Ärsyttävimmät piirteet terapeutissa!
Olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja tietyt piirteet terapeutissa ärsyttävät suunnattomasti: aina kun suutun jostain, tämä nainen hokee, kuinka "lietson" itseäni raivoon. Tuo "lietsoa" termi ärsyttää yli kaiken! Lisäksi tämä keski-ikäinen nainen vaikuttaa liian sievistelevältä ja välillä kylmältä/välinpitämättömältä. Millaisia teidän terapeuttinne ovat?
Kommentit (105)
Piti yhtä tyyppiä liian pitkään vastaanotolla useasti ja minä jouduin odottaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella vikoja:
- Puhuu omista asioistaan
- Ei puhu omista asioistaan
- Ottaa asiakkaan vastoinkäymiset tosissaan
- Ei ota asiakkaan vastoinkäymisiä tosissaan
8-D
Terapointi on turhaa, se ei auta. Miksi se on edes laillista?
Miniaei kyllä ärsytä mikään. Jos niin kävisi, niin en usko, että terapiani etenisi. Minulla on kokemusta ainakin 4 yksilö-, 1 pari- ja 2 ryhmäterapeutista, eikä yksikään ole ärsyttänyt. Tai se eka yksilöterapeutti alkoi tuntua hiukan ärsyttävälle 6 vuoden kohdalla, jolloin lopetin, koska ajattelin, ettei minua voi enempää parantaa. Olin väärässä, terapeutin suuntaus ei vain sopinut minulle sen pitemmälle "pääsemiseen".
Kirjoitin tänne äsken parisuhde-terapeutista, joka pelleili kumivaginalla ja tekopeniksellä koko istunnon ajan. Viesti poistettiin alta aikayksikön. Miksi? Tositarina! Terapeutti esittelee pikku kaverinsa jopa omilla nettisivuillaan.
Terapeuttini pitää minua ilmeisen tylsänä tyyppinä. Yrittää haukotella pidätellysti, ehdottelee välillä aika ufoja "repäisyjä", jotka eivät sovi elämäntilanteeseeni ja jossain sivulauseessa sanoo esim. että "eräs toinen asiakkaani, joka myös oli elänyt pientä elämää, teki näin.." On se kuitenkin muuten kiva tyyppi ja olen jonkin verran edistynyt ongelmieni ratkomisessa. En aio siis vaihtaa häntä ja siinä vaiheessa kun etsin terapeuttia tuli selväksi, ettei sopivan löytäminen ole helppoa, osa muista ehdokkaista vaikutti aika hemmetin oudoilta.
Hyvä pysyä asiallisena, mutta erään terapeutin liiallinen kylmyys. Saattoi kyllä olla "myötätuntoinen" sanoillaan, mutta vaikutti liiankin etäiseltä. Sama lääkärissä : Hoiti asian, mutta räpläili papereitaan ja ei paljon katsonut päin.Onneksi nyt on parempi lekuri ( nainen, todella mukava & sympaattinen. Ja katsoo sekä kuuntelee, silti asiallisen ammattitaitoinen).
Itselläni kokemusta vain kouluterapeutista mutta en kyllä saanut siellä paljoakaan apua. Hän kysyi minulta mielestäni liian vähän kysymyksiä esim oireistani tai muusta tärkeästä ja hölisi kokoajan aivan liian pitkää inffoa esim. Masennuksen historiasta joka ei minua kiinnostanut ja antoi myös paljon huonoja neuvoja("jos itselläni on huono fiilis niin menen sauvakävelemään tai kalastamaan, ehkä se auttaisi sinuakin!:)" ) jotka eivät minua auttaneet kun oma masennukseni oli lähinnä sängyssä makaamista kun energiani oli aivan loppu, mutta silloin olin nuori ja ujompi enkä kehdannut sanoa mitään vastaan.
Se, että terapeutti oli minua älyllisesti huomattavasti lahjattomampi.
Kävin 3 krt terapeutilla joka sanoi L - kirjaimen samalla tavalla kun vihaamani nainen. En voisi enää käydä.
