihen, että vauva ei ole juuri liikkunut koko päivänä. Yriteltiin siinä sitten herätellä vauvaa, mutta tuloksetta. Käskivät tulla näytille synnärille.

Matkalla vauva tietysti alkoi liikkua ja mietittiin jo käännyttäisiinkö kotiin. Päätettiin kuitenkin mennä käymään varmuuden vuoksi.

Sairaalassa mentiin ensin käyrille ja vauvan sydänäänet olivat yli 200. Se vain jatkui ja jatkui ja kätilö ja lääkärit alkoivat huolestua. Minulle alettiin jo puhua, että vauva voidaan joutua leikkaamaan. Sitten lääkärille tulikin yht' äkkiä kiire saada minut käyrältä pois ja ultraan. Labrakin juoksi ottamaan minusta verta. Tässä vaiheessa alkoi itseä jo pelottamaan ja vauvalla koko ajan sydänäänet yli 200.

Ultrassa kaikki vaikutti kuitenkin olevan hyvin ja lääkäri totesi, että vauvalla ei pitäisi olla mitään hätää. Päätettiin, että jään sairaalaan yöksi ja käyrää otetaan aina aika ajoin ja katsotaan rauhoittuuko sydänäänet.

Noh, sydänäänet rauhoittuvat onneksi yön aikana.

Aamulla minun piti päästä kotiin, mutta vuorossa oleva lääkäri halusikin ultrata koska yöllä oli vaikuttanut siltä, että lapsivettä on vähän. Ultrassa lapsivettä ei löytynytkään juuri ollenkaan ja he päättivät, että synnytys onkin parempi käynnistää.

Koska kohdunsuun tilanne oli vielä aika epäkypsä (kaulaa 2-3cm, suu auki 1-2cm) päätettiin aloittaa cytotec-tabletilla eikä kalvojen puhkaisulla. Sain ekan pienen tabletin murun kello 12.

Vierailija
10/37 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kello 14 aikaan alkoi supistella pikkasen, supistukset oli heti säännöllisiä, mutta todella lyhyitä ja ei-kipeitä. Kolmen aikoihin käytiin miehen kanssa kahvilla ja silloin alkoi jo kävely olla hankalaa supistuksen aikaan. Tästä katsottiin sitten synnytyskin alkaneeksi.

Neljän aikoihin oli tarkoitus laittaa toinen cytotec muru, mutta kohdunsuu olikin auki 4cm ja kalvot voitaisiin puhkaista.

Saliin siirryttiin viiden aikoihin puhkaisemaan kalvot.

Kalvojen puhkaisun jälkeen minun piti maata käyrällä puoli tuntia. Kun nousin siitä puoli kuuden aikaan alkoivat supistukset kunnollisina. Sain ilokaasua ja supistukset olivat niin voimakkaita, että luulin oikeasti kuolevani.

Minua alkoi ponnistuttaa kymmentä vaille kuusi ja kätilö tuli katsomaan tilannetta, olin auki 5cm vasta.

Hetken päästä ponnistamisen tunne palasi ja kätilö katsoi tilanteen taas. Edelleen auki 5cm.

Tässä vaiheessa olin jo todella kipeä ja kätilö kysyi josko haluaisin jotain muuta kivunlievitystä kun tilannekkaan ei edennyt.

Ja minähän halusin!

Päätettiin laittaa kohdunkaulan puudute ja kätilö alkoi valmistelemaan sitä ja odoteltiin lääkäriä.

Taas ponnistamisen tarve palasi. Edellisestä kerrasta oli reilu 5 minuuttia. Kätilö päätti kuitenkin katsoa tilanteen. Olinkin jo täysin auki! Eli olin auennut viidessä minuutissa 5 senttiä...

Vauva syntyi muutamalla ponnistuksella (lääkäri ihmetteli hivenen kun tuli laittamaan puudutusta juuri kun vauva tulikin jo ulos) ja jälkeiset 10 minuutin päästä helposti.

Mitään repeämiä yms ei tullut, olo oli hyvä heti synnytyksen jälkeen kun se jumalaton supistus-kipu hävisi. Ainoastaan minuun iski kamala tärinä...

