Kävin lääkiksen pääsykokeissa. Oli todella helppo
Päätin käydä kokeilemassa lääkiksen pääsykokeita ihan huvin vuoksi, kun ihmiset aina kitisee, että niin vaikeita ovat. En yhtään lukenut, mutta luotin vahvaan yleissivistykseeni. Olen ollut työttömänä viimeiset 4 vuotta ja lukioajoistakin on jo 7 vuotta. Silti osasin niin hyvin, että varmaan pääsen sisään. No mutta enpä aio mennä sisään vaikka pääsisinkin. En halua viedä paikkaa oikeasti motivoituneelta.
Kommentit (45)
Tää olis ollut taustatarinoineen ihan hyvä, mutta meni liian pitkälle tuon lukemattomuuden kanssa. Olisit nyt sanonut edes päntänneesi kerran kirjat läpi tai jotain, olisi ollut uskottavampaa.
Ap, miten vastasit tähän kysymykseen:
"Kuinka monta millilitraa kuivaa ilmaa (ntp) tarvitaan, kun 5,0 mg bentso(a)pyreeniä poltetaan täydellisesti korkeassa lämpötilassa? Oletetaan että ilmassa on happea 21,0 tilavuusprosenttia."
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten vastasit tähän kysymykseen:
"Kuinka monta millilitraa kuivaa ilmaa (ntp) tarvitaan, kun 5,0 mg bentso(a)pyreeniä poltetaan täydellisesti korkeassa lämpötilassa? Oletetaan että ilmassa on happea 21,0 tilavuusprosenttia."
Ap ei tosiaankaan pysty sinun kysymykseesi vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä, miksi olet mielummin työttömänä?
Täytyy lääkiksen pääsykokeidenkin kohdalla muistaa, että kaikki on suhteellista. Koe on haastava valtaosalle lukiosta valmistuneille. Ei ole suinkaan ylitsepääsemätön jos on lahjakas tai satsannut fyssaan ja kemiaan tunnollisesti läpi lukion.
Entäpä jos ihan omasta vapaasta tahdostaan on koko ikänsä ollut lumoutunut fysiikasta ja kemiasta. Ei niitä tarvitse pakon sanelemana opiskella pääsykoetta varten, jos niitä on opiskellut jo aiemmin ihan omasta ilosta ja innostuksesta.
Et kai ole ihan tosissasi vertaamassa fysiikkaa ja kemiaa vuosia harrastaneen ihmisen osaamistasoa lukiosta valmistuneen osaamistasoon? Tottakai jos olet kiinnostunut jostain aiheesta, niin osaamistasosi kyseisellä alalla on huomattavasti tavallista korkeampi ja olet käyttänyt tuohon asiaan huomattavasti enemmän aikaa kuin keskiverto.
Sama kun Tero Pitkämäki menisi koulujen yleisurheilukisoihin heittämään keihästä ja ihmettelisi, että miten niin se palkintosija oli hankala saada.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä uskon että aloitus voisi olla totta. Jos älyä on reilusti niin lääkiksen pääsykoe voi olla helppokin. Kaikki eivät myöskään halua tehdä lääkärin työtä vaikka olisi mahdollisuus.
Koe painottuu niin paljon fysikkaan ja kemiaan, että luulisi jo pelkästään niillä osioilla pääsevän sisään jos osaa kaikki tehtävät ratkaista. En tiedä onko osioissa jotain minimipistemääriä, mutta jos kokeen maksimipisteet ovat jotain 250 ja 170 pisteellä pääsee yleensä sisään, niin luulisi laskemalla pääsevän sisään aika helposti, vaikka biologia ei olisikaan hallussa. Laskutaitoon ei mitään koulutuksia tarvi. Jos on aidosti innostunut aiheesta, niin pesee kyllä lähes jokaisen yliopisto-opiskelijan ja suuren osan jopa matematiikkaa opiskelevista, koska kaikilla ei todellakaan ole vastaavaa paloa opiskelemaansa alaan.
Minulle pääsykoe oli helppo ja opiskelin lääkiksessä jonkun aikaa mutta päätin sitten vaihtaa alaa. Uskokoon ken tahtoo. Lääkiksen kesken jättäminen tai opiskelupaikan luovuttaminen pois on varmaan yleisempää kuin luullaan, siitä ei vaan kauheasti puhuta jos niin päätetään tehdä. Niitä tarinoita kuulee joskus aina sieltä sun täältä.
Ottakaa huomioon, että jos koe oli helppo, se oli kaikille kuitenkin sama.
Vierailija kirjoitti:
Minulle pääsykoe oli helppo ja opiskelin lääkiksessä jonkun aikaa mutta päätin sitten vaihtaa alaa. Uskokoon ken tahtoo. Lääkiksen kesken jättäminen tai opiskelupaikan luovuttaminen pois on varmaan yleisempää kuin luullaan, siitä ei vaan kauheasti puhuta jos niin päätetään tehdä. Niitä tarinoita kuulee joskus aina sieltä sun täältä.
Ei todellakaan ole yleistä. Satun tietämään. Keskeyttäviä toki jokusia on, läääketiedettä opiskelevat esim. sairastuvat ja uupuvat, myös joutuvat onnettomuuksiin, ihan yhtä lailla kuin muutkin.
Mutta että ei olisi ottanut opiskelupaikkaa vastaan, näitä ei todellakaan ole.
Äskettäin edesmennyt Pekka Myllykoski tais lukee lääketiedettä viis vuotta eli melkein valmiiksi lääkäriksi mutta päätti valita sitten mieluummin boheemielämän ja laulajan uran.
Itse menin lääkiksen pääsykokeisiin kun kaverit löi vetoa. Pääsin sisään. En tietenkään ottanut paikkaa koska en ole alalle soveltuva. Mutta tietyn tyyppisillle se on suht helppo.
Kelan pääjohtajaksi haki viimeksi eräs Mikko Naakka joka oli opiskellut lääkiksessä vuoden ja vaihtanut sitten insinööriopintoihin. En tiedä mikä hänellä oli syynä mutta joidenkin on varmaan vaikea uskoa että jotakuta voi oikeasti kiinnostaa joku muu ala enemmän. Aina keskeyttämiseen ei ole syynä uupumus tms.
Poika ei sanonut että oli helppo aikoinaan kun pääsi stadin lääkikseen ilman valmennuskurssi
Ap taitaa olla Chicago Iida fantasiamaailmoissaan.
Hyvin harva keskeyttää lääkiksessä.
Onko linkkiä tehtävä paperiin missään? Vastaukset löysin.
En tiedä miten muut, mutta mä ainakin saan 170 pistettä. Helsingin sivuilla vastausanalyysi. Ihanaa päästä lääkikseen jonne kaikki haluu. Nyt ne kaikki muut ovat mulle kateellisia :)
Suomen ongelma onkin, että maksetaan työttömyyskorvauksia, asumistukia, lapsilisiä ym. passivoivia köyhäinapuja. Kaikki pois, niin työ alkaa maistua.
Helpoksi tyttökin sitä sanoi. Tuli juuri sieltä.