Luokanopettajilta kaipailen apua
Mielestäni suunnitelmassasi on liikaa ryhmätöitä. Yhteistoiminnallista opiskelua varten sinun pitää tuntea luokka hyvin. Älä lyö vielä mitään lukkoon äläkä aloita heti ryhmätöillä.
Kommentit (32)
Tunnollisena oppilaana tein muidenkin osuuden että saatiin hyvä numero.
Musta ryhmätyöt kertoo laiskasta opettajasta. helppo tapa opettaa kun laittaa lapset itse selvittämään asiat. Kuitenkaan niitä ei koskaan kunnolla käydä läpi niin että virheet tai epäselviksi jääneet asiat korjattaisiin. ja kaikki oppii vaan sen oman ryhmän aiheen, kenenkään muun töihin ei jaksa perehtyä.
ollut pätevyyttä eli koulutusta tehtävään, joten voisi olettaa ettei ole osannut käyttää samanlaisia menetelmiä kuin koulutettu ammattilainen.
Sijainen on voinut tutustua vaikka mihin opetusmenetelmiin, joko käytännössä tai lukemalla.
on olleet juuri ne epäpätevät. Ehkä se johtuu siitä, että on tarpeeksi nöyryyttä kokeilla toista menetelmää kun ensimmäinen epäonnistuu. Voi se tietysti johtua siitäkin, että kun niillä ei ole ollut virkaa, niiden on ollut PAKKO yrittää myös vaikeitten tapausten kanssa, kun taas virassa olevat on voineet kääntää selkänsä haasteelliselle lapselle.
terveisin sellaisen vaikean tapauksen äiti.
Ihan hyviäkin epäpäteviä sijaisia on ollut, mutta kyllä se koulutus antaa semmoisen pohjan joka epäpätevältä puuttuu.
t monen koululaisen äiti
Ihan hyviäkin epäpäteviä sijaisia on ollut, mutta kyllä se koulutus antaa semmoisen pohjan joka epäpätevältä puuttuu.
t monen koululaisen äiti
se pohja on tarkoittanut että "minä tiedän kaiken ja jos tämä ei tehoa niin lapsessa on vikaa". No minä TIEDÄN, että lapsessa on vikaa, sillä on oikein diagnoosikin, mutta juuri siksi sen opettajan olisi ehkä syytä kokeilla toistakin menetelmää sen 20-vuotta käytössä olleen lisäksi. Mutta YKSIKÄÄN näistä pätevistä opettajista ei ole osallistunut tarjolla olleisiin (ilmaisiin) koulutuksiin ja kun lainasin opettajalle (lyhyttä ja yksinkertaista) kirjaa siitä, kuin ka tämänkaltaisten lasten kanssa selvitään, se tuli avaamattomana (sen näkee kirjasta, onko sitä luettu) takaisin...
No meiddän lapsi joutuu vaihtamaan koulua kolmannen kerran ja luokkaa neljännen. Opettaja saa tietysti pitää paikkansa.
terveisin sen haasteellisen lapsen äiti.
Tämä saa kyllä kysyjän kummalliseen valoon ja jos pätevä opettaja on noin epävarma osaamisestaan kyseenalaistan kysyjän pätevyyden.
Sinulla voi olla opettajan paperit muttei pätevöitymistä opettajuuteen työn kautta.
Onko tämä ensimmäinen työpaikkasi opiskelun jälkeen?
Eikö opettajilla ole mitään ammatillista foorumia käydä keskusteluja opetukseen liittyen? Tulee mieleen ammattiliiton sivut onko siellä keskustelupalstaa, mieluummin salasanallista suljettua yhteisöä.
Tällaiselle opettajalle nauraa kylän koiratkin.
Itse asiaan ei liikaa ryhmätöitä bilsassa vaikuttaa olevan liikaa ryhmätöitä. Nimittäin lapseni on juuri käynyt kutosen ja hän on kertonut viime vuosina että on tehnyt suuren osuuden ryhmätöistä sillä kaikkia ei koulu kiinnosta, jotkut on vapaamatkustajia. Tämä kaikki tapahtuu opettajien silmien alla.
