Miksi Suomi, Venäjä ja Ruotsi ovat suomeksi niin erilaisia nimiä kuin kaikissa muissa kielissä?
Saksa sentään on johdettu Sachsenista, mutta mistä Suomi, Ruotsi ja Venäjä oikein tulevat?
Kommentit (11)
Ruotsi tulee Roslagenin alueesta Tukholman lähistöllä.
Koko maailma kutsuu venäläisiä rus-sanan johdannaisella, he itse mukaan lukien. Vain Suomessa siitä on tehty paha sana, että hävettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Koko maailma kutsuu venäläisiä rus-sanan johdannaisella, he itse mukaan lukien. Vain Suomessa siitä on tehty paha sana, että hävettäisiin.
No siitä saavat venakot syyttää vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mistä venäläiset naiset saavat syyttää itseään? Siitä, että suomalaisten pitää hävetä käyttämäänsä sanaa, joka ei alun perin ollut mikään paha - käännettiinhän jo tsaarin puhe Porvoon valtiopäivillä virallisesti alkamaan "Me, Aleksanteri, kaiken Ryssänmaan keisari, Puolan tsaari, Suomen suuriruhtinas et cetera et cetera et cetera..." ?
http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1272
Koska suomen kieli on hyvin vanha ja sanat kuten Venäjä ovat periytyneet jo ajalta ennenkuin edes mitään "Venäjää" oikein oli olemassakaan.
Olkaamme ylpeitä hienosta kielestämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mistä venäläiset naiset saavat syyttää itseään? Siitä, että suomalaisten pitää hävetä käyttämäänsä sanaa, joka ei alun perin ollut mikään paha - käännettiinhän jo tsaarin puhe Porvoon valtiopäivillä virallisesti alkamaan "Me, Aleksanteri, kaiken Ryssänmaan keisari, Puolan tsaari, Suomen suuriruhtinas et cetera et cetera et cetera..." ?
Miksi meidän pitäisi hävetä käyttää omaa sanaamme joka on paljon vanhempi kuin Aleksanterin julistukset?
Onhan Suomikin tarkoittanut vain Varsinais-Suomea, ei Häme, Savo, Karjala jne. olleet aikanaan Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidän pitäisi hävetä käyttää omaa sanaamme joka on paljon vanhempi kuin Aleksanterin julistukset?
Koska te Hitlerin inhat kätyrit hävisitte aloittamanne sodan ja nyt teidän pitää ymmärtää paikkanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska te Hitlerin inhat kätyrit hävisitte aloittamanne sodan ja nyt teidän pitää ymmärtää paikkanne.
Ok rys-sä ryss-älästä, aletaan sitten kutsua teitä haluamallanne nimellä.
Sanan Russia alkuperä tulee yhden tarinan mukaan suomenkielen sanasta Ruotsi. Viikinkiaikaan Venäjän Moskovan länsipuolia hallitsivat viikinkiruhtinaat ja erään roomalais tai arabitutkimusmatkaajan tiedustellessa joltain paikalliselta heimolta näiden ruhtinaitten kanssallisuutta vastaus oli jollain suomen murteella rus. Tarina löytyy varmaan googlettelemalla netistä.
Maannimet Venäjä ja Ruotsi (kuten myös Viro) viittasivat alun perin näissä maissa sijaitseviin maakuntiin, joita koskeva nimitys sitten yleistyi tarkoittamaan koko maata. Viron kohdalla ko. maakunta on ollut Võru, Venäjän ja Ruotsin kohdalla en muista mikä se alun perin oli, googlella löytynee.
Suomi-sanan etymologiaa ei kai ole saatu aivan varmuudella selville.