Synnytyksen kokonaiskesto oli 3h21m, josta reilu puoli tuntia oli "kunnon" synnytystä...

Vierailija
11/37 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vaan kysäissyt, että missä huoneessa olit siellä osastolla? :) Kun satuttiin olemaan vähän aikaa samaan aikaan sairaalassa...

Jouhi joka kärsii rintatulehduksesta :(

Vierailija
12/37 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eppuliini ja viivi, mä oon oikeesti kade, kun teillä nukutaan noin hyvin yöt! :-) Ei tosin meillä mitenkään pahasti valvota öisin, mutta sekin vähä on mulle liikaa. Neiti syö 2-3 kertaa yössä ja yleensä nukahtaa hyvin uudelleen syönnin jälkeen.

Ihan hyvältä tuo Nooran syöntimäärä kuulostaa minusta. Meillä taas evästä menee yli litra vuorokaudessa... :-D Neuvolan mukaan on aika paljon, mutta kun ei vähempään tyydy eikä juuri pulauttele niin tarpeeseen tulee kaikki. Eiköhän se tuosta tasoitu pian.

Mä alotin Sonjalle Disflatyl-tipat pari päivää sitten. Tuntui olevan kovasti masuvaivoja ja yksi ilta meni kokonaan rähistessä. Eipä tuo vieläkään itkemällä itke, mutta kitisee sitäkin enemmän välillä.

Jaaha, taas ois ruoka-aika...

Vierailija
13/37 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin tämän saman viestin tuolta odotuspuolelta...

Meille syntyi viikko sitten eli 11.7. tyttö! Painoa oli 3870g ja pituutta 51cm.

Synnytys meni hyvin. Aamulla alkoi tulla lapsivettä ja sairaalassa paikat oli auki n.3cm. Laittoivat tipan, että supistelisi säännöllisesti. Illalla olin auki 5cm ja yöhoitajan tullessa töihin jo 8,5cm. En saanut enää epiduraalia tms. Aikani "kinuttua" sain kuitenkin jonkun puudutteen kohdunseinämiin. Ja samatien sain alkaa ponnistamaan... Ei tullut repeämiä tms eli ilman tikkejä selvisin! :)

Imetys lähti ihan hyvin käyntiin mutta eilen sain ilmeisesti rintatulehduksen. Nyt sitten syön siihen antibiootteja. On kyllä tosi kipeänä tuo rinta... :(

Kuume huiteli eilen välillä 40 asteessa... Tänään on ollut semmoista 38 astetta.

Esikoinen on vaatinut huomiota ihan urakalla. Vauvaa kohtaan on kiltti mutta tekee kyllä kaiken mahdollisen minkä tietää ärsyttävän meitä! No jospa se siitä...

Onnea kaikille muillekin vauvansa jo saaneille!

Nyt yritän mennä nukkumaan päiväunia ja lukea pinot myöhemmin läpi...

kumppari & "Iiris" 1vko

Vierailija
14/37 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mylove: täälläkin ruoka kelpaa pojalle. Meillä menee se puolisen litraa ainakin vuorokaudessa ja poju vasta 8vrk!! Oon kerinny jo huolestua, mut pakko kai se on ruokaa antaa ei toista voi nälässäkään pitää :D

Maitoa ei tule vieläkään ku max. 40ml/vrk, eikä poju enää oikein huoli rintaa (tottunu helpolle!). Korvikkeella pitää mennä, mutta tosiaan mulle se on pääasia et toinen on kylläinen! :)

Meillä on herätty nyt sen kerran vuorokaudessa, eli jotain hyötyä siitä korvikkeestakin on! :D

mutta joo nyt saunaan!

jenppu ja rinssi 8vrk

Vierailija
15/37 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voe että. Eli siis meillä herätään kerran YÖSSÄ! :D

Vierailija
16/37 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouhi,olin huoneessa 13,siellä ihan perällä tietokoneen lähellä.