Niistä ei tosiaan opi muuta kuin sen oman työnsä kautta, eli todella suppeasti. Ja toiset tekee, toiset lorvii, toisia ahdistaa koko ryhmätyö. Mun lukiossakin oleva tyttö sai niistä aineista heikommat numerot, joissa pääasiallinen työskentelymuoto oli ryhmätyö. Tyttö vain sanoi, ettei niillä tunneilla oppinut mitään.
vaikka sitten vauva-lehden palstalla? Hänhän kyseli mielipiteitä nimenomaan kollegoilta.
Voi open perspektiivi vähän laajentua.
Olen kyllä tavannut luokkani entisen opettajan useita kertoja. Iäkäs vanhan kansan opettaja, josta voisin lyödä vetoa, että käyttää enimmäkseen opettajajohtoisia menetelmiä. Ja luokka on hankalan maineessa ollut ennen tätä opettajaa, tämä epäpätevä opettaja on saanut heidät kuriin ja on ollut pidetty. Missään nimessä en väheksy hänen toimiaan, itsekin olen aikaisemmin käytänyt vain opettajajohtoisia menetelmiä. Tänä kesänä vasta olen opiskellut näitä uusia juttuja, joita nyt olen innokas kokeilemaan. Tavoitteenani on vain vaihtelevammat opetusmenetelmät, ettei aina ole sitä yhtä ja samaa opettajan luennointia.
+
Kyllä on ensimmäinen työpaikkani, jossa opetan vitosluokkaa. Alkuopetuksen kokemuksesta ei ole tässä nyt hyötyä. Joskus olen törmännyt johonkin opettajien foorumiin, mutta se oli hiljainen enkä ole enää löytänyt sitä uudelleen. Aika negatiivisesti tuntuu jotkut suhtautuvan uransa alkutaipaleella olevaan opettajaan :/
Ryhmätöissä haetaan sitä, että lapset oppii tulemaan kaikkien kanssa toimeen. Ihan niinkuin työpaikoillakin sitten tulevaisuudessa täytyy.
Jos haluaa, että oppilaat oikeasti oppivat jotain, eivätkä vain puuhaile, kannatan opettajavetoisia tunteja. Sellaisia, joissa opettajalla on tieto ja sitä käydään keskustellen läpi. jos. Omatoimista tiedonhakua voi opettaa joissain yksilötehtävissä, esiintymistä esitelmissä ja ryhmässä toimimista jossain, missä oikeasti tehdään jotain.
Ryhmätöissä alku menee sähläämiseen, sitten keskitytään omaan työhön. Omasta työstä ehkä opitaan jotain, mutta pääasia on saada työ esitettyä muille ja siinä se. Muiden töitä ei kuunnella omaa osuutta jännittäessä tai viimeistellessä, eli iso osa siitä mitä pitäisi oppia, menee harakoille.
Kai se ryhmätyöskentely on olevinaan oppia työelämää varten. Missään työpaikassa en kuitenkaan ole törmännyt siihen, että tiimin jäsenet joka työn alussa selvittävät paikkansa ja sähläävät sitten samojen asioiden kimpussa. Kyllä töissä on jokaisella oma erikoialansa ja sen mukaan työt jaetaan. Koulussa se menee tyyliin hikari, siipeilijä ja se, joka pakotetaan esittämään työ.
Pahin rimanalitus ryhmätöissä on kohdallani ollut (ammattiin valmistavassa koulutuksessa) sellainen, että opettaja antoi ryhmille itse valmiiksi hakemansa ja kopioimansa tiedot _tärkeimmät kohdat alleviivattuina_!
herranjestas, missähän sä olet oikein opettanut?
ihmettelee yliopistonopettaja, joka on sen verran tehnyt sijaisuuksia alakoulussa luokanopettajanakin, että ymmärtää luennoinnin olevan siitä opettajajohtoisimmillaankin AIKA kaukana...
