Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

etä-äidin suru

27.03.2006 |

minulla on kaksi lasta, 2- ja 4-vuotiaat, nuorempi on tyttö ja vanhempi poika. Erosin lasten isästä 2001 odottaessani nuorempaa lastani ja sairastuin vakavaan masennukseen. Pärjäsin kuitenkin vielä kotona vaikka synkeät ajatukset varjostivat päiviäni ja itseinho ja häpeä olivat sanoinkuvaamattomia. pystyin ylläpitämään kulissia ja ystävät, naapurit ja sukulaiset luulivat kaiken olevan kunnossa ja ihmettelivät vain kuinka jaksan hoitaa yksin lasta vaikean raskauden aikana ja samalla vielä opiskella. toinen lapsi syntyi, mutta hänen syntyessään masennukseni oli jo niin syvää etten osannut iloita lapsesta, itkin synnytyslaitoksella ja toivoin että voisin jättää vauvan kansliaan ja lähteä kotiin. hän oli aivan mielettömän suloinen vastasyntynyt, syvän orvokin värisine silmineen. oireeni olivat tyypillisiä synnytyksen jälkeisen masennuksen oireita mutta laitoksella ei kenelläkään ollut aikaa tai tahtoa kysellä vointiani. pääsimme kotiin mutta muutaman päivän päästä vauvalle nousi kuume ja lähdimme lastenklinikalle. tuskallisten näytteidenottojen jälkeen ja vauvan hoiputtua elämän ja kuoleman rajoille 7 vrk 40 asteen kuumeessa selvisi että hänellä oli viruksen aiheuttama aivokalvontulehdus. alku oli todella rankka ja sairaalasta kotiinpäästyä alkoi arki 2vuotiaan uhmaikäisen ja pienen vauvan kanssa. vauva valvotti öisin ja lasten isästä ei ollut minkäänlaista apua lastenhoidossa. sukulaiseni asuivat kaukana ja hölmönä en tajunnut hakea apua edes sosiaalitoimesta (kodinhoitajaa tmv.) ja neuvolassakin esitin vaan kaiken olevan mainiosti, ajatellen että itsepä olen soppani keitellyt joten täytyy vaan jaksaa hampaat irvessä. masennus on kuitenkin sairaus jota ei voi tahdonvoimalla voittaa ja siihen liittyvät huonommuudentunteet ovat täysin epärealistisia. ajoin itseni loppuun ja lopulta nuorimmaisen ollessa puolivuotias jouduin psykiatriseen hoitoon, lähes psykoosin rajoilla. sairaalakeikkoja on nyt takana 7 ja olen saavuttamassa jonkunlaisen tasapainon, mutta lapset ovat jatkuvasti olleet sijoitettuna erilaisiin paikkoihin, välillä olleet isänsäkin luona isän äidin hoidossa, ja tällä hetkellä ovat kriisiperheessä. sosiaalitoimessa ollaan suunniteltu pitkää hoitoaikaa minulle, ja lapset ovat perheessä siis pitkään. itse olen täällä tyhjässä kolmiossani lelujen ja lasten vaatteiden keskellä ja lämmitän mikroruokia itselleni. lapset tulevat kotiin viikonloppuisin mutta heidän ollessa kotona tunnen voimakasta ahdistusta. mitään en maailmassa haluaisi enemmän kuin olla heille kokonainen, läsnäoleva, tasapainoinen ja ehjä vanhempi, oikea äiti joka pystyy osoittamaan heille kuinka äärettömän rakkaita he ovat. ajoittain pystyn tähän, mutta viikonloppu on todella lyhyt aika. alku menee lasten eroahdistus reaktioissa (itkua tai riehumista) ja sunnuntai menee itkeskellessä sitä, että täytyy taas erota. yritän olla katkeroitumatta, ja ajatella positiivisesti; lapseni ovat terveitä ja elävät turvallisessa ympäristössä, uskon että perhe, jossa he ovat, on hyvä. toivon että jatkossa totun tähän tilanteeseen ja ehkä pikkuhiljaa opin hyväksymäänkin sen. mitä mieltä olette etävanhemmuudesta tällaisessa tilanteessa, onko joku kokenut samaa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, vaikkakin aika erilaisista syistä... mutta mitä sen on väliä miten kukakin tähän tilanteeseen on joutunut? Jo pelkästään tämä tila, olla erossa omista lapsista vähän aikaa, tai pidemmän aikaa, on olona lähes epäinhimillinen...

