Miksi napostelet ja syöt välipaloja? Syötkö liian vähän ruokaa? Vai häh?
Mä en ymmärrä välipaloja aikuisilla. Tai ymmärrän, jos esimerkiksi urheilet päivittäin tai teet fyysisesti raskasta työtä, tai sulla on joku sellainen sairaus joka edellyttää välipaloja. Näissä tapauksissa ymmärrän, että aterioiden välillä (lounas,päivällinen) tarvitaan lisää energiaa. Mutta kun välipaloja tuntuu syövän lähes jokainen aikuinen. Useammin ehkä naiset kuin miehet. Tämän havainnon olen siis tehnyt ihan työpaikallani. Yleisiä välipaloja ovat: voileivät, rahka, jugurtti, mysli, hedelmät, välipala/proteiinipatukka, valmispuuropussit.
Miksi te syötte välipaloja? Veikkaan että koska teillä on nälkä. Mutta miksi ette sitten syö tarpeeksi/kunnolla lounasta ja päivällistä? Mä en siis tajua miten ihmiset jaksaa koko ajan parin tunnin välein pupeltaa jotain syötävää.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli aiemmin naposteltua iltapäivällä ja aamullakin usein söin ennen lounasta töissä jonkun hedelmän. Muutin ruokailutottumuksia sen verran, että lisäsin aamupalaani kulhollisen rahkaa maustamattomalla jugurtilla ja marjoilla jatkettuna. Siis sen aiemmin syömäni kahden leipäpalan ja aamukahvin lisäksi. Nyt jaksaa, vaikka lounaalla ja päivälliselläkin tulee usein syötyä aiempaa vähemmän. Iltapalakin pieneni, usein syön esim. pelkkiä hedelmiä.
Toki työni on toimistotyötä eikä rasittavaa, ja urheilupäivinä pitää syödä hieman enemmän. Mutta välipalat jäi (minulla) tuolla tavalla pois.
Samalla vähensin sokerin syönnin minimiin. Paino pudonnut itsestään 7-8 kg joulusta. (hieman ohis)
Vau, ompa reilu painonpudotus :) Hienoa.
t.ap
Ompa ja ompa 😡
Minulla pysyy ahmimisen himo paremmin pois kun syön tasaisesti: aamulla puuro voisilmällä tai pari ruisleipää, töissä kahvitauolla hedelmä, lounaaksi salaatti, usein kanalla. Iltapäivällä ennen kotiinlähtöä rahka hedelmällä, mikä estää iltapäivän järjettömän tarpeen ahmia suklaata tai mitä tahansa makeaa. Päivällinen kaahdeksan maissa: normaalia kotiruokaa kera runsaiden kasvisten. Tällä on paino tippunut nyt 7 kg, kun olen pystynyt jättämään herkut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä välipaloja aikuisilla. Tai ymmärrän, jos esimerkiksi urheilet päivittäin tai teet fyysisesti raskasta työtä, tai sulla on joku sellainen sairaus joka edellyttää välipaloja. Näissä tapauksissa ymmärrän, että aterioiden välillä (lounas,päivällinen) tarvitaan lisää energiaa. Mutta kun välipaloja tuntuu syövän lähes jokainen aikuinen. Useammin ehkä naiset kuin miehet. Tämän havainnon olen siis tehnyt ihan työpaikallani. Yleisiä välipaloja ovat: voileivät, rahka, jugurtti, mysli, hedelmät, välipala/proteiinipatukka, valmispuuropussit.
Miksi te syötte välipaloja? Veikkaan että koska teillä on nälkä. Mutta miksi ette sitten syö tarpeeksi/kunnolla lounasta ja päivällistä? Mä en siis tajua miten ihmiset jaksaa koko ajan parin tunnin välein pupeltaa jotain syötävää.
Enpä kerro. Pidän hullua jännityksessä.
peukkuaddikti
Yritä päästä siitä irti. Tsemppiä yritykseen! 🤡
you are doing it again ;)
Ou jeah 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveillekin ihmisille suositellaan välipalojen syömistä verensokerin pitämiseksi tasaisena. Jos syö runsaan pääaterian, voi tulla ns. "lounaskooma", työpaikallani hyvin tuttu ilmiö.
Lounaskooma tulee kyllä, jos lounaaksi syö vaikka pasta-annoksen, tai kalapuikkoja ja perunamuusia. Mutta jos esimerkiksi syöt paljon salaattia, juureksia ja lihaa, ei lounaskoomaa tule :) Älkää nyt provosoituko salaatti + liha kommentistani. Siitä kun nyt ei vaan tule koomaa, minulle ainakaan.
t.ap
Voi kuule ap! Kyllä tulee! :D Eilen söin lounaaksi kuhafileen, fetasalaattia sekä uunijuureksia (punajuuri, lanttu, porkkana, nauris, palsternakka, punasipuli plus oliiviöljy). Täysin gluteiiniton lounas ja olin kyllä tuon jälkeen ihan päiväunikamaa!! :D Aineenvaihdunta on mulla aivan sairaan nopea. Lihoamisesta ei ole huolta, pikemminkin siitä, että paino laskee liikaa. Käyn 2-5 kertaa kakalla päivässä ja 90% ajasta vatsa on ihan ripulilla. Tähystykset on tehty sekä yläkautta vatsaan (keliakia testattiin kun otettiin ohutsuolesta koepalat) ja alakautta suolisto eikä mitään syytä ole. Olen lapsuudessani syönyt useita antibioottikuureja joiden uskon olevan syypää ongelmaan: suolistofloora tuhoutunut. Eli kuulun näihin välipaloja syöviin aikuisiin muuten alkaisi heikottaa. Välipaloiksi syön mm pähkinöitä ja hedelmiä.
Oon kanssa ihmetelly tätä kun kaikki syö koko ajan jotain jogurtteja. En kyllä tiiä mikä siinä niin ärsyttää.
Lounasta ehdin syömään töissä 10:30. Kotiin pääsen neljän aikoihin ja silloin tuntuu liian aikaiselta syödä illallista (ettei tarvitse iltapalaa syödä erikseen). Tiedän että jos en syö iltapäivällä jotain "oikeaa" nälkääni, menee ajatukset helposti herkkuihin tai jopa niin että illalla syön oikeaa ruokaakin yli tarpeideni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun syyni on tuo otsikossa mainittu häh. En ole asialle löytänyt selitystä, eivät lääkäritkään. Joillakin on vaan tämä häh-tekijä, ilmeisesti perinnöllistä. :(
okei, voimia :D
t.ap
Kiitos. Ikävää, että ainakin toisella lapsellani on puhjennut häh myös, hänkin syö välipaloja. Toinen on tainnut säästyä. Sen olen saanut selville, ettei tämä kovin kauas suvussani yllä, sota-aikaan ei syöty välipaloja, kellään ei ollut hähiä.
Hei mullakin, ja sattumalta selvisi syy! Olen suht terve, syön paljon ja aina nälkä, mutta vähän alipainoinen kuitenkin. Kävin tutkimuksissa muusta syystä ja selvisi, että mulla on synnynnäinen palleatyrä, joka ei oireile muuten, kuin etten pysty syömään tarpeeksi kerralla, vaikka syönkin ähkyyn. Ja toisella lapsella sama.
Oikeesti?
Pelisessioiden aikana ruveta mitää vettä keittää vaan sillon napostellaa ettei jonkun alhasen sokeritason takia keskeydy rakas harrastus tai ammatti....
vois yhtähyvin kysyä että miksi et heti tapa ittees pois tästä mailmasta kun oot kykenevä?
Koska mulla jää liian pitkät välit aterioiden välille muuten. Syön aamupalan 5.30, lounas 11.30 ja illallinen joskus 17-18 välillä. Tämän takia syön jotain pientä välipalaa kaksi kertaa päivässä, yleensä jotain hedelmiä jne.
Liikuttavaa, miten innokkaasti ihmiset selittelee tekemisiään.
Aloin käymään 4 - 5 kertaa viikossa salilla, ja lähes koko ajan on kiljuva nälkä, ei väliä kuinka paljon syön ruokaa lounaalla/päivällisellä. Tästä syystä rahkaa ja hedelmiä välipalaksi.
Koska mä haluan? En halua esim lounaalla ahtaa itseäni täyteen etten väsähdä iltapäivästä. Ilman iltapäivän hedelmää tauko ruokailujen välissä venyy helposti kuuden tunnin mittaiseksi. Se on meille myös sosiaalinen juttu töissä, hedelmätauko yhdessä :D
m85 kirjoitti:
Oikeesti?
Pelisessioiden aikana ruveta mitää vettä keittää vaan sillon napostellaa ettei jonkun alhasen sokeritason takia keskeydy rakas harrastus tai ammatti....
vois yhtähyvin kysyä että miksi et heti tapa ittees pois tästä mailmasta kun oot kykenevä?
Häh? :D En ymmärtänyt tätä sun kommenttia. Vettä keittämään, tappaa itsensä? Kuten aloituksessa sanoin, ymmärrän välipalat hyvin jos harrastaa päivän aikana vaikka liikuntaa. Turhaan hermoilet.
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Koska mulla jää liian pitkät välit aterioiden välille muuten. Syön aamupalan 5.30, lounas 11.30 ja illallinen joskus 17-18 välillä. Tämän takia syön jotain pientä välipalaa kaksi kertaa päivässä, yleensä jotain hedelmiä jne.
Okei. Mä syön yleensä lounasta 10.30-11.30 välissä. Päivällisen syön 17.00-18.30 välissä. Mulle tuo on ihan sopiva väli :) Mun mielestä se että tuntee nälän, ei ole mitenkään epätervettä. Ei mikään sellainen monen tunnin kituuttaminen nälkäisenä järkevää ole, mutta kun alan syömään, on mulla aina nälkä. Ei kituutusta, ei ähkyjä.
t.ap
Töissä ruoka on klo 11. Jos pääsee töistä viideltä, on kotona kaksikymmentä yli ja täytyy käyttää koira ennen kuin edes aloittaa ruuan tekoa niin väliä ruokailuihin tulee ainakin 6h. Siinä kohtaa on jo nälkä ja kurjuus, sitten kun kaikki vituttaa en jaksa edes aloittaa ruuanlaittoa ja elän illan joko noutoruualla tai suklaalla. Siksi välipala.
Vierailija kirjoitti:
En saa syötyä niin paljon ruokaa kerralla että pysyisin monta tuntia kylläisenä. Syön 3-4 kertaa päivän aikana. Aamiaisen: yleensä kahvi, kreikkalainen jogurtti/rahka, pähkinöitä, marjoja, keitetty muna.
Lounaan: kevyempi keitto tai salaattilounas, smoothie.
Päivällisen: Kanaa/kalaa/äyriäisiä/kasvisproteiinia vihanneksia ja juureksia runsaasti.
Joskus tarvitsen vielä iltapalan ja se on yleensä teetä, hedelmä, pähkinöitä ja muna.
Eihän tuossa mitään välipaloja ollutkaan.
Aivan saatanan ärsyttävä otsikko.
ei muuta kommentoitavaa
Heh, ap järkyttyy mun ruokailusta nyt pahasti. :D esim eilen olen syönyt aamupalan (250g rahkaa ja pari desiä marjoja, ruisleipä päällisillä), välipalan banaani ja mandariini, lounaalla kanafilee ja bataattia, salaattiannos. Klo 13.30 töissä vielä 100g raejuustoa. Kotona söin ensin välipalana pari ruisleipää, päivälliseksi tein possun pihviä ja lämpimiä kasviksia. Iltapalaksi puuroa ja raejuustoa. Syön koska mulla on nälkä tosi usein ja tulee huono jollen syö. Syön lounaalla ja päivälliselläkin reilusti, ei silti auta. Oon hoikka, rasvaprosentti oli viime mittauksessa 19.
Tuntuu olevan kyllä yleistä tuo välipalojen syönti. Itse syön vain lounaan ja päivällisen, paitsi niinä päivinä kun harrastan liikuntaa, saatan syödä myös aamupalan tai välipalan. Keskittymiskyky on hyvä, ja vatsa toimii. Suoli tyhjenee 1-2 kertaa päivässä :)