Ärsyttävimmät piirteet terapeutissa!
Olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja tietyt piirteet terapeutissa ärsyttävät suunnattomasti: aina kun suutun jostain, tämä nainen hokee, kuinka "lietson" itseäni raivoon. Tuo "lietsoa" termi ärsyttää yli kaiken! Lisäksi tämä keski-ikäinen nainen vaikuttaa liian sievistelevältä ja välillä kylmältä/välinpitämättömältä. Millaisia teidän terapeuttinne ovat?
Kommentit (105)
Terapia on sen verran kallista lystiä sekä yksilölle että yhteiskunnalle, että ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun näitä lukee. Muistan vuosien takaa kun maksoin useamman sata euroa, mikä on vielä todella vähän verrattuna siihen jos olisin jatkanut, pelkästä hymähtelystä ja huonoista neuvoista.
Voi kun terapiatakuuseen saataisiin jotenkin sisällytettyä jonkinlainen tulosvastuu, niin ehkä terapeuteilla olisi enemmän motivaatiota auttaa potilaita aidosti kasvamaan, kehittymään, paneutumaan ongelmiensa syihin ja tekemään positiivisia muutoksia elämässään.
Terapeutteja on monenlaisia, kuten muitakin ammattilaisia.
Toiset vaan kuuntelee eivätkä tee juuri mitään muuta.
Toiset taas aktiivisesta auttaa avaamaan solmuja ja neuvoo eteenpäin.
Kannattaa vaihtaa jos kyseessä on ensimmäinen, sillä eteenpäin sieltä suosta on päästävä ja siihen tarvitsee toisen apuja, neuvoja ja mielipiteitä.
Mun psyk.terapeutti huusi puhelimessa "olet sairas, tarvitset terapiaa ja vähintään 2x viikossa"kun pohdn et onkohan 2x viikossa mahdollista työni kannalta...terapiakäynnit loppuivat ennen kuin ne oli alkanutkaan. Mietin silloin et kukakohan se sairas on ja tarvitsee apua. Tämän kokemuksen jälkeen en oikein usko noihin psyko istuntoihin. Tämäkin terapeutti kyseli ihan samat kysymykset toisella kerralla ja jo silloin mietin et eikö se muista mitä kerroin sille viimeksi, kysyy samat jutut joten tottakai sit tarvitsee tuplasti istuntoja kun toistetaan asiat..😂
Mä olen puoli vuotta sitten aloittanut terapian ja just pari viikkoa sitten terapeuttini rupesi itkemään oman koiransa tilanteesta mulle mikä ei liittynyt lainkaan asiaan mistä juuri silloin itse puhuin.
Kyllä minuakin pännisi potilaat, jotka lietsovat itsensä raivoon.
Naiivius on ärsyttävintä, eli usko siihen, ettei kukaan ihminen ole tahallaan toiselle paha. Että kaikki ongelmat ovat juteltavissa selviksi. (Ei koske omaa terapeuttiani).
Terapiasta ei ole kokemusta, mutta tunnen pintapuolisesti yhden miespuolisen terapeutin. Hänellä on ärsyttävä tapa hymyillä kaiken aikaa myötätuntoisesti. Hän esittää myös aina hyvin kiinnostunutta, mutta todellisuudessa hän on tyhmä kuin saapas eikä tunnu tietävän reaalimaailman asioista ja tapahtumista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella vikoja:
- Puhuu omista asioistaan
- Ei puhu omista asioistaan
- Ottaa asiakkaan vastoinkäymiset tosissaan
- Ei ota asiakkaan vastoinkäymisiä tosissaan
8-D
=ääripäät ei toimi?
Joskus voi ottaa esimerkin omasta elämästään, pääasiallisesti kuitenkin pysytään asiakkaan asioissa?
Asiakkaan sanoma otetaan tosissaan, mutta ymmärretään, että kyseessä on kuitenkin yksilön oma näkökulma ja muut asiaan osalliset saattaisivat nähdä asian toisin. Asiakkaan tunne ei kuitenkaan koskaan voi olla sinänsä väärin, että se on hänen TUNTEENSA. Ammattilainen osaa ohjata ajatuksen siihen, että saman asian voi nähdä eri tavoin.
Omalla kohdallani on järkyttävintä olleet kaksikin terapeuttia, jotka narsistidiagnoosin saaneen mieheni oleminen elämässäni on minun syytäni. Niin kuin 22 vuotiaalla olisi ollut täysin aikuisen kyvyt ymmärtää, mitä passiivis-agressiivinen narsisti tuo elämääni, kun alku oli aivan ihanaa.
Paras että toinen näistä terapeuteista yritti itse vakuuttaa miestäni 2 kk, ettei hän ole narsisti, koska hän EI NÄYTÄ narsistilta (WTF?!?!). Passivis-agressiivisen vetäyvän narsistin -diagnoosin oli siis saanut sekä psykologilta että psykiatrilta, ja intensiiviterapian antoi kolmas hlö - 50+ miesterapeutti, jonka mielestä ei voi olla, kun ulkomuoto ei näyttänyt ongelmalliselta.
