oo HELMIÄISET alkuviikolla 13 (ma-ke) oo
Kommentit (44)
imettäessä ei saa tietääkseni laskea pisteitä? Oletteko te muut tulevat pisteyttäjät siis pullomaidolla? Tai siis teidän vauvat.. ;)
Eli täytyy vain odotella että imetys loppuu ja sitten käydä laskemaan pisteitä. Saako osittaisimetyksellä laskea pisteitä? Mietin vain sitten kun saa käydä antamaan vellejä ja soseita..
Aika hurja hinta olisi kyllä 90¿/litra. Siihen hintaan kyllä pumppaisin litran sairaalalle vaikka väkisin ;) Ja korjaus edelliseen viestiini, eli Hyvinkään sairaala ottaa vastaan äidinmaitoa!
Nooa-nimestä! Aivan selvästi kyllä pojan nimi, ei tulisi mieleenikään että voisi olla tytön nimi! Entä mitä olette mieltä nimestä INARI? Meidän tytön nimeksi tulee Inari ja aina yhtä ajattelematon ystävättäreni sanoi että eikös se ole miehenkin nimi.. No, onhan se, 48 miestä, 1433 naista. Viimeisin mies kastettu v. 1988. Minusta se on kyllä ihan selvästi naisen nimi. Mutta ainahan näitä ihmettelijöitä riittää. *huokaus*
Mikaela ja Inari-tyttö :)
minusta Nooa on selvästi pojan nimi (vai oliko ukko-Nooa nainen??) ;)))))
ja Inari on tytön nimi...toisin ajattelijat ovat varmaan outoja ihmisiä!!!
no ei vaiskaan.
Mistä te oikeen tiedätte tarkalleen mitä vauva syö tai siis paljonko???
vai annatteko pulloa??? ja siitä tiedätte tarkan määrän...mä en osaa sanoa mitä syö kun pelkällä tissillä ajellaan, mut hyvin maha aina pullistuu ja tyytyväisenä röyhtäilee ja uniaan vetelee.
Meidän tyttö on saanut koko perheen geenit nukkumisessa, unta vedellään kaaliin usein ja hartaasti.Jos on liikkuvassa välineessä(auto tai kärryt) niin uni maistuu tuntikausia,kotona vedellään ½.3h unia ja yöt tietty nukutaan parista syöttökerrasta huolimatta.Ja niin me kaikki muutkin tehdään, paitsi ajetaan valveilla eikä syödä yöllä.
Nyt pitäs koputtaa puuta et seuraava yö menee hyvin.
Mulla ei oo raskaus- eikä synnytyskuumetta,mut kyllä mä tämmösiä vauveleita kotiin ottaisin....
Mä taidan mennä tekemään salaaatin ittelleni..
Kuumetta ja tyty 6 vko 5 pv
Ihme tapaus tuo meidän Silva, viime yönä nukkui pienen piristävän iltahuudon (kuinkas muuten) jälkeen klo 21.30 - 05. Olin aivan varma että kahdeltatoista tankkaa ja yritin valvoa siihen asti -onneksi en jaksanut vaan nukahdin yhdeltätoista. Mies syötti viideltä ja toi typsyn takaisin koppaan. Tyttö ei nukahtanutkaan kuten yleensä vaan jatkoi huuteluaan. Patistin miehen uudelleen ylös antamaan lisämaitoa. Laitan aina yötä vasten pullot valmiiksi ja nytkin olin laittanut pari isompaa satsia ja yhden pienemmän. En ymmärrä millä logiikalla mies oli sitten valinnut juuri sen pikkusatsin, itellä kun käy mielessä että jos lapsi on syömättä kahdeksan tuntia niin luultavasti sen jälkeen on kova nälkä?
Kuumetta, meillä kun mennään pääasiassa korvikkeella niin helposti näkee kuinka paljon maitoa uppoaa. Tuo on nyt ruvennut syömään kerralla sellaisia 140 ml:n annoksia, jos on oikein nälkä niin syö enemmänkin.
Nimistä vielä -Inarin olen kyllä aina mieltänyt tytön nimeksi.
Ja äidinmaidon luovutuksesta -TAYS maksaa 20 e/l. Kaikki te joilla maitoa tulee yli oman tarpeen, niin luovuttakaa ihmeessä. Olen ikuisesti kiitollinen kaikille luovuttajille, sillä heidän maidollaan mun lasta syötettiin ne ensimmäiset kaksi viikkoa mitkä tuo oli tarkkailuosastolla.
KL
Mistä ihmeestä mun oikein piti kirjoittaa!?!
No ainakin ilmoittaudun kesäksi kuntoon kampanjaa, tosin mun varsinainen tavoite on kesässä 2007, siihen mennessä toivon että myös tuo mahan ylimääräinen iho olis vetäytynyt kokoon, sitä kun ei itse voi jouduttaa. Mutta jos tässä muutaman kilon saisi pois ennen kesää niin hyvä olisi. Ainakin uudenlaiset elämäntavat on tarkoitus aloitta, säännöllinen ateriarytmi (jo lastenkin takia) ja terveelliset ruuat sekä lisää liikuntaa. Eiköhän tällä reseptillä joku kilo väkisinkin tipu. Ja sitten kun pääsee salille taas niin voi alkaa omaa kroppaa muokkaamaan.
Lapsiluvusta piti sanoa. Me toivotaan vielä muutama lisää, mutta ei nyt vielä moneen vuoteen. ehkä 5-7 vuotta voisi olla sopiva. Kunhan nämä kaksi on jo omatoimisempia, ehkä jo koulussa + että mulla on kunnon työ (tai ainakin parempi kuin nyt) ja voidaan muuttaa omakotitaloon. Toivotaan näin.
Meillä menee ihan hyvin, tosin nukkumisten kanssa ollaan nyt vaarallisilla vesillä. Reetalla on ollut tarkka rytmi jo monta viikkoa, se vaan on sellainen että illalla 17 jälkeen torkkuu liinassa ja yöunille menee puolilta öin, aamulla taas nukkuisi 11 asti ja joudun herättämään kun lähdetään ulos esikoisen kanssa. Joten tänä aamuna kun 8 aikaa tahtoi maitoa niin otinkin ylös sängystä, syötin ja laitoin vasta 1h päästä takas nukkumaan kun lähdettiin ulos. Nyt toivon että nukkuisi tonne 14 asti tällä erää, sit ruokaa, leikkiä ja takas unille, toivon mukaan unta 19 asti ja sit iltatankkaukselle ja nukkumaan vähän aikaisemmin. Toivotaan parasta että onnistuisi eikä menisi koko rytmi ihan sekaisin. Näistä unimääristä voitte päätellä että tyttö on kova nukkumaan, onneksi.
Täytyy olla onnellinen että meille on suotu kaksi helppoa lasta. Toki väsymystä ja kireitä hermoja meilläkin riittää mutta pahimmilta vaivoilta on säästytty. Reetta on oikeastaan helpompi kuin Riiko (joka oli tosi helppo) mutten tiedä onko syynä itse lapsi vai oma kokemus jonka avulla on helpompi välttää pahimmat " mokat" ja tietää pienet kikat. Ja niinhän se sanotaan ettei kenellekään anneta enemmän kuin jaksaa kantaa, ehkä meistä ei olisi sitten sen koliikkilapsen tai muun vanhemmiksi kun on näin helpolla päästetty, tämä siis kehuksi niille joilla hankalampaa on :)
Loput sitten unohtui, jatkan toiste.
t.Tuuliina
Ihanaa kun pikku-ukko on yhtäkkiä tullut jo niiiin isoksi ja viihtyy ja tovin itsekseenkin vaan katselleen ympärilleen ja ihmetellen. Tänään meinaan oli ensimmäinen kerta kun sain laitettua ruokaa pikku-ukon ollessa hereillä, ilman ettei se ollut sylissä(liinassa). Sitterissä pikkuinen vaan kuikuili ja ihmetteli mitä äiti häärää.
Pitemmän aikaa pikku-ukon paras kaveri on kyllä ollut se bonan hymykuva. Hymykuvaa on jaksettu tuijotella milloin pitemmän aikaa, milloin vähemmän aikaa ja kädet käy kun yrittää kertoa hymykuvalle päivän tapahtumia.
Galluppiin vaatteista
50 cm on jo pieniä, jotkut 56 cm menee vielä nippa nappa, 60 cm lähinnä käytössä. Pitäs varmaan otta kohta esille 62-68 cm, ettei pienimmät niistä jää pieneksi käyttämättä.
Lempparivaatteet on ihan käytännän syistä body ja potkuhousut/potkupuku. Kylävaatteeksi meilläkin epäkäytännölliset lappuhaalarit.
Vaatteita vaihdan joskus monta kertaa päivässä, joskus on parikin päivää samat vaatteet, riippuen siitä onko pissat tullut läpi, meillä nääs käytetään kestoja osittain ja poika on himopissaaja, joten läpi tulee..
Pitäis tilata niitä pomminvarmaksi kehuttuja Bummi SWW kuoria.
Pikku-ukko ei oo kyllä mikään kauheen pieni enää, kun 6 vko tarkastuksessa eilen oli 57 cm ja 5640 g. Minkäs kokosia teillä ollaan?
niisku ja pikku-ukko 6vko+1pv
Täälläkin yksi ilmoittautuu mukaan kesäksi kuntoon ryhmään! Tosin itseni tuntien tiedän, ettei välttämättä onnistu. Kun olen tällainen herkkusuu...
Vaategallupiin: Meillä käytössä lähinnä 60-62 cm vaatteet. Tosin 56 menee vielä juuri ja juuri päälle, joten kyllä niitäkin vaatteita käytetään. Emma siis oli viikko sitten 56,5 cm pitkä ja 4,5 kg. Kotona tykkään pitää bodya ja (puoli)potkuhousuja. Suosin muutenkin vaatteita, joiden uskon tuntuvan mukavilta vauvan päällä. Kyläilemään vaihdan sitten epäkäytännöllisiä, mutta omasta mielestäni niin suloisia vaatteita... Vaatteita vaihdan aamuisin, ja sitten tarvittaessa päivän mittaan. Tuleehan sitä kakkaa, puklua, ym. Tai sitten tiputtelen suklaata vauvan vaatteille... Minä myös tunnustan olevani aika tarkka vaatteiden puhtaudesta...
Nimistä: Kyllä Inari minusta kuulostaa tytöltä. Ja Nooa nyt on selvä pojan nimi. Eiköhän se Nooan arkinkin Nooa ollut mies.
Birdylle kiitokset seurasta, oli oikein virkistävää käydä vähän kaupoilla!
Emma on ollut tänään oikein aurinkoinen ja hymyjä on irronnut. Yksi hymy korvaa kyllä illan huudot kevyesti. Ja tänä iltana menee toistaiseksi oikein hyvin, Emma nukkuu ja ehdin jopa koneelle...
...tai ainakin yrittää nukkua. Tuttia saa käydä laittamassa takaisin silloin tällöin.
Meillä oli tänään 2kk lääkärineuvola ja hyvin meni. Lopussa Vilma sit hermostui ja rupesi huutamaan, kun ei ollut siihen mennessä ollut ottanut kunnollisia aamupäikkäreitä, joten väsymys painoi silmissä. Painoa oli 4330 g eli tasan saman verran, kuin mitä mieheni oli syntyessään. Pituutta 54,5 cm. Normaalisti kuulemma kasvetaan ja kaikki oli muutenkin ok.
Tänään me siis ollaan ihan kaksin, kun se miekkonen on siellä työreissulla. Tähän mennessä on mennyt ihan hyvin, joten vähän jännittää, että tuleeko kovinkin risainen yö. Tuossa päivällä Vilma nukkui n. 11-13.30 ja sit pelkän pikaisen syönnin jälkeen nukuttiin vielä noin 2h! Senkin jälkeen on nukuttu max 30 min torkkuja ahkerasti. Silti on meinannut tulla yliväsymys iltaa kohti mentäessä. :/ No, toivottavasti unta siis riittää vielä yölle.
Miten te muuten saatte ne 56 cm vaatteet mahtumaan vauvalle, jos se on jo 56 cm? Musta tuntuu, että ne on meillä jo nyt liian pieniä! Tai ehkä minä vaan tykkään / osaan pukea sellaisia löysiä vaatteita... Ja tietty onhan niissä eri valmistajien vaatteissa eroja.
Ai että, tosiaan on poika vain hymyillyt, jokellellut ja nukkunut viimiset kolme päivää! Tänään tuli ekat iltakiukut, mutta onneksi mies hoiti ne ja mä sain olla hieman omaa aikaa viettämässä, eli syömässä rauhassa.. Oltiin neuvolalääkärissä ja taas on poika kasvanut, 6075 g ja 61,5 cm, pää 41,5 cm. Ikää on 6 viikkoa ja kolme päivää!!! Onkohan täällä muita jättiläisiä vai ollaanko me ainoat?
Mä kehittelen niitä nimijuhlia ihan täysillä, aiotaan laittaa koivunoksia maljakoihin, niin kävin tänään hakee, jotta ehtisi lehdet aueta. Eilen keksin mielestäni hyvän idean, eli laitetaan meidän lemppari lastenrunojen ja -laulujen sanoja pienille lapuille kirjoitettuina ja sellasille pikkumaalaustelineille esille pöydille. Luulevat varmaan, että ovat menuita, mutta saavat sitten yllättyä.
Mä en aio tulla kesäksi kuntoon, ei ole mikään kiire. Vielä on 7 kiloa ylimääräistä ja oikeestaan olen kai lihonut kaksi sairaalasta tulon jälkeen.. Näin yksi yö unta, jossa kävelin alasti suuren väkijoukon halki ja kannoin ylpeänä kehoani ja arpisia rintojani sellaisen jenkkileffa sankarimusiikin soidessa taustalla. Joku siinä unessa kysyi mun sikspäkin perään, mutta mä vaan tartuin mahamakkaraani ja ravistelin sitä sille! =) Että vihdoin olen Nainen! Tyttönä nimittäin olin älytön luuviulu, että on nyt ihanaa olla hieman pullea!
