Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlat ja FODMAP-ruokavaliolla oleva vieras

Vierailija
22.05.2017 |

Meillä on tulossa grillijuhlat, joihin tulee n. 15 henkeä. Tarkoituksena tarjota grilliruokaa ja erinäisiä lisukkeita (salaatteja, paria eri kastiketta, omatekoista nyhtöleipää yms) sekä boolia ja myös jotain makeaa kahvin kanssa.
Juhlavieraiden joukossa on henkilö, joka suolistovaivojen takia noudattaa tuollaista FODMAP-ruokavaliota hyvin tarkasti, eikä ole juurikaan kokeillut ottaa mitään rajoitettuja käyttöön "koska ei koe ongelmaksi olla syömättä niistä mitään".
Miten huomioisitte tämän ruokavalion, tekisittekö kaiken tarjoiltavan hänelle sopivaksi vai vain jotain?
Kyseessä on siis varsin laaja välttämisruokavalio, pitää olla gluteeniton, laktoositon, paljon erilaisia kasviksia ja hedelmiä on kiellettynä. (Tosin tämän ruokavalion idea olisi kokeilla, mitä näistä "kielletyistä" suolisto sietää ja minkä verran ja huomioida tämä sitten omassa ruokavaliossaan).

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimesti kysymällä varmaan parhaiten selviää. Suolistovaivat voi olla hirveitä, joten ymmärrän hyvin että pitäytyy ruokavaliossaan. Ei kuitenkaan todennäköisesti ajattele että kaikkien pitäisi syödä samalla tavalla?

Itse en syö punaista lihaa enkä montaa muutakaan juttua. Valitsen itsekseni minulle sopivimmat ruoat. Emännän ei tarvitse edes tietää rajoituksistani. Tämä oli ihan tavallinen tapa joskus...

Vierailija
22/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa joku raja.

Jos pidän GRILLIJUHLAT tarjolla on kanaa, nautaa/sikaa ja joskus kalaa sekä grillattuja vihanneksia ja salaattia. Ruoat on maustettu minun omien käsitysteni mukaan. Lapsille makkaraa vaihtoehtona.

Käytän laktoosittomia tuotteita aina koska se on järkevää ja helppoa. Raaka sipuli ei kuulu salaattiin tai muuallekaan vaan se on vähintään marinoitava. Juomissa tarjolla on aina alkoholiton ja sokeriton vaihtoehto.

Ellei näillä reunaehdoilla kykene löytämään MITÄÄN syötävää kannattaa tuoda GRILLIJUHLIIN omat eväät.

Sinulla on raja, mutta ap kyselee vinkkejä, hän haluaa ajatella vierastaan. Musta se on tosi hienoa ja viitseliästä.   :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että huomioit erityisruokavaliot!! :)

Tosi hyvä idea tuo, että laitetaan salaattitarpeet eri kippoihin, joista voi koota oman annoksensa. Siten saisi varmaan helpostikin tarjoilupöydän näyttäväksi.

Tuoreissa kasviksissa on varmaan paljonkin rajoituksia fodmap -ruokavaliossa. Kannattanee kysyä suoraan mitä ko. henkilö voi syödä.

Vierailija
24/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä idea tuo, että laitetaan salaattitarpeet eri kippoihin, joista voi koota oman annoksensa. Siten saisi varmaan helpostikin tarjoilupöydän näyttäväksi.

Tuoreissa kasviksissa on varmaan paljonkin rajoituksia fodmap -ruokavaliossa. Kannattanee kysyä suoraan mitä ko. henkilö voi syödä.

Vierailija
25/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään helpoin ratkaisu on "tuorepöytä". Siinä kaikki materiaalit ovat kypsentämättöminä omissa kipoissaan ja kaikki saavat valmistaa itselleen sopivan aterian. tämä pätee myös leipiin yms. joista kannattaa laittaa jauhot ja muut erikseen kippoihin ja kaikki voivat sitten tehdä oman taikinansa jos leipää pystyvät syömään.

Sikaa ei kannata tuorepöytäänkään laittaa koska osa ei voi laittaa ruokaa samoilla välineillä kuin millä on kypsennetty sikaa. Lihan kanssa oikeasti muita huomioiva varaa toisen grillin mahdollisimman kauas juhlapaikasta ja mahdollisesti jonkin näköesteen sen eteen.

