Miksi kaikilla pitäisi olla oikeus opiskeluun lääkiksessä vain sillä perusteella, että haluaa sinne oikein kovasti?
Eikö se ole ihan reilua, että vain pääsykokeissa parhaiten menestyneet pääsevät sisälle? Minun mielestäni on turha olla katkera siitä, että ei pääse opiskelemaan, siksi että ei ole yhtä hyvä kuin muut.
Kommentit (24)
On se ihan reilua. En edes tajua lääkärin työtä seuranneena, että miksi ihmeessä lääkikseen on tunkua
Lääkis on ihan yliarvostettu koulu. Moni muu ala on paljon kivempi opiskella ja mielenkiintoisempi.
En usko kenenkään olevan sitä mieltä, että olisi "oikeus" päästä sinne.
Musta on ihan ymmärrettävää, että jos pyrkii jonnekin, ja satsaa siihen täysillä sekä aikaansa että rahojaan, ja sitten ei saavuta haluamaansa, on paha mieli ja pettynyt.
Katkeruus on sitten eria asia, se tarkoittaa sitä, ettei pääse pettymyksestä yli.
Pettyminen on normaalia, ja pettymykset käsitellään. Ja sitten siirrytään elämässä eteenpäin.
🇺🇦🇮🇱
Kaikillahan on oikeus, jos ei ole niin tyhmä ettei osaa mennä Suomen ulkopuolelle.
Lääkärit pitävät lääkärien määrän sellaisena että korkea palkkataso säilyy. Mennään vaikka lakkoon sen takia. Monopoli.
Noo se varmaan nähdään niin, että lääkikseen pääsevät vain matikka-/luonnontiedenerot, joilla ei ole empatiakykyä tai motivaatiota auttaa. Joten sitten koetaan, että tätä motivaatiota/soveltuvuutta lääkärin työhön pitäisi mitata pääsykokeessa esim. haastattelulla, eikä vain luonnontieteiden osaamista mittaamalla.
Itse en siis ole em. mieltä.
Totta kai se on reilua ratkaista pääsy pääsykokeilla. Mutta sitten toisaalta taas pääsykokeet useilla aloilla testaa vain ulkoaopettelukykyä ja tärppienlöytämistaitoja. Valmennsukursseilla esim aika hyvin osataan kertoa ne tärpit ja onhan se hieman epäreilua että rahalla sitten saa näin paljon etua. Jos haluttais oikeasti tasavertaistaa tätä niin kaikki valmennuskurssit pitäis lopettaa. Toisaalta taas sitten ne on altavastaajina, joilla on keskittymisvaikeuksia tai lukihäiriötä.
Kaikkia on vaikea miellyttää, pääsykoe on kuitenkin se oikeudenmukaisin tapa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkis on ihan yliarvostettu koulu. Moni muu ala on paljon kivempi opiskella ja mielenkiintoisempi.
Esim. mikä?
T. Useampaa alaa opiskellut, mutta nyt lääkistä harkitseva
Vierailija kirjoitti:
Noo se varmaan nähdään niin, että lääkikseen pääsevät vain matikka-/luonnontiedenerot, joilla ei ole empatiakykyä tai motivaatiota auttaa. Joten sitten koetaan, että tätä motivaatiota/soveltuvuutta lääkärin työhön pitäisi mitata pääsykokeessa esim. haastattelulla, eikä vain luonnontieteiden osaamista mittaamalla.
Eivät nuo asiat ole joko-tai. Kyllä lääkärin kaikin mokomin pitäisi olla matikka-/luonnontiedenero, jos minulta kysytään. Kyllähän niitä ihmissuhdetaitoja voi sitten opetella.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kalliisti palkattu haastattelija saa kuulla saman "mä tykkään auttaa ihmisiä"-rimpsun 100000 kertaa. Kannatti
Vierailija kirjoitti:
Joillakin erikoistumisaloilla ei edes tarvita kovinkaan huikeaa empatiakykyä.
Peruskoulun opena olen tuskallisen tietoinen siitä, että suurella osalla ihmisistä ei vain ole kapasiteettia oppia edes peruskoulun sisältöjä tyydyttävästi, saati sitten päästä lääkikseen ja vielä valmistua sieltä. Vaikka kuinka jankattaisiin, että lääkärille on niin kovin tärkeää olla kiva ja empaattinen ihminen, niin kaikkein tärkeintä on, että lääkärillä on riittävä kognitiivinen kapasiteetti.
On sellainenkin joukko oppilaita, joka ei selviä edes lähihoitajakoulutuksen lääkelaskuista ja joka siksi joutuu keskeyttämään opinnot. Opo yrittää turhaan sanoa, että sinne on turha mennä; oppilas ja huoltaja uskottelevat itselleen, että kyllä se kun oikein ahkeroi. Joo mutta kun ei niin ei.
Lääkärihaaveet ovat yleisiä monissa maahanmuuttajaperheissä, koska status. Kun sitten opettajat ja opot yrittävät selittää, että jos rimaa hipoen mennään peruskoulussa, kannattaisi ehkä miettiä muitakin vaihtoehtoja, niin olemme mediassa rasistin roolissa... Ilkeät opet torppasivat haaveet.
Vaikka lääkärit eivät vaikuta neroilta eivätkä useimmiten ole sitä, on kuitenkin yksiselitteinen totuus, että lääkäriksi päästäkseen pitää olla jonkin verran keskitasoa älykkäämpi. Ja luulisin, että kaikkien mielestä tämä on hyvä asia.
Ulkomaille voi päästä opiskelemaan lääketiedettä pelkän kielikokeen perusteella, näin teki eräs lukiokaverini, toki karsinta on sitten rajua lääkiksessä, jos ei tenteistä ei pääse läpi (saa uusia kolme kertaa) niin se on sitten lähtöpassit, näin kävi tuolle kaverilleni, ei päässyt edes ekasta tentistä läpi ja tuli maitojunalla suomeen, en tiedä mikä aivopieru tuolla kaverilla oli, kun kuvitteli selviävänsä tenteistä, oli surkea matemaattisissa aineissa lukiossa, pääsi rimaa hipoen läpi.
Miehen työpaikalle tuli uusi nainen
Lapsi puuppaa vieraiden aikana, naureskelee päälle
Saako terve aikuinen pudottautua työvoiman ulkopuolelle?
KyselyKumman valitsisit, jos toinen pitäisi valita
Hävettää oma yksinkertaisuus:(
Seiska: Anna Abreu kauppaa kotiaan: Hinta lähes miljoonan!
Miehen lapsi nirsoilee pahasti ruoan suhteen, hermot koetuksella
Kerro ensimmäinen positiivinen asia, joka tulee mieleen teinistäsi
Miksi Eevi Teittisen ja Packalenin suhde on näin kiinnostava?
Miksi Koiviston muistotilaisuus eduskunnassa piti pilata pakkoruotsituksella?
Jos Suomi olisi saanut kuninkaalliset vuonna 1917, minkälainen kuninkaallinen perhe olisi vuonna 2017?
SuosittuNykymies ei uskalla sanoa omaa mielipidettään naiselle, kertoo asiantuntija iltiksessä
Nuorten itsemurhat
SuosittuLuetellaan sanoja, jotka monet kirjoittavat väärin
SuosittuKukaan ikinä lopettanut tapailua / seurustelua pienen peniksen takia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihan reilua, että vain pääsykokeissa parhaiten menestyneet pääsevät sisälle? Minun mielestäni on turha olla katkera siitä, että ei pääse opiskelemaan, siksi että ei ole yhtä hyvä kuin muut.
Perusjuttu. Täytyy kyllä sanoa, että ihmettelen, että joku on täällä kertoillut pyrkimisistään.
Olen samaa mieltä. Kävin tänään itse lääkiksen pääsykokeissa ja jos onnistuu kokeessa, on paikkansa ansainnut. Toki harmittaa jos en itse onnistu, mutta ens vuonna uudestaan sitten kun ylppäritkin on pois alta.
Jos jää vuosi toisensa jälkeen rannalle esim. 0,25 pisteen takia, on se jo pikkuisen epäreilua. Sanopa tällaiselle kaverille, että hankkii uusia unelmia.
Vierailija kirjoitti:
Jos jää vuosi toisensa jälkeen rannalle esim. 0,25 pisteen takia, on se jo pikkuisen epäreilua. Sanopa tällaiselle kaverille, että hankkii uusia unelmia.
Miten niin epäreilua? Jos on loistavan hyvä, ylittää rajan reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun opena olen tuskallisen tietoinen siitä, että suurella osalla ihmisistä ei vain ole kapasiteettia oppia edes peruskoulun sisältöjä tyydyttävästi, saati sitten päästä lääkikseen ja vielä valmistua sieltä. Vaikka kuinka jankattaisiin, että lääkärille on niin kovin tärkeää olla kiva ja empaattinen ihminen, niin kaikkein tärkeintä on, että lääkärillä on riittävä kognitiivinen kapasiteetti.
On sellainenkin joukko oppilaita, joka ei selviä edes lähihoitajakoulutuksen lääkelaskuista ja joka siksi joutuu keskeyttämään opinnot. Opo yrittää turhaan sanoa, että sinne on turha mennä; oppilas ja huoltaja uskottelevat itselleen, että kyllä se kun oikein ahkeroi. Joo mutta kun ei niin ei.
Lääkärihaaveet ovat yleisiä monissa maahanmuuttajaperheissä, koska status. Kun sitten opettajat ja opot yrittävät selittää, että jos rimaa hipoen mennään peruskoulussa, kannattaisi ehkä miettiä muitakin vaihtoehtoja, niin olemme mediassa rasistin roolissa... Ilkeät opet torppasivat haaveet.
Vaikka lääkärit eivät vaikuta neroilta eivätkä useimmiten ole sitä, on kuitenkin yksiselitteinen totuus, että lääkäriksi päästäkseen pitää olla jonkin verran keskitasoa älykkäämpi. Ja luulisin, että kaikkien mielestä tämä on hyvä asia.
Joko nykyään on peruskoulu kehittynyt sen verran, että siellä oppilas saa yleensäkin opinto-ohjausta? Vai onko se tuo mainitsemasi 15min "tapaaminen", joka keskittyy oppilaan lyttäämiseen?
Oma kokemukseni yläasteesta on 2000-luvun alkupuolelta, jossa emme saaneet ollenkaan oppilaanohjausta, ei mitään neuvoja tai opastusta jatkokoulutuksesta tai vaihtoehdoista. Meille tuli yhdelle tunnille ysiluokan lopulla opo kertomaan mikä on amis,lukio ja kymppiluokka.
Näin aikuisena tuo naurattaa. Erityisesti ohjauksen ja tavoitteellisuuden puute. Se pitäisi aloittaa jo seiskaluokalla ja ohjata oppilaita että jos haluat lukioon niin sitten nämä asiat on opittava, keskiarvon pitää olla tietyn suuruinen. Jos on toiveammattia, niin panosta näihin.
Mun mielestä on käsittämätöntä miten silloin yläasteet vaan seilattiin läpi. Siinä ei paljon mahdollisuuksia annettu keskiverto-oppilaalle kun ei kukaan neuvo tai ohjaa tippaakaan.
Joo, ja tiedän tiedän, että on kalliita valmennuskursseja, mutta on myös ihmisiä, jotka ovat oikeasti lahjakkaita, ja heillä on alaan palava innostus. Jos he ovat hyviä ja pääsevät sisään, se ei ole muilta pois.