Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä pienen asian muuttaisit kasvatuksestasi näin jälkikäteen?

Vierailija
22.05.2017 |

Minkä pienen asian muuttaisit kasvatuksestasi näin jälkikäteen? Jäikö kotiintuloajat, perheen ruokatavat tai joku muu asia harmittamaan näin jälkikäteen? Kerätään tähän ketjuun pieniä asioita (riippumatta siitä, oliko lapsuudessa myös isompiakin asioita ikävästi).

Mulla harmittaa, että vanhemmat laittoivat mut harrastamaan ns. yksilölajeja, kuvataidekoulua yms. Sosiaalisemmista harrastuksista olisi ollut isompana iloa. Toki kouluikäisenä osallistuin aktiivisesti moniin ryhmiim, mutta tuo taito olisi ollut tärkeä. Olen yhä enemmän yksinpuurtaja kuin tiimipelaaja.

Ap

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lapsena koskaan vappupalloa (heliumilla täytettyä), kun ne olivat vanhemmista turhia.

Mut aikuisena haaveilen joka vappupallosta ja mietin, kehtaisinko sellaisen ostaa. :D

Vierailija
2/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti huusi, jos oksensin ruoan (mulla oli syömishäiriö). Meni kuulemma hyvä ruoka hukkaan. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavan pitkät kotiarestit olemattomista asioista

Vierailija
4/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut lapsena koskaan vappupalloa (heliumilla täytettyä), kun ne olivat vanhemmista turhia.

Mut aikuisena haaveilen joka vappupallosta ja mietin, kehtaisinko sellaisen ostaa. :D

En minäkään saanut. Siksi minulla on sellainen nykyään. Ei ihan joka vappu, mutta aika usein.

N48

Vierailija
5/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaa. Eihän ne tiedä, kenelle ostat.

Vierailija
6/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain meni pahasti pieleen minussa, koska minulle kehittyi erittäin epärealistinen minäkuva. Joko luulen itsestäni liikoja, tai sitten itsetunto on nolla. Olen outo - enkä osaa sanoa, mikä osuus kasvatuksella - tai pikemminkin sen puutteella - on kummallisuuteeni. Kun on erilainen ja kieroon kasvanut, niin aikuisiällä on vaikeaa. Kaikessa.

Yksi asia kertoo lapsuudestani paljon: äkillisissä, ennalta arvaamattomissa tilanteissa toimin heti kuin kala vedessä. Tiedän aina heti mitä tehdä, en koskaan jää miettimään. Reaktiot ovat nopeat. Päättelen, että lapsuudessani on ollut nopeita, ennalta arvaamattomia, muuttuvia tilanteita, jotka pakottivat minut jo lapsena toiminaan parhaaksi katsomallani tavalla ilman aikuista. Lapsen tavalla.

Vierailija
7/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kunpa olisin kertonut vanhemmilleni aiemmin koulukiusaamisesta. En jotenkin halunnut huolestuttaa heitä. Luulen, että vanhempani olisivat puuttuneet siihen ajoissa. Minua kiusattiin koulussa yhdeksän vuotta. Kyllä se vaikuttaa vieläkin, vaikka olen kovasti yrittänyt päästä kiusatuksi joutumisesta yli.

Sitä ihmettelen, mikseivät vanhempani olleet huolissaan siitä, että vietin lähes kaiken vapaa-aikani yksin. Tai äiti oli huolissaan, mutta hän oli todella paljon töissä eikä oikein ehtinyt puuttua asiaan. Isä huolehti minusta muuten hyvin, mutta luuli, ettei kaverittomuus haittaa minua, ajatteli minun viihtyvän hyvin yksin ja vanhempien seurassa.

Vanhempieni olisi pitänyt pienestä pitäen kannustaa ja rohkaista minua enemmän sosiaalisiin tilanteisiin, joista olisin saanut positiivisia kokemuksia muiden seurassa olemisesta. En kuitenkaan ole vanhemmilleni katkera, joskus asia vaan harmittaa minua. Toisaalta säästyin nuorena hyvin paljolta, kun ei ollut yhtään kaveria.

Toivottavasti tämä vuodatukseni herättää jotkut vanhemmat ajattelemaan tällaisia asioita ja muuttamaan kasvatustapojaan lastensa ja nuortensa parhaaksi näiden seikkojen suhteen.

Vierailija
8/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka minulla ja siskollani oli paksut hyvät hiukset, äiti halusi pitää meillä sellaista lähes poikatukkaa. Sen nimi oli tuulitukka. Heti 9-vuotiaasta asti kielsin leikkaamasta niin lyhyeksi,  Säälittää nyt kun katson vanhoja kuvia. Selityksenä olen saanut, että hän ei olisi jaksanut niitä harjata, kun isä kuoli ja hän jäi leskeksi. Siis rangaistus isän kuolemasta," tukka pois". Nyt  minulla on pitkät kauniit hiukset vyötärölle asti. Oli paljon muutakin outoa käytäntöä.

Vierailija
9/9 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heliumpallot olivat aivan hirmu kalliita 80-luvulla. Muistan että sellainen tavallinen (ei-folio), joita nykyisin jaetaan mainospalloina maksoi saman kuin uusi Lp-levy eli jotain 50-60 mk. Ei ihme, ettei niitä juuri kukaan lapsi saanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi