Vegaani: oletko tarkka siitä, onko kasvikset lannoitettu eläinperäisellä lannoitteella?
Sian tai lehmän lannalla? Eikö lannoite ole aika tärkeä kriteeri eläinkunnan tuotteita vältellessä?
Kommentit (7)
Tolla kysymyksellä olen saanut erinäisiä vakaumuksellisia vegaaneja raivon partaalle. Minusta se on kuitenkin aivan aiheellinen kysymys, mutta kuulemma haluan vain kettuilla ja vähätellä heidän vakaumustaan. Mutta jos he ovat puhdasoppisia ja vakaumuksellisia, niin lehmän ja hevon paska on tulkittava eläinperäiseksi tuotteeksi ja siten heidän uskonsa ja ideologiansa mukaan kielletyksi aineeksi. Teollista apulantaa siis vain pottuvakoon ja kasvimaalle.
Käyttävätkö vegaanit lääkkeitä? Eikö lääketeollisuus ole eläinoikeuksien kannalta se kaikkein julmin ja hirvein? En nyt tarkoita että vegaanin pitäisi periaatteesta valita henkensä pelastavan lääkkeen ja eläinsuojelun väliltä, vaan ihmettelen kuinka moni vegaani kuitenkin tukee lääketeollisuutta popsimalla ns. "turhia" lääkkeitä kuten e-pillereitä, särkylääkkeitä, jne.
Vegaani on vegaani niissä tapauksissa kuin itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Tolla kysymyksellä olen saanut erinäisiä vakaumuksellisia vegaaneja raivon partaalle. Minusta se on kuitenkin aivan aiheellinen kysymys, mutta kuulemma haluan vain kettuilla ja vähätellä heidän vakaumustaan. Mutta jos he ovat puhdasoppisia ja vakaumuksellisia, niin lehmän ja hevon paska on tulkittava eläinperäiseksi tuotteeksi ja siten heidän uskonsa ja ideologiansa mukaan kielletyksi aineeksi. Teollista apulantaa siis vain pottuvakoon ja kasvimaalle.
Samaten en ymmärrä, millä perusteella vegaanit ajattelevat, että ihmisillä on kuitenkin oikeus hyväksikäyttää eläimiä mm. pitämällä niitä huvikseen eli lemmikkeinä. Yhdelläkin tuntemallani vegaaniparilla on koira ja sille syötetään lihaa (koira ei voi olla vegaani).
Miten on eettisesti muka oikeampaa hyväksikäyttää koiraa eli toista eläintä, mutta ei esim. kanaa?
Useat käyttävät myös nankaa, villaa ja silkkiä - kaikki eläinperäistä. Silkin tuottamisessa silkkiperhosen toukat tapetaan, muuten kuitua ei saa kerättyä.
Itse taas kerran kysyin työkaverilta joka vouhkaa lasten oikeuksista ja jolla on varmaan ainakin viisi kummilasta ulkomailla, että mistä hän ostaa vaatteensa sillä hyvin suuri osa vaatteista on tuotettu lapsityövoimaa käyttäen. Ja niissä työpaikoissa harvoin on inhimilliset oltavat. Ei vastannut oikeen mitään. Vähän sama juttu kuin tämä aloitus. En ole siihenkään saanut vastausta. Itse en ole vegaani vaan kasvissyöjä, mutta harkitsen vegaaniksi ryhtymistä vaikken kyllä tiedä voiko ikinä olla täysin vegaani...
Hmm. Nyt täytyy sanoa että erittäin mielenkiintoinen kysymys! Olispa kiva kuulla vastaus perusteluineen vegaanilta itseltään. Äkkiseltään ajateltuna kinkkinen valinta,syödäkö luomua jonka lannoitus on peräisin eläimistä vai kenties teollisesta lannoitteesta jonka voisin kuvitella olevan hyvin kaukana terveellisyydestä vegaanin ajatusmaailmassa..
Totta hitossa, paskaa se olla pitää :)