Vierailija
26/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun juhlissa on aina osa salaatista tehty valmiiksi, mutta sitten on myös kipoissa sellaista jota joku voi haluta mutta kaikki ei. Eikä kellään ole edes erityisruokavalio, vain mieltymyksiä tai kasvissyöntiä. Esim juuri sipuli, oliivit, feta, paprika, sinihomejuusto voi itse lisäillä, kun ne eniten jakavat mielipiteitä.

Näin kaikki vieraani ovat tyytyväisiä, saavat mahansa täyteen, mikä on vähän niinkuin ruokajuhlien ideakin.

Meidän suvussa muutenkin soitellaan toisilleen ja kysellään, että kun se teidän poika ei voi syödä tätä, mitä ostan hänelle.

Vierailija
27/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen osan salaateista valmiiksi, koska buffet-tyyppisessä tarjoilussa tuppaa aina jotain loppumaan kesken, kun taas toisia juttuja jää paljon yli. Kun on salaattia valmiinakin, varmistetaan se, että kaikille riittää maukasta salaattia eikä pelkkää kurkkua ja salaatinlehteä, kun ensimmäiset rohmut ovat jo kauhoneet suurimman osan buffet-tarjoilun hyvistä lisukkeista omille lautasilleen.

Kysy tältä FODMAP vieraaltasi mitä hän voi syödä, ja varaa sopivia aineksia niin, että hän saa mahan täyteen. Muille vieraille voit tehdä ihan millaiset tarjoilut haluat. Siitä ei erityisruokavaliota noudattava voi suuttua, että kaikki muut eivät noudata samaa ruokavaliota. Ja tämä sinun vieraasi tuskin loukkaantuisikaan, kun on kerran itsekin sanonut että hänelle ei ole ongelma jättää kiellettyjä juttuja syömättä.

Vierailija
28/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hyvä ihminen yhteyttä tähän vieraaseesi, ja neuvottele siitä, minkä verran hän tuo omia eväitä tullessaan, ja millä tavalla sinä voit omissa kokkauksissasi huomioida hänen ruokavaliotaan. Tämä siksi, ettei sinun tarvitsisi nähdä enempää vaivaa kuin on oikeasti tarve. Jos hän ei pidä ruokavaliotaan ongelmallisena, hän ei varmaan myöskään pidä ongelmana sitä, että joutuu tuomaan ainakin osan ruoistaan tullessaan.

Kaiken ei tarvitse olla hänelle sopivaa, mutta olisi hyvä, jos sitä hänelle sopivaa olisi sen verran, ettei hänen tarvitse olla nälässä. 

Salaattiainekset jokainen omaan kippoonsa on loistava idea.

Vierailija
29/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap-ruokavalio ei varsinaisesti ole kaikille samanlainen, sillä ideana on vältellä niitä ruoka-aineita, jotka tuovat oireet esiin. Vaikka jokin tietty ruoka, esimerkiksi vesimeloni onkin "kiellettyjen" listalla, saattaa moni sitä silti pystyä syömään vaikka moni muu kyseiseltä listalta ei itselle sopisi. Itselläni on ibs (ei onneksi pahimmasta päästä) ja noudatan fodmapia luovien. Kaikki itselleni sopimattomat ruuat nimittäin löytyvät siltä listalta, mutta monia juttuja voin syödä kohtuudella.

Joka tapauksessa, juhlavieraana en missään tapauksessa odota, että kaikki tarjottavat on juuri minua varten laitettu. On tietenkin kivaa, jos voin syödä edes jotain. Omiin kulhoihin jaetut salaattiainekset on tosi kiva idea, jos vain jaksaa niin tehdä. Mahdollisimman simppelit jutut toimivat ainakin itselleni parhaiten. Tärkeintä on, ettei kukaan tee numeroa syömiseni tai syömättömyyteni suhteen.

Olen itsekin suunnitellut järjestäväni kesällä juhlat, joihin kutsun ystäväni, jolla on laktoosi-intoleranssin lisäksi raju ibs. Tuskin teen kaikkia tarjottavia hänen tiukkojen rajoitteisensa mukaan, mutta varmistan, että hän saa jotain hyvää korvaavaa herkkua niin makeissa kuin suolaisissakin. En nimittäin ole varma, pystynkö loihtimaan kaikki tarjottavat täysin gluteenittomina. Täytyy jatkaa suunnittelua :)

Vierailija
30/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBS linkittyy ahdistukseen, masennukseen ja erityisesti stressiin. Herkkä maha, kyseessä siis toiminnallinen vika, mitään varsinaista vikaa ei suolistossa ole. Välillä mietin, paljonko on korvien välissä, IBS:än määrä kun tuntuu räjähtäneen.