täällä on alkanut luistaa taas arki entistä paremmin ja nyt alkaa oma kunto olla paljon parempi :) eilen ja tänään käytiin leikkipuistossa ja peräti kuopion torilla syömässä jäätelöt :) vauva tuntuu ainakin vielä olevan tyytyväistä sorttia,itkee masuvaivojaan ehkä pari kertaa päivässä ja tietty nälkäänsä,jos ei tissi ole heti nenän alla :) nukkuu yllättävän pitkiä pätkiä kerrallaan,esikoinen ei nukkunut kuin korkeintaan tunnin ja piti heti olla syömässä. tämä tankkaa ensin kunnolla ja nukkuu sitten kolmekin tuntia putkeen,syö hieman lisää ja jatkaa taas unia :) muutaman kerran päivässä on pidempi valvonta jakso,jolloin tiirailee meitä,mutta muuten meneekin unten mailla tuo aika. yöt nukkuu myös hyvin,herää ehkä 3kertaa yössä syömään ja yleensä kerran yössä joudun vaihtamaan vaipan.

myös esikoinen on alkanut vihdoin sopeutumaan paremmin,eilen jo silitteli vauvaa ja nyt taas huomioi myös minut mukaan kuvioihin. en nimittäin kelvannut esikoiselle mihinkään hommaan,vaan aina miehen piti hoitaa häntä.

juuh,eka kerta kotiin pääsyn jälkeen,kun on rauhaisaa. esikoinen lähti mummin luo herkuttelemaan ja mies kaverinsa luo,pikkumies vetää sikeitä :) taidanpa mennä sohvalle hetkeksi ja nauttia :) tänään tein kunnon siivouksen tänne huusholliin,mies kun ei ole niin siivousintoilija kuin minä ja nyt taitaa olla aika nauttia tästä hetkestä :D

hyvää viikonloppua kaikille!

-annu ja pikkumies tasan 1vk-

Vierailija
17/37 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Minä ajattelin, että olisit ollut huoneessa 10 :) En tiedä mistä tuli moinen tunne, varmaan siitä kun sieltä lähti aina semmoinen mies jonka näköiseksi voisin kuvitella sinun miehesi :D Ei sitten olla varmaan sairaalassa törmätty. Minä olin huoneessa 4, eli ihan toisessa päässä käytävää.

Miten paljon teidän vauvat ovat hereillä? Esikoinen valvoi paljn enemmän kuin tämä ja siitä rupesinkin miettimään, että onko tämä nyt liian unelias. Terkkari kun sanoi, että jos on unelias niin sitten siihen bilirupiini kontrolliin pitää mennä. Meidän ukko kun on vähän keltainen. Niin oli siskonsakin vauvana ja vielä keltaisempikin. Tämä syö ja on hereillä hetken ja jatkaa taas uniaan. Sitten pari kertaa päivässä valvoo kauemmin. (1-2 tuntia)

Yöt meillä menee vaihtelevasti. Mahaansa itkee yöllä niin joka yö valvoo ainakin tunnin :( Muuten syö n.2-4 tunnin välein.

Ongelmana meillä nyt on se, että poika saa rinnasta maitoa aivan liian nopeaa ja aivan liian paljon! Se syö siihen asti kunnes oksentaa. Jos otan tissin pois ennen kuin oksentaa niin ei mene kauaa kun oksentaa silti. Yöllä tämä on suuri ongelma, koska silloin vauva ei osaa rauhoittua takaisin nukkumaan kun on oksentanut ym.... Ei kai se hyvältä tunnu oksentaa maitoa, sitä kun tulee myös nenästä ulos. Usein maito jääkin rohisemaan nenään ym. En tiedä miten saisin maitoa tulemaan hitaammin, tuskin mitenkään :/

Minulla oli rintatulehdus. Kuume nousi hyvin äkkiä (15 min) 39,5 asteeseen ja sen jälkeen rinta alkoi punoittaa. Lääkäriin kun lopulta pääsin niin sain vahvat antibiootit. Nyt alkaa olla olo jo vähän parempi kun kuuri on jo puolessavälissä. Ärsyttää tuolla kuumassa säässä kulkea tuulipuvun takki päällänsä ettei rinnat ota ihteensä :/

Nyt taidan rueta nukkumaan, väsyttää ihan kamalan paljon!