Hyvää yötä kaikille, jotka vielä surffaatte tänäiltana!
Nemma&muksis 6+3 vkk
Minäkin täällä kirjoittelen pitkästä aikaa...oikeestaan ei oo ollu voimia kirjotella..oon vain lukenu teän juttuja. Oon ollu aika väsyny tuon tytön takia.Välissä tuntuu että pää hajoo ku se huutaa...aamuisin ei yleensä itke ja silloin nauraa ääneen ja juttelee, ja sitte mulle tullee itku. Mutta illat meillä on yhtä kitinää ja huutoa. Kävin taas eilen lääkärissä sen puluttelun takia..mutta edelleenkään ei mitään apua. Mä yritin että se " antais luvan" käyttää sitä gavisgonia että jospa se auttais...mutta se heti tyrmäsi sen.
Nyt tuntuu etten etea jaksa enää rampata turhaan lääkärissä ku ei se helpota Linnean oloa yhtään. Säälittää vaan pieni tyttö ku kipeetä se näyttää sille tekevän.
MINKKI: Miten teillä menee? kerro kuulumisia.Ois kiva tietää onko siitä gavisgonista ollu apua?
Sitte gallupiin:
*Minkä kokoisia vaatteita vauva käyttää tällä hetkellä?
*Onko jotain vaatteita jäänyt jo pieneksi?
*Mitä vauvalla on yleensä kotona päällään? Lempivaatteet?
*Kuinka usein vaihdat vauvan vaatteet?
*60-62cm tällä hetkellä käytössä. Yks 56cm taitaa vielä mahtuu päälle. Eli kaikki 50-56cm on jo menny pieniksi.
*Kotona yleensä päällä pody ja sukkahousut..joskus potkarit.Mut meän likka heiluu niin kamalasti (varsinki silloin ku itkee) että jalat ei taho pysyä potkareitten lahkeissa, vaan on aina yhtenä myttynä mahan kohalla. Siksi siis sukkahousut. Ei mitään lempi vaatteita.
*Vaihdan tytöltä aika usein vaatteita kun se puklailee niin paljon. Yleensä pari kertaa päivän aikana. Ja Öisin Tahtoo pissat tulla läpi, eli silloinkin vaatteet vaihtuu. Kone siis pyörii kokoajan.
Mäki haluaisin alkaa siihen laihdutus-piiriin... tuntuu vaan eittei taida nämä viimiset 5kiloo mitkä jäi, niin tippuu millään.Mäki oon niitä suklaan ystäviä. Ja iltaisin kun tyttö huutaa, niin sitä jaksaa aika pitkälle suklaan voimin...
Meillä mies mahataudissa...ja mä ihan mielissään ku se " joutuu" oleen kotona. Ei tarvi olla yksin...en kehtaa sille sanoo, mut teille myönnän! ;)
Vauvan koosta oli vielä puhetta meillä tyttö siis 6viikon neuvolassa 4945g ja 55,2 cm. Hyvin on kasvanu!
juu, yritän jaksella taas kirjoittaa myöhemmin lisää.
väsynyt miisa ja Linnea 7vk ja 2pv
Täytyy tulla heti aamusta koneelle, kun Emma vielä nukkuu. Myöhemmin päivällä ei sitten varmaan taas nukukaan muuta kuin pieniä pätkiä. Kuulosti Fassiloora aika tutulta teidän vauvan rytmi. Meillä taitaa olla vähän samanlaista...
Kantoliinoista on ollut puhetta. Meillä kantoliina ei oikein ole toiminut. Emma viihtyy pari minuuttia liinassa, mutta sitten alkaa huuto. Onko vinkkejä, miten saisin tottumaan liinaan? Muuten kun tyttö kyllä mielellään on sylissä. Eilenkin nukkui päiväunia vain sylissä ollessaan. Heräsi heti jos yritimme siirtää sänkyyn tai sohvalle...
Tässä pikakuulumisia! Täytyypi mennä, sisko on tulossa kyläilemään kohta puolin.
Enni + Emma 6 vko
Viime yö meni hyvin, Puklu heräsi syömään klo 00 ja seuraavan kerran vasta kuuden maissa. Mies meni seitsemäksi pelaamaan kiakkoa, joten huolehti tuon viimeisen syötön ja sain nukuttua suurinpiirtein kahdeksaan. Aamulla mies kysyi että miten tyttö söi yöllä ja piti oikein laskea pullot ja todeta että jaajaa, aamuyöstä ei ole tarvinnut herätä. Taidan olla aika pöllyssä noissa yösyötöissä, koska aamuisin mulla ei välttämättä ole mitään mielikuvaa siitä montako kertaa olen herännyt syöttämään.