Terapeuttini on ilmeisesti hoitanut vain normaalin lapsuuden ja normaalin parisuhteen omaavia ihmisiä. Minun mieheni oli kaasuvalottaja, tästä huomioita muitakin kuin omani. Terapeutti sensijaan väitti kertomuksia epärealistisiksi ja suorastaan harhaisiksi. Hän ei suostunut uskomaan, että puolisoni motiivit voisivat olla niin sairaita ja tekonsa kieroja ja tahallisia. Mitään harhoja psykiatri ei missään vaiheessa todennut, mutta terapeutin ammattitaito taisi loppua haastavamman taustan omaavan asiakkaan kanssa. Öh, minkähän vuoksi olisin hakeutunut kelan tukemaan terapiaan, jos kaikki olisi ollut hyvin.
Pahimman traumani kohdalla kaikki mitä hänellä oli tarjota, oli ”olen todella pahoillani että sinulle on tapahtunut tuollaista”. Se ei ammattilaiselta ihan riitä. Kalenterin bookkausta ”omin nenin” unohtaen kertoa asiakkaalle, edellisten kertojen asioiden totaalista unohtelua, toistuva myöhästely. Tietty dominoiva käytös. Eräässä terapiaan liittymättömässä kohtaamisessa totaalinen sadismi - tämä ehkä eniten rikkova kohta. Kummallisia koukeroita liittyen ns ”henkiseen kasvuun”.
Nämä eivät ole edes pahoja; tiedän terapeutteja, jotka ovat totaalisia psykoja - hyväksikäyttjiä niin taloudellisesti, psyykkisesti kuin muutenkin. Ala on täynnä sekopäitä. Tämän kaiken jälkeen minun terapiaurani oli toden totta tässä.
Vierailija kirjoitti:
Pahimman traumani kohdalla kaikki mitä hänellä oli tarjota, oli ”olen todella pahoillani että sinulle on tapahtunut tuollaista”. Se ei ammattilaiselta ihan riitä. Kalenterin bookkausta ”omin nenin” unohtaen kertoa asiakkaalle, edellisten kertojen asioiden totaalista unohtelua, toistuva myöhästely. Tietty dominoiva käytös. Eräässä terapiaan liittymättömässä kohtaamisessa totaalinen sadismi - tämä ehkä eniten rikkova kohta. Kummallisia koukeroita liittyen ns ”henkiseen kasvuun”.
Nämä eivät ole edes pahoja; tiedän terapeutteja, jotka ovat totaalisia psykoja - hyväksikäyttjiä niin taloudellisesti, psyykkisesti kuin muutenkin. Ala on täynnä sekopäitä. Tämän kaiken jälkeen minun terapiaurani oli toden totta tässä.
Paha 😳
Vierailija kirjoitti:
Terapeuttini on ilmeisesti hoitanut vain normaalin lapsuuden ja normaalin parisuhteen omaavia ihmisiä. Minun mieheni oli kaasuvalottaja, tästä huomioita muitakin kuin omani. Terapeutti sensijaan väitti kertomuksia epärealistisiksi ja suorastaan harhaisiksi. Hän ei suostunut uskomaan, että puolisoni motiivit voisivat olla niin sairaita ja tekonsa kieroja ja tahallisia. Mitään harhoja psykiatri ei missään vaiheessa todennut, mutta terapeutin ammattitaito taisi loppua haastavamman taustan omaavan asiakkaan kanssa. Öh, minkähän vuoksi olisin hakeutunut kelan tukemaan terapiaan, jos kaikki olisi ollut hyvin.
Lisään vielä, terapeutti oli pohjakoulutukseltaan sairaanhoitaja sekä sitten psykoterapeuttikoulutus päälle. En tiedä onko henkilökysymys vai mitä, mutta uusi terapeuttini oli psykologi + psykoterapeutti. Hän ymmärsi asiat aivan toisella tasolla ja osasi olla enemmän avuksi.
alkup. kirjoitti:
Joo tiedän että terapeutti on väärä mutta en voi enää vaihtaa kun terapiaa jäljellä enää vuosi ja Kela ei korvaa neljättä vuotta eli tässä loppuvaiheilla turha vaihtaa ☹ Ja olen puhunut terapeutin kanssa ja hänen mielestään henkilökemiamme toimivat (eivät kyllä toimi)
No toihan nyt on perseestä, koska sinun pitäisi oppia tuntemaan itsesi ja rajasi, mikä nyt näyttää ilmeisesti jonkinasteisesti onnistuneen, mutta terapeutti tekee samaa, mitä olet ehkä jo aiemminkin kokenut - sinun tunteesi ja tarpeesi sivuutetaan ja ulkoapäin sanellaan, mitä tunnet tai mitä sinun pitäisi tuntea.
Kerran terapeutti pieraisi ja yritti naamioida sen yskäksi. Olisi vaan nauranut, mutta meni luottamus.