Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oo HELMIÄISET alkuviikolla 13 (ma-ke) oo

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ilma. Ei se kevät nyt meinaa millään tulla, voi kökkö.

Mustasukkasuudesta oli juttua. Minä en ole lainkaan mustis Rinkelistä. Kaikki saa hoitaa jotka haluaa ja kukin omalla tavallaan. Rinkelin hoitaja ehdokkaat on kaikki kokeneita joten tiedän heidän osaavan :) Mukavaa kun haluavat hoitaa ja pitää hyvänä meidän rinsessaa. Minä kyllä ehdin sitä tekemään päivät pitkät.

Sitten oli se galluppi...

*Minkä kokoisia vaatteita vauva käyttää tällä hetkellä?

*Onko jotain vaatteita jäänyt jo pieneksi?

*Mitä vauvalla on yleensä kotona päällään? Lempivaatteet?

*Kuinka usein vaihdat vauvan vaatteet?

-Nyt on käytössä 56-62, riippuu hieman valmistajasta.

-kaikki 50 senttiset on jääneet pieniksi (paitsi pari yökkäriä) tai ovat liian just.

-Kotona on yleensä päällä body/paita ja huosut/potkarit +sukat. Lemppari vaatteet on sellaset raidalliset housut ja paita, ihanan pehmoset ja söpöt päällä :)

-Aamulla laitan puhtaat vaatteet ja päivällä vaihdan jos likaantuu.

Olen todella tarkka siitä, että päällä on pudasta ja siistiä. Vähemmällä varmaan pääsisin jos en jokaisesta pulautuksesta vaihtais...

Täällä tulee ihan höperöksi kun luuhaa sisällä koko päivän, mutta ei tonne pyryyn ole mitään mieltä mennä. Tuuleekin niin, että lennettäs Rinkelin kans taivaan tuuliin jos uskaltauduttais ulos. Koitamme siis keksiä tekemistä sisällä tai minä koitan, Rinkeli vetää sikeitä.

Meidän arkeen ei mitään erikoista kuulu. Inkeri syö hyvin, nukkuu hyvin, ei juuri itkeskele ja vaikuttaa olevan kaikin puolin tyytyväinen. Mekin siis vain nautimme tästä viimosesta vaavista sillä enempää ei olla tekemässä, kaksi on meille sopiva määrä. Mites muilla onko lapsiluku täynnä?

Taidan ottaa pienet nokoset ennen kuin Rinkeli herää.

Birdy ja Inkeri 7vk

Vierailija
2/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyty nukkuu ihka ensimmäisiä päikkäreitään parvekkeella, ajattelin muutaman sanan kirjoittaa ennenkuin rupean nukuttamaan poikaakin.

Mulla on samaa ongelmaa kuin Mikaelalla, eli maitoa tulee ihan julmasti ja tyttö kakoo syödessään + suupielistä valuu puolet pihalle, vaatteet ja petivaatteet on ihan maidossa liivinsuojuksista huolimatta. Hassua, kun esikoiselle ei maito edes riittänyt... nyt täytyy varmaan alkaa pumppaamaan pakkaseen, joskos sitä sitten itsekin joskus jonnekin ilman vauvaa pääsisi.

Mä olen taistellut tutin kanssa, olisi niiiin kiva kun saisi tytyn syömään tuttia, mutta ei tunnu kelpaavan, vaikka olen kaikkia mahdollisia malleja kokeillut. Muistaakseni poika oppi syömään tuttia jo sairaalassa, mutta tälle ei tunnu millään kelpaavan.

Teillä oli puhetta mustasukkaisuudesta...näin toisen lapsen kohdalla on hiukka erilaista kuin ensimmäisen, nyt sitä on todellakin valmis lykkäämään vauvan jokaiselle joka syliä tarjoaa, vaikka muistan minäkin ensimmäisen kohdalla olleeni mustis. Ja siitä vauvakuumeesta... uskokaa tai älkää, tämä pariviikkoisen äiskä haaveilee jo uudesta vauvasta... voipi tosin olla melkoisen työlästä saada mies suostumaan, mutta ainakin nyt musta tuntuu että kyllä tähän vielä yksi sopisi... =)

Eilen sitten päästiin niihin petipuuhiinkin ekaa kertaa synnytyksen jälkeen, mukavaahan tuo oli mutta kyllä huomaa että ne jumppakuulat on syytä ottaa käyttöön hetikohta=)

Meillä tytöllä on aikas selkeä rytmi jo (siis ainakin toistaiseksi), yöunille mennään 22-23, n.puoli kolmelta syödään, sitten uudestaa viiden kuuden välillä ja sitten nukutaan yhdeksään- kymmeneen. Aamupäivällä tyty vetelee melkoisen pitkiä unia, iltaa kohti sitten lyhenee ja aloitetaan maitotankkaus. Ja jokaikisessä vaipassa on kakat, tuntuu että tytöllä on mahavaivoja aina aamuyöstä, toisen syötön jälkeen ähisee siihen malliin eikä rauhoitu kuin viereen. Mutta ihan tyytyväinen olen, ihan kivasti olen itse jaksanut vaikkei päivisin juuri tuon taaperon vuoksi voikaan nukkua.

Vaatteista sen verran, että meillä käytössä nyt 56 senttiset, lempivaatteita ei oikeastaan erityisemmin ole, ja vaatteet vaihdetaan kerran päivässä, monesti tosin useammin kun niihin sattuu tulemaan pissaa tai kakkaa... pyykkiä meillä pestään vähintään koneellinen päivässä, mutta meillä siis onkin kuusihenkinen miehitys sotkemassa =)

Ristiäiset on nyt sovittu 23.4., isyyden tunnustus pitäisi hoitaa ennen sitä, että on jotenkin raivostuttavaksi tehty sekin homma.

Kai sitä täytyisi ruveta poikaa nukuttamaan, mukavaa viikkoa kaikille!

Manna ja Iitu 2vk2 vrk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nopeasti kirjoittaa ja muistella mistä oli juttua....

Rytmit: Meillä Reetalla on hämmästyttävän selkeä ja säännöllinen rytmi ollut jo kolme viikkoisesta. Toki se voi heittää tunnilla suuntaan tai toiseen, mutta yleensä on melkein kellon tarkka. Aamulla syö siinä 8 aikaa ja jatkaa unia 11 asti. Päiväunille klo 12 joita jatkaa klo 16-17 asti. Silloin taas n. 1h hereillä ja torkkuu pienissä pätkissä, joskus pidemmissäkin, kantoliinassa 21 asti. Sitten pari tuntia tankkausta ja unille 23-24, ja siitä unta yleensä jatkuu aamu 8 asti, tosin viime öinä on ähinä alkanut 4 maissa, mutta unessa tyttö on kuitenkin, äiti tosin ei... Maitoa tyttö juo pullosta sellaisen 80-130ml kerrallaan, imetä en enää kun ei hän tajua mitä tissillä tehdään vaan lähinnä nuoleskelee nänniä :P

Vauvakuumeesta: Uskon että vauvakuume jo on, niin on mullakin vähän. Vaikka pari viikkoa sitten olin saletti ettei moneen vuoteen (eikä kyllä tulekaan) mutta niin vaan kaverin vauvauutiset taas sai innostumaan. Todellisuudessa ne on hormonit jotka tän saa aikaan, esikoisen jälkeen oli sama. Vauvakuumeesta ei ehkä voi puhua kun sylissä on vauva, vaan raskauskuumeesta, oli kiva olla raskaana (eikä enää muista mitään ikävyyksiä). Vähän ajan päästä tulee synnytyskuume (" oli se niin mahtavaa, niisk" ) ja sitten varsinainen vauvakuume kun oma nyytti onkin jo kasvanut ekoista potkareista ulos. Sitten hiljalleen taas järki palaa ja vauvakuume hiipuu. Tai sitten voi ottaa kissan ;D

Sitten unohdin mistä piti mainia, käynpä tarkistamassa...

t. Tuuliina ja Reetta 5vko

Vierailija
4/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on -4kg siihen mitä oli ennen raskautta. 5kg tuli raskauden aikana ja tyttö jo itsessään painoi 4kg. Tyytyväinen olen mutta kyllä vararavintoa on edelleen, sellaiset 5-10 kg (riippuu mistä kulmasta katsoo ;) tarvisi vielä pudottaa.

Palataan asiaan, esikoinen herää!

Vierailija
5/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opin tänään? Ainakin sen, ettei koskaan, koskaan kannata kehua että ai kun meni hyvin viime yö. Kun se seuraava menee takuuvarmasti huonosti. Puklu nukahti puolenyön aikoihin ja heräsi neljältä, viideltä, seitsemältä, kahdeksalta... Ja kun mies heräsi taas kuudelta ja lähti kiakkoreeneihin niin tokihan silloin vauvalle maittoi uni.

Ja eilen oli taas iltahuutoa, vaikka nukkuikin pienet iltaunet mutta ei ilmeisesti tarpeeksi myöhään. Tänä iltana on vaan lähdettävä vaunulenkille vielä myöhempään.

Jos siihen galluppiin -

Käytössä on pääasiassa koot 62-68. Jotkut 62-kokoiset ovat jo turhan nafteja. Huomasin vaan kun olin ostanut hauskoja Disney-bodeja, käyttänyt niitä vain muutaman kerran ja nyt ne näyttävät jo nakinkuorilta tuon päällä. Toisaalta Tutan housut kokoa 60 menevät vielä hyvin. Poikkeuksena muuten Ristomatti Ratian body, kokoa 50, johon tuo vielä hukkuu.

Kyllä on! Yhtään 56 ei ole enää käytössä.

Pitkähihainen body, sukat ja kokopotkari, yleensä sellainen paksumpi " plyysinen" (miksi niitä nyt sanotaankin). Tuntuu, että meillä on alakerta hieman viileä, joten varmuuden vuoksi hitusen paksumpaa päälle. Aluksi tosin puin vaan pitkähihaisen bodyn ja puolipotkarit, eikä tuo viluiselta vaikuttanut.

Lempivaate vois olla vaalenruskea plyysipotkari, jossa on nallen kuvia. Tosi söötti :).

Kerran päivässä tai useammin, jos tulee puklua. Sukat saavat olla parikin päivää. Tänä aamuna isä vaihtoi vaatteet, näyttää olevan sama body päällä kuin eilen. Eipä haittaa kun ei ole likainen.

KL

Vierailija
6/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kirjoittelisin jotain :-D

Meikäläistä ei kyllä mikään mustasukkaisuus vaivaa -siis vauvan hoitoon laittamisen suhteen. Justiinsa oli la-su välisen yön mummolassa kun oltiin miehen kanssa juhlistamassa mun synttäreitä. Ja sitten eilen vielä illalla toisella mummolla eli anopillani illan kun oltiin lätkämatsissa. Oli vissiin kiljunut koko illan -kivakiva. Kotiin kun tultiin niin oli aivan rättipoikki -vissiin siitä huutamisesta?

Meillä mennyt 2 yötä putkeen nyt yhdellä syötöllä -mä niiiin toivon, että tää jatkuis nyt jonkin aikaa. Mutta Simpun tuntien, se vaihtaa rytmiään oikein sujuvasti päivästä toiseen, joten tänään voi olla jo ihan eri meininki. Eilen oli muutenkin niin helppo päivä. Simppu nukkui siis su-ma välisen yön 21.30-05 ja sitten 08-11 ja 13.30-15 -minä vaan kiittelin unen lahjoja. No tänään ei sitten olekaan ihan noin hyvin nukkunut.

Syökö teidän naapukat ihan hirveitä määriä? Mä mietin sitä keskimääräistä, kun sanotaan, että parikuinen söis 500-600ml päivässä. Esim tänä aamuna heräsi 05 syömään tissiä. sen jälkeen tunti unta ja karmea kiljuminen. Mies nousi ja sanoi, että " ei kai sillä nälkä ainakaan voi olla" ... juu, eipä vissiin. Mies oli sitten loppujen lopuksi antanut pullosta yli 2dl korviketta ennen kuin Simppu oli tyytyväinen ja meni unille. Siis mihin ihmeeseen pikkumies tunkee tuollaisen määrän ruokaa? Ei ollut edes puklannut vaan hymyili vaan tyytyväisenä ennen kuin nukahti -oikea porsas lapsi siis.

VAATEGALLUPPIIN (Vauva nyt 56,5cm ja noin 4,5kg)

Vaatteiden koot vaihtelee ihan vaatteesta riippuen. Suurin osa käytössä olevista vaatteista on kokoa 56. Joitain pieniä 62-kokoisia jo menee.

Kotona poitsulla on body+potkuhousut. Kotona pidetään puolipotkareita, mutta sitten kyläreissuilla ja " julkisissa esiintymisissä" henkseliversioita, koska ne on kivemman näköiset ja -kuten tiedämme- ulkonäöllä on väliä... heh heh.

Pieneksi on jäänyt yksi 50cm body ja yhdet 50cm potkarit, jotka ostettiin kotiintulohousuiksi.

Vaatteita vaihdetaan tarpeen mukaan. Eli kun edelliset on puklattu, kaivetaan seuraavat. Yleensä se tarkoittaa, että joka aamu laitetaan uudet. Välillä menee kolme bodya päivässä -mutta se on kyllä harvinaista.

T. Oodi ja Simppu-mies 6vkoa ja risat

Vierailija
7/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin gallupvastaukset...

Meillä on käytössä 56cm vaatteet, pari 50cm kokoista bodya vielä mahtuu, mutta ei varmaan enää seuraavan pesun jälkeen...

On jäänyt, kaikki 50cm kokoiset vaatteet, tosiaan noita paria reilumpaa bodya lukuunottamatta. Ja yhtä ihanaa haalaria ei keretty käyttämään kuin kerran byäää...

Meillä body ja jotkut potkuhaalarit tai haalarit ja sukat

meillä kyllä käytetään pari-kolme päivää samoja vaatteita, jos eivät liikaannu, mutta sitten taas on päiviä jolloin menee useampi vaatekerta...

Niin, siitä mustasukkaisuudesta vielä... Siis mua ottaa päähän, kun mennään esim vierailulle mun vanhemmille, niin poika ei ole mun tai mieheni sylissä ollenkaan koko vierailun aikana (paitsi nälän sattuessa) ja silloinkin se suorastaan raastetaan suoraan tissiltä muiden syliin... Ja siinä ei auta mitkään sanomiset...

Meillä oli eilen neuvola, olipa poika kasvanut, 600g painoa lisää ja pituuttakin 1,5cm. Nyt ollaan siis rikottu viiden kilon raja! Elikkäs poika paino 5,2kg ja 56,5cm pitkä... Aika poika jo!!! Voi miten sitä " pientä" vauvaa onkin jo ikävä...

Joku kyseli onko lapsiluku täynnä, meillä ei... Me molemmat haluttais vielä kaksi tai kolme lasta lisää... (siis esikoinen syntynyt...) Mutta se kun ei aina ole itsestä kiinni, ja koska niin sitä emme tiedä, sillä tätä ekaakin kun tehtiin se reilu kolme vuotta... Joten seuraava saa tulla kun on tullakseen...

Mann@(ko) se oli joka pohti tuttiasiaa... Meilläkään ei poika huoli tuttia, eilen käytiin sitten ystäväparin kehottamana ostamassa ensitutti, ja se tuntuikin olevan pojan mieleen, tosin ei kauaa halunnut sitä syödä kun iski nälkä ja väsy, tultiin kaupasta vasta klo 20! Eikä sitten mikään kelvannut kuin mamman tissi... Mutta tänään harjoitukset jatkuvat...

Niin, piti mun kommentoida jotain muutakin, mutten muista mitä... Tää dementia on ihan kamalaa (hyvä kun muistaa oman nimen!)

Nyt täytyy mennä vähän raivaamaan taloa, kun tulee parin tunnin päästä vieraita, ja täytyis vielä jotain syödäkin ennen kun poika herää...