Jouhi ja pieni mies 9vrk

Vierailija
18/37 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouhi kyseli tuosta vauvojen vuorokausirytmistä.

Meillä menee näin.

"Yöunilta" vauva herää noin 10-11 aikaan, jonka jälkeen on hereillä muutaman tunnin (jolloin syö tiuhaan tahtiin).

Sitten menee päiväunille tuossa noin yhden aikoihin. Saattaa nukkua viiteen kuuteen, jolloin syö.

Sitten ollaan taas hereillä ja syödään tiuhaan tahtiin. Vetää "iltaunet" jossain vaiheessa (noin pari tuntia).

Yöunille käy usein tuossa 23-01 aikaan. Sitten herää kuuden seitsemän välissä syömään ja jatkaa unia tuonne 10-11.

Meillä ollaan päästy hienosti tuttipulloista eroon ja opittu syömään rinnasta! Olen tosi tyytyväinen. Käytössä tosin rintakumi, mutta nyt ollaan syöty välillä ilman sitäkin.

Huomenna olisi laskettu aika... Outoa, että voisin vielä olla raskaana!

Mulle on tullut kummallinen vaiva... Onkohan kellään vastaavaa? Tai aavistusta mistä voisi johtua, hormoneista?!

Herään öisin ja päivisinkin jos nukun niin siihen, että tärisen kun olen niin jäässä. Siis ihan kuin olisi todella korkea kuume. En ole kuumetta mitannut, mutta en usko, että sitä olisi. Toi alkaa olemaan jo ärsyttävää kun se tapahtuu joka kerta ja olen TOTAALISEN jäässä, hyvä kun pystyn kurkottamaan lisäpeittoa päälleni. Usein olenkin joutunut herättämään miehen ja pyytämään, että hän antaa peittoa.

Meillä tytöllä jatkuu hikka... Mahassa ollessaan oli hikka päivittäistä ja usein monta kertaa päivässä. Ja sama tyyli jatkuu edelleen... Ja tietysti tyttöä harmittaa kovasti kun hikka tulee! Muuten on tosi tyytyväinen tapaus kuhan saa seuraa ja syliä.

Viivi ja Ellen-neiti 10vrk

Vierailija
19/37 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tuli myös rintatulehdus, kummallista miten paljon niitä meille heinäkuisille tulee, luulisi lämpöisien ilmojen auttavan ettei niin tule. Tai itselläni se johtui kyllä siitä, kun rinnat ovat vielä niin rikki ja kipeät. Esikoisesta nousi niinikään kova kuume ja sain antibiootteja, mutta nyt kuumetta oli vähemmän ja sain apteekin käsilääkkeillä ja suihkuhieronnalla maitopaakut liikkeelle. Meillä tehdään keittiöremonttia, eikä ollut hääviä olla 2,5 v esikoisen ja vauvan kanssa evakossa pikkuyksiössä, jossa esikoisella seinät tuntuivat kaatuvan päälle...

Rytmistä, meidän pikkukundi vaikuttaa paljon rauhallisemmalta kuin isosiskonsa oli pienenä. Poju lähinnä syö ja nukkuu, päivässä on ehkä kerran pari hereillä pidemmän aikaa. Vatsaansa vähän itkeskelee, kun ei kakkaa oikein tule. Meilläkin on vähän keltainen vauva, mutta neuvolassa sanottiin, että jos syö hyvin (ohitti jo viikon ikäisenä syntymäpainonsa) ja itkee harmitustaan, ei keltaisuutta ole liian paljoa.

Onko teillä navan ylimääräiset osat (mitkä nyt ovatkaan nimeltään) lähteneet pois? Meillä lähti eilen, ja samalla tuli aika paljon verta. Tähän asti napa on ollut siisti eikä ole verta tullut, mutta nyt tuli sitäkin enemmän. Koitin sitä puhdistusaineellakin putsata.