Vierailija
31/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi emännältä fiksua käytöstä huomioida rauokarajoitteinen vieras siten, että tarjolla olisi ainakin pari ruokalajia, jotka sopisivat ihan kaikille ja sitten jotain erikseen tälle rajoitteiselle ja loput niille, joiden suolisto vetää mitä vain. Varmista tuolta rajoitteiselta etukäteen melkoisen tarkasti. mitä hän voi syödä ja mitä ei, niin ei tule hankalia ja noloja tilanteita. Ja te nirppanokat, miksi pitää ivata heti, jos joku ei pysty syömään esim. sairauden takia kaikkea. Ei hän tee sitä ilkeydestä emäntää kohtaan, vaikka te tunnutte mielelläni sen niin tulkitsevan. 

Vierailija
32/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jokaista sorttia, esim. leipää ei tarvitse olla ruokavamma-vieraalle korvaavana versiona. Kunhan on jotakin maistuvaa hänellekin. Itse gluteenittomana kasvissyöjänä en todellakaan odota, että minulle tehtäisiin varta vasten kaikkea vaan valitsen mielelläni tarjottavista minulle sopivat.

Näin on. Minustakin liika on liikaa.itse en syö lihaa, en vaadi erikoistarjoiluja, vaan syön mikä on ok. Niin varmaan moni muukin tekee? Liika hössötys minun takia ei ole vieraanvaraista vaan enempi tulee kiusaantunut olo. Toki sen verran voit vierasta ajatella, että varmistut,että on jotain mikä käy muille ja hänelle myös.

Vierailija
33/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi emännältä fiksua käytöstä huomioida rauokarajoitteinen vieras siten, että tarjolla olisi ainakin pari ruokalajia, jotka sopisivat ihan kaikille ja sitten jotain erikseen tälle rajoitteiselle ja loput niille, joiden suolisto vetää mitä vain. Varmista tuolta rajoitteiselta etukäteen melkoisen tarkasti. mitä hän voi syödä ja mitä ei, niin ei tule hankalia ja noloja tilanteita. Ja te nirppanokat, miksi pitää ivata heti, jos joku ei pysty syömään esim. sairauden takia kaikkea. Ei hän tee sitä ilkeydestä emäntää kohtaan, vaikka te tunnutte mielelläni sen niin tulkitsevan. 

Koska itse olen kärsinyt näiden ''ruokaongelmaisten'' temputteluista. Ollaan käyty laktoositesteissä, muttei silti suostuta uskomaan, ettei ole laktoosi-intoleranssia. Keliakiakokeet on otettu, mutta silti pitää olla gluteiinitonta. Jokaisella on tänä päivänä niin saakelin herkkä maha, ettei mitään voisi syödä. Suhteet mahavaivoihin ja syömisiin välillä ihan  kahjot - syödään Ben and Jerrys purkki ja sitten ihmetellään, kun tulee huono olo ja syytetään siitä maitoa. Juhliin tai muuhunkaan et voi mitään tehdä, koska joka toisella vieraalla on joku juttu, on gluteiinitonta, maidotonta, munatonta, lihatonta, FODMAPpia, luomuruokavaliota, raw-foodia ja muuta.

Ihan erikseen ovat oikeat keliaakikot, laktoosi-intolerantit ja muut, mutta kun tämä tuntuu tosiaan olevan joku muoti, tämä ruokavaliolla pelaaminen. Näen säännöllisesti ihmisiä, joilla vaikka paha Crohn tai CU ja heidän elämänsä suolistovaivojen kanssa on ihan jotakin muuta kuin ''vehnäjauhot turvottaa''.

Tuo heitto IBS:tä ja ahdistuksesta jne. ei ole mitään pötyä, vaan IBS linkittyy usein yleiseen ahdistuneisuushäiriöön ja stressi tunnetusti oireita pahentaa.

Vierailija
34/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Kiitos monista vastauksista!

