Ärsyttävimmät piirteet terapeutissa!
Olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja tietyt piirteet terapeutissa ärsyttävät suunnattomasti: aina kun suutun jostain, tämä nainen hokee, kuinka "lietson" itseäni raivoon. Tuo "lietsoa" termi ärsyttää yli kaiken! Lisäksi tämä keski-ikäinen nainen vaikuttaa liian sievistelevältä ja välillä kylmältä/välinpitämättömältä. Millaisia teidän terapeuttinne ovat?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että terapeutti oli minua älyllisesti huomattavasti lahjattomampi.
Narsistipotilas? :D
:D Siinä mielessä kyllä, että odotin olevani oikeutettu saamaan terapiaa pätevältä, koulutuksen kautta tietyn ajattelun tason hankkineelta, yleisen vaivani tuntevalta ammattilaiselta. Kävi kuten yleensä, odotukseni eivät täyttyneet. Sittemmin puhtaassa kaikkivoipaisuudessani paransikin itse itseni. :D
Kokemusta on kahdesta terapiasta, ensimmäinen kesti kolme vuotta ja toinen vuoden. Eka terapeutti oli nainen. Välillä tuntui tosi tyhmältä istua hänen vastaanotollaan mitään puhumatta. Kumpikin istui puolikin tuntia puhumatta mitään sen jälkeen kun alkutervehdykset oli vaihdettu. Mulla ei ollut mielestäni mitään sanottavaa ja olisin toivonut, että minulta olisi kysytty jotain. Vaan enpäs saanut sitäkään sanotuksi.
Toinen terapeuttini oli mies. Ei ollut hiljaisia hetkiä, koska hänellä oli aika aktiivinen ote ja sain aina joitakin "kotitehtäviä" käyntien välille. Se kyllä välillä harmitti, että hän vastasi puhelimeen kesken kaiken. Mielestäni kännykkä olisi pitänyt olla äänettömällä ja hän olisi voinut soittaa lähdettyäni. Eivät ne puhelut kauaa kestäneet, mutta multa katkesi aina ajatus.
Lyhyen jakson ajan osallistuin myös draamaterapiaan (oisikohan ollut kahdessa jaksossa yhteensä 4 viikkoa). Se oli mielenkiintoinen kokemus, mutta olin välillä aivan lukossa enkä osannut heittäytyä mukaan. Esimerkiksi harjoitus, jossa olisi pitänyt raivota vihaisena tuolin edessä (tuolilla istui muka äiti) ja jäi tekemättä. Mutta ei minua mitenkään painostettu osallistumaan, jos en kyennyt. Lähinnä harmitti, etteä olin niin rajoittunut tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse angstasin terapeutilleni narskuäidistäni, johon terapeutti "kyllä äitisi on varmaan parhaansa yrittänyt, hyväähän se vaan on tarkoittanut" jne. Minusta tuo on henkistä väkivaltaa terapeutilta!
Kumpikohan osaa diagnosoida paremmin, mielenterveyden ammattilainen vai sinä?
Kaikilla on "narsistiexä".
Kaikilla oikeasti on narsistiexä tai vähintään narsistiexkaveri. Täälläkin aika monet ketjut todistavat sen.
Vierailija kirjoitti:
Uusi terapeuttini tarttuu usein ihan epäolennaisuuksiin. Jos esim. sanon, että viikon aikana on ollut tosi paljon ahdistusta ja sen lisäksi pesin ikkunat niin hän alkaa kyselemään siitä ikkunanpesusta. Pesinkö kummaltakin puolelta, jne. Hyvä jos ehditään lainkaan käsittelemään sitä ahdistusta.
Uskon, että on turhauttavaa! Ei sentään kysellyt, miltä ikkunanpesu tuntuu ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse angstasin terapeutilleni narskuäidistäni, johon terapeutti "kyllä äitisi on varmaan parhaansa yrittänyt, hyväähän se vaan on tarkoittanut" jne. Minusta tuo on henkistä väkivaltaa terapeutilta!