Mutta mun mielestä on siis ok että teet yhden tai kaksi ryhmätyötä kaikissa aineissa yhteensä syksyn aikana. Mieluusti kuitenkin aika pieniä, varsinkin jos ryhmätöitä ei ole aikaisemmin tehty. Mutta kuten joku ylläkin ehdotti, olisi vielä tärkempää saada lapset oppimaan kokemuksellisesti ja kokeilevasti. Ei se ryhmätyö ole mikään autuaaksi tekevä juttu. Sen sijaan tekemällä oppiminen, tutkiminen ja ongelmanratkaisu voi tarjota uusia oppimiskokemuksia sekä niille kilteille ja kunnollisille että niille haasteellisille ongelmakimpuille.
Jos oikeasti haluat oppiaiden oppivan, niin älä teetä niitä. Jos haluat päästä vähällä, niin siitä vaan, mutta edestäs löydät oman laiskuutesi.
Tietysti riippuu luokasta. Jos luokka ei siis ole tottunut ryhmätöihin niin heillä voi mennä aikaa tälläisen tavan hyväksymiseen.
Helppoa heittää leikiksi. Jos saat luokan ymmärtämään, että se on mukava tapa tehdä töitä, mutta niitä pitää tehdä kunnolla, niin siitä vaan.
Ryhmätyöt ovat loistava tapa saada oppilaat hakemaan tietoa itse ja perehtymään aiheeseen.
Käytä muutenkin paljon käytännöllisiä tapoja. Bilsassa vaan pihalle, tutkimaan asioita todellisuudessa.
5. lk oppimäärässähän tutustutaan esim. lähiynmpäristön kasveihin. Menkää ihmeessä oikeasti siine ulos etsimään ne kostean ja kedon kasvit!
Jos saat luokan uusille tavoille, ymmärtämään tapojesi hyvät puolet, niin tekee varmasti hyvää "vaikeana" pidetytlle luokalle.
Jos ei tosiaan ole tarkoituskaan oppia opetettavasta aineesta mitään, vaan vain toimeen tulemista toisten kanssa.
muttei mitään Norjasta koska se oli viereisen ryhmän aihe, ja Tanskastakin muistaa sitten kokeissa lähinnä sen, että kinasteltiin siitä pitääkö otsikko kirjoittaa mustalla että se olis selkeä vai punavalkoisella että se vastaisi Tanskan lipun värejä.
Tottakai ne inhoaa ryhmätöitä jos ne laitetaan oikeasti tekemään jotakin! Normaalitunnilla saa vain istua ja kuunnella opettajaa tekemättä mitään. Mutta minä haluan vaihtelua tuohon.
Valitettavasti tuo oppiaines on sellaista, ettei sitä kauheasti voi tutkia, rakentaa eikä kokeilla. Eli Euroopan maat, Afrikan maat, ihmisen biologia... Toki ne kedon kasvit voi käydä ihmettelemässä, jos heti ekan kappaleen yhteydessä saa jonkun retken järkättyä vieraassa koulussa ja vieraalla paikkakunnalla.
siellä on kuitenkin joku, jonka kanssa kukaan ei halua olla ja joka joutuu sitten tuntemaan sen joka ainoa päivä. Sitäpaitsi siellä on taatusti myös muutama, jotka vaan siipeilee kun toiset tekee työn.
Pari- ja ryhmätöissä pitäisi AINA olla legitiimi vaihtoehto tehdä sopivankokoinen työ myös yksin.
Olis kiva kun opettajat joskus niiden ainaisten ryhmätöiden sijaan teettäisivät ihan oikeasti TOIMINNALLISIA (ei vain 'yhteistoiminnallisia') töitä, joissa rakennettaisiin ja kokeiltaisiin jatutkittaisiin ja vierailtaisiin jossain. mutta ei, aina vaan luetaan luokassa kirjaa ja yksi googlaa netistä ja siitä muka tehdään jotain ryhmätyötä paikallaan istuen....