Tämä vieras on siis kertonut noudattavansa tätä kyseistä ruokavaliota ihan kaikkine sen rajoituksineen, eli ei ole kokeillut käyttää mitään siinä kiellettyjä ruoka-aineita, eli netistä löydän kyllä tarkat tiedot siitä, mitä hän syö. Tuohon salaattipuffettiin en ole innostunut, minulla on siitä huono kokemus aikaisemmastaan ja joku muukin siihen viittasi - perussalaattiaineita jäi paljon ja lisukkeet loppuivat kesken (juustot, pähkinät, viinirypäleet, marinoidut sipulit, oliivit yms).

Mutta taidan tehdä niin, että teen yhtä kaikille sopivaa salaattia ja kahvileipää (gluteeniton täytekakku on ainakin helppo), grillattavaa lihaa katson hänellekin sopivaa ja ainakin yhden sopivan kastikkeen. Muut teen sitten normaalisti omilla ohjeillani.

Vierailija
35/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Tottahan ne juhlat ovat myös sosiaalinen tapahtuma ja ystäväporukan tapaaminen, mutta tällä kertaa siis grillijuhlien teemalla. Eli siis kyllä tällä henkilöllä varmasti on intressejä tulla mukaan.

Mutta sinä, joka kirjoitit, että itse pitäisit huolen, että syöt vain sellaista, mikä sinulle sopisi, niin et siis pahastuisi, jos tarjolla olisi sellaistakin, mitä et voisi syödä? Esim. jotain salaattia tai leipää et voisi ottaa eikä se haittaisi sinua?

Siis sinä kohteliaana ihmisenä pistät koko juhlaväen FODMAP dieetille? Miksi?

Jotain rajaa, aikuiset ihmiset...

Vierailija
36/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska itse olen kärsinyt näiden ''ruokaongelmaisten'' temputteluista. Ollaan käyty laktoositesteissä, muttei silti suostuta uskomaan, ettei ole laktoosi-intoleranssia. Keliakiakokeet on otettu, mutta silti pitää olla gluteiinitonta. Jokaisella on tänä päivänä niin saakelin herkkä maha, ettei mitään voisi syödä. Suhteet mahavaivoihin ja syömisiin välillä ihan  kahjot - syödään Ben and Jerrys purkki ja sitten ihmetellään, kun tulee huono olo ja syytetään siitä maitoa. Juhliin tai muuhunkaan et voi mitään tehdä, koska joka toisella vieraalla on joku juttu, on gluteiinitonta, maidotonta, munatonta, lihatonta, FODMAPpia, luomuruokavaliota, raw-foodia ja muuta.

Ihan erikseen ovat oikeat keliaakikot, laktoosi-intolerantit ja muut, mutta kun tämä tuntuu tosiaan olevan joku muoti, tämä ruokavaliolla pelaaminen. Näen säännöllisesti ihmisiä, joilla vaikka paha Crohn tai CU ja heidän elämänsä suolistovaivojen kanssa on ihan jotakin muuta kuin ''vehnäjauhot turvottaa''.

Tuo heitto IBS:tä ja ahdistuksesta jne. ei ole mitään pötyä, vaan IBS linkittyy usein yleiseen ahdistuneisuushäiriöön ja stressi tunnetusti oireita pahentaa.

Vaikka olisi joitain ruokavaliolla leikkiviä, niin kyllä FODMAP on ihan hoitomuoto ainakin IBS:ään. Itse olin todella kaikkiruokainen. Sitten puhkesi IBS ja menin todella huoneen kuntoon, kun vesiripuloin koko ajan. Minua ärsytti kyläpaikoissa kertoa tästä ruokavaliostani, kun se tosiaan rajaa hirveästi pois, enkä edes itse meinannut aina muistaa, että jokin olikin välitettävien listalla. No onneksi se auttoi, että olin todella tiukalla Fodmapilla melkein puoli vuotta. Sen jälkeen oireet helpottuivat ja ovat koko ajan vain helpottuneet. Nyt raskausaikana oireita ei ole ollenkaan! Meni ehkä vähän ot, mutta pointtina on se, että vaikka kuinka olisi muotia olla "ruokavammainen", niin Fodmap ei ole mikään trendi sen enempää kuin keliaakikoille gluteeniton, laktoosi-intolerantikoille laktoositon jne. Se on ihan lääkärin suosittelema HOITOMUOTO!

