Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatella tästä psykoterapeutin sanomisesta?

Vierailija
18.05.2017 |

Sanoi jotain että "Sun ongelmat ei sentään ole kovin pahoja, että pahemminkin voisi olla". Mä otin ton vähän loukkaavana. Että ei ota mun sairauksia vakavissaan? Tuli tunne että vien jonkun toisen ihmisen paikan tuolla, jolla on asiat huonommin.. Tai sitten se koitti vaan lohduttaa sanomalla noin..

Mulla siis masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Ja olen kärsinyt näistä noin 14vuotta.

Eipä jaksa ettiä uutta terapeuttiakaan, kun tää on tällänen alle 5 tuhannen asukkaan kunta, pitäs kauemmas ajaa jos meinaa jonkun toisen terapeutin löytää. Kiva käydä kyllä muuten tuolla, mutta tuo sen lausahdus jäi ikävästi mieleen tai olenko vaan liian herkkä :(

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti toki kuuntelee, myötäelää, mutta myös pyrkii suhteuttamaan.

Ei ne sun vaivat pelkästään pään silittelyllä parane. Jotain pitää myös muuttua, sinussa.

Vierailija
2/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko porvoolainen psykoterapeutti, ei kukaan ammattilainen voi sanoa noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroitko terapeutille, millaisia ajatuksia, hänen kommenttinsa sinussa herätti? Kerro ihmeessä.

Vierailija
4/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos seuraavalla kerralla sanoisit terapeutille tuon saman mitä aloitukseen kirjoitit? 

Vierailija
5/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan terapeutti ei ole jumala. Saako terapeutille sallia virheitä?

Vierailija
6/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika luokaton. Vaihda ammattilaiselle. Noin äitinikin suurin piirtein sanoi, kun kärsin teininä ylipainosta, aknesta, masennuksesta ja sosiaalisten tilanteiden pelosta. Terapiaan pääsin vasta aikuisena.

Vierailija
7/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on joskus nuorena käynyt samankaltaisesti, eli stressaavassa elämäntilanteessa keskusteluapua tarjonnut terveydenhoidon ammattilainen "lohdutti" vertaamalla tilannettani johonkin tilanteeseen X, että huonomminkin asiat voisivat olla. Tarkoitus oli varmaan hyvä, mutta toteutus huono, ja kyllä minullekin silloin vähän sellainen vähätelty olo tuli, vaikka rationaalisella tasolla ymmärsinkin vastapuolen pointin.

Vierailija
8/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä muka psykoterapeutti? Vai joku kunnan sh, jonka kanssa juttelet?

Vierailija
9/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi kuulostaa itse asiassa kannustavalta. Siis et ole niin pohjalla, ettet pääsisi ylös sieltä. Kuulostaa siis hyvältä ennusteelta, että paranet pian. En ymmärtäisi sitä ollenkaan niin, "veisit joltain paikan". Se on vaan se masennus, joka aiheuttaa, että ottaa monet asiat negatiivisesti ja kokee arvottomuutta.

Hienoa, että olet terapiassa. Kyllä sä vielä pääset jaloillesi ja näet elämässä taas värit.

Vierailija
10/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin, että tuota "asiat voisi olla pahemminkin" lausetta tämä terapeutti on aikaisemminkin viljellyt. Eli jossain yhteydessä sanonut tuolleen useammankin kerran. Kai se koittaa vaan piristää, mutta epäonnistuu kyllä.

Mun mielestä tuo ei auta mun olotilaa ollenkaan, päinvastoin. Joo, ihan varmasti on ihmisiä, joilla menee huonommin ja on vakavempia mt-ongelmia kuin minulla, mutta minun ongelmat ovat MINULLE suuria ja vaikeuttavat elämää, eikä mielestäni tämä elämä ole mitään hemmetin kilpailua, että kenellä menee huonoiten ja kenellä on pahimmat mt-ongelmat.

AP

Vierailija
11/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulla vois olla vaikka syöpä tai skitsofrenia tai joku muu parantumaton sairaus. Kaikki sinun ongelmat on vielä ratkastavissa ja lisäksi osaat aktiivisesti toimia parantuaksesi.

Ottaisit mielummin kannustuksena :)

Ota asia puheeksi seuraavalla tapaamisella tai soita jo huomenna terapeutille.

Vierailija
12/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti totta. Toisilla on vakavia asioita.

Vierailija
13/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis tämä terapeuttini on psyk.sairaanhoitaja alunperin ja opiskellut sitten psykoterapeutiksi. 

AP

Vierailija
14/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun terapeutilla ratkaisukeskeinen suuntaus? Kuulostaa ikävä kyllä siltä, ja ymmärrän joka tapauksessa miten ärsyttävältä tuntuu tuollaiset jutut.

Itse odotin monta vuotta terapiaan pääsyä ja että viimeinkin on joku jolle puhua traumaattisista asioista. Taisin tehdä virheen kun valitsin ratkaisukeskeisen terapeutin. Monesti oli just tuon tyylistä puhetta: "tuohan on ihan tavallista" ja "mäkin tiedän että monet mun kavereista ajattelee noin".

Vierailija
15/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan, kyseessä ratkaisukeskeinen terapia? Se on just sellasta lässynlää yltiöpositiivista ajattelua "Elämä on niin ihkuuu, ajattele hyviä puoliasi, missä olet hyvä, mitä asioita tarvitset ollaksesi onnellinen, miten niitä kohti pääsisit"

Kukaan ei jaksa tuollasta. Ei etenkään masentunut ihminen. Siis että ollaan niin teeskentelevästi positiivisia. 

Sen takia se terapeutti sano noin, koska yrittää saada sut ajattelemaan positiivisesti. Mutta väärällä tavalla se sen tekee.

Vierailija
16/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa just jonkn psyk. sh:n jorinoilta. Kumma, ettei psykoterapeuttikoulutus ole katkonut siipiä siltä. Ei todellakaan kannata missä tilanteessa vaan lohduttaa masentunutta noilla sanoilla.

Vierailija
17/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen. Ärsyttää kun terapeutti jotenkin vähättelee, sanoo vaikka "no mutta kaikilla teineillähän on sellainen vaihe kun hormonit heittelee" kun puhun miten kaikki on alkanut jo kauan sitten. Ihan kuin koittaisi kuitata kaiken normaalina. Jos kaikki olisi "normaalia", mitä mä sitten terapeutilla tekisin.

Vierailija
18/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ratkaisukeskeinen tämä on :( Olisin halunnut kognitiiviseen, mutta täällä ei ole sitä terapiasuuntausta tarjoavaa terapeuttia ollenkaan.

AP

Vierailija
19/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se kognitiivinenkaan sulle hyvä? Jos terapiantarpeesi johtuu siitä, että sinua on kohdeltu väärin, niin en suosittele edes kognitiivista. Et tule ikinä saamaan oikeutuksen tunnetta kokemallesi. Eli siis että SINUA on loukattu. Pikemminkin kognitiivinen koittaa opettaa, että "ei pidä loukkaantua siitä, että toisissa on vikoja" Bullshit, osa ei ikinä myönnä niitä vikoja, silloin lähtee varmistin mun aseesta. Ja kognitiivinen ei lohduta paskaakaan.

Vierailija
20/39 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se onkin, että psykoterapeutiksi voi pätevöityä monenlaisella pohjakoulutuksella, toista on esim. psykologin ja psykiatrin koulutus.

Ammattitaidoton kommentti, vaikka kuinka yrittäisi piristää. Ammattilainen kykenee ilmaisemaan saman asian toisin. Vertailu johonkin toiseen tilanteeseen tai ihmiseen alentaa aina itsetuntoa, vaikkapa vain hetkellisesti. Vertailua pitäisi siis kaikin tavoin välttää, ihan perusjuttuja.

Harmillista, jos paikkakunnaltasi ei löydy muita ammattiauttajia. Voimia kuitenkin sinulle jatkoon. Ja jos suinkin pystyt, ota asia puheeksi terapeuttisi kanssa. Tai vaihda terapeuttia...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi