Miksi lounas (yleensä 10€) on halvempaa kuin valmisruoka?
Jos yrität täyttää mahasi valmisruoalla, ei 10€ riitä mihinkään. Mutta kympillä saa kyllä lounaan mistä vaan, jossa voit mättää niin paljon kuin mahaan mahtuu.
Missä vika? Eikai nyt hitto teollisesti tuotettu valmisruoka jota ei lämmitetä yms. ja jonka tarjoiluun ei tarvita tiloja vaan kaupan hylly, voi olla kilohinnaltaan näin pirun kallista?
Mistä se hinta tulee?
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raxista reilulla kybällä kyllä mahan täyteen oli sitten miten pohjaton masu. Nykyään niissä on aivan mahtavat salaattipöydätkin.
Todella terveellistä
Raxin salaattipöydästä saa otta kaikkea mitä itse haluaa ja on taatusti terveellistä. Oletko edes käynyt tutustumassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raxista reilulla kybällä kyllä mahan täyteen oli sitten miten pohjaton masu. Nykyään niissä on aivan mahtavat salaattipöydätkin.
Todella terveellistä
Raxin salaattipöydästä saa otta kaikkea mitä itse haluaa ja on taatusti terveellistä. Oletko edes käynyt tutustumassa?
Pizzabuffettiin olen ja en ole Raxin nähnyt mainostavan muuta kuin mättöpizzabuffettiaan kuinka saa syödä pizzaa niin paljon kuin jaksaa ja jälkiruoaksi saa vetää pehmistä niin paljon kuin napa vetää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella terveellistä
Pizzabuffettiin olen ja en ole Raxin nähnyt mainostavan muuta kuin mättöpizzabuffettiaan kuinka saa syödä pizzaa niin paljon kuin jaksaa ja jälkiruoaksi saa vetää pehmistä niin paljon kuin napa vetää.
Käypäs huvikseen Kuopion keskustan Raxissa ihmettelemässä salaattipöytää. Itä-Suomesta et parempaa löydä mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella terveellistä
Käypäs huvikseen Kuopion keskustan Raxissa ihmettelemässä salaattipöytää. Itä-Suomesta et parempaa löydä mistään.
Tolle kuvitelmalle ei voi kuin nauraa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppii näköjään uutta, ravintolaruoka=eines;)
Ei tässä ketjussa mistään ravintolaruuasta ole puhuttu.
Jos ei meidän Kallavesj-ravintolan lounas ole ravintolaruokaa, niin mitä se sitten on, ei ainakaan einestä.
Kaikki ruoka tehdään tuoreista aineksista ihan itse ja lisää valmistetaan koko aukioloajan.Älä unta nää, mikään kuppila ei pärjää ilman valmisruokaa.
Ai niinkö? Se on kyllä päinvastoin. Jos ruvetaan ostamaan kallista valmisruokaa, ei pärjätä. Itse tekemällä tulee paljon halvemmaksi. Vispipuuroon on puolukat pakasteessa ja mannaryynit pussissa. Ei paljon maksa, mutta jos ostettaisiin valmista vispipuuroa, niin ei kyllä olisi sitä ruokalistalla, niin hintavaa se on.
Samoin vaikka marjarahka, hirmu kallista valmiina, edullista itse tehden.
Leivotaan kaikki muu paitsi ruisleipä.
Ihan kaikki ruuat tehdään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppii näköjään uutta, ravintolaruoka=eines;)
Ei tässä ketjussa mistään ravintolaruuasta ole puhuttu.
Jos ei meidän Kallavesj-ravintolan lounas ole ravintolaruokaa, niin mitä se sitten on, ei ainakaan einestä.
Kaikki ruoka tehdään tuoreista aineksista ihan itse ja lisää valmistetaan koko aukioloajan.Älä unta nää, mikään kuppila ei pärjää ilman valmisruokaa.
Ai niinkö? Se on kyllä päinvastoin. Jos ruvetaan ostamaan kallista valmisruokaa, ei pärjätä. Itse tekemällä tulee paljon halvemmaksi. Vispipuuroon on puolukat pakasteessa ja mannaryynit pussissa. Ei paljon maksa, mutta jos ostettaisiin valmista vispipuuroa, niin ei kyllä olisi sitä ruokalistalla, niin hintavaa se on.
Samoin vaikka marjarahka, hirmu kallista valmiina, edullista itse tehden.
Leivotaan kaikki muu paitsi ruisleipä.
Ihan kaikki ruuat tehdään itse.
Joo, uneksi ihan rauhassa :)
Lukiessa näitä kommentteja ihmettelen, miten joku kuvittelee, että ravintolalle tulisi halvemmaksi ostaa valmisruokaa kuin tehdä itse.
Olisi kiva saada esimerkkejä niistä ravintolaruuista, jotka ovat "eineksiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa koko työporukka syö Mairella ravintolassa. Sielläkin kaikki itse valmistettua. Ihan hämmästelen, kun luen, että kaikki eivät syö lounasravintolassa. Ainakin kaikki tuttavani syövät, toiset toki ihan työpaikoilla kuten sairaalassa tai tehtaan ruokalassa.
Kuopiossa saa omakotitalon siihen hintaan, mitä Helsingissä maksaa kaksio. Olisiko elinkustannuksilla mitään korrelaatiota sen kanssa, mihin ihmisillä on varaa? Kuopiossa yksiöt irtoaa jopa 50 000 eurolla, sillä hinnalla et saa pääkaupunkiseudulla edes leikkimökkiä.
Mitä vttua? Maksaako 10€ lounas Helsingissä 100€?
Oletko oikeasti tyhmä? Ymmärrätkö että elinkustannukset vaikuttavat siihen, kuinka paljon siitä palkasta on varaa käyttää lounasruokailuun. Mitä pienemmät esim asumiskulut sinulla on, sitä enemmän jää rahaa muuhun. Minä menisin pääkaupunkiseudun asumiskustannuksilla konkurssiin, jos alkaisin maksamaan kympin yhdestä ainoasta ateriasta viitenä päivänä viikossa.
Älkää kinatko tuon eines-inttäjän kanssa. Dooris ravintolassa Nilsiässä kaikki muu lounaalla on itsetehtyä paitsi kalapih it, jotka tulevat sopimusvalmistajalta.
Kuule, tuossa annankadulla helsingissä lounaalla jossain hikisessä aasiaalaisessa muutama,vuosi sitten; ilmeisesti viereisestä lounaspaikasta edustalle ilmaantui tiedetty pikku parturiliikkeen aasialainen häirikkönaikkonen huutamaan nimellä "etsä haluukkaan nussia mua?". Miesväkeä kadulla selvitti naikkosen pois. Kuitenkin lähti perään seurailemaan kun suunnattiin kamppiin. Huusi "loveaan" hysteerisesti.mutta uudelleen heitettiin ulos kampissa.
Emme kysele tuollaisia perään riekkumaan.eli on näitä muuallakin kuin lidlissä, ne voi kyllä suolata.
Ongelma noissa "bunttauspaikoissa", epäterveellistä kinkkitavaraa tms. On että bunttaat kerralla liikaa,,ellei puolia saisi mukaan. Omituisia ja häiriköiviä otuksia saa passittaa pois perästä.
Mieluummin meksikolaiseen tms. Kotimaiseen.
Maccarin edustalla jossain salomonin kadun lähellä huudellaan miehen perään solvsuksia "olet lian vanha, sillä on toinen", jne. Onko todella noin taukki kun tuollaista huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella terveellistä
Tolle kuvitelmalle ei voi kuin nauraa :)
Naura ihan rauhassa ja elä harhaisessa fantasiamaailmassasi. :)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee tietenkin niin kuin tahtoo. Täällä yksi tyhmä kysyy, missä te syötte ne einekset, jotka käytte ostamassa.
Tässä ei kai puhuttu eväistä vaan einekset/lounasruoka.
Mitä sinä teet työksesi, jos työpaikoilla yleensä olevat henkilökunnan kahvihuoneet ovat sinulle täysin tuntematon käsite?
Meillä on kahvihuoneessa ruokapöytiä ja tuoleja, kahvinkeitin, vedenkeitin, mikro ja jääkaappi. Ja astioita kaapissa. Jos mulla on einesateria evääksi, lämmitän sen kahvihuoneen mikrossa, otan kraanasta vettä ja istun pöydän ääreen syömään. Mun mahani tulee kyllä yhdestä mikroateriastakin sen verran täyteen, ettei nälkä jää, mutta silti ei ole ähky ja unettava olo. Meillä kun töissä pitää jaksaa tehdä töitä vielä lounaan jälkeenkin. Useinmiten tuon omat eväät kotoa, edellisen päivän päivällisen tähteet tai joskus täytettyä sämpylää tai reissumiestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut saman. Olen tällähetkellä kotona 2-vuotiaan kanssa, joka syö useimmissa paikoissa vielä ilmaiseksi, tai maksaa sen 2€. Jos pitää kaupungilla ollessa syödä, niin kannattaa mennä lounasravintolaan. Jos käydään ostamassa kaupasta eväät vaikka perhekerhoon, siihen uppoaa helposti melkein se kymppi. Ja joo, halvemmallakin kyllä selviäisi, mutta en halua ostaa mitään roiskeläppiä tai makaronilaatikkoa. Ei me sellaiseen lounasravintolaankaan mennä, missä on tarjolla jotain makaronilaatikkoa tai uunimakkaraa... Ne vähän paremmat valmisruuat ja salaattitiskit on yllättävän kalliita, samoin "taaperoruuat" jos niitä haluaa.
Eväät perhekerhoon? Millaiset eväät te sitten otatte sinne mukaan? Meille riittää banaani, karjalanpiirakka, viinirypäleet ja pillimehu.
No me syödään ihan kunnon lounas, koska on tarkoitus että lapsi nukahtaa paluumatkalla rattaisiin päiväunille. Ja mun pitää myös jaksaa lykkiä ne rattaat muutaman kilometrin matka kotiin.
Kaupan sokerimehuja en noin pienelle vielä ole antanut. Viinirypäleetkin on tosi kalliita luomuna (viinirypäleissä kamalasti torjunta-aineita, joten en viitsisi "tavallisia" antaa). Itse syön mielelläni viljatonta, joten sekin tietysti rajaa nuo halvimmat valmisruuat pois listalta.
Mielellään tosiaan maksan sen reilun kympin lounasravintolaan, mistä saa aina hyvää ja laadukasta ruokaa. Toki tiedän, että käyttävät ravintolaruuassa runsaasti suolaa ja lisäaineita jotka jäisi kotona laittamatta. Käyttävät tässä meidän lempparipaikassa kuitenkin laadukkaan oloisia raakaineita, tuoreita kasviksia kauden mukaan ja muitakin kaloja kun lohta ja seitiä... Samalla lapsi tietysti oppii syömään erilaisia ruokia ja toivottavasti vanhempanakin valitsee kalaa ja vihanneksia, eikä mitään nakkeja ja ranskalaisia :) Joskus voi tietysti sen karjalanpiirakan haukata nopeaksi välipalaksi, mutta tässä keskustelussa puhuttiin ihan lounaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yrität täyttää mahasi valmisruoalla, ei 10€ riitä mihinkään. Mutta kympillä saa kyllä lounaan mistä vaan, jossa voit mättää niin paljon kuin mahaan mahtuu.
Missä vika? Eikai nyt hitto teollisesti tuotettu valmisruoka jota ei lämmitetä yms. ja jonka tarjoiluun ei tarvita tiloja vaan kaupan hylly, voi olla kilohinnaltaan näin pirun kallista?
Mistä se hinta tulee?
Stockan Herkustako eineksesi ostat? Kympillä saa puolitoista kiloa eineksiä muualla.
Tämä plus en osaa äkkiseltää nimetä ainuttakaan "syö niin paljon kuin haluat" lounaspaikkaa. Ap väittää tämän olevan mahdollista missä vaan.
Täh? Suurimassa osassa, missä olen käynyt. Olen käynyt tasan kahdeessa, missä ruoka annostellaan ja kyseessä ei ole koulu tai joku kunnallinen laitos. Lähes kaikissa yksityisissä saa lautaselle ottaa seisovasta pöydästä mitä huvittaa. Haraldissa, missä tosin viimeksi kävin muutama vuosi sitten, ruoka tuotiin tilauksesta ja Vaasan Panoramassa annosteltiin valmiiksi. Kaikissa muissa, missä olen käynyt, olen saanut itse ottaa. Salaatit ja leivät on noissakin ollut vapaasti otettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kinatko tuon eines-inttäjän kanssa. Dooris ravintolassa Nilsiässä kaikki muu lounaalla on itsetehtyä paitsi kalapih it, jotka tulevat sopimusvalmistajalta.
Just joo, ja usko on vahva :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella terveellistä
Näkemys voisi olla toinen, jos olisit koskaan ollut tiskin toisella puolella. Vihannekset kaukana tuoreesta - sulatetaan pakasteesta kuumassa vedessä! Ja sitten menevät jonon hänille odottamaan vuoroaan salaattipöytään pääsystä. Kyllä, jonon hännille, usein odotus päättyy vasta seuraavana päivänä. Kotimaisuudesta tässä turha varmaan mitään edes mainita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee tietenkin niin kuin tahtoo. Täällä yksi tyhmä kysyy, missä te syötte ne einekset, jotka käytte ostamassa.
Tässä ei kai puhuttu eväistä vaan einekset/lounasruoka.Mitä sinä teet työksesi, jos työpaikoilla yleensä olevat henkilökunnan kahvihuoneet ovat sinulle täysin tuntematon käsite?
Meillä on kahvihuoneessa ruokapöytiä ja tuoleja, kahvinkeitin, vedenkeitin, mikro ja jääkaappi. Ja astioita kaapissa. Jos mulla on einesateria evääksi, lämmitän sen kahvihuoneen mikrossa, otan kraanasta vettä ja istun pöydän ääreen syömään. Mun mahani tulee kyllä yhdestä mikroateriastakin sen verran täyteen, ettei nälkä jää, mutta silti ei ole ähky ja unettava olo. Meillä kun töissä pitää jaksaa tehdä töitä vielä lounaan jälkeenkin. Useinmiten tuon omat eväät kotoa, edellisen päivän päivällisen tähteet tai joskus täytettyä sämpylää tai reissumiestä.
Minulle ei ole työpaikan kahvipöytä vieras, mutta eivät kaikki tee siistiä toimistotyötä. Esim. motokuskit tekevät työtä yksin metsässä ja siellä ei taukopaikat ihan läheltä löydy. Meillä kahvihuone on myös neukkari ja joskus sinne ei vaan lounasaikaan pääse, kun siellä on jotain menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoasta säästäminen on ok, jos haluaa elää lyhyen ja sairaan elämän.
Ruoan hinta ei korreloi terveellisyyden kanssa. Juurekset, kaali, banaanit ym. ovat terveellisiä eivätkä paljon maksa. Palkokasvit, itsetehty ruisleipä, silakat, kananmuna ja oikeastaan useimmat peruselintarvikkeet ovat halpoja! Kalliilla ei saa sen terveellisempää ruokaa.
Se on kyllä uskomaton harhaluulo, että kallis on sama kuin terveellinen. Lihoista esim. joku file on kallista, mutta halpa uuniliha on terveellistä, verrattuna fileeseen.
Ensimmisestä asiasta olen kanssasi samaa mieltä, mutta ei punainen liha kyllä mitään terveysruokaa ole missään muodossa. Kovia rasvoja ja vaikeasti sulavaa massaa jota elimistö ei voi täysin hyödyntää. Pieninä määrinä ok.
Älä unta nää, mikään kuppila ei pärjää ilman valmisruokaa.