Ärsyttävimmät piirteet terapeutissa!
Olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja tietyt piirteet terapeutissa ärsyttävät suunnattomasti: aina kun suutun jostain, tämä nainen hokee, kuinka "lietson" itseäni raivoon. Tuo "lietsoa" termi ärsyttää yli kaiken! Lisäksi tämä keski-ikäinen nainen vaikuttaa liian sievistelevältä ja välillä kylmältä/välinpitämättömältä. Millaisia teidän terapeuttinne ovat?
Kommentit (105)
Ei kuulosta sulle oikealta terapeutilta ja väärä voi saada pelkkää hallaa aikaan. Vastoin yleisiä oletuksia pidän myös itse terapeuteista jotka eivät ole liian etäisiä ja kykenevät työskentelemään aidolla persoonallaan lämpimästi ja ammattitaitoisesti.
Joo tiedän että terapeutti on väärä mutta en voi enää vaihtaa kun terapiaa jäljellä enää vuosi ja Kela ei korvaa neljättä vuotta eli tässä loppuvaiheilla turha vaihtaa ☹ Ja olen puhunut terapeutin kanssa ja hänen mielestään henkilökemiamme toimivat (eivät kyllä toimi)
Terapeuttejakin on monenlaisia, on psyko-, jalka-, ravinto-, toiminta-, puhe-, aroma-, yms. terapeutteja. Mistähän terapeuttista on kyse?
Mukava mies, ärsyttävän fiksu ja tarkkasilmäinen. Pitää mua tyhmänä, se vituttaa mutta pystyy antamaan erilaisia näkökulmia asioihin.
Minun psykoterapeutti järkyttyi joka asiasta mitä sanoin, ja päivitteli vain kuinka rankka kohtaloni on ollut ja huono tuurini ja miten voin ylipäätään olla tässä. En vieläkään käsitä, miten tuon surkuttelun olisi pitänyt minua auttaa eteenpäin.
alkup. kirjoitti:
Joo tiedän että terapeutti on väärä mutta en voi enää vaihtaa kun terapiaa jäljellä enää vuosi ja Kela ei korvaa neljättä vuotta eli tässä loppuvaiheilla turha vaihtaa ☹ Ja olen puhunut terapeutin kanssa ja hänen mielestään henkilökemiamme toimivat (eivät kyllä toimi)
Kyllä voit vaihtaa. Itsellä täysin sama tilanne. Vuosi jäljellä Kelan tukemaa terapiaa ja vaihdan terapeuttia. Kelalle oli asia ok.
Oma terapeuttini vertaili minua aikoinaan omaan alle 6-vuotiaan poikaansa, se tuntui loukkaavalta. Kärsin paniikkihäiriöstä nuorempana. Olisin toivonut asiallista käytöstä terapeutilta ( tarkennus: psyk sairaanhoitaja), ja kuitenkin minähän kävin heillä asiakkaana, niin miten se oli edes asiaankuuluvaa, tuntui lähinnä arvostelulta. Huvittava ajatus, jos ammattihenkilö voi kirjata mitä tahansa paperille, mutta voi itse olla juuri se ongelma miksi terapia ei edisty. Terapeutin pitäisi löytää sopivia ratkaisuja, ja saada sinut huomaamaan asioita missä voit toimia toisin, kehityt. Auttaa sinua hahmottamaan omia tunteitasi paremmin. Lietsominenhan tarkoittaa asian paisuttelua, toki ne on tunteita mitä koet juuri sillä hetkellä, mutta voiko terapeuttikaan sanoa sinulle, että nyt liioittelet? Ehkä liian arkinen kommentti, minkä voisi kuulla ennemmin kotona kuin terapiassa. Siis olet sanonut terapeutillesi, että kemiat ei toimi, mutta hänen mielestä toimii? Siis ottiko hän edes puheeksi syytä, kun kysyit? Hyvä sinä, että olet reippaasti hänelle sanonut kemioistanne.
Kolmas vuosi menossa terapiassa?
Toivottavasti voit paremmin pitkän ja kalliin terapian jälkeen.
Liian tarkka, en ehdi itse ajatella kun hän havainnoi puolestani.
Kävin kerran erään psykoterapeutin luona kun oli akuutti kriisi elämässä.
Kun menin asuntoon, oli se aivan kuin pommi olisi räjähtänyt siellä.
Terapeutti jankutti että minun pitää piirtää minun perhe?? En suostunut ja sitten jankutuksen jälkeen piirsin tikku-ukkoja. Niitä se siinä sitten tulkitsi juuri niin kuin ajattelinkin.
Kaiken huippu oli joogaliikkeet joita alkoi näyttämään siinä edessäni. Siinä se seisoi päällään, sillassa ja missä lie asennoissa 😮
Hirveän laskun kirjoitti jota en ikinä maksanut eikä sieltä kuuna päivänä tullut uutta laskua. Hukkui varmaan osoite sinne sekasotkuun.
En myöskään ollut varma oliko terapeutti ihan selvinpäinkään.
Toiste en mennyt.
Kun keskusteluun tulee pidempi pohdintatauko, alkaa terapeuttini hymähdellä tavalla, joka minua ärsyttää. :D Onneksi tämä on hänessä ainoa negatiivinen piirre.
Tietyssä vaiheessa prosessia terapeutin pitääkin aiheuttaa potilaassaan "vastarintaa" ja ärtymystä, koska silloin ollaan ratkaisun äärellä, mutta jos terapeutti alusta asti vaikuttaa kahelilta tai epäammattimaiselta, vaihtaminen kannattaa.
Ei katsonut silmiin, vaan katse kierteli pitkin seiniä ja lattiaa. Täysurpo mies Helsingissä.
Alli
Vierailija kirjoitti:
Minun psykoterapeutti järkyttyi joka asiasta mitä sanoin, ja päivitteli vain kuinka rankka kohtaloni on ollut ja huono tuurini ja miten voin ylipäätään olla tässä. En vieläkään käsitä, miten tuon surkuttelun olisi pitänyt minua auttaa eteenpäin.
Omassa terapeutissani ärsyttää se, että on juuri tuon vastakohta. Ei ikinä sano mitään myötätuntoista kun kerron asioista, jotka ovat todella satuttaneet minua ja vaikuttaneet ongelmiini. Vaihtaa vaan aihetta tai on hiljaa. Siitä tulee itsellekin sellainen olo, että olen ihan idiootti tai liian herkkä kun vaikka loukkaannun siitä jos äiti sanoo ettei pidä mua kunnollisena osana perhettään.
Liiallinen surkuttelu on ärsyttävää, mutta toivoisin edes jotain lohduttavia sanoja, jotka todistaisivat, että terapeutti on tukenani.
Mun terapeutti loukkaantui kun lopetin :D
Mun terapeutti huusi mulle. Pyysi seuraavalla kerralla anteeksi. En vieläkään tiedä mitä tein tai sanoin väärin, tahallani en kyllä mitään. Terapia on jo päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja tietyt piirteet terapeutissa ärsyttävät suunnattomasti: aina kun suutun jostain, tämä nainen hokee, kuinka "lietson" itseäni raivoon. Tuo "lietsoa" termi ärsyttää yli kaiken! Lisäksi tämä keski-ikäinen nainen vaikuttaa liian sievistelevältä ja välillä kylmältä/välinpitämättömältä. Millaisia teidän terapeuttinne ovat?
Aikanaan viimeinen parisuhdeterapeutti jossa kävin exäni kanssa ennen eroa, heittäytyi täysin rinnoin mieheni puolelle. Miten mä olin kohtuuton kaikissa vaatimuksissani, enkö näe miten mies haluaa vain mun parastani (no ei halunnut ja en nähnyt).
Tämän ketjun perusteella vikoja:
- Puhuu omista asioistaan
- Ei puhu omista asioistaan
- Ottaa asiakkaan vastoinkäymiset tosissaan
- Ei ota asiakkaan vastoinkäymisiä tosissaan
8-D
Ota asia puheeksi terapeuttisi kanssa.Myös vaihtaminen on joskus paikallaan,jos edistymistä ei tapahdu.