4-kymppinen, luuletko olevasi nuori?
Facebookissa 70-luvun lopulla syntynyt kaveri julkaisi opiskeluaikaisen kuvan vuosituhannen vaihteen bileistä. Joku kysyi, onko tämä kaverini siinä kuvassa nuorena. Kaveri vastasi, "ai nuorena, lol, olen kuvassa, juu". Siis mitä? Luulevatko keski-ikäiset yleisemminkin olevansa yhä nuoria? Ette ole, olette keski-ikäisiä.
Kommentit (100)
Ajatelkaa itseänne sanomassa viisikymmentä vuotta sitten Aira Samulinille, että nyt sä oot sen ikäinen että susta ei oo enää mihinkään. 😆
Vierailija kirjoitti:
Facebookissa 70-luvun lopulla syntynyt kaveri julkaisi opiskeluaikaisen kuvan vuosituhannen vaihteen bileistä. Joku kysyi, onko tämä kaverini siinä kuvassa nuorena. Kaveri vastasi, "ai nuorena, lol, olen kuvassa, juu". Siis mitä? Luulevatko keski-ikäiset yleisemminkin olevansa yhä nuoria? Ette ole, olette keski-ikäisiä.
No 'lol' vaan itsellesi. Mikä tuossa kertomassasi kuvapostauksessa sitten muka aiheutti sinulle ongelmia ?
Jos kaveri halusi nyt kertoa jostain hauskasta muistostaan tai lähettää sen kuvan vaikka siinä toivossa, että joku paikalla silloin ollut ehkä näkisi tuon poistauksen, niin: 'so what ?' Mitä se sitten sinulle kuuluu !
Etkö nyt kertakaikkiaan pysty näkemään siinä kuvassa ja sen lähettämisessa MITÄÄN muuta kuin oman ikäfiksaatiosi ?
Halusi herkkyydestä tarttua juuri ikään kaikessa ja tarkastella kaikkea juuri tuon (ainoan näkemäsi) ikäaspektin kautta , voisi jopa päätellä sen, ettet tosiaankaan pysty tarkkailemaan,näkemään,havaitsemaan tai oivaltamaan mitään ihmisten teoista ja toiminnasta tai niiden syistä ja motiiveista.
Et ehkä sitäkään,että kaikki eivät tosiaankaan ole olemassa sinua varten ja sinua sinun ehdoillasi (elämälläänkin)miellyttääkseen, vaan että he sen sijaan elävätkin omaa elämäänsä, jossa sinulla ei ole mitään sijaa, ei osaa, eikä arpaa.
Kun menin naimisiin 42-vuotiaana 47-vuotiaan miehen kanssa, niin sukulaiset ja kollegat onnittelivat "nuorta para" ja kyselivät, että aiotaanko alkaa hankkia lapsia :) Ei niin hullua kuin luulisi, minulla on kaksi kaveria, jotka ovat saaneet vauvoja 42-45-vuotiaina.
Hei miksi minun viesti poistettiin?
En oikein ymmärrä tuota aloitusta... siis ilmeisesti ap tulkitsi kirjoittajan tarkoittavan, että ei pitäisi sanoa, että hänen 20-v-aikainen kuvansa on nuoruudenkuva, koska hän on edelleen nuori?
En ole ihan vielä 40 muttei paljoa puutukaan. Henkisesti olen hiljattain alkanut kokea itseni todellakin ei-nuoreksi. Paperit kysytään välillä, työkaverit pojittelevat, mummot puhuvat nuoresta miehestä, mutta itse tajuan lähestyväni keski-ikää. Monet nuorten, siis esim.alle 30-vuotiaiden, mielipiteet tuntuu välillä aika naiveilta - ja ymmärrän pitää turpani tukossa, koska hekin vielä kypsyvät joskus.
Luin juuri erään 1900-luvun vaihteessa syntyneen naisen muistelmateoksen. Hän siinä kertoi sota-ajasta: muisteli, kuinka hirveästi oli ollut työtä, lottahommia, mottitalkoita ja milloin mitäkin, mutta totesi sitten, että jaksoihan sitä nuorena vaikka yötä myöten. Eli hän ainakin piti jälkikäteen katsoen itseään nuorena 39-44-vuotiaana. Hän muuten sai jatkosodan lopulla 44-vuotiaana lapsen, ainokaisensa.
Luulen, että minäkin jälkikäteen huomaan olleeni nelikymppisenä varsin nuori, vaikka toki kuuliaisesti itseäni keski-ikäiseksi kutsunkin. Ei ole mitään kremppoja, jaksaminen on hyvä, mieli on avoin uusille ajatuksille, ja iltatähteä tässä odottelen. On sellainen olo, että juuri nyt on elämän aurinko lakipisteessään. Nuoruuden voimat ja keski-iän viisaus. Tietty jos on rakentanut elämänsä ulkonäön varaan, ovat parhaat vuodet menneet.
No en mä kyllä mikään vanhakaan ole 😆
Muuten, osa 4-kymppisistä puhuu itsestään nuorina ihan piruuttaan. Eivät ne oikeasti kuvittele mitään teinejä olevansa. Ja toisaalta esim. vanhustenhoitajana olen itse tajunnut, että oikestaan olen aika nuori, sit kuitenkin, vaikka toki tiedostan lähestyväni keski-ikää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juuri täyttänyt 38, ja tämä on kyllä hyvä ikä ja elämänvaihe. Velat maksettu, talous vakaa, parisuhde kunnossa, lapsi aikuistumassa. En silti (tai siksi) kuvittele olevani nuori, enkä kyllä kaipaakaan nuoruudesta mitään. En toisaalta koe olevani vanhakaan. On hienoa olla vihdoin sovussa itsensä ja maailman kanssa :) Teinin kirjoissa olen luonnollisesti ikäloppu.
Minä olen 40, hyvä elämänvaihe myös menossa. Velkaa yli 50 000, pienet lapset! Meitä "nelikymppisiä" on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä keski-ikäiset mammat pillastuivat. :D Näköjään arka paikka vanheta.
Tosin eipä tässä ketjussa ole juuri pillastumisia nähty, lähinnä ihmetelty ap:n outoa tulkintaa fb-kaveristaan.
Minä en ymmärrä, mistä täällä kiivastuttiin. 40-vuotias ei ole nuori vaan keski-ikäinen. 15-20 vuotta vanha kuva hänestä on nuoruuskuva. Ei Aira Samulinkaan ole nuori tai edes keski-ikäinen, vaikka olisi miten terve ja hyväkuntoinen. 90-vuotias on seniorikansalainen, tulipa siitä miten paha mieli tahansa. Sota-ajan ja pula-ajan kuvat Samulinista ovat hänen nuoruuskuviaan, eivät tämän vuosituhannen otokset.
Vierailija kirjoitti:
Kun menin naimisiin 42-vuotiaana 47-vuotiaan miehen kanssa, niin sukulaiset ja kollegat onnittelivat "nuorta para" ja kyselivät, että aiotaanko alkaa hankkia lapsia :) Ei niin hullua kuin luulisi, minulla on kaksi kaveria, jotka ovat saaneet vauvoja 42-45-vuotiaina.
Voihan sitä onnistua lasten teko vielä 42-45-vuotiaana, mutta onhan se nyt vähän erikoista. Varsinkin, jos se vielä johtuu itsekkäästä elämäntyylistä, että on pitänyt elää "itselleen" ensin se 40 vuotta, ja sitten tulee kiire tehdä lapsi. On se kiva, kun oma mutsi on eläkeläinen, kun lapsi itse juuri täysi-ikäistynyt.
Onhan se kova paikka olla keski-ikäinen. Saman ilmiön näkee palstalla nimiketjuissa. Tantit raivostuvat kuullessaan, että Minna ja Sanna eivät ole nuorison vaan keski-ikäisten nimiä nykypäivänä. :D "Kyllä sinäkin vanhenet ja sinunkin nimestä sanotaan noin, odotapa vaan..." My point exactly.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kai tuo ilmaisu "nuori pari" viittaa suhteen tuoreuteen, ei niinkään henkilöiden ikään.
83-vuotias isäni on sitä mieltä, että olen vielä niin nuori. En edes 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mistä täällä kiivastuttiin. 40-vuotias ei ole nuori vaan keski-ikäinen. 15-20 vuotta vanha kuva hänestä on nuoruuskuva. Ei Aira Samulinkaan ole nuori tai edes keski-ikäinen, vaikka olisi miten terve ja hyväkuntoinen. 90-vuotias on seniorikansalainen, tulipa siitä miten paha mieli tahansa. Sota-ajan ja pula-ajan kuvat Samulinista ovat hänen nuoruuskuviaan, eivät tämän vuosituhannen otokset.
Ja muutenkin turha verrata johonkin yksittäiseen henkilöön, kun on pilvin pimein myös 70-vuotiaita, jotka ovat fyysisesti sairaita ja toinen jalka jo haudassa.
Minusta huvittavinta näissä on se, että parikymppiset ja ns. nuoret kuvittelevat keski-ikäisten olevan jotenkin ahdistuneita siitä, että eivät enää ole nuoria. Kuule ap, ei se niin mene. Itse olen 45 ja tyytyväinen ikääni. En todellakaan haluaisi olla ikuisesti nuori tai palata ajassa taaksepäin nuoruuteen. Elämä voi olla ihanaa keski-ikäisenäkin, ja usko tai älä, elämä voi keski-ikäisenä olla jopa parempaa kuin nuorena.
En ole enää nuori mutta en ole myöskään keski-ikäinen. Minusta olen juuri sopivan ikäinen :D
-35 v
Miettii jotain Aira Samulinia. Hän oli 40 viiskymmentä vuotta sitten! Ja edelleen täydessä vauhdissa. Ikä on se millasessa fyysisessä kunnossa olet. Moni 40 on paremmassa vedossa kuin parikymppiset. Eroa tulee sitten jostain uusien poikabändien fanittamisista. :D niille ei enää oikein nelikymppisenä lämpene.