Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaatko takaisin aikaan, kun käytössä oli vain lankapuhelimet?

Vierailija
18.05.2017 |

Minä kaipaan.

Sai olla rauhassa aina kun halusi. Perääsi ei soiteltu. Sait tulla ja mennä miten huvitti. Sinun ei heti oletettu olevan kuollut, jos olit jossain muualla kuin kotona.

Luoja minä kaipaan takaisin niihin aikoihin.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuntuu, että se " manuaalinen" aika oli turvallisempaa. Ei ollut älypuhelimia, joiden tietoturvasta pitää huolehtia. Nykyään tuntuu näiden eri älylaitteiden kanssa, että joku on jatkuvasti seuraamassa=kyttäämässä  tekemisisäsi, hakukoneet yms.

Toisaalta kännykkä on niin helppo ottaa mukaan vaikka erämaavaellukselle turvaksi, jos vaikka eksyy.  Tuntuu, että ei ainakaan kaikkia tomintoja pitäisi siirtää nettikäyttöisiksi. Toivottavasti edes televisiota voisi tulevaisuudessa katsoa ilman internet-liittymää.

Vierailija
22/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan muuten kaikin muin tavoin, mutta läheisten turvallisuuden varmistamisessa kännykkä on hyvä. (Erityisesti lapset ja vanhukset siis.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankapuhelin on vieläkin 1001 kertaa parempi kuin nämä kännykät sun muut älylelut. Tietokone on erikseen sitten tiedonhankintaan ja mediankäyttöön. Ihminen vieroittuu luonnosta ihan älyttömästi. Pyöräilijät räplää jo sitä paskapuhelinta ajaessaan. Voi vittu...

Vierailija
24/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuntuu, että se " manuaalinen" aika oli turvallisempaa. Ei ollut älypuhelimia, joiden tietoturvasta pitää huolehtia. Nykyään tuntuu näiden eri älylaitteiden kanssa, että joku on jatkuvasti seuraamassa=kyttäämässä  tekemisisäsi, hakukoneet yms.

Toisaalta kännykkä on niin helppo ottaa mukaan vaikka erämaavaellukselle turvaksi, jos vaikka eksyy.  Tuntuu, että ei ainakaan kaikkia tomintoja pitäisi siirtää nettikäyttöisiksi. Toivottavasti edes televisiota voisi tulevaisuudessa katsoa ilman internet-liittymää.

Ei mulla ole puhelimessa interwebbiä, kuka pakottaa?

Sinkkumies

Vierailija
25/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en todellakaan, miten helvetissä ihmiset edes löysivät toisensa

No korostui enemmän se, että piti olla ajoissa ja tehdä, kuten oli sovittu. Mutta tietysti, jos tuli joku itsestä riippumaton viivytys niin ei pystynyt ilmoittamaan mitään.

Mutta muistan kyllä hämärästi, kun 90-luvulla sain ekan kännykän ja kun itse lähti baariin, niin saattoi jopa laittaa sitten viestiä, että missä kaverit on. Aiemmin se oli ollut mahdotonta, piti sopia, kenen kanssa lähtee ja tavata tiettyyn aikaan. Ja samoin jos baarireissulla kaveri hävisi niin sitten ei ollut mitään tietoa, mihin.

Vierailija
26/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla vieläkin lanka.

Vierailija
27/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään kaipaa vanhoja aikoja.

Kännykkä on niin paljon kätevämpi.

Ja kun en halua olla tavoitettavissa laitan puhelimen äänettömälle -ihan uusi asia sinulle tällainen mahdollisuus vissiin?

Vierailija
28/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti, koska reissussa, maastotöissä, mökillä yms känny on oikeasti hyvä. Mutta kaipaan aikaa jolloin ei seurassa (esim kaveriporukan tapaaminen) jääty putkiksi ajoiksi räpläämään kännykkää vaikkei tätä kaikki teekään. Kaipaan myös sitä ettei oletettu olevan koko ajan tavoitettavissa, meillä esim on yksi sukulainen joka antaa puhelimen soida vaikka 5 min jos ei vastaa, ja toistaa tämän pari kertaa. Jos ei vieläkään vastaa, soittaa petheen toiselle aikuiselle, ja jos ei sittenkään tavoita niin lapselle. Tosi ikävää esim työpäivän aikana, jos vaikka viikonloppuna tehdään ruokaa tai ollaan syömässä (ihan petiaatteesta emme keskeytä ruokailua puhelujen takia) tms, asiakin aina sellainen että voisi laittaa tekstarin tyyliin "koskee asiaa x, kiire, soita kun voit".

Vierailija
29/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No korostui enemmän se, että piti olla ajoissa ja tehdä, kuten oli sovittu. Mutta tietysti, jos tuli joku itsestä riippumaton viivytys niin ei pystynyt ilmoittamaan mitään.

Mutta muistan kyllä hämärästi, kun 90-luvulla sain ekan kännykän ja kun itse lähti baariin, niin saattoi jopa laittaa sitten viestiä, että missä kaverit on. Aiemmin se oli ollut mahdotonta, piti sopia, kenen kanssa lähtee ja tavata tiettyyn aikaan. Ja samoin jos baarireissulla kaveri hävisi niin sitten ei ollut mitään tietoa, mihin.

Paikka tuli aina sovittua ennakkoon. Älykäs tietenkin sopi illan mittaan tapaamispaikan, jossa nähdään esim. tasatunnein, jos porukka katoaa/hajaantuu.

Ei me ihan noin avuttomia oltu.

Sinkkumies

Vierailija
30/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kaipaa. Älypuhelin on maailman paras keksintö. Se auttaa joka paikassa. Ei tarvitse raahailla karttoja koti- tai ulkomaan reissuilla. Saa tehtyä varaukset niin lennoille kuin ravintoloihin, tilattua liput ja tarkistettua aikataulut. Eikä siihen tarvitse olla kahlittu, käyttää silloin vain kun tarvitsee. Jos joku panikoi mun vastaamattomuuden takia, niin ihan vapaasti. Tutut kyllä tietää etten vastaa puheluihin tai viesteihin kahdessa sekunnissa.

Vierailija
31/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan siinä hyvätkin puolensa; ei ainakaan pudonnut vessanpönttöön eikä helposti joutunut pesukoneeseen.

Vierailija
32/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikka tuli aina sovittua ennakkoon. Älykäs tietenkin sopi illan mittaan tapaamispaikan, jossa nähdään esim. tasatunnein, jos porukka katoaa/hajaantuu.

Ei me ihan noin avuttomia oltu.

Sinkkumies

Kyllä me edelleen sovitaan tapaamispaikkoja vaikka festareilla yms. tapahtumissa tai baarireissuilla noin, ihan vaan koska kännykät ei aina toimi (akku loppuu,massatapahtumissa ei saa yhteyttä jne).

Vierailija
33/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan kaipaa. Älypuhelin on maailman paras keksintö. Se auttaa joka paikassa. Ei tarvitse raahailla karttoja koti- tai ulkomaan reissuilla. Saa tehtyä varaukset niin lennoille kuin ravintoloihin, tilattua liput ja tarkistettua aikataulut. Eikä siihen tarvitse olla kahlittu, käyttää silloin vain kun tarvitsee. Jos joku panikoi mun vastaamattomuuden takia, niin ihan vapaasti. Tutut kyllä tietää etten vastaa puheluihin tai viesteihin kahdessa sekunnissa.

Netin hinnat tietää Suomessa, mutta ei juuri ulkomailla kun sitä tarvitsisi oikeasti apuun, sekä karttoja. Siksi en tee netillä puhelimessa itse mitään, kun sitä oikeasti tarvitsee, niin se ei ole käytössä. Ja juu en ala maksamaan mitä sattuu hintoja muutamasta kartasta, kun turisti infosta saa sen kartankin haettua tai printattua kotona etukäteen.

Sinkkumies

Vierailija
34/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan. Jos oli vaikka jokin tärkeä puhelu tulossa, esim. työhaastattelusta tai jostain niin joudut istumaan kotona kuuloetäisyydeltä puhelimesta koko päivän odottaen puheluita. Siis mihinkään ei voinut lähteä kun se olisi voinut soida vaikka silloin ennenkuin illalla toimistoajan päätyttyä.

Ja mitä sitten jos ulkona ollessa tuli vaikka joku hätätilanne, pitää etsiä lähin talo jossa puhelin jotta voi soittaa ambulanssin? Ei tulisi kuuloonkaan. Saati sitten kaikki muut älypuhelimien ominaisuudet, en pärjäisi ilman.

Vierailija
35/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat parittelumielessä, niin harvinaisempaa on nykyään löytää kumppani ja lapsiakin tehdään nälkävuosien tasolla..

Vierailija
36/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa, koska lankapuhelin käytäntöä voi toteuttaa nytkin. Sen voi sulkea, laittaa äänettömälle, jättää pöydälle, valita kenelle vastaa ja kenelle,  jne.

Teoriassa voi. Sitten jos tapahtuisi jotain kauheaa ja minulle soitettaisiin niin enkä vastaisi. Jäisin katumaan moista ikiajoiksi. Mä ehkä olen ainut kahjo.

Vierailija
37/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa. En niin yhtään. En edes tajua miten olen selvinnyt ilman älypuhelinta kaikki ne nuoruusvuodet!

Vierailija
38/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli hauskaa kun joskus nosti luurin ja siellä kuuluikin toisten keskustelua, oli kiva olla vakoojana linjoilla :D

Vierailija
39/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. Jos oli vaikka jokin tärkeä puhelu tulossa, esim. työhaastattelusta tai jostain niin joudut istumaan kotona kuuloetäisyydeltä puhelimesta koko päivän odottaen puheluita. Siis mihinkään ei voinut lähteä kun se olisi voinut soida vaikka silloin ennenkuin illalla toimistoajan päätyttyä.

Ja mitä sitten jos ulkona ollessa tuli vaikka joku hätätilanne, pitää etsiä lähin talo jossa puhelin jotta voi soittaa ambulanssin? Ei tulisi kuuloonkaan. Saati sitten kaikki muut älypuhelimien ominaisuudet, en pärjäisi ilman.

Ainakin taajamissa oli puhelinkoppeja. Eri asia sitten oli toimiko ne ilkivallan takia.

Vierailija
40/40 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Olihan siinä hyvätkin puolensa; ei ainakaan pudonnut vessanpönttöön

> eikä helposti joutunut pesukoneeseen.

Tämä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi