Miksi napostelet ja syöt välipaloja? Syötkö liian vähän ruokaa? Vai häh?
Mä en ymmärrä välipaloja aikuisilla. Tai ymmärrän, jos esimerkiksi urheilet päivittäin tai teet fyysisesti raskasta työtä, tai sulla on joku sellainen sairaus joka edellyttää välipaloja. Näissä tapauksissa ymmärrän, että aterioiden välillä (lounas,päivällinen) tarvitaan lisää energiaa. Mutta kun välipaloja tuntuu syövän lähes jokainen aikuinen. Useammin ehkä naiset kuin miehet. Tämän havainnon olen siis tehnyt ihan työpaikallani. Yleisiä välipaloja ovat: voileivät, rahka, jugurtti, mysli, hedelmät, välipala/proteiinipatukka, valmispuuropussit.
Miksi te syötte välipaloja? Veikkaan että koska teillä on nälkä. Mutta miksi ette sitten syö tarpeeksi/kunnolla lounasta ja päivällistä? Mä en siis tajua miten ihmiset jaksaa koko ajan parin tunnin välein pupeltaa jotain syötävää.
Kommentit (74)
Olen itse miettinyt ihan samaa kuin ap. Töissäkin työkaveri vetää joka tauolla jotain proteiinirahkaa tai leipää ja sitten valittaa kuinka palelee ja väsyttää aina tauon jäljeen. Itsekin syön joskus ekalla kahvitauolla jotain pientä (en koskaan syö aamupalaa) ja aina sen jälkeen tulee hullun kylmä ja jotenkin tunkkainen olo. Sama lounaan jälkeen. Ja jos olen tauoilla syönyt välipaloja niin kun töistä pääsee kotiin on uusi nälkä. Ja päivälliseen on siinä vaiheessa aikaa vielä muutama tunti joten taas pitää syödä. Mulla se vaan menee niin että mitä enemmän syön niin sitä helpommin tulee nälkä. Joskus syön päivän ensimmäisen ruuan vasta illalla 7-8 aikaan ja hyvin on jaksanut päivän tehdä töitä ja puuhastella pelkän veden ja kahvin voimin. Mutta sehän tässä onkin että ihmiset on erilaisia.
Elän välipaloilla. Aamupala on kunnollinen ja joskus joku salaatti lounas/päivällinen riippuu mihin vuoroon meen (oon baarimikko), tyhmänä usein unohtaa ottaa kunnon ruokaa työvuoroon mukaan niin tulee selvittyä pähkinöillä, hedelmillä yms. ei se kivaa ole, välillä äklöttää ihan sikana.
Omaa laiskuutta se myös on, helpompi napostella.
Jotta mulla pysyisi nälkä kauemmin poissa kuin kolme tuntia, mun pitäisi vetää ihan hillitön annos rasvaista ruokaa. Sellaisen annoksen jälkeen taas pitäisi levähtää pari tuntia. Lihaisalla salaatilla en ole vielä saanut nälkää pysymään loitolla pidempään kuin maks. 3h. Päinvastoin salaatin jälkeen on usein nälkä jo 1-2h päästä.
Mutta mulla onkin melko nopea aineenvaihdunta, joten ehkä siksi nälkä usein?
Minä syön kolmesti päivässä, ja usein syön ns pelkkiä välipaloja. Esim eilen söin lounaaksi vispipuuroa.
Koska en tykkää normaali ruoasta. En suostu syömään mitään pahaa.
Mun syyni on tuo otsikossa mainittu häh. En ole asialle löytänyt selitystä, eivät lääkäritkään. Joillakin on vaan tämä häh-tekijä, ilmeisesti perinnöllistä. :(
Minä tykkään syömisestä. Ruoka on hyvää. Pitää kuitenkin miettiä vähän että mitä syö ja miten, joten syön pieniä aterioita useasti. Aamiaisella puuroa ja marjoja, välipalaksi leipä, lounaaksi joku salaatti tai kotiruoka, välipalaksi hedelmä, päivälliseksi jokin ruoka ja jälkkäri ja iltapalaksi jotain kevyttä, vaikka maustamatonta jugurttia ja marjoja. Aineenvaihdunta pysyy paremmin käynnissä. Jos syö mahan aina täyteen, alkaa väsyttää ja paleltaa. Välipaloissa ei ole mitään pahaa, en ymmärrä miksi sinulla on tuollainen asenne. Niinkuin säännöllisin väliajoin "pupeltaminen" olisi joku hirvittävä asia.
Koska neuvolassa sanoivat että syö välipaloja nyt raskaana että verensokeri pysyy tasaisena. Niin minä sitten syön.
Vierailija kirjoitti:
Jotta mulla pysyisi nälkä kauemmin poissa kuin kolme tuntia, mun pitäisi vetää ihan hillitön annos rasvaista ruokaa. Sellaisen annoksen jälkeen taas pitäisi levähtää pari tuntia. Lihaisalla salaatilla en ole vielä saanut nälkää pysymään loitolla pidempään kuin maks. 3h. Päinvastoin salaatin jälkeen on usein nälkä jo 1-2h päästä.
Mutta mulla onkin melko nopea aineenvaihdunta, joten ehkä siksi nälkä usein?
Mistä tuon muuten tietää että on nopea aineenvaihdunta?
Mulla tuli aiemmin naposteltua iltapäivällä ja aamullakin usein söin ennen lounasta töissä jonkun hedelmän. Muutin ruokailutottumuksia sen verran, että lisäsin aamupalaani kulhollisen rahkaa maustamattomalla jugurtilla ja marjoilla jatkettuna. Siis sen aiemmin syömäni kahden leipäpalan ja aamukahvin lisäksi. Nyt jaksaa, vaikka lounaalla ja päivälliselläkin tulee usein syötyä aiempaa vähemmän. Iltapalakin pieneni, usein syön esim. pelkkiä hedelmiä.
Toki työni on toimistotyötä eikä rasittavaa, ja urheilupäivinä pitää syödä hieman enemmän. Mutta välipalat jäi (minulla) tuolla tavalla pois.
Samalla vähensin sokerin syönnin minimiin. Paino pudonnut itsestään 7-8 kg joulusta. (hieman ohis)
Vierailija kirjoitti:
Mun syyni on tuo otsikossa mainittu häh. En ole asialle löytänyt selitystä, eivät lääkäritkään. Joillakin on vaan tämä häh-tekijä, ilmeisesti perinnöllistä. :(
okei, voimia :D
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli aiemmin naposteltua iltapäivällä ja aamullakin usein söin ennen lounasta töissä jonkun hedelmän. Muutin ruokailutottumuksia sen verran, että lisäsin aamupalaani kulhollisen rahkaa maustamattomalla jugurtilla ja marjoilla jatkettuna. Siis sen aiemmin syömäni kahden leipäpalan ja aamukahvin lisäksi. Nyt jaksaa, vaikka lounaalla ja päivälliselläkin tulee usein syötyä aiempaa vähemmän. Iltapalakin pieneni, usein syön esim. pelkkiä hedelmiä.
Toki työni on toimistotyötä eikä rasittavaa, ja urheilupäivinä pitää syödä hieman enemmän. Mutta välipalat jäi (minulla) tuolla tavalla pois.
Samalla vähensin sokerin syönnin minimiin. Paino pudonnut itsestään 7-8 kg joulusta. (hieman ohis)
Vau, ompa reilu painonpudotus :) Hienoa.
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
okei, voimia :D
t.ap
Kiitos. Ikävää, että ainakin toisella lapsellani on puhjennut häh myös, hänkin syö välipaloja. Toinen on tainnut säästyä. Sen olen saanut selville, ettei tämä kovin kauas suvussani yllä, sota-aikaan ei syöty välipaloja, kellään ei ollut hähiä.
Jos syön lounaalla niin paljon, että pärjään päivälliselle, mua rupeaa väsyttämään todella paljon. Haluan pitää energiatasoni tasaisena ja syön esim omenan välipalaksi. Kokonaismäärältään tällä tavoin tulee syötyä vähemmän ja terveellisemmin, kun ei ole hirmuinen nälkä ennen ruokaa.