Vierailija
37/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eräs erikoisruokavalio, ja sellaiselle joka ei sitä rajoituksineen tunne ja osaa, on varmaan vaikea keksiä mitä tarjoisi minulle. Ja jos yrittää jotain, niin vahingossa ja tahattomasti jotain kiellettyä sinne sujahtaa sekaan kuitenkin. Tyyliin vilja-allergisille leivotaan viljattomia mantelisämpylöitä, mutta sitten kaikki kastikkeet onkin suurustettu pienellä määrällä vehnäjauhoa. Sen takia yleensä itse ehdotan, että otan omaa ruokaa mukaan, ja grillijuhliin varmaan ottaisin jonkun oman kotonatekemäni grillivartaan, joka sitten grillattaisiin minulle muiden ruokien kanssa yhtä aikaa. En halua olla vaivaksi, koska en odota, että joku muu ymmärtää mitä voin syödä. En myöskään halua olla nälässä, niin toivon että siitä ei loukkaannuta, jos tuon itselleni jotain omaa syötävää. En minä ilkeyttäni jätä syömättä niitä emännän tarjoomuksia, jossa on vahingossa laitettu minulle kiellettyä ruoka-ainetta.

Vierailija
38/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IBS linkittyy ahdistukseen, masennukseen ja erityisesti stressiin. Herkkä maha, kyseessä siis toiminnallinen vika, mitään varsinaista vikaa ei suolistossa ole. Välillä mietin, paljonko on korvien välissä, IBS:än määrä kun tuntuu räjähtäneen.

Totta, että se voi puhjeta stressistä yms. ja stressi pahentaa oireita, mutta ei ne oireet ole mitään kuviteltuja "korvien välissä". En itse ainakaan pelkän ajatukseni voimalla ole saanut paskaani muutettua vesiripuliksi yms. Punajuuri on minulle pahinta myrkkyä, niin eipä sekään kyllä ole korviini välissä että seuraavana päivänä punajuuren syömisestä saan kauheita ripulikouristuksia mahaan ja äkkiä juosten vessaan, missä tämä punajuuri tulikin osittain vielä pinkkinä takaisin pönttöön. Lisäksi vatsan kova turpoaminen, jonka voi havaita toisetkin ihmiset.

Ihmisillä on varmaan sitten lisääntynyt stressi ja ahdistus. Onneksi ab-kuureja ei enää määrätä turhaan, sillä nekin sekoittavat suoliston bakteerikantaa.

Vierailija
39/39 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, että se voi puhjeta stressistä yms. ja stressi pahentaa oireita, mutta ei ne oireet ole mitään kuviteltuja "korvien välissä". En itse ainakaan pelkän ajatukseni voimalla ole saanut paskaani muutettua vesiripuliksi yms. Punajuuri on minulle pahinta myrkkyä, niin eipä sekään kyllä ole korviini välissä että seuraavana päivänä punajuuren syömisestä saan kauheita ripulikouristuksia mahaan ja äkkiä juosten vessaan, missä tämä punajuuri tulikin osittain vielä pinkkinä takaisin pönttöön. Lisäksi vatsan kova turpoaminen, jonka voi havaita toisetkin ihmiset.

Ihmisillä on varmaan sitten lisääntynyt stressi ja ahdistus. Onneksi ab-kuureja ei enää määrätä turhaan, sillä nekin sekoittavat suoliston bakteerikantaa.

Nuori-keski-ikäinen nainen. Hyvä työ. Stressiä joko työstä tai muusta arjesta. Tunnollinen. Herkkä. Nukkumisvaikeuksia ainakin ajoittain. Siinä keskimääräinen IBS-potilas.

Suolistossa on toiset aivot eli tämä selittää mielen ja ''mahan'' yhteyden. Kyllähän muillakin jännitys ja stressi vaikuttavat suolistoon. Olen itse nimittäin entinen IBS-potilas, jonka oireet poistuivat sillä, että ymmärsin tilan olevan harmiton, suolistossa ei ole mitään oikeasti vialla (esim. syöpä) ja kun lakkasin stressaamasta mahasta, oireet ovat lähes kokoaan poistuneet. Ennen mietin neuroottisesti suolistoani ja sen toimintaa ja stressilukemat olivat huipussaan. Välillä nykyäänkin vähän turvottaa ja maha on sekaisin, mutta se rinnastuu enemmän stressiin, kuin siihen, mitä syön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan