Miten ihmeessä englannista voi saada vapautuksen?
Pojan opettaja uhkaa poikaamme luokalle jättämisellä, koska hän ei ole oppinut englantia ensimmäisen vuoden aikana. En itsekään oikein osaa ottaa asiaa kantaa, koska en osaa ja tarvitse englantia.
Englantia lukuun ottamatta poikani pärjää koulussa mainiosti, mutta englanti ahdistaa häntä selvästi eikä hän selvästikään pidä siitä. Tunneilla on kuulemma ikävää, koska hän ei ymmärrä mitä ympärillä tapahtuu ja mitä pitäisi tehdä. Opettaja ja luokkakaverit suhtautuvat häneen irvaillen. Hän odottaa kauhulla niitä päiviä, kun lukujärjestyksessä lukee englanti. Huh, tulee ihan omat englantiin liittyvät traumat mieleen (puistattaa). :(
Ihmettelen miksi englannista pidetään edelleen niin tiukasti kiinni, vaikka se ei todellakaan ole tarpeen kaikille eikä edes kuulu kaikkien elämään missään muodossa? Voisiko englannin tilalla opiskella jotain hyödyllistä?
Omat vanhempani eivät koskaan älynneet pyytää minulle vapautus englannista, mutta itse ajattelin sitä yrittää. Keneltä sitä pitää pyytää, rehtorilta vai opettajalta?
Kommentit (23)
Englantia opetetaan koulussa huonosti, siis se opetustyyli on todella surkea. Varsinkin lukion enkku oli aivan kamalaa, luojan kiitos pääsi ylppärit läpi. Matkustelun ja ulkomaisten sarjojen avulla olen oppinut englantia todella paljon paremmin kuin ikinä kouluaikana.
No vastustetaanhan pakkoruåtsia niin miksei sitten englantiakin?? Englannin merkitys EU:ssa tulee vähenemään, koska kohta siellä ei ole enää yhtään englanninkielistä valtiota. :) Ihan hyvin voisi poistaa ja tosiaan jotain hyödyllistä tilalle, esim. matematiikkaa jossa nykyoppilaiden taidot ovat ruosteessa.
Kieliä on todella hankalaa opetella jostain kirjasta pänttäämällä. Käytännössä ne opitaan. Kuukauden matka briteissä opettaa enemmän kuin ne vuosikausien opiskelut kouluissa.
Saa vapautuksen tunneilla käymisestä, jos on suorittanut jo tarvittavat opinnot muulla tavalla ja siitä on mustaa valkoisella. Silloin tarvitsee käydä vain kokeissa, läksyistä en ole varma. Opettaja ja rehtori päättävät.
Olisko ollut jonkun muun kielen valinta paikallaan jos englanti noin takkuaa? Tähän AP toki sanoo, että englanti oli ainoa vaihtoehto valittavaksi...
Ei sitä vapautusta saa helposti. Parempi jäädä luokalle jos ei osaa tai sitten treenaatte kesän että saa muut kiinni.
Lukiossa englannin kappaleet suomennettiin niin, että jokaisen piti suomentaa kappaletta aina jonkin verran muulle luokalle ääneen niin, ettei ennalta voinut yhtään varautua. Mun mielestä inhottava tapa niille, jotka eivät englantia osaa. Miksi pitää tehdä noin? Mieluummin olisivat pistäneet kaikki suomentamaan kappaleet itsenäisesti kotona tms.
Suosittelisin, että poika pelaisi jotain runsastekstistä videopeliä - siinä oppii huomaamattaan.
pois pakko kirjoitti:
No vastustetaanhan pakkoruåtsia niin miksei sitten englantiakin?? Englannin merkitys EU:ssa tulee vähenemään, koska kohta siellä ei ole enää yhtään englanninkielistä valtiota. :) Ihan hyvin voisi poistaa ja tosiaan jotain hyödyllistä tilalle, esim. matematiikkaa jossa nykyoppilaiden taidot ovat ruosteessa.
Englannin merkitys ei vähene minnekään koska se on ja pysyy eniten puhuttuna kielenä millä ei-englanninkielisetkin kommunoi keskenään. Bisneksessa ja tieteessä se on lingua franca.
Siitä saa vapautuksen niin että ei sitä englantia valitse!
Olisko äidin asenne vaikuttanut kielen oppimiseen?
Ei se sen vaikeampaa ole kuin mikään muukaan kieli.
Meidän koulussa vapautuksen sai sellaiset, jotka olivat asuneet esimerkiksi Briteissä ja heidänkin kielitaito ensin testattiin kokeilla.
Vaikea kuvitella, että missään enää pärjää, jos ei sanaakaan osaa englantia.
Tulee olemaan työelämässäkin hankalaa ilman kielitaitoa.
Ottamatta kantaa pakollisuuteen tms. niin onko poikasi tehnyt koko vuonna läksyjä eli opetellut sanoja tai lauseita? Kyllä mikä tahansa tunti tuntuu kurjalta ja kamalalta, jos ei ole opetellut asioita yhtään. Jos kielen opiskelu on vaikeaa, eikä oikeasti opi yrityksistä huolimatta, niin onko hän saanut siihen ulkopuolisten apua tai tukiopetusta? Myös lukihäiriö saattaa vaikeuttaa vieraan kielen opettelua.
Itselläni on myös jäänyt traumoja joistakin kielten tunneista lapsena, mutta suurin syy traumoihin oli se, etten vain osannut tarpeeksi ja opettajakin oli aika kohtuuton. Onneksi on positiivisiakin kokemuksia kannustavista kieltenopettajista ja sitä kautta huomasi, että ei olekaan huono.
Oman tyttäreni kohdalla olen yrittänyt luoda positiivista asennetta kieliin ja niiden opetteluun. Autan kyllä häntä tarvittaessa läksyissä ja kokeisiin luvussa. Onneksi hän suhtautuu kieliin innostuneesti ja pärjää niissä hyvin, mutta kyllä se töitä vaatii. Innolla odottaa jopa ruotsin alkamista. Tosin hänellä on jonkin verran ruotsinkielisiä kavereita (puhuvat tosin hänelle suomea), joten tämä saattaa vaikuttaa asiaan.
Se on muutettava sellaiseen paikkaan, jossa voi valita sitten jonkun muun kielen tilalle. Itselläni oli a-saksa, b-ruotsi, c-ranska ja d-italia (silloin muinoin).
Lisäksi kyllä kirjoitin myös c-englannin, mutta se ei kuulu tähän. Provohan tämä oli, mutta uskon että näin tyhmiä ihmisiä Suomessa voisi ollakin, jotka yrittävä estää lapseltaan sellaisen, jota itse ei ole kyennyt eikä halunnut oppia, mutta jota lapsi tulee omassa elämässään tarvitsemaan.
Jos on vaikeuksia kielissä, ruotsilla on helpompi aloittaa, sillä se kirjoitetaan muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta lähes samalla lailla kuin lausutaan. Oma lapseni, jolla oli kielellisiä vaikeuksia valitsi ruotsin juuri tämän takia. Jonkunlainen asiantuntija oli asiaa oli koulussa selvitellyt.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa englannin kappaleet suomennettiin niin, että jokaisen piti suomentaa kappaletta aina jonkin verran muulle luokalle ääneen niin, ettei ennalta voinut yhtään varautua. Mun mielestä inhottava tapa niille, jotka eivät englantia osaa. Miksi pitää tehdä noin? Mieluummin olisivat pistäneet kaikki suomentamaan kappaleet itsenäisesti kotona tms.
Siis mitä helv*. Tottakai ne, jotka ei osaa sitä englantia suomentaa sen kappaleen jo kotona etukäteen. Jos on heikko jollain osa-alueella, pitää tehdä enemmän töitä. Itselläni englannin kuuntelut oli vaikeita mutta sanasto ja kappaleiden suomentaminen oli ne osa-alueet mihin itse pystyi vaikuttamaan ja tein ennakoiden ja huolella. Brittienglanti edelleen vaikeampaa minulle kuin amerikanenglanti kuullun ymmärtämisen osalta.
Sen tilalla voi opiskella saksaa tai ranskaa. Englanti ei ole pakollinen, A-kieli on.
Englanti ei ole pakollinen kieli Suomen kouluissa. Nicojessicasi voi lukea vaikka venäjää englannin sijasta. Mikään laki ei tätä kiellä, tosin vaatinee koululta jotain erityisjärjestelyjä.
Ankkalammella ollaan hädissään.