Illat sen sijaan on olleet nyt pari kertaa taas väsynyttä huutamista ja varsinaista kympin valittamista. Tuo huutaa kyllä vaan lyhyen aikaa, mutta siinä on turha yrittää hyssytellä. Ainut mikä auttaa on liike johonkin suuntaan. Mietin että pitäisikö koettaa muuttaa päikkäriaikoja tms., mutta en tiedä olisiko apua. Parina päivänä vaunupäikkärit on jääneet hieman lyhyemmiksi, parhaimmillaan nukkuu 3,5 h ulkona, mutta toissapäivänäkin uinui vain reilun tunnin.
Mites muuten teidän muksut viihtyy sitterissä tai lelujen kanssa? Silva nukkuu sitterissä päikkäreitä ja jaksaa olla siinä muutenkin. Mun systeriltä saatiin sellainen teline, jossa killuu värikkäitä leluja ja sen parissa Puklu jaksoi eilen touhuta tunnin. Laitoin lapsen selälleen viltille ja siinä huitoi (vahingossa) niitä roikkuvia muovipalikoita. Kauhee vauhti päällä ja juttua riitti...
Viikonalkuja!
KL
Silva nimittäin nauroi tänään ensimmäistä kertaa :P! Oli todella huvittavan kuuloista ja näköistä touhua. Aamu oli muutenkin yhtä hymyä. Noh, illalla voi sitten taas vähän huutaa, ettei vanhemmat luule pääsevänsä liian helpolla. Täytyyhän tasapainon säilyä.
KL ja Silva, huomenna 8 vkoa
Pikaisesti kirjoitan, kohta täytyy ruveta valmistautumaan neuvolaan... Siis syöttämään yms.
Meillä oli tosi hyvä yö, vaikka poika heräsi kylläkin klo 3.50 syömään, ja oli heräillä pari tuntia, mutta sen jälkeen nukuttiinkin jopa kello yhdeksään! En muista koska oltaisiin noin pitkään nukuttu... Ja sitten seurusteltiin ja syötiin ja tehtiin aamutoimet ja nyt poika nukkuu rintarepussa tässä sylissä niiin tyytyväisenä ja onnellisena, ja tietämättömänä tämän päivän tulevista koitoksista... Siis punnituksesta ja mittauksesta, mitä inhoaa yli kaiken! Niinkuin varmaan kaikki muutkin...
Mua on nyt ruvennut mietityttämään... Onkohan tää ihan normaalia? Mä siis olen mustis lapsestani!!! Siis jos poika on esim äitini, mummoni tai ihan kenen vaan muun sukulaisen sylissä kuin mieheni, niin mun tekis mennä ottamaan se syliini... Kavereista ja ystävistä en ole mustis, mutta noi sukulaiset... Tässä viikonloppuna oli käymässä sukulaisia, ja musta tuntu että yksi täti jonka sylissä poika oli, katsoi koko ajan sillä ilmeellä mua, että katsos kun pidät näin tai teet pojalle näin niin se on ihan hiljaa... Ja mua RAIVOSTUTTI!!!! Ja sitten mua ottaa suunnattomasti päähän ihmiset jotka nukuttavat pojan väkipakolla... Kun ollaan yritetty että poika olis hereillä kun käy vieraita, niin sitten näiden vieraiden on pakko pakkonukuttaa poika, sanoen " kun se huutaa ja olet syöttänyt sen, niin sehän on VÄSY!" Tekis mieli huutaa, että eihän ole, vaan poika kaipaa seuraa!!!" Mutta siis kuinka muilla?
Viikonloppuna joku/jotkut (en muista nimimerkkiä) puhuivat jo vauvakuumeesta... mulla ei niinkään ole vauvakuumetta, mutta MAHAA on ikävä... Siis sitä vauvamahaa...
Kiloista oli puhetta kanssa... Mulla olen -6kg siitä lähtöpainosta mikä oli kesällä... Mutta en ole alipainoinen, koska tuota ylimääräistä oli kertynyt ennen raskautta... Mutta liitynpä minäkin niihin laihduttajiin, jospa vaikka kesällä olis hoikempi kuin mitä viime kesänä..
Nyt, täytyy aloittaa herättelyt, että poitsu kerkiää herätä ja syödä, ennenkuin mennään sinne neuvolaan... Viimeksi huusi neuvolassa pipo punaisena kun täti teki tutkimuksia... Toivottavasti ei tänään!
Napero ja poika 6vko+3pvä
Jopa taas tuli tekstiä, vaikka pikaisesti vain " piipahdin" ...
...viime yönä saatiin nukkua nimittäin 5h pätkä! No, nämä olivat aikaisemmin melko tavallisiakin unipätkiä, mutta viime viikko meni kokonaan lyhyemmissä pätkissä. Taitaa olla joku vähän tiheämään tankkauksen kausi, kun tarttee useammin herätä syömään.
Nyt on tosin sit vaan ollut sellaista vaivaa öisin, että enää ei aina ruetakaan kiltisti syönnin jälkeen nukkumaan, vaan semmonen pari-kolme tuntia kitistään. Tällaisia pätkiä on siis yksi yössä. Voi niitä lukuisia tutin antamiskertoja! Välillä kyllä tulee mieleen, että hitto kohta teippaan tämän tähän suuhun, kun selkeästi tutti suussa rauhoittuu, mutta kohta se sylkäistään pois ja taas alkaa kitinä ;)
Kiitokset viime pinossa niisku65:lle lukuisista vinkeistä. Nälkä meillä ei pitäisi vaivata, sillä maidon pitäisi riittää (syönnin jälkeen kun puristaa, niin usein vielä suihkuaa) ja huutoon tyrkytän hyvin helposti tissiä, ettei vaan tarvitsisi nälkää huutaa. Cuplaton on meillä käytössä ja sen avulla pierut tulee nyt vain sellaisen pienen ähinänä kera (aikaisemmin oli siis työläämpää). Minä veikkaan, että huudon syy oli yliväsymyksen lisäksi se, että vauva vaistosi minun pahan oloni. Muutenkin tuo väsymys on tytöllä se, mistä tulee makeimmat huudot... Onneksi mies osallistuu tosi hyvin tähän lapsen hoitoon ja antaa minulle tilaisuuksia nukkua ja kerätä voimia vauvan hoitoon.
Tänään on päivälläkin nukuttu tosi hyvin! Heti aamulla otettiin parin tunnin nokoset ja nyt on samanmoiset menossa ja tässä välissä torkuttiin enemmän tai vähemmän 1,5h kun kävin MLL:n perhekahvilassa tutustumassa. Vaunulenkillekin pitäis päästä ja siellä sit taas nukutaan. Lisäksi pitäisi imuroida ja olin ajatellut hoitaa sen homman tyttö kantoliinassa, jossa tod.näk. myös nukutaan. Eipä taida kohta riittä unta ensi yölle ollenkaan...
Fassiloora: Kiitokset sullekin tsempeistä ja samoin sulle jaksamista valvomisiin. Meillä on kans samaa taiteilua tutin kanssa, kun välillä se rauhoittaa, mutta joskus sitä ei huolita sitten millään. Tyrkyttäminen vaan lisää huutoa. ;)
Hmm.. piti kommentoida vielä vaikka mitä muutakin, mutta eihän niitä enää muista. Vauvadementia siis vaivaa... ;)
Ylimääräistä tuntia unten mailla kaikille toivoo: kirppu
Eilen illalla tyttö ei meinannut nukahtaa millään. Ei syliin, ei kantoliinaan, ei kantokassiin, ei rattaisiin, ei sitteriin, ei mihinkään. Huusi vaan, kun oli niin väsynyt, vaikka kokeiltiin laittaa nukkumaan jo ennen yliväsymystä. Me siirrettiin kelloja vasta eilen illalla ja siksi oma nukkumaan meneminen venyi puoleen yöhön saakka. Tyttö nukahti uuttaa aikaa klo 22 ja heräsi ekan kerran syömään klo 02. Ei sitten nukahtanutkaan uudelleen, vaikka kaikki temput tein, vaan tyttö valvoi melkein 2 h... Ja uusi päivä alkoi sitten klo 7.50 eli laskin, että its ehdin nukkua noin 4,5 h kolmessa eri pätkässä. Äsken nukuin päiväunia puolisen tuntia, kun esikoinen vihdoin nukahti. Sillä on toi päiväunille nukahtaminen nykyään tosi vaikeaa, mutta koska mä haluan nukkua, on pojankin pakko nukkua, kun en uskalla sitä yksin jättää hereille. Ennen meidän päiväunia alkoi mulla kiehumaan, kun tyttö nukkuu parvekkeella ja viereisen talon talonmies tms. alkoi hakkaamaan pihalta jäätä irti maasta jollain kepillä. Kamala ääni kuului, mutta onneksi tyttö ei siihen herännyt. Ja tottakai kaikki tollaiset pihahommat on päiväsaikaan sallittuja, mutta silti ärsyttää.
Meillä tyttö on vasta viime päivinä alkanut viihtyä lattiallakin. Sitterissä on ehkä 5 min tyytyväisenä ja sitten alkaa karjumaan, mutta lattialla tai meidän sängyn päällä tyttö saattaa köllötellä vartinkin ihan tyytyväisenä. On nyt ihastunut sellaiseen pehmeään kukkasoittorasiaan ja hihkuu innoissaan sille. Meilä on myös sellainen jumppalelu, missä roikkuu erilaisia juttuja, mutta se on vielä kellarissa tai ullakolla. Pitäis mennä etsimään.
Minkäs kokoisia vaatteita teillä muilla vauvat käyttää? Onko paljon jäänyt jo vaatteita pieniksi? Meillä Tyttö oli viime viikolla 54 cm pitkä ja käytössä on 56 ja 62 kokoiset vaatteet. Yhdet 50-kokoiset housut ja yökkäri ei enää mahdu päälle, mutta parit muut 50-kokoiset mahtuu.
Nyt heräsi tyttö, joten täytyy lopettaa...
T:Fassiloora ja tyttö 5 vko + 4 pvä
Ihmellinen tisuttelija öisin tuo tyttö. Kahdeksan maissa nukahti ja jo puoli kymmeneltä halusi maitoa. Seuraavaksi klo 12 sitten kahdelta, neljältä, viideltä ja sitten heräsi 7.30. Onneksi saan itse aina unta tuossa välissä, mutta onhan se uni aika katkonaista. Ongelma on se, että tyttö ei syö edes toista rintaa kerralla tyhjäksi yöllä vaan nukahtaa " kesken kaiken" . Olin lauantai-iltana siellä mun siskolla ja kun mies antoi silloin pullosta niin joi toisella kerralla 30ml ja toisella 50ml. Joten nuo maitomäärät ei huimia ole mitä keralla syö. Kaipa se joskus oppii syömään isompia annoksia. Poika veti kuukauden vanhana yli desin aina kerralaan kun pullosta antoi. Yksilöitä kaikki.
En saanut Roopea tänään päikkäreille millään. Poika käy jo nyt niin ylikierroksilla, huutaa ja riehuu, että illasta tulee varmaan oikein mukava. Saishan se päikkärit viel nukkuu kun ikää ei ole kun 1v 8kk.
Vauva taas on nukkunut melkein koko päivän. Heräilee varmaan kohta ja sitten valvookin melkein koko illan. Melkein joka ilta ennen nukkumaanmenoa huutaa 20-40min. ihan täysillä. Sitten väsähtää. Ilmeisesti vatsavaivoja. Vuoroilloin miehen kanssa hyssytetään. Paitsi silloin kun ukko on töissä. Ne illat onkin aika hankalia kun tuo poikakin pitää aina saada nukkumaan.
Eipä tässä muuta kun hauskaa viikkoa kaikille!
sitruuna ja lapsoset
napero79: Minä olen myös mustasukkainen vauvasta. Ajatus siitä, että vauva pitäisi jättää jonkun muun kuin mieheni hoidettavaksi on sietämätön! Varsinkin, kun tällä hetkellä se joku muu olisi appivanhemmat. Kiitos ei! Pääsiäisenä harjoittelen sit " muilla hoidattamista" , kun menemme minun vanhempieni luo. Heille minusta on varmasti helpompi antaa Vilma hoidettavaksi kuin anopille ja apelle. Kaiken lisäksi anoppi vihjaili ristiäisviikonloppuna (jolloin olivat meillä joka päivä aina jotain asiaa toimittamassa), että minä olen sit NIIN kiinni vauvassa niin kauan kuin imetän, että on paljon helpompaa, jos se syö tuttelia, kun joku muukin voi ruokkia sen. Entäpä jos minusta on ihan kivaa olla kiinni vauvassa?!
Koska kerran imetys tällä hetkellä sujuu, en näe mitään syytä, miksi minun pitäisi alkaa sitä vähentämään vaan sen takia, että voivat muutkin sitten ruokkia vauvaa. Kohtahan sitä aloitetaan kiinteätkin, että enköhän minä tätä jaksa vielä hetken aikaa. Vaikka noita vaikeita päiviä on (kuten viime viikon pinosta varmaan huomasitte), niin niitä on yleensä 1-2/vko ja mies kun on hienosti tukena, niin kyllä tästä selvitään. Eiköhän sitä tässä vaiheessa kuulukin olla aika sidoksissa tuohon pikkunyyttiin... En sit tiiä, että olisko anopin oma epäonnistunut imetys vaikuttanut asiaan, että nyt sit minä " en sais" täysimettää lastamme... Vai onko sillä sit nuin pirun kiire saada tuo tiitti hoitoon itselleen...
Anoppiin liittyen vielä yksi asia ja valituksen aihe:
Eilen meinasin saada kyllä p*ska halvauksen, kun anoppi rupesi puhumaan, että milloinkas minä sitten menen töihin, että hän jää sitten vuorotteluvapaalle vuodeksi hoitamaan meidän lasta! Joo, olishan sitä voinut kysyä ensin, että miten olisi, jos hän jäisi Vilmaa hoitamaan eikä TAASKAAN vaan ILMOITTAA asiaa... Iljetti ajatus jo tästäkin hoitamisesta, vaikka sinänsä ihan hyvä idea, kun hoitopaikkaa tarvitaan jo ennen 1 v ikää ja täällä ei hoitoon tahdota huolia kuin vasta yli 1 v lapsia. Noh, saas nähdä miten saadaan kasvatukselliset periaatteet menemään perille anopin kupoliin, että " uskalletaan" viedä lapsi sille nuinkin pitkäksi aikaa hoitoon. Vähän tuntuu karmaisevalle, että miten iso vaikutus hänellä sitten voikaan olla lapsemme elämään ja tulevaisuuteen... Hyvää työtä hän on mieheni kohdalla tehnyt, mutta tyttärellään on sit jo enemmän ongelmia. Siis lähinnä henkisellä puolella itsetunnon ja itsensä hyväksymisen kanssa ja tätä taakkaa en missään nimessä omalle lapselleni halua!
Nyt Vilma heräsi vihdoin ja viimein, joten got to go!
Täällä menee ihan kivasti, ristiäiset oli ja pojalle saatiin nimi. Aloitin helmiksille sellaisen nimipinon, joten käykääs laittamassa omanne sinne.
Poika nukkuu hyvin, viime yönä nukkui 10h yöunet! Isäänsä tullut....alkoi 20 aikaan nukkumaan ja heräsi kello 6, en meinannut uskoa silmiäni kun katsoin kelloa. Kyllä sitten olikin nälkä...söi pullosta niin nopeaan että puklasi sitten kaaressa maidon ulos...onneksi tuota sattuu harvoin... Meillä ei poju paljoa enää tissillä viihdy, vähän otti luonnolle, mutta kyllä se siitä. Nukkuukin nyt niin pitkiä unia, että maitoa ei muutenkaan tule paljoa. Päivällä edelleen vähän satunnaisia torkkuja, nytkin nukkunut sellaiset puoli tuntia, kohta varmaan herää ja alkaa tankkaamaan yötä varten.
Meillä ei ole sitteriä, poika on vaunuissa ja päivällä laitan vaunun pohjalle tyynyn että poika olisi korkeammalla. Pinnasängyssä viihtyy jonkin verran kun soittorasia kilkattaa. Nukkuu muuten vaunuissa kaikki unensa vielä, helppo tuudittaa uneen jos alkaa unissaan itkemään. Tilattiin HobbyHallista sellainen mobile pinnasänkyyn, tuli tänään ja virittelin sen paikalleen, pitää testata vaikka huomenna :) Poika on kyllä muutenkin kovin kiinnostunut ympäristöstään ja tarkkailee kovasti seinillä olevia tauluja ja värikkäät verhot saavat jopa hymyilemään :)
Jeps, jospa menis katsomaan telkkua tällekin päivälle, mukavaa alkuviikkoa kaikille!
Sasuliini ja Eetu kohta 2 kk
meidänkin tytöltä tuli vielä jokin aika sitten helposti noita kaaripukluja, mutta ovat nyt jääneet tosi harvinaisiksi. En edes muista, koska tuo olisi viimeksi puklannut oikein kunnolla (tänään se tietenkin sitten tekee sen...). Eikun joo, kyllä muutama yö sitten tuli isompi puklu, jouduin yöpuvunkin vaihtamaan. Äsken Silva söi ensimmäistä kertaa tosi tuhdin annoksen maitoa (n. 140 ml) ihan heittämällä ja olin aivan varma, että osa tulee ylös, mutta ei ainakaan vielä. Puklaamisen takia tuo on nukkunut pääty kohotettuna, mutta ajattelin sen kohtapuoliin laskea jos näin hyvä tahti jatkuu.
Hoitopöydälle kun laskee niin silloin saattaa valua maito suupielistä. Ja vaippaa en vaihda heti ruokailun jälkeen vaan aina etukäteen.
Mustasukkaisuudesta -en ole yhtään mustis tuosta lapsesta :-o. Meilläkin on tietenkin käynyt ahkerasti vieraita ja saavat pitää lasta niin paljon kuin haluavat. Ehdinhän minä sitä roudata päivät pitkät. Eilen täällä kävi tuttuni, joka saa muksun kesäkuussa ja ojensinkin siinä vauvaa että rouva on hyvä ja harjoittelee etukäteen :). No niin, eihän sitä lasta kenellekään väkisin tuputeta.
Nyt toi nukkuu sitterissä kädet ylhäällä, apposen auki sivuille :). Halleluja!
KL
Minä ilmottaudun kesäksi kuntoon -kampanjaan =) Pinoa vaan pystyyn ja mukana ollaan. Meillä nimiäiset 9.4 joten silloin vielä mussutetaan, mutta ennen sitä ja sen jälkeen tiukka EI herkuille.
Nyt alan valmistautumaan kaupungille lähtöön. Ei sovi myöhästyä kun on reffit Ennin ja Emman kans :)
Birdy ja Rinkeli