Napero ja poika 6vko+4pvä

Vierailija
8/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti on kasvanut ja voi hyvin. On alkanut selvästi seurustelemaan ihmisten kanssa ja se hymy valloittaa! Ja näppyjä on saanut otsaansa jonkin verran, mutta eipä tuo menoa haittaa. Yöt meillä nukutaan edelleen tosi hyvin, mennään siis syötöllä neljän ja seitsemän maissa. Nukkumaan neiti yleensä alkaa kymmenen maissa. Mutta päivät ovatkin sitten ongelmia! Neiti ei millään nukkuisi... tänäänkin oli uninen jo yhdentoista maissa (heräsi puol kymmenen)mutta nukahti vasta tunti sitten unille. Enkä tiedä yhtään onko tämäkään uni kestävää laatua. Heräilee välillä itkeskelemään, mutta tyyntyy helposti sylissä. Uni ei vain tule sitten kuin tissillä. Tai vaunulenkillä. En vaan tiedä nukkuuko neiti sitten enää ennen iltaa kun tuolta uniltaan herää. Minkä verran teillä nukutaan päivällä? Jostain luin, että kuukauden ikäisten pitäisi nukkua vuorokaudesta vähintään 18h. Ei tule siis meillä kyllä täyteen...

Vaatteiss aon meilläkin 56cm käytössä. 50cm potkarit jäi jo pieneksi, onneksi ei ollutkaan kuin yhdet. Yleensä meillä on päällä sukkikset ja body, ehkä jotkut housut siinä vielä. Sitten kun tulee vieraita tai mennään johonkin, laitan joko oloasun tai jonkun kivan koko puvun neidille tai sit mekon.

Semmoista tänne! Terkkuja kaikille!

T:Minna ja Elsa

Vierailija
9/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusi yritys, lähti tuo edellinen vähän liian vikkelää.. Juu, kamala ilma on täälläkin. Lähdettiin lenkille Reetan kanssa, mutta kun eihän täällä landella noita kävelyteitä turhan usein aurata, niin käännyttiin melko pian takaisin. Tein sitten koko meidän rivarin lumityöt että kalorit vähän palaisi kun ei päästy kävelemään. Höh!

Vaategalluppiin. Meillä ei ole vielä mikään jäänyt pieneksi, me kun ollaan vasta saatu se 4kg rikki, eli kasvaminen tosiaankin taitaa olla hidasta. 60cm bodyja on käytössä muutama, mutta aika isoja ovat vielä. Mutta eiköhän nekin joskus saada käyttöön. Eli 50 ja 56 cm:siä vaatteita käytetään.

Mä olen yllättynyt, että kätevimmät vaatteet ovat olleet puolipotkarit. Aluksi en oikein edes ymmärtänyt että mihin niitä tarvitaan, mutta nyt meillä hengailee koko perhe kalsareissaan täällä :-) Mä kanssa vaihdan vaatteita tiuhaan, välillä menee viisikin vaatepartta päivässä kun oksennus, puklu ja kakka lentää. Itse inhoan olla yhtään märissä vaatteissa, niin ei oo sitten mun lapsikaan. Eipä märät vaatteet sitä tunnu haittaavan, mutta mä ajattelen että se on varmaan inhottavaa, niin vaihdan melko herkästi. Eli pesukone laulaa!

Hei, kuulkaas te joilla maitoa roiskuaa koko kylän lapsille, niin ottakaa ihmeessä yhteyttä lähimpään sairaalaan ja myykää maitoa. Ensinnäkin, siitä on kova pula ja se olisi niin elintärkeää monille keskosille ja muillekin, ja toisena, siitä maksetaan 90 euroa/litra. Maito haetaan kotoa, eli sitä ei edes tartte roudata minnekään. Enempää en asiasta tiedä, mulla kun tämä ei ole mitenkään ajankohtaista kun saan lypsettyä hyvänä päivänä 40ml jolloin olen onnesta soikeana.

Mutta nyt kiireesti suihkuun kun Reetta vielä vetelee päikkyjään vaunuissaan. Minäkään en sano mitään hyvästä viimeyöstä, pelkään että se tarkoittaa helvetillistä seuraavaa yötä. Meillä ongelmana on nykyään lähinnä se, että Reetta elömöi niin paljon unissaan, että kahtena aamuna olen herännyt siihen että lapsi alkaa itkemään kun se on naama kiinni pinnasängyn laidassa. Jotenkin se on saanut hiiattua itsensä sieltä sängyn keskeltä ihan reunaan. No, nyt suihkuun! Hauskat päivät kaikille!

Austen ja Reetta

Vierailija
10/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä noita 60-62 senttisiä.

56 -senttiset lahjoitin miehen veljen puolisolle kun heille tulee heinäkuussa vauva. Olivat kyllä jo suht pieniä meidän ukkelille. 50 senttinen puku jäi melkein heti alkumetreillä pieneksi.

Yleensä joku body ja puolipotkuhousut sekä sukat. Joskus päällä vielä potkuhousut.

Joka päivä oikeastaan saa vaihtaa, joskus parikin kertaa jos on puklua. Sukat menee pitemmän aikaa.

Ihan kotirintamalla en ole tarkka vauvan hoidosta, mutta en kyllä vielä jättäisi vaavia mummoille tai muille hoitoon. Jotenkin meillä on se oma rytmi eikä sitten jaksa alkaa selittämään muille että tee sitten noin ja sitten näin... Kyllä sitten myöhemmin... Mustis en myöskään ole, vaavia saa syöttää ja hoivailla, kunhan sitten uskoo kun sanon, että nyt pojun pitää päästä nukkumaan...tahtoo olla joskus ongelma että pojan ei annettais nukkua olleskaan :) Jatkuva neuvominen tiettyjen ihmisten suunnalta saa herneen hiipimään mun nenään...

Niin, eilen virittelemäni mobile toimii! Vauva on ihan onnessaan :)

Neuvolassa käytiin viimeksi 13.3. ja silloin paino 4840 (3410) ja pituus ~56,7 cm (49,5) eli ihan mukava jässikkä. Eka lääkäri olis 5.4. sitten saa taas uudet mitat.

Terkuin Sasuliini ja Eetu, 2 kk lauantaina

Vierailija
11/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäipä taas lahopäältä osaan vastaamatta:

Meidän poju syö noin 800-900ml päivässä, olen pitänyt kirjaa jo jonkin aikaa...nyt kun ei rintaakaan enää huoli niin saa tarkan määrän. Jossakin nettisivuilla oli, että vauva tarvitsee vuorokaudessa 5-6 osan painostaan maitoa. Eli 6 kiloinen vauva tarvitsee 1000-1200 ml maitoa. Jos antaa 600 ml lisämaitoa niin loppu tulee sitten rinnasta. En muista mitkä sivut ne oli, mutta itse pähkäilin vauvan maidontarvetta ja vastauksen siihen sain. Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen kaavaan???

Tutti kelpaa nykyään pojalle, aluksi ei huolinut millään.

Toinen lapsi olisi kyllä ihan kiva saada jossakin vaiheessa..aluksi oltiin sitä mieltä että ei koskaan enää, mutta mielihän muuttuu...

Sasuliini

Vierailija
12/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nimittäin vaivaa jokin krooninen kuumeilu nyt! Tyttö oli alle viikon kun ilmoitin miehelle että haluaisin uudestaan raskaaksi ja synnyttämään! Mulla on NIIN kova ikävä synnyttämistä! Olkoonkin, että molemmat raskaudet ja synnytykset on olleet mulla helppoja.. se vaikuttanee asiaan ;) Kun esikkoa odotin, ajateltiin tehdä vain se 1 lapsi. Kun hän syntyi, kävimme puhumaan toisesta. Yritys alkoi kun esikoinen alle 4kk, mutta tärppäsi vasta reilun vuoden päästä. Ja nyt kun hän syntyi, tuli ikävä jo kolmattakin.. Mutta lähinnä mua vaivaa tuo raskaus- ja synnytyskuume, ei niinkään vauva- tai lapsikuume. Eli toistaiksi kyllä olemme ottamassa ehkäisyn käyttöön.

Kiloista oli puhetta.. Mulle tuli 8 raskauskiloa, ja pari viikkoa synnytyksestä oli enää ½kg jäljellä -ja on edelleenkin. Tosin esikoisesta on vielä 12kg pudottamatta, eli siinä onkin sitten ihan tarpeeksi haastetta! :/

Hmm.. mistähän muusta oli puhetta.. vaatteista kommentoinkin jo viimeksi, eli 50-56cm käytössä. Yhdet 50cm potkarit on jääneet pieniksi, muutoin kaikki käytössä vielä. Nyt tosin päällä yksi 50cm body varmasti viimeistä kertaa, sen verran niukalta näyttää hihoista.

Rytmeistä oli kanssa juttua. Meillä ei ole niin selkeitä rytmejä, siis että kellosta pystyisi katsomaan. Välillä -kuten tänään- on ollut unipäivä, jolloin nukkuu miltei koko päivän, syö vain välillä. Illalla sitten valvoo pari-kolme tuntia ja sitten yöunille siinä klo 20-21 välillä. Viime torstaista tosiaan nukkunut öisin 5h kerrallaan, eli yksi syöttö on yöllä. Aamulla heräillään seitsemän maissa, valvoo tunnin ja nukkuu taas. Sitten enemmän tai vähemmän pitkin päivää valvoo ja nukkuu. En ole niin seuraillut. Toiset päikkärit nukutaan usein ulkona, muut kotona.

Tämmöistä tänne tällä kertaa! Hyviä vointeja kaikille äideille ja vauvoille!

Mikaela ja tyttö 1kk5pv

Vierailija
13/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sairaala (Hyvinkää) ei tietääkseni ota vastaan äidinmaitoa, tai näin ainakin ymmärsin. Olisin ottanut selvää jos maitomäärä ei olisi tasaantunut, mutta nyt tuntuu ainakin että alkaa pikkuhiljaa vastaamaan kysyntää. Vauhdilla sitä kyllä tulee, joten maidonkerääjällä varmaan saisi toisesta rinnasta jotain talteenkin. Turha imeyttää liivinsuojaan.

Mistä tulikin mieleeni, että MITÄ LIIVINSUOJIA KÄYTÄTTE? Musta tuntuu, että kaikki päästää maidon läpi ja liivit on aina likomärät! Miksei missään mallissa ole mitään muovitusta tms. takaosassa? Olen kokeillut Ainut, Helmet, Pirkat, Natusanit, Daily´sit, ja mikähän vielä oli se yksi.. en muista. Mutta kaikki mahdolliset merkit mitä olen kaupoissa nähnyt. Huonoimmat oli ne muotoillut teipilliset, oliko nuo Helmet juuri, mitkä oli niin ohuet, että olin paitaa myöten märkänä kun päästivät maidon heti läpi. En tiedä enää mitä keksin rintojen suojaksi! Onko vinkkejä? Millaisia ne pestävät rintasuojat on?

M.

Vierailija
14/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ollut taas äänekäs päivä... Tuntuu että jompikumpi pojista on ollut volyymit kaakossa koko päivän.

Mies kun tuli töistä ei päässyt kunnolla ovesta sisään kun työnsin Nooan sille syliin ja ilmoitin että tässä on lapsesi, hoida sitä. =) Mammalla oli hieman pinna kireänä.

Galluppiin:

56 tai 62. Meillä on jäänyt käytännössä kaikki pienemmät jo liian pieniksi, mutta epäilen että kuivausrummulla on osuutta asiaan.

Kaikki alle 56 cm.

Pitkähihainen body ja potkuhousut. Kyläilemässä jotain siistimpää tai vähemmän käytännöllistä koska kuten joku jo totesikin, ulkonäöllä on merkitystä... ;) Ja toisekseen välillä on niin ihana pukea tuo pieni mies ihanan epäkäytännöllisiin ja nätteihin vaatteisiin.

Kerran päivässä vähintään. Riippuu jos pudottelen paljon omia syömisiäni Nooan päälle, niin en viitsi kauaa esitellä päivän ruokalistaani pojan vaatteissa =)

Enpä ole varma kirjoitinko jo tänne tuosta ihmisten suhtautumisesta tuohon meidän Nooan nimeen... Ihmetyttää kun mielestäni Nooa ei ole kovinkaan erikoinen nimi (ei kovin yleinenkään tiedän...) mutta kuitenkin nimihän on raamatullinen ja kaikki nyt muutenkin tietää Nooan arkin tai edes ukko Nooa laulun... Kuitenkin nyt ristiäisten jälkeen olen kuullut niin hämmästyttäviä kommentteja että pistää miettimään. Eilen mm. eräs nainen kysyi että eikö se ollut poika jonka saitte kun kerroin että nimeksi tuli Nooa Viljami... Jäin sitten hieman miettimään kysymystä enkä kerennyt edes vastaamaan kun rouva tajusi sukupuolen itse, tosin kommentoi että poikahan se tietenkin on, onhan Viljami vain pojan nimi... Hän vain ajatteli Neea-nimeä että se on tytön nimi varmasti josko Nooakin olisi tytön nimi.

Kysymykseni siis kuuluisikin teille rakkaat kanssa sisareni... Olenko aivan väärässä tässä nimi asiassa, onhan Nooa vain pojan nimi?

Itse kun en tunne entuudestaan yhtäkään Nooa-nimistä henkilöä enkä ole aiemmin joutunut edes miettimään kun olen pitänyt asiaa täysin itsestään selvänä.

No, tulipa jauhettua tuota nimiasiaa niin että helpotti =) Oletteko muut muuten huomannut että tuollaiset pikkuasiat mitä muut sanoo tai ohimennen kommentoi saa paljon suuremman merkityksen kun niitä itsekseen neljän seinän sisällä pyörittää päässään? Mä ainakin olen niin taitava luomaan draamaa varsinkin kun väsyneenä itsekseni päivät täällä mietiskelen ja pyörittelen asioita päässäni.

Jaahas, tuolta kuuluu tarjoilijan kutsu... Pullollinen lämmintä maitoa olisi tilauksessa ja taidanpa sen mennä toimittamaan =)

sina77 ja Nooa 6vko 3pv (poika) =)

Vierailija
15/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissayönä tyttö valvoi klo 02-03.40 ja saman verran, mutta puolisen tuntia myöhemmin. Tyttö nukkui kylläkin viime yönä ekan pätkän ennätykselliset 4,5 h, mutta mä en taas päässyt nukkumaan kuin vasta puolilta öin. Kun tyttö yöllä sitten heräsi, niin normaalisti syötin. Koitin sitten laittaa tytön takaisin omaan kehtoon (nukkui siellä ekan pätkän), mutta alkoi siellä itkemään. Ensin kokeilin keinutella kehtoa, mutta huuto vain yltyi, joten nostin tytön pois ja kokeilin vieressä saada tutilla nukahtamaan. Ei onnistunut. Sitten annoin taas rintaa, jos siihen nukahtaisi. Ei nukahtanut. Vaippakin vaihdettiin. Jossain vaiheessa kyllästyin, annoin tytön miehelle ja menin itse sohvalle. No, en tietenkään pystynyt sielläkään nukkumaan, kun tytön itku kuului sinnekin. Ei tyttö koko aikaa itkenyt, enemmänkin se oli sellaista " itkahtelua" . Puolisen tuntia makasin sohvalla ja sitten menin taas makkariin ja passitin miehen sohvalle nukkumaan ja imetin taas tyttöä. Meinasi siihen nukahtaa, mutta sitten oli taas silmät apposen auki (meidän makkariin tulee pimennysverhosta huolimatta sen verran kadulta valoa, että just ja just näen tytön kasvot). Onneksi sitten hetken päästä kuitenkin nukahti. Kello oli silloin jotain vähän yli 4. Klo 6 jälkeen tyttö heräsi taas " itkahtelemaan" ja ähisi ja puhisi sitten varmaan puoli tuntia ja kuulosti siltä, että väänsi jotkut jättiläiskakat, mutta kun vaihdoin vaipan, siellä oli vain pikkukakka. Imetin taas ja sen jälkeen tyttö onneksi nukahti heti ja heräsi vasta 8.30. En ymmärrä, miksi tyttö on nyt kahtena yönä valvonut yli 1,5 h!? Ja miksi helkkarissa noi masuvaivat vaivaa eniten yöllä??? OTTAA AIVOON!!!

Ja eilen illalla kun käytiin kaupassa, tyttö heräsi jo siellä, vaikkei rattaat edes pysähtynyt. Oli ehtinyt nukkua vain noin 20 min. Huusi tietenkin, kunnes pääsi rattaista pois, mutta onneksi kotimatkalla nukahti uudestaan rattaisiin ja heräsi, kun oltiin rapussa. Olen siis päätellyt, että koska aamupäivällä tyttö nukkuu ne 3-4 h päiväunet, vaikka missä oltais ja rattaat ois paikoillaan, niin sen jälkeen muiden unien aikaan uni on jotenkin niin pinnallista tms. että saattaa herätä milloin vaan. Ärsyttävää, kun ei ole kiva olla jossain kaupassa, jos tyttö herää huutamaan. Sama juttu oli kyllä esikoisen ekoina kuukausina, mutta sillä erolla, että esikoinen huusi koko ajan rattaissa...

Mä olin jonkin verran mustasukkainen esikoisesta, kun hän oli vauva. Tiettyjen tyyppien sylissä, jos oli, niin ei haitannut, mutta toisten tyyppien sylissä kun oli, niin näin punaista. Silloin en myöskään raaskinut juuri olla pojasta erossa. Olin pojasta ekan kerran yö erossa, kun poika oli reilun vuoden ikäinen. Tämän toisen kohdalla en ole vielä mustasukkaisuutta tuntenut ja luulen, että tyttö saa mennä mummille yökylään veljeään aikaisemmin. No, se riippuu tietenkin myös imetyksestä.

Mulla on myös aina ollut joku krooninen vauvakuume. Tai nyt kun itsellä on pieni vauva, niin mulla on monen muunkin tavoin enimmäkseen raskauskuume. Synnyttää en enää koskaan halua, joten synnytyskuumetta ei ole (eikä tule). Mies on sitä mieltä, että hän ei halua enempää lapsia, mutta mä haluan ihan takuulla! Pitää varmaan hankkia sitä varten eri mies... Sitten kun joku vielä synnyttäis mun puolesta!

Meidän poika nukkui tämän ikäisenä noin 13-14 h vuorokaudessa eli aika vähän. Joka paikassa luki, että tämän ikäiset nukkuu vähintään jotain 17 h/vrk. Vähän otti silloin päähän. Tyttö nukkuu päivän aikana ehkä 6 h ja sitten yöunet (vaihtelee kyllä tosi paljon, ehkä 8-10 h) ja lisäksi tissillä torkkumiset.

Joku kyseli liivinsuojista. Mä käytin jo esikoisen imetysaikana niitä pestäviä liivinsuojia. On Imse Vimsen. Noi on ollut ihan hyvät. Tytön pitkien päiväunien aikana (3-4 h) alkaa mulla AINA valumaan rinnoista maitoa, kun menen itse päiväunille ja silloin liivinsuojat kyllä kastuu, mutta ei ole vielä paita kastunut. Rintsikat kylläkin. Nyt olen sitten jo ennen tota valumista pumpannut maitoa noin 50 ml pois, niin on kivempi nukkua.

AUSTEN: Oletko tosissasi, että jossain maksetaan äidinmaidosta 90 ¿/litra??? Mä muistan kuulleeni, että litrahinta olisi 15 ¿ eli noin 90 vanhaa markkaa. Sekoititko siihen? Mä mietin jo esikoisen vauva-aikana tota luovutusta ja nyt uudestaan. Maitoa ei tällä kertaa tule niin paljon suihkuammalla kuin esikoisen imetysaikana, mutta pumpulla sitä saa ihan hyvin pakkaseen. Ois hienoa, jos jaksaisi luovuttaa maitoa, mutta energia ja aika ei kerta kaikkiaan riitä siihen.

SINA77:lle vielä Nooa-nimestä. Jos meille ois tullut poika, niin yksi vaihtoehto ois ollut just Nooa. Musta ihana nimi! Ja aivan selkeä pojan nimi =)

Nyt syömään...

T:Fassiloora ja tyttö 5 vko + 5 pvä

Vierailija
16/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooa on tosi kiva nimi ja taatusti poikamainen :). Nooan on nimekseen saanut 392 poikaa vuodesta 1920 lähtien. Sen sijaan Noa-nimeä on annettu sekä pojille (167 kpl) että tytöille (18 kpl). Kaikki Noa-nimiset tytöt ovat syntyneet vuoden -80 jälkeen.

Tarkemmat tiedot http://www.vaestorekisterikeskus.fi/ ->nimipalvelu ->etunimihaku.

KL

Vierailija
17/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan pikaisesti

Meillä käytetään 60-70 senttisiä

Monet 60 senttiset on jääneet jo pieniksi. 70 on vielä vähän väljiä, mutta 68 on tosi sopiva.

kietaisupaita ja potkuhousut, potkupuku tai body ja housut. Ei ole lempivaatteita.

Kun tulee puklut tai kakat ohi vaipoista.

nemma&muksis 6 vkk

Vierailija
18/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fassiloora ja Kaalilaatikko: Kiitoksia vastauksista... Tosi helpottava kuulla että muutkin on samaa mieltä tuosta nimestä... Minunkin mielestäni se on itsestäänselvä pojan nimi =)

Ja valvomis-sympatiat Fassilooralle... Meillä meni yhdessävaiheessa kanssa viikon verran juuri noin valvomiset ja huudot kun kuvailit. Ei oo kivaa ei, varsinkin kun vauva ei ole ainoa hoidettava, esikon kanssa oli helpompaa kun ei tarvinnut muista lapsista huolehtia. Koitahan jaksella ja muista se paras neuvo vauva-aikaan: Älä seiso jos voit istua, älä istu jos voit maata, äläkä valvo jos voit nukkua =) Ihanaa on myös se kun on mies joka auttaa!

Mun päivien kohokohta on muuten oikeasti se kun mies tulee töistä kotiin =) Tekisi mieli kiljua ja nauraa ja mennä hyppimään sen jalkoihin esikon mukana kun se tuohon eteiseen astuu... Ei sillä ettei kotona olisi kiva olla, mutta kun kotona olo on paljon hauskempaa kun on kahdet käsiparit yhtäaikaa samankaton alla.

sina77

Vierailija
19/44 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta ainakin Nooa on miehen nimi. Eikös sitä joku muukin ollut aikaisemmin kyseenalaistanut ennen tätä mummoa? Hassua...

Lapsiluvusta: Meillä olisi kolme toiveissa ja tämä oli siis esikoinen. Saa sit nähdä, että miten toiveen käy, kun kaikki pitää leikata ja eipähän nuita muksuja muutenkaan mistään postimyyntikatalogista tilata, vaan saadaan jos suodaan.

Mulla oli tänään jälkitarkastus ja kaikki oli onneksi ok (mullahan oli kohtutulehdus :( ). Tosin jälkivuoto ei minun mielestä ole lakannut vieläkään eli 8 vkoa siitä on jo kärsitty. Tosin viimeiset 3-4 vkoa on ollut semmoista, että jotain " törkyä" tulee silloin tällöin. Ei edes joka päivä. Huomennakin pitää mennä lääkäriin, kun on Vilman 2kk lääkärineuvolla. Vähän jännittää, että miten se menee. Kaikista eniten kuitenkin jännittää se, että mies lähtee huomenna työreissulle ja on yhden yön pois. Mitenkähän me pärjätään kaksistaan... Lähinnä oma jaksaminen arveluttaa ja sit se, että saanko mitään syödyksi (mies huolehtii meillä ruokahuollosta). Lisäksi sit vielä torstaillekin on erityistä ohjelmaa, kun mun pitäis mennä näyttämään Vilmaa työpaikalleni. Kaikki tällainen ekstra kun saa neitin " rytmin" vähän sekaisin ja itkuisemmaksi... :/ No, yritän sit tänne tulla purkamaan tuntojani, jos tuolta neitiltä mihinkään pääsen ;)

Vaategalluppiin: Meillä on jo kaikki 50 cm ja suuri osa 56 cm vaatteista jäänyt pieneksi. Tai minä en tykkää enää pukea niitä, kun ovat vähän kittanoita. Siispä olemme siirtymässä 60 - 62cm vaatteisiin. Typy saattaa olla parikin päivää samoissa vaatteissa, jos eivät ole sotkeentuneet. Mitään erityistä lempivaatetta ei ole. Yleensä päällä on body ja puolipotkarit tai paita ja potkarit.

Mutta nyt nukkumaan, kun neiti on ehtinyt jo pari tuntia tuhisemaan, niin ehtii tässä vielä itsekin vaipua uneen ennen ekaa syöttöä! Hyvät yöt muillekin!!!

Vierailija
20/44 |
29.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINA: Kyllä minunkin mielestäni Nooa on selkeä pojan nimi. Ja ihana nimi onkin, luin tuota nimipinoa ja ihastelin sitä mielessäni. Ei tosiaankaan mitään tyttömäistä.

MIKAELA: Mulla on käytössä pestävät liivinsuojukset (Tamperelaisten helmisimpukoiden vihjeestä) ja hyviä ovat. Tottakai niistäkin menee läpi loppujen lopuksi, mutta ainakin kestää kuivana pitempään kuin nuo kertakäyttöiset. Ja ovat muutenkin pitemmän päälle ekologisempi ja taloudellisempi vaihtoehto.

FASSILOORA: En nyt mene vannomaan tuosta maidon hinnasta kun en ole sitä itse luovuttanut, mutta tuttava luovutti juuri vuoden vaihteessa ja hän kertoi minulle hinnan. Ja kertoi vielä, että tuloista ei mene veroa. En tiedä sitten, että vaikuttaako tarjonta hintoihin, Taysin alueella kun maitoa varmaan menee paljon, mutta on pula luovuttajista. Mekin kun oltiin sairaalassa, loppui maito useasti kesken.

No niin naiset, olikos täällä muita jotka halusivat ilmottautua Kesäksi kuntoon -kampanjaan?! Marcel oli ainakin, entä muut? Meillä on viikonloppuna ristiäiset ja mun äiti tuo mulle ne Painonvartijoiden pistevihkoset, maanantaina mulla alkaa! Ensin täytyy tietysti mättää ristiäisissä täytekakkua niin että napa paukkuu. :-) Laitettaisiinko oma pino tuonne laihdutuspuolelle (eikös täällä ole sellainenkin?)? Tyyli laihduttaa on vapaa, kerran viikossa punnitustulokset ja paljon kannustusta toisillemme? Vai miten?

Mutta nyt tirehtööri kutsuu...

Iloista päivää itse kullekin!

Austen ja Reettuli