Onko teistä loukkaavaa sanoa toista hulluksi?
Kommentit (17)
Jos vaikka kärsii oikeasti mt-ongelmista, tuo voi olla loukkaavaa.
Ap:n hymiö kertoo kaiken hänen motiiveistaan.
Meillä suvussa skitsofreniaa, joten kyllä se tuntuu aika loukkaavalta. Eno yritti itsemurhaa vähän aikaa sitten, koulussa sanottiin, että koko sukuni on hullu. Kukaan ei tiennyt enosta, mutta kyllä pahalta tuntui. Itsekin olin masentunut ja itsetuhoinen nuorempana. Se satuttaa oikeasti, mieti ennen kuin sanot yhtään mitään.
Kyllä on loukkaavaa. Vain juntti sanoo noin toiselle. Kuten ylläolevat sanoivat, ikinä ei voi tietää toisen taustoista.
Ei saa sanoa noin, voi olla oikeasti sairas tai suvussa sairautta, on tosi törkeää. Kuka yleensäkään sanoo noin toiselle?
Hyvin yksinkertainen selitys tähän eli jos olet itse kokenut jonkun asian vaikkapa nyt sen hulluksi tulon.
Niin sä ymmärrät tän asian niin hyvin ettet sano sitä toiselle vaikka huomaisit pimahtaneen.
Kysehän on siitä ,että hulluksi tulemista pidetään raskaana,negatiivisena ja pelottavana asiana. Ja sen vuoksi siis ei toivottuna ja kartettavana asiana.
Voidaan kokea avuttomuutta.
Nykyään tuntuu, että kaikenlainen loukkaaminen ja haukkuminen on ihan ok ja "cool".
Mietipä tosiaan omalle kohdalle vaikka joku läheisen itsemurha, jonka jälkeen joku haukkuisi sun koko suvun hulluksi. Miltä tuntus? Varmaan pahalta, vai mitä? Älä sano noin kenellekään.
Riippuu ihan tilanteesta, jossa hullu-sanaa käytetään.
Esim. minulle on sanottu että olen ihan hullu kun menen säännöllisti la aamuisin kuntosalille klo 7. En loukkaantunut.
Nykyajan robotti-ihmisten, eli kloonattujen zombien mielestä kaikki robotti-ihmisestä poikkeavat, eli omilla aivoillaan ajattelevat, ovat hulluja. Robottizombin suusta lausuttu "hullu" on kohteelle kehu. Asia riippuu siis siitä, kuka sen sanoo ja ketä sillä tarkoittaa.
Eräs arvostamani johtaja sanoi kerran "Hullut vie tätä maailmaa eteenpäin, normaalit ainoastaan ylläpitävät"
Kyllä loukkaa ja syvästi tolleen haukkuminen. Minua ryhtyi työpaikan esimies haukkumaan hulluksi ja pisti kaikenlisäksi sanan kiertämään pitkin kyliä. Yksikin esimerkki, kun olin odottamassa ostoskeskuksen kahviossa ostosten tekijää kyytiin. Yksi henkilö avasi ulko-oven ja huusi kuuluvalla äänellä, että hullu! Olisin haastanut huutelian vastuuseen, mutta ei ollut todistajia. Henkilön olen nähnyt liikkuvan tangottomalla polkupyörällä monet kerrat ees-taas kylän raittia. En tuntenut häntä ja ihmettelin, miksi päästeli sanomisiaan. Häipyi hyvin nopeasti paikalta.
Ei mua haittaa! Työkaverit on sanonu muutaman kerran hulluksi 😃 Vastaan yleensä, että "nykkö sä sen vasta huomasit?!" tai "nii oonki!" 🤪
Loukkaa. Itse taistelen jaksamisen kanssa ja välillä tulee levottomia ylilyöntejä (maaninen hyvä olo) niin eiköhän jotkut katkerat juntit huutele hulluksi
Eräs tapaus hulluksi haukkumisesta. Julkisella paikalla oli eräs henkilö haukkunut hulluksi tuntematonta ihmistä. Haukuttu oli haastanut sanojan edesvastuuseen ja todistajina oli ollut useita henkilöitä. Poliisi paikalle ja käräjiltä tuomio haukkujalle 5000mk. Aika kallis sana, vai mitä?
Riippuu missä tarkoituksessa sen sanot jollekin.
Mietipä vähän itse, miten asia ehkä on.
Mitä enemmän aletaan puhua loukkaavia sanoja ja ilmaisuja, ne arkipäiväistyvät, eli ns. niiden käyttöä aletaan pitää hyväksyttävinä.
Tämä on ollut hyvin nähtävissä jo useiden vuosisatojen ajan. Mutta etenkin nykyään varsinkin nuorison parissa näin on. Välttämättä puheessa tehtävää suodatusta ei lainkaan tapahdu, tai tehdä. Eli toisten loukkaamisesta ja nimittelystä tehdään sallittua. Sitä eivät edes itse loukkaavia ilmaisuja käyttävät lainkaan huomaa.
Tähän voisi soveltaa sellaista sääntöä, eli että jokainen miettisi ensin mielessään pitäisikö itse siitä, jos hänelle sanottaisiin kyseisellä tavalla. Pätee kaikkiin sanottaviin asioihin. Ei ole väliä sillä onko itse ajattelemasi asia loukkaava, vai ei. Kunhan ensin mietit, ennen sanomista, mitä itse ajattelisit, tai pidät siitä, että sinulle sanottaisiin samalla ja vastaavalla tavalla.