Esikoinen lähti miehen kanssa puistoon ja täällä on ihanan rauhallista, taidan jatkaa surfailuja. Iloista sunnuntaita kaikille ja toivottavasti odotuspalstalta monet liittyvät seuraamme pian!

baby ja pikkukundi 11 vrk

Vierailija
20/37 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin siirryn nyt tälle puolelle. meille siis syntyi toinen tyttö 14.7. klo 18.19 mitoilla 3590g ja 51cm. Synnytys meni hyvin,oli kivuliaampi kuin esikoisen synnytys,mutta epiduraalin sain taas (taivaan lahja tuo epiduraalin keksijä!!) ja sen ja spinaalin avulla pärjäsin. Sunnuntaina 13.7 mulla aamulla meni vähän lapsivettä ja päivällä supisteli muutamaan otteeseen suht säännöllisesti,lakaten välillä tunneiksi aivan kokonaan. Yön yli jatkui sama juttu ja maanantai aamuna. Esikoisemme oli jo sunnuntaina viiden aikaan viety äidilleni hoitoon,ja maanantaina yhdeksän jälkeen lähdimme mieheni kanssa hänen vanhempiensa luo "maalle" viemään koiria lenkille kun liikkeellä olo tuntui lisäävän supistuksia. Kerittiin tehdä lenkki ja alkoikin supistella,ei vielä hirveän säännöllisesti mutta kuitenkin. Soitin sairaalaan ja sanoivat että tarvitsee tulla heti,kun kerran lapsivettä oli mennyt jo edellisenä päivänä,koska on tulehdusriski olemassa. Sunnunutaina kun olin kahteen kertaan soitellut ja kysellyt tilanteesta,niin sanoivat vaan että seurailla tilannetta ja jos lapsivettä vielä tulee niin voisi käydä tarkistuttamassa,mutta ei sitä iltapäivän jälkeen enää tullut. No,jokatapauksessa matakalla sairaalaan supisteli pari kertaa tosi lujaa ja klo 10.55 meijät kirjattiin sisään. Käyrillä oltiin eka,ja supistuksia tuli,sisätutkimuksessa olin 3cm auki ja sen jälkeen alkoi supistuksia tulla napakasti(kätilö sanoikin ärsyttävänsä kohdunsuuta) ensin odoteltiin säännöllisempiä supistuksia semmosessa odotteluhuoneesa(?) oli kyllä todella viihtyisä! Ja parin tunnin aikana en auennut kuin 1cm mutta supistukset napakoituivat kyllä. Kolmen maissa taisi olla kun mentiin saliin ja olin jo pyytänyt epiduraalia,jota odotellessa tuntui etten selviä supistusten kanssa,pitkiä yhtenäisiä supistuksia,otin ilokaasua,ja sitten anestesialääkäri jo tulikin ja epiduraalin alkaessa vaikuttaa olin kuin taivaassa :) Loppu aukeaminen sujuikin suht nopeasti ja kivuttomasti,vielä ennen ponnistusvaihetta sain spinaalin (vai oliko muuten sittenkin pudendus? nyt en ole varma) ponnistusvaihe kesti 14min,kipu oli kova,mutta kätilö erittäin ammattitaitoinen,pari pientä repeämää vain tuli,3 tikkiä. Ja niin syntyi meidän mustatukkainen prinsessamme :) Aivan siskonsa näköinen,ihan tumma tukka vain,sisko kun on aivan vaalea. Meillä oli aivan mahtava kätilö ja kivuliaammasta kokemuksesta kuin esikoista,huolimatta jäi todella hyvä fiilis.

Torstaina tultiin kotiin,ja vauva tuntuu olevan tyytyväinen,syö ja nukkuu. Mies lähti perjantaina esikoisen kanssa mökille,joten arkeen emme vielä ole "päässeet käsiksi". Kovasti isosisko haluaa hoitaa pikkusiskoaan,otteet vaan on aika rajut vielä. Hirmuinen ikävä mulla esikoista,onneksi tulevat huomenna kotiin. :) Nyt lähden nukkumaan,äitini on ollut täällä mua auttamassa,ja lähti vauvan kanssa kärryttelemään.

Hyviä vointeja kaikille ja pysytään linjoilla :)

Paitaressu ja pikku neiti 6 päivää (+isompi neiti 2v9kk)