4-kymppinen, luuletko olevasi nuori?
Facebookissa 70-luvun lopulla syntynyt kaveri julkaisi opiskeluaikaisen kuvan vuosituhannen vaihteen bileistä. Joku kysyi, onko tämä kaverini siinä kuvassa nuorena. Kaveri vastasi, "ai nuorena, lol, olen kuvassa, juu". Siis mitä? Luulevatko keski-ikäiset yleisemminkin olevansa yhä nuoria? Ette ole, olette keski-ikäisiä.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mistä täällä kiivastuttiin. 40-vuotias ei ole nuori vaan keski-ikäinen. 15-20 vuotta vanha kuva hänestä on nuoruuskuva. Ei Aira Samulinkaan ole nuori tai edes keski-ikäinen, vaikka olisi miten terve ja hyväkuntoinen. 90-vuotias on seniorikansalainen, tulipa siitä miten paha mieli tahansa. Sota-ajan ja pula-ajan kuvat Samulinista ovat hänen nuoruuskuviaan, eivät tämän vuosituhannen otokset.
Lähinnä ihmetelty ap:n tyyliä kytätä toisia ja pakkomielteistä suhtautumista ikään. Kukaanhan ei ole tässä tainnut kieltää keski-ikäänsä, vaikka jotkut sitä kovasti yrittävät nähdä. Ei kai näille provoille pitäisi vastata ollenkaan.
Keski-ikäiseksi on aiemmin mielletty 50-60 -vuotiaat ihmiset, joten ei ihme jos nuoremmat sukupolvet ovat ihmeissään kun jo (Wikipedian mukaan) 36- vuotiaalle tarjotaan nykyään kyseistä manttelia. Ei nelikymppinen silti saisi vielä menneessä elää kuten vanhukset vaan nykyhetkessä.
Riippuu ihan siitä mihin vertaa ja miten tuntee.
Mä olen keski-ikäinen, mutta en mä itseäni vanhaksi tunne, enkä sitä ole edes.
Vanhin lapseni täytti juuri 23 vuotta ja ajattelin mielessäni että, "niin vanha jo", ja muistin oman ikäni!
Lapset vanhenee, minä en :)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mistä täällä kiivastuttiin. 40-vuotias ei ole nuori vaan keski-ikäinen. 15-20 vuotta vanha kuva hänestä on nuoruuskuva. Ei Aira Samulinkaan ole nuori tai edes keski-ikäinen, vaikka olisi miten terve ja hyväkuntoinen. 90-vuotias on seniorikansalainen, tulipa siitä miten paha mieli tahansa. Sota-ajan ja pula-ajan kuvat Samulinista ovat hänen nuoruuskuviaan, eivät tämän vuosituhannen otokset.
Joo mutta ei siinä nelikymppisyydessä ole mitään kammottavaa, vaikka se kaksikymppisenä siltä tuntuu. Nelikymppisenäkin elämää on edelleen enemmän edessä päin, jos ei mitään yllättävää tapahdu.
Enemmän ihmettelen sitä, miksi jotain provosoi se, jos nelikymppinen kokisi itsensä nuoreksi...
Ikää on 42 vuotta. Lääkäri just totesi että leikataan mun käsi, koska oon vielä niin nuorikin!
Kai se on lekuria uskottava?!
Vierailija kirjoitti:
Ikää on 42 vuotta. Lääkäri just totesi että leikataan mun käsi, koska oon vielä niin nuorikin!
Huomaan tässä iässä (hieman alle 40) että olen alkanut määritellä uudelleen ikäkäsitteen. Otan lukuun vaan aikuiset, yli 20-vuotiaat. Siinä mielessä pidän oikeastaan kaikkia alle 45-vuotiaita nuorina, myös itseäni, tässä aikuisten maailmassa. Toki tilanne on eri, jos paikalla on oikeasti nuoria.
Miksi ihmeessä pitää keski-ikäisen, 35-65 vuotiaiden pitää itseään nuorina? Ja loukkaantua, jos heitä sanotaan keski-ikäisiksi? Nuori on alle 35, vanha yli 65 ja siinä välillä on keski-ikä. Mikä logiikka on pitää alle 90-vuotiaita "nuorina" ja sen jälkeen suoraan vanhoina ilman keski-ikäisyyttä? Vai miten sen pitäisi mennä?
Ikä ei ole mitään muuta kuin syntymävuoden ja kuluvan vuoden erotus, ei siihen tarvitse liittää sen kummempia mielikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Liian nuori eläköitymään, kyllä. Mutta jos olisitkin raskaana, niin sanoisiko lekuri nuori äiti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian nuori eläköitymään, kyllä. Mutta jos olisitkin raskaana, niin sanoisiko lekuri nuori äiti :D[/quote
Eipä puhuttu eläkkeistä tai vauvoista mitään.
Täytyy vaan toivoa että ap, elää nelikymppiseksi ja muistaa tän aloituksensa.
En luule olevani, mä tiedän olevani nuori.
Lapset jo isoja ja me miehen kanssa parhaassa iässä, terveitä ja vailla rahahuolia.
Nyt on taas ihanaa tehdä ja touhuta, mennä ja nauttia elämästä kahden kun vielä nuorehkoja ollaan!
No juu, kaikki on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian nuori eläköitymään, kyllä. Mutta jos olisitkin raskaana, niin sanoisiko lekuri nuori äiti :D
No, pitäähän nyt sinun teiniäipänkin siinä päästä pätemään jollain...
Olen 40, vela, ja ihan tyytyväinen siihen etten ole enää nuori. Huvittaa miten maku on mennyt siihen suuntaan että omassa nuoruudessa oli kaikki paremmin. Nykymusiikki on hirveää kuraa -mun nuoruudessa oli sentään hyvää heviä. Nykynuorilla on kauhean vaikeaa -mun nuoruudessa oli akateeminen vapaus, opintotuella pärjäsi jotenkuten ja tulevaisuuteen suhtauduttiin optimistisemmin. Nuorisomuotikaan ei nappaa- mä saan pukeutua niin tätimäisesti kuin sielu sietää koska tosiaan olen täti-iässä.
En tiedä minkä ikäiseksi muut minut arvioivat, mutta koitan ajatella että varmaan ihan oman ikäiseksi. Vanhenemisen tuomia varhaisia muutoksia ei itse huomaa kun näkee itsensä peilistä joka aamu. Jonain aamuna varmaan herään ja ihmettelen että herrajumala kuka tuo peilistä katsova kurppa on? :D
Entä luuleeko ap. olevansa nyt viisas ja jos,niin mistä se hänen (...kaiketi kai suuri ja ihmeellinen ) viisautensa on peräisin ?
Minua luultiin 25 vuotiaana usein 40 vuotiaaksi ja sen ikäiseksi tunsinkin itseni. Nyt ikää on 38v ja tunnen olevani melkein ikäloppu henkisesti. Pikkuhiljaa rupeaa jo hautausmaa kiinnostamaan. Vielä pitäisi n. 50v jaksaa tosin.
Vierailija kirjoitti:
Minua luultiin 25 vuotiaana usein 40 vuotiaaksi ja sen ikäiseksi tunsinkin itseni. Nyt ikää on 38v ja tunnen olevani melkein ikäloppu henkisesti. Pikkuhiljaa rupeaa jo hautausmaa kiinnostamaan. Vielä pitäisi n. 50v jaksaa tosin.
No kuka mitenkin ja kaikki kai jotenkin, tai joku sitten ei.
That's life!
Vierailija kirjoitti:
Olen 46 ja tunnen olevani nuori. Olenkin nuori, jos vertaan esim 60 v vanhempiin kollegoihin.
[/
Aika vanhat kollegat sulla. Ootko vamppyyri?
Kyllä olen nuori. Ja lapsikin on vielä haaveissa, siihen asti perheeni ovat vanhempani.
Sanoin tosin itseäni provosoiden keski-ikäiseksi hiljattain, ja sitten loukkaannuin kun toinen myötäili. :D
Olen 44v ja hoitanut ihoani hyvin, syönyt terveellisesti, en ole ottanut aurinkoa, en ole polttanut tupakkaa, olen nauttinut alkoholia maltillisesti eikä minulla ole lapsia. Pukeudun suurin piirtein ikäiseni näköisesti.
Kun porukka on arvuutellut ikääni niin kukaan ei ole arvannut 35-ikäisestä ylöspäin vaan kaikki ovat lähinnä arvailleet että 31-33v. Ihoklinikan ihoanalyysissä minun ihoni todettiin yli 10 vuotta nuoremmaksi kuin mitä oikeasti on.
Itse en ole sitä mieltä että olen nuori, mutta muut nähtävästi ovat :D