Ihmettelin ensin että kukaan ei ole sinulle vastannut yhtään mitään. Totuuden nimissä on myönnettävä että kolmannella kerralla päätin vastata, kun taas tulin lukemaan riipaisevan kohtalosi... Sun elämä on ollut todella kova, ihan liian kova. Siihen on vaikea vastata jotain älykästä, siksi jätänkin koko älykkyyden tästä pois, ja kirjotan sulle vaan mitä " sylki suuhun tuo" !

Voi kun voisin sinua jollain lailla lohduttaa... tuntuu niin kamalan pahalta kun pystyn elämään sun kanssa tunteet, tiedän kuinka sua ahdistaa ja itket varmasti siellä yksinäsi... toivon, että sulla on joku kuka pitää kiinni ja antaa sun itkeä?

Niin, mä itse olen kanssa etä- äiti. Joskus ollut enemmänkin etänä, nyt välit suht koht ok exän kanssa, joten yhteishuolto onnistuu paremmin, ja lapset mun luona aika lailla tasapuolisesti. Mun tarina on niin pitkä että ei riitä ikä ja terveys kertomaan, koitan tiivistää lyhyeen. Tavattiin todella nuorena, ihastuttiin ja rakastuttiin. Karattiin kotoa pois toiseen kaupunkiin ja leikittiin kotia. Suhde ei toiminut koskaan... aika alussa mukaan tuli henkinen ja fyysinen väkivalta kaikessa muodossa... se suhde oli mulle mieletöntä aikaa, koitin taistella ja pelastaa suhteen, mutta ei siitä mitää tullut... 12 vuoden jälkeen tuli ero, ja minä niin loppuun palanut että päätettiin että lapset jäävät isälleen asumaan. Ensin lapset olivat luonani joka toinen viikonloppu, mutta se ei riittänyt. Mulla oli jatkuva ikävä ja kamala erotuska... kamalien huoltajuus kiistojen jälkeen tilanne raukesi ja päästiin sopimukseen, nyt tosiaan tilanne rauhallinen ja kaikilla parempi olo.

Lähetän sulle, rakas ystävä enkeleitä elämääsi. Usko rohkeasti tulevaan ja unelmoi elämästä!! kaikki muuttuu vielä kohdaltasi paremmaksi, luota siihen. Hoidat itsesi kuntoon, kyllä se siitä...

Onnea matkaan, ajattelen sinua tänään iltarukouksessani :)

Vierailija
2/2 |
12.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi on ollut ihan kohtuuton. Miten on mahdollista, että missään vaiheessa sairaalassa tai neuvolassa ei ole aiemmin huomattu, että olet jaksamisen äärirajoilla?!

En ole itse samassa tilantessa, mutta olen ollut hyvin väsynyt ja osin masentunutkin lapseni ollessa pieni - tiedän edes hiukan, mistä puhut. Sain silloin apua, ja se tuli tarpeeseen.

Siitä olen kuitenkin varma, että sinun parhaasi on myös lastesi paras tässä tapauksessa eli se, että saat hoidetuksi itsesi kuntoon. Masentuneena ja väsyneenä tuntee myös huonoa omaatuntoa lähes kaikesta, joten sekin saattaa helpottaa, kun olosi paranee. Anna itsellesi aikaa parantua, älä pinnistele. Vaikka sinun ja lasten ikävä on varmasti välillä sietämätön, on se ehkä hiukan helpompi kestää, jos ajattelee, että tapaatte varmasti useammin, kun äiti hiukan paranee. Lapsillekin on varmasti helpotus ajatella, että äitiä hoidetaan kuntoon. Kun autat itseäsi, autat heitäkin.

Lämpimiä ajatuksia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla