Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ruoka-allergikko kieltäytyy tarjoamastani ruuasta, ymmärrän sen. Jos vegaani kieltäytyy, en todellakaan ymmärrä

Vierailija
21.05.2017 |

Jos minulle on tulossa vieraita ja joku kieltäytyy tarjoamastani ruuasta sillä verukkeella, että on vegaani, niin on kyllä todellakin loukkaus ja hävyttömyyden huippu minua kohtaan. Vegaanisuus ei ole mikään pätevä syy kieltäytyä, koska se ei ole terveyteen liittyvä syy. Jos taas ruoka-allergikko kieltäytyy, niin sen ymmärrän, koska se on terveyteen liittyvä syy. Ymmärrän myös sellaiset syyt, jos ateriaa ei voi juuri silloin syödä, esim. on muuta menoa tulossa, johon pitää lähteä piakkoin jne. Mutta jos ainoa syy tarjoamastani ruuasta kieltäytymiseen on vegaanisuus, niin silloin se on todellakin mielestäni törkeää käytöstä vieraalta.

Joku raja siinäkin täytyy olla, mihin asti ihmisen nirsoutta voidaan sietää. Vegaanisuus on suurilta osin vain ja ainoastaan nirsoutta.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa selittää, jos joku ei tajua. Jos kerta sun pöperöistä ei saa kieltäytyä, nii miks sulle ei sit ne tofut ja muut maistu? En itekkään tofusta ym tykkää, mut ihan piruuttaan tarjoaisin just kaikkee tuollaista ap:n tullessa kylään ja jos ei maistu, niin ihmettelisin, että eihän sulla mitään allergiaa oo?

Koska ne eivät ole "normaalia ruokaa". Hassua kyllä, että vegaaniutta ja "nirsoiluja" vastustavat periaatteen airuet ovat ensimmäisenä siirtelemässä sivuun sipuleja, sieniä, nyrpistävät nenäänsä omituisille löydöksille, eivätkä suostu syömään soijaa, koska soija on Saatanasta.

Juuri näin. Nää "on se kumma kun vegaanit nirsoilee" tyypit on itse yleensä just niitä kaikkein nirsoimpia. En oo ymmärtänyt ikinä, että kehtaavat vielä valittaa, kun itselleen ei mikään kelpaa. Eivätkä edes tajua, että ei kaikki vegaanit/kasvissyöjät syö vaan jotain ituja, vaan ihan tavallista ruokaa, josta on liha jätetty pois.

Toinen myytti aiheesta: kasvissyöjät tekevät aina syömisistään numeron. 

En ole enää kasvissyöjä, mutta ollessani sen numeron tekemisen hoitivat kyllä ihan muut ihmiset, joita niin perin juurin kiinnosti, miksi ei makkara kelpaa, ota nyt, ei se lihota, pitää saada proteiinia... Ja tietysti numeron tekemistä ja aatteen julistamista on se, että vain sattuukin mainitsemaan kasvissyöntinsä, mainitsemaan jonkin kasvisruoan nimen, tai mitä tahansa ruokaan liittyvää. 

Vierailija
42/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani jos menee syömään lihaa, niin vatsansa sillä saa sekaisin.

Oot kyllä tyhmä ap

Lumevaikutukset on tosiaan vahvoja monella. Ehkä mt-ongelmat suurentavat niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin määkin tarjota sulle ap, vaikka hevosen kikkeliä, koska eihän sulla varmaan oo he osien kikkeläi kohtaan. Tervetuloa syömään ap!

Vierailija
44/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ruoka-asioista voidaan muuten jankata vaikka loppuikä, jokaisella omat suosikit ja inhokit.. ei ne siitä muuksimuutu. ainoa että muut mielipiteet voidaan hyväksyä, mutta se siitä sitten. Olen itse kasvissyöjä, mutta ostin eilen pizzeriasta tosi herkullisen pizzan, ei ollut lihaa täytteenä, eikä kyllä yhtään itujakaan...

Vierailija
45/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tiedä edes lyhyttä oppimäärää vieraanvaraisuudesta.

Hän on mätänevän appeen fani.

Tai provon paukuttaja.

Vierailija
46/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa selittää, jos joku ei tajua. Jos kerta sun pöperöistä ei saa kieltäytyä, nii miks sulle ei sit ne tofut ja muut maistu? En itekkään tofusta ym tykkää, mut ihan piruuttaan tarjoaisin just kaikkee tuollaista ap:n tullessa kylään ja jos ei maistu, niin ihmettelisin, että eihän sulla mitään allergiaa oo?

Koska ne eivät ole "normaalia ruokaa". Hassua kyllä, että vegaaniutta ja "nirsoiluja" vastustavat periaatteen airuet ovat ensimmäisenä siirtelemässä sivuun sipuleja, sieniä, nyrpistävät nenäänsä omituisille löydöksille, eivätkä suostu syömään soijaa, koska soija on Saatanasta.

Juuri näin. Nää "on se kumma kun vegaanit nirsoilee" tyypit on itse yleensä just niitä kaikkein nirsoimpia. En oo ymmärtänyt ikinä, että kehtaavat vielä valittaa, kun itselleen ei mikään kelpaa. Eivätkä edes tajua, että ei kaikki vegaanit/kasvissyöjät syö vaan jotain ituja, vaan ihan tavallista ruokaa, josta on liha jätetty pois.

En ole enää kasvissyöjä, mutta ollessani sen numeron tekemisen hoitivat kyllä ihan muut ihmiset, joita niin perin juurin kiinnosti, miksi ei makkara kelpaa, ota nyt, ei se lihota, pitää saada proteiinia... Ja tietysti numeron tekemistä ja aatteen julistamista on se, että vain sattuukin mainitsemaan kasvissyöntinsä, mainitsemaan jonkin kasvisruoan nimen, tai mitä tahansa ruokaan liittyvää. 

Just näin. On koettu miljoona kertaa sama.

Vierailija
47/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on muuten tosi metka ilmiö näissä ruokavaliojankkausketjuissa. Ihmetellään, kun tarjottu ruoka ei nirsolle vegaanille kelpaa, mutta auta armias jos joku suunnittelee vaikka yo-juhliinsa vegaanisia tarjoilua - eihän sitä voi syödä kun se on pahaa!

En ole vegaani, lapseni kummi on. Eli meillä on kaikissa juhlissa suurin osa ruoista vegaanisia. Ei sitä kukaan muu huomaa jos en kerro.

No tämä juuri. Moni ihan tavallinen ruoka on ok kasvissyöjälle/vegaanille, mutta ihmiset ei tajua sitä. Odottavat jokaisen ruuan sisältävän just näitä mainittuja tofua, ituja, papuja jne. Ostavat myös itse kaupasta kasvissyöjille ja vegaaneillekin sopivia ruokia, marjakeittoja, pinaattilettuja, puuroa, perunoita, pastaa, pullaa, jugurttia, wokkivihanneksia, jne jne...

Niin tämähän on vegaanien itsensä aiheuttama mielikuva. Puhutaan normaaleista ruoista "kasvisruokina" ihan kuin ne olisi jokin uusi oma ryhmänsä. Puhutaan lihansyöjistä kun ihminen syö kaikkia ihmisten tuhansia vuosia syömiä ruokia: lihaa, kasviksia, juureksia, rasvoja, marjoja.

Joskus kun yrittämällä yrittää olla erikoinen ja parempi nolaa itsensä vain pahasti.

Vierailija
48/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa uhriutumista, 2/5

Vierailija
49/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä ap ilkeä, en ole vegaani mutta jollain tavalla arvostan heitä.

Se mikseivät syö niin on aatteellisuutta ja pidän siitä että pystyvät siihen, kun itse en pysty.

Rakastan eläimiä ja popsin niitä silti.

Vierailija
50/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin määkin tarjota sulle ap, vaikka hevosen kikkeliä, koska eihän sulla varmaan oo he osien kikkeläi kohtaan. Tervetuloa syömään ap!

Eli herkkuruokasi, jonka valmistemisesta olet ylpeä, on hevosen penis. Miten vieraat yleensä reagoivat?

Vierailija
51/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on muuten tosi metka ilmiö näissä ruokavaliojankkausketjuissa. Ihmetellään, kun tarjottu ruoka ei nirsolle vegaanille kelpaa, mutta auta armias jos joku suunnittelee vaikka yo-juhliinsa vegaanisia tarjoilua - eihän sitä voi syödä kun se on pahaa!

En ole vegaani, lapseni kummi on. Eli meillä on kaikissa juhlissa suurin osa ruoista vegaanisia. Ei sitä kukaan muu huomaa jos en kerro.

No tämä juuri. Moni ihan tavallinen ruoka on ok kasvissyöjälle/vegaanille, mutta ihmiset ei tajua sitä. Odottavat jokaisen ruuan sisältävän just näitä mainittuja tofua, ituja, papuja jne. Ostavat myös itse kaupasta kasvissyöjille ja vegaaneillekin sopivia ruokia, marjakeittoja, pinaattilettuja, puuroa, perunoita, pastaa, pullaa, jugurttia, wokkivihanneksia, jne jne...

Niin tämähän on vegaanien itsensä aiheuttama mielikuva. Puhutaan normaaleista ruoista "kasvisruokina" ihan kuin ne olisi jokin uusi oma ryhmänsä. Puhutaan lihansyöjistä kun ihminen syö kaikkia ihmisten tuhansia vuosia syömiä ruokia: lihaa, kasviksia, juureksia, rasvoja, marjoja.

Joskus kun yrittämällä yrittää olla erikoinen ja parempi nolaa itsensä vain pahasti.

Sulle joku omassa päässä oleva nolous on isompi asia kuin tehotuotannon aiheuttamat kärsimykset ja täysin joutava lihateollisuus.

Vierailija
52/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten sinulla itselläsi on vain ihmeellisiä antipatioita "kasvisruoka" termiä kohtaan, ja vedät tiukan rajan "kasvisruoan" ja "normaalin" ruoan välille, niin kuin ne eivät voisi olla sama asia. 

Vierailija
53/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa uhriutumista, 2/5

Valkoisen lihaasyövän heteromiehen uhriutumisprosentti on 100. 5/5

Vierailija
54/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä ainakin koen oikeudekseni kieltäytyä juhlissa syömästä ihan mikä vain ei satu tuntumaaan siltä, että haluan syödä. Ihan kuten kuka muukin vieras? Käsittääkseni tämä on ihan ihmisoikeus kelle tahansa, syldä kaikkea tai vaikka ei mitään.

Mutta hyvä tietää ap, ettei näin olekaan. Eihän kellään ole oikeutta kieltäytyä tarjotusta. Seuraavissa kissanristiäisissä ihan spessusti sulle on tehtynä kissankakkakakku (matoineen), jos et syö niin julistan ympäri ämpäri kuinka olet kiittämätön pikkupaska.

Vierailija
55/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mikseivät syö niin on aatteellisuutta ja pidän siitä että pystyvät siihen, kun itse en pysty.

Mikä saa sinut arvostamaan kulttia?

Vierailija
56/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele edes sivistyssanat ennen kuin käytät niitä.

Vierailija
57/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argumentit loppui taas heti alussa. No, jatkat kuitenkin vielä klo 23 saakka varmasti lihan voimalla.

Vierailija
58/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vegaanit ja kasvissyöjät kyllä aika "hienosti" pitää yllä sitä hihhuli-kuvaa ja sitten kaikki jotka ei syö lihaa, saa kärsiä siitä, kun muut luulee, että kaikki on samanlaisia. Itse kun oon jättänyt lihan pois ruokavaliosta, niin on ollut terveysvaikutuksia. Saan syödä sokeria, suolaa, kermaa, voita ym, mitä muut pitää epäterveellisenä, mut kolesteroli ym arvot on nyt paremmat kun hyvät. Ja mulle sanotaan usein, että on varmaan verenpaine/kolesteroli/tms korkealla kun syön sellaista mitä syön. Monikaan ei tajua mua kasvissyöjäksi ennenkun tarjoaa mulle makkaraa ja sanon, että en ota. Jos kerron miksi en, oon hihhuli ja teen asiasta numeron...

Vierailija
59/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle on tulossa vieraita ja joku kieltäytyy tarjoamastani ruuasta sillä verukkeella, että on vegaani, niin on kyllä todellakin loukkaus ja hävyttömyyden huippu minua kohtaan. Vegaanisuus ei ole mikään pätevä syy kieltäytyä, koska se ei ole terveyteen liittyvä syy. Jos taas ruoka-allergikko kieltäytyy, niin sen ymmärrän, koska se on terveyteen liittyvä syy. Ymmärrän myös sellaiset syyt, jos ateriaa ei voi juuri silloin syödä, esim. on muuta menoa tulossa, johon pitää lähteä piakkoin jne. Mutta jos ainoa syy tarjoamastani ruuasta kieltäytymiseen on vegaanisuus, niin silloin se on todellakin mielestäni törkeää käytöstä vieraalta.

Joku raja siinäkin täytyy olla, mihin asti ihmisen nirsoutta voidaan sietää. Vegaanisuus on suurilta osin vain ja ainoastaan nirsoutta.

Heh heh. "Jos minulle on tulossa vieraita". Eipä taida oikeasti olla tulossa vieraita, etkä edes muista milloin niitä olisi käynyt. Yksinäisyys ja sen mukanaan tuoma ahdistus voimistuu aina illan tullen ja yrität purkaa sitä täällä. Muilla on elämä elettävänä, sinulla on vaan nämä samaa kaavaa ja fraaseja toistavat aloitukset, joiden negatiivisuudella ja loppuun kuluneilla aiheilla kuvittelet saavasi vasteen tältä palstalta.

Vierailija
60/75 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä hermostua. Jos vieras ei syö niin sitten ei, se on hänen valintansa. Ainakin olet kohteliaana emäntänä tarjonnut jotakin. Tietysti olisi huomaavaista ennen vierailua kertoa erikoisruokavaliosta, ettei emäntä/isäntä näe turhaa vaivaa kokkaillessaan jotain mitä vieras ei syö. Kahvi mustana ja hedelmäsalaatti riittää varmasti vegaanivieraalle ihan hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan