Ärsyttävimmät piirteet terapeutissa!
Olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja tietyt piirteet terapeutissa ärsyttävät suunnattomasti: aina kun suutun jostain, tämä nainen hokee, kuinka "lietson" itseäni raivoon. Tuo "lietsoa" termi ärsyttää yli kaiken! Lisäksi tämä keski-ikäinen nainen vaikuttaa liian sievistelevältä ja välillä kylmältä/välinpitämättömältä. Millaisia teidän terapeuttinne ovat?
Kommentit (105)
Meni samaan lankaan kuin kaikki tapaamani ihmiset, jostain syystä minun oli aina pakko saada samaa palautetta maailmalta. Luulin että psykologeilla on paljon tietoa ihmisistä mutta eihän ne tiedä paljon mitään. Tai tienneet silloin, nykyään varmasti enemmän. Kiusaaminenkin oli vain kiinnostusta, yksi sanoi jotain umpityhmää päähän putoavasta tiiliskivestä, että kuvittelen vaan kohtaavani vastoinkäymisiä. Oikeasti olin harvinaisen huonoista lähtökohdista, sen näen nyt vanhempana kun olen pystynyt tekemään vertailuja.
90-luvulla terapia/terapeutit oli kyllä valtava pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Terapeutteja on monenlaisia, kuten muitakin ammattilaisia.
Toiset vaan kuuntelee eivätkä tee juuri mitään muuta.
Toiset taas aktiivisesta auttaa avaamaan solmuja ja neuvoo eteenpäin.
Kannattaa vaihtaa jos kyseessä on ensimmäinen, sillä eteenpäin sieltä suosta on päästävä ja siihen tarvitsee toisen apuja, neuvoja ja mielipiteitä.
Just, on sellaisia "mietipä itse"-terapeutteja. Sama kun sanoisi saksan kielen kurssille tulevalle että mietipä itse miten se sanotaan. Ei vaan voi tietää.
Tuttu on psykoterapeutti ja oikeastaan klassinen esimerkki siitä, miksi terapia ei toimi. Ei kiinnosta kenenkään kuulumiset, eikä halua olla edes somessa, huono yleissivistys ja heikko ymmärrys koko yhteiskunnasta.
En yhtään ihmettele alan intoa keksiä jatkuvasti uusia diagnooseja, koska ei tuo porukka edes osaa nähdä ihmisä muuna kuin diagnooseja. Joku yksinkertaisempi kaveri voi tuollaisilla ehkä aikaansa kuluttaa, mutta vähänkin älykkäämmille ihmisille suorastaan traumatisoivia tyyppejä.
Ei ole omakohtainen kokemus, mutta lapseni terapiassa otti päähän se, että terapeutti ei pystynyt katsomaan kokonaisuutta vaan jäi kiinni tiettyjen traumaattisten kokemusten jankkaamiseen. Terapiassa ei edistytty yhtään useamman vuoden aikana vaan purettiin sessio toisensa jälkeen muutamia sinänsä ikäviä, mutta yksittäisiä kokemuksia. Olisin kaivannut rakentavampaa otetta ja harmittaa vieläkin, kun hukattiin aikaa tämän terapeutin kanssa. Lopulta vaihdettiin terapeuttia ja edistyttiin 3 kk aikana enemmän kuin 2,5 vuoden aikana edellisen kanssa.