Kaikilla oikeasti on narsistiexä tai vähintään narsistiexkaveri. Täälläkin aika monet ketjut todistavat sen.
Narsistiksi kutsuma voi olla haukkuma nimi, kuten täällä puolet sanovat exäänsä narsistiksi, on äitinarsisti, isänarsisti, serkkunarsisti, velinarsisti, naapuri Pena narsisti, siskon poika narsisti, vaarin vasen jalka narsisti, kissanarsisti, kynänarsisti, isäpuoli narsisti, äitipuoli narsisti ja kaverinarsisti. Kyllä niitä narsesteja on paljon oletpa hyvin tarkkanäköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko itse tuohon että kaikki exät ovat narsisteja? Musta se kuulostaa kevyeeltä ilmaisulta kutsuu toista narsistiksi. Äitini mielestä isäni on narsistinen, mun äitipuoli on narsistinen ja mun velipuolen isä eli äidin ex mies on narsistinen. Aina sama laulu ja samat perustelut oli väkivaltainen, manipuloiva tai valehtelija on NARSISTINEN 😴
Ärsytti, kun haukotteli aina tapaamisissa. :DDD Tuli masentuneelle nuorelle naiselle olo että anteeksi kun tuhlaan aikaasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja tietyt piirteet terapeutissa ärsyttävät suunnattomasti: aina kun suutun jostain, tämä nainen hokee, kuinka "lietson" itseäni raivoon. Tuo "lietsoa" termi ärsyttää yli kaiken! Lisäksi tämä keski-ikäinen nainen vaikuttaa liian sievistelevältä ja välillä kylmältä/välinpitämättömältä. Millaisia teidän terapeuttinne ovat?
Aikanaan viimeinen parisuhdeterapeutti jossa kävin exäni kanssa ennen eroa, heittäytyi täysin rinnoin mieheni puolelle. Miten mä olin kohtuuton kaikissa vaatimuksissani, enkö näe miten mies haluaa vain mun parastani (no ei halunnut ja en nähnyt).
Minäkään en olisi saanut vaatia miestä katkaisemaan välejä naiseen, jota tapaili salaa selkäni takana ja jonka kanssa olo meni avioliiton korjaamisen edelle..
Se oli tosi mauton, sillä oli oranssit vetoketjukorvikset.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 3 krt terapeutilla joka sanoi L - kirjaimen samalla tavalla kun vihaamani nainen. En voisi enää käydä.
Ai samalla tavalla kuin esim. Carl Haglund? Siis siten ettei kieli osu kitalaen keskikohtaan vaan johonkin etuhampaisiin?
Kiitos vastauksistanne! Ap tässä, käyn siis psykodynaamisessa terapiassa, jossa ollaan käsitelty mm. lapsuuden traumoja. Terapeuttini haluaisi puhua jatkuvasti isä-ja äitisuhteestani, vaikka itse en jaksa heistä aina jauhaa. Kiusaaminen aiheutti mielestäni suuremmat traumat mulle kuin vanhempieni tekemät virheet mutta terapeutti on tästä ilmeisesti eri mieltä...Ja tosiaan olen hänelle useampaan kertaan sanonut että mielestäni henkilökemiamme eivät aivan pelaa yhteen ja aina väittää vastaan. Kerran jo meinasin vaihtaa mutta hän siihen, että ei se terapeutin vaihto kuulemma mitään auta, samat ongelmat seuraavat uuteen terapiasuhteeseen :/ On kyllä ihan pätevä tapaus muuten mutta jotenkin on kyllä ärsyttänyt koko tämän 2 vuotta kun olen siellä käynyt, se hänen puhetapa ja olemus...En ole uskaltanut tosiaan vaihtaa kun pelkään että seuraavakin on pettymys yhtälailla. Ja omavastuukäynnit alussa ovat niin kalliita, ettei niihin enää varaa, Kelahan ei niitä korvaa. Että näillä se on mentävä kai
U skaltaisiko terapeutilla kysyä, miksi kiusaamisesta ei pitäisi puhua yhtä paljon kuin vanhemmista?
Voisiko pitää paikkansa että joillain potilailla saattaa olla mt-ongelmien takia umpisurkea itsetunto, ja tästä syystä terapeutin käytös alkaa ärsyttää, tai tuntuu vittuilulta yms? Joitakin masentuneita, ahdistuneita, mt-ongelmaisia on hyvin hankala käsitellä edes terapeutin, juurikin siitä syystä että sanoi mitä tahansa niin se tulkitaan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne! Ap tässä, käyn siis psykodynaamisessa terapiassa, jossa ollaan käsitelty mm. lapsuuden traumoja. Terapeuttini haluaisi puhua jatkuvasti isä-ja äitisuhteestani, vaikka itse en jaksa heistä aina jauhaa. Kiusaaminen aiheutti mielestäni suuremmat traumat mulle kuin vanhempieni tekemät virheet mutta terapeutti on tästä ilmeisesti eri mieltä...Ja tosiaan olen hänelle useampaan kertaan sanonut että mielestäni henkilökemiamme eivät aivan pelaa yhteen ja aina väittää vastaan. Kerran jo meinasin vaihtaa mutta hän siihen, että ei se terapeutin vaihto kuulemma mitään auta, samat ongelmat seuraavat uuteen terapiasuhteeseen :/ On kyllä ihan pätevä tapaus muuten mutta jotenkin on kyllä ärsyttänyt koko tämän 2 vuotta kun olen siellä käynyt, se hänen puhetapa ja olemus...En ole uskaltanut tosiaan vaihtaa kun pelkään että seuraavakin on pettymys yhtälailla. Ja omavastuukäynnit alussa ovat niin kalliita, ettei niihin enää varaa, Kelahan ei niitä korvaa. Että näillä se on mentävä kai
Nyt vaihdat vaan! Huomaatko että se yrittää manipuloida sua ettet lähtis pois?
Itsestään omahyväisesti jaarittelu ja se, ettei muistanut yhtään mitään, mitä olin aiemmin puhunut. Vaikutti siltä, että ei voisi vähempää työnsä eteen nähdä vaivaa. Keski-iän ylittänyt miesterapeutti Helsingistä. Vaihdoin terapeuttia, nyt sujuu hyvin ja ymmärrän eron ammattitaitoisen ja vätyksen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai vaihdat. Haastattelet vähän puhelimessa ja sitten käyt parilla tutustumiskäynnillä joista valitset sopivimman.
Vierailija kirjoitti:
Lietsotko itseäsi raivoon?
NIIN tämä itsensä yllyttäminen raivoon saattaa olla juuri se asia, johon tarvitset muutoksen!
Olen käynyt elämäni aikana kymmenillä terapeuteilla ja psykiatreilla. Muistaakseni nämä molemmat neuvot taitaa olla psykiatreilta. Toinen oli sitä mieltä, että masennukseni helpottaa kun menen lämpimään suihkuun. Ei ollut edes kyse siitä, että olisin laiminlyönyt hygienaani, mutta se suihku vaan on semmonen masennuslääke psykiatrin mukaan. Toinen oli ilmeisesti kyllästynyt minun masennuksessani ilmenevään ahdistukseen elämän tarkoituksesta ja totesi, että voisin etsiä Jumalasta helpotusta masennukseeni.
Näiden lisäksi yksi terapeutti paasasi minulle siitä kuinka on epänormaalia jos kouluikäiset lapset käyvät vielä vanhempiensa kanssa saunassa.
Tuo on kyllä outoa... Itse äimistelin miten hämmästyttävän hyvin terapeuttini muistaa sanomiseni! Paremmin kuin minä itse :D
Aikaisempi terapeuttini oli todella passiivinen, toisinaan tuntui ettei kuunnellut yhtään ja olisin voinut yhtä hyvin voinut jutella 45 min seinille tai vaikkapa olla vaan hiljaa. Hän myös siristeli silmiään ihan kuin olisi ollut nukahtamaisillaan, liekö kaukana totuudesta kun vaivihkaa välillä haukottelikin.