Syön välipaloja. Minulla on painohallintaongelmaa ja pitää varoa ettei ehdi tulla liian iso nälkä ennen seuraavaa ateriaa, koska sitten ahmin ihan päättömästi ruokaa. Lääkärin ohjeistus minullekkin, että pieniä annoksia tasaisin väliajoin.
Syön tosin 3-4 tunnin välein pääasiassa (joskus voi olla lyhyempikin aika jos se aikataulun kannalta on järkevämpää), enkä 2 tunnin välein. Välipalani on joko skyr-rahka tai sitten hedelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä välipaloja aikuisilla. Tai ymmärrän, jos esimerkiksi urheilet päivittäin tai teet fyysisesti raskasta työtä, tai sulla on joku sellainen sairaus joka edellyttää välipaloja. Näissä tapauksissa ymmärrän, että aterioiden välillä (lounas,päivällinen) tarvitaan lisää energiaa. Mutta kun välipaloja tuntuu syövän lähes jokainen aikuinen. Useammin ehkä naiset kuin miehet. Tämän havainnon olen siis tehnyt ihan työpaikallani. Yleisiä välipaloja ovat: voileivät, rahka, jugurtti, mysli, hedelmät, välipala/proteiinipatukka, valmispuuropussit.
Miksi te syötte välipaloja? Veikkaan että koska teillä on nälkä. Mutta miksi ette sitten syö tarpeeksi/kunnolla lounasta ja päivällistä? Mä en siis tajua miten ihmiset jaksaa koko ajan parin tunnin välein pupeltaa jotain syötävää.
Enpä kerro. Pidän hullua jännityksessä.
peukkuaddikti
Yritä päästä siitä irti. Tsemppiä yritykseen! 🤡
Täytyy muuten kertoa, että itse laihduin 25 kiloa syömällä välipaloja. Pienentämällä lämpimien ruokien annoskokoja. Jättämällä leivät pois aterioiden yhteydestä ja vähentämällä herkkuja. Noudatan lautasmallia lukuunottamatta leipää. Sitä syön aamu- ja iltapalalla ja aamuisin mulla ei ole nälkä, eli sd yksi leipäkin on vaikea saada alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä kerro. Pidän hullua jännityksessä.
peukkuaddikti
Yritä päästä siitä irti. Tsemppiä yritykseen! 🤡
you are doing it again ;)
Mä en pysty syömään paljoa kerralla, tai fyysisesti pystyn toki, mutta en nauti siitä. Syön mieluummin hillitymmin ja useammin, neljän tunnin välein.
8 aikaan aamupala, 12 lounas, 16 välipala ja 18-21 aikaan päivällinen. Eli tuossa tulee tuo neljän tunnin väli syömisissä enkä kyllä pärjäisi ilman välipalaa. Joskus jos päivällinen venyy tuonne klo 21 hujakoille, syön vielä jonkun hedelmän, eli välipala numero kakkosen.
Mutta en pidä tätä mitenkään ihmeellisenä, lähes kaikki tuntemani ihmiset syövät välipalan. Ennemmin ihmettelen jos syödään vaan lounas ja päivällinen, eikö silloin oikeasti tule ongelmia keskittymiskyvyn kanssa ja toimiiko mahakaan kunnolla...?
Mä napostelen kyllä mutta vähän ja terveellisesti. Pähkinöitä ja siemeniä tulee syötyä joskus mutta vain pieni kourallinen päivässä. Iltapalaksi saatan tehdä poppareita (ei mikro-). Rakastan kaikkea rapisevaa suussa:D
Keksejä tms en syö koskaan välipalaksi, kahvin kanssa saatan ottaa 1 kpl.
Syön monipuolista kevyttä kotiruokaa joka ilmeisesti riittää hyvin, mulle sopiva ruokaväli on n 4 tunnin välein. Verensokeri on alhainen joten siksi näin. Joskus jos olen kaupungilla ja tunnen että alkaa heikottamaan voin syödä jonkun suklaapatukan. Mitään energiapatukoita tms en voisi syödä.
peukkuaddikti