Uusi terapeuttini tarttuu usein ihan epäolennaisuuksiin. Jos esim. sanon, että viikon aikana on ollut tosi paljon ahdistusta ja sen lisäksi pesin ikkunat niin hän alkaa kyselemään siitä ikkunanpesusta. Pesinkö kummaltakin puolelta, jne. Hyvä jos ehditään lainkaan käsittelemään sitä ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Mun terapeutti loukkaantui kun lopetin :D
Mulla sama. Ilmeisesti otti ylpeyden päälle.
Sairastin teininä syömishäiriötä ja kävin sen vuoksi terapiassa. Terapeutti kyseli syömisistäni, mitä usein syön yms. Ja vastauksiini hän totesi "onpa hyvä idea!" tai "aijaa, en tiennytkään että semmosia on olemassa". Keräsi siis anoreksiapotilaaltaan laihdutusvinkkejä.
Itse angstasin terapeutilleni narskuäidistäni, johon terapeutti "kyllä äitisi on varmaan parhaansa yrittänyt, hyväähän se vaan on tarkoittanut" jne. Minusta tuo on henkistä väkivaltaa terapeutilta!
Ensimmäinen terapeutti istua nökötti, kuin puupökkelö ja vakiolause oli "miltä sinusta sitten tuntui?". Ihan pätevä kysymys, useampikin terapeutti voisi sitä kysyä, mutta siinä vaiheessa kun on 15min kertonut mitä kuuluu, miltä tuntui ja sitten pätkäyttää tuon... Ja sitten kun analysoi vielä tarkemmin että no miltähän se sitten tuntui, niin kysyy vielä uudelleen. Eipä siitä muuta irti saanut kuin tervehdyksen, "miltä sinusta sitten tuntui" ja "ensiviikolla sama aika?". Äitini ei uskonut kun valitin puupökkelöstä, tuli yhdelle kerralle mukaan ja vieläkin naureskellaan asiaa. Vaihtui vilkkaasti vähän elävämpään terapeuttiin...
Huomasin, ettei hän kiinnittänyt kertomiini asioihin huomiota. Esim. olin muutaman kerran ottanut esille, että siskoni on yrittänyt useita kertoja itsemurhaa, mihin liittyvä huoli ja jatkuva paniikkitila on aiheuttanut oireilua koko perheessä. Hän käyttäytyi kun olisi kuullut asiasta ensi kertaa. Toki siskolla oli muitakin ongelmia, joista olin kertonut, mutta mielestäni oli outoa, ettei terapeutti muka muistanut itsemurhayrityksiä...
Toisaalta taas keskittyi liikaa asioihin, joista olin jo monta kertaa sanonut, etteivät ne ole minulle traumaattisia tai ongelmallisia, enkä koe tarvetta jauhaa niistä jatkuvasti. Alkoi ärsyttää, että hän jatkuvasti nosti samoja asioita esille lässyttävään sävyyn. Ei se asioiden toistelu samalla tavalla auta yhtään mitään. Tuntui, että hänellä oli päähänpinttymä siitä, mitä olin ja mikä minua auttaa. Oma kokemukseni taas oli, että käynnit eivät auttaneet lainkaan vaan vain turhauttivat.
Mun terapeutti jankuttaa itsestään selvyyksiä.
Aikaa menee hukkaan.
Toinen seikka on se että se saattaa intoutua selittelemään ihmeellisiä teorioitaan joita tuskin kellään on.
En voi tässä kertoa liian tarkkaan niistä.
Vierailija kirjoitti:
Narsistipotilas? :D
Vierailija kirjoitti:
Itse angstasin terapeutilleni narskuäidistäni, johon terapeutti "kyllä äitisi on varmaan parhaansa yrittänyt, hyväähän se vaan on tarkoittanut" jne. Minusta tuo on henkistä väkivaltaa terapeutilta!
Kumpikohan osaa diagnosoida paremmin, mielenterveyden ammattilainen vai sinä?
Kaikilla on "narsistiexä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistipotilas? :D
Sama mulla. En pidä terapeuttiani riittävän älykkäänä. Minä itse analysoin ja se vaan kuuntelee.
Koskaan mitään terävää havaintoa sillä ei oo ollut.
Ei mikään uskottavin tarina, mutta AV:lla ei vaadita paljoa.