Kokemuksia Helsingin kristillisestä koulusta (Pukinmäessä)?
Olemme erinäisistä syistä johtuen alkaneet harkita tuota lapsemme kouluksi. Lähikoulu ei ole houkutteleva oppimistulostensa ja muiden syiden takia. Tuolla alkaisi englannin opetus jo 1- luokalla ja koulupäivä alkaa 8.45 (ei siis kasin aamuja).
Onko täällä kokemuksia tuosta koulusta (on siis eri koulu kuin Pasilassa toimiva). Haluaisin lapselleni rauhallisen oppimisympäristön, ja tuossa koulussa olisi vain 200 oppilasta yhteensä.
Kommentit (54)
Yksikään uskonto, ei yksikään, ei kykene elämään edes sen perusprinsiippinsä, rakasta lähimmäistäsi, mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään uskonto, ei yksikään, ei kykene elämään edes sen perusprinsiippinsä, rakasta lähimmäistäsi, mukaan.
Eihän uskonto mitään eläkään. Ihminen elää. Ihminen on aina vajavainen, vakaumuksesta riippumatta. Oli hän sitten kristitty, ateisti, muslimi, buddhalainen tai mikä tahansa.
Ja sivuhuomiona, erilaisia uskontoja ja niiden haaroja on valtava määrä. Kaikkien niiden "perusprinsiippi" ei ole "rakasta lähimmäistäsi".
Olen itse käynyt tuota koulua ja voin vain suositella sitä muille. Osa opettajistakin on edelleen samoja kuin melkein 20 vuotta sitten. Siirryin lukioon noin 15 vuotta sitten, mutta olen pystynyt seuraamaan koulun tilannetta tähän päiviin saakka luokkakavereideni nuorempien sisarusten ja omien ystävieni lasten kautta, jotka opiskelevat Helsingin kristillisessä koulussa.
Ala-asteen aloitin lähikoulussa ja siirryin kiusaamisen takia kristilliseen kouluun, jossa kävin peruskoulun loppuun. Rauhassa sai opiskella ja kasvaa. Kiusaamistakin tietty oli mutta kun keskustelin muiden ystävieni kanssa, jotka olivat tavallisissa kouluissa niin kristillisen koulun kiusaaminen oli aika viatonta verrattuna heidän kokemuksiinsa. Näin jälkikäteen ajateltuna oma yläaste aikani oli todella rauhallista verrattuna muihin kavereihini. Olen edelleen yhteydessä luokkakavereihini kristillisestä koulusta.
Helsingin kristillinen koulu on todella hyvä. Meidän 2 poikaa on siellä. Ei siellä mitään lukukausimaksuja ole ja normaali opetus on kristilliset arvot huomioiden. Ihania opettajia. Olemme itse kristitty uskovainen perhe. Muiltakin olen kuullut pelkkää hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemustaon kirjoitti:
Hyviä puolia:
-pieni koulu ( alle 200 oppilasta)
- opettajat tuntee oppilaat hyvin
- hyvä yhteishenki
- tunneilla hyvä työrauha koska luokkakoot pieniä, kannustavia opettajia.
- iltapäiväkerho
- ei kiusaamista
- oppimistulokset varmaan parempia kuin kouluissa jossa isot luokkakoot.+ kristillisyys karsii oppilasmateriaalia rankasti, eli oppilasmateriaali hyvin erilainen kuin lähikoulussa (tämä varmaan syynä tuonne menemiseen, nerokasta).
+ em. syystä oppimistulokset todennäköisesti huikeasti paremmat (kaikki oppii lukemaan, eikä vain 85%?).
- lapsi voidaan aivopestä, eli siellä on varmasti julistuksellista opetusta. Et huomaakaan, miten kristilliset jutut tulevat teidän perheen arkeen, (ruoka)rukoukset, kirkossa käynti yms. kun lapsen kaikki kaveritkin tekevät niin, eikä voi erottua joukosta.
Nerokas idea saada lapsi pääkaupunkiseudulla "perinteiseen" kouluun!
Tuo viimeinen kohta. En siis tiedä kyseisestä koulusta, mutta sen tiedän, että koulun on noudatettava Suomen lakia ja opetussuunnitelmaa ja OPH:n ohjeita. Näiden mukaan opetus ei saa olla tunnustuksellista eikä opilaita saa sysätä mihinkään uskontoon. Pääsiäiskirkolle tulee olla rinnakkainen yhtä juhlava tilaisuus ja ruokarukouksia ei voi olla jne. Myös ei-kristityillä perheillä on kristillisessä koulussa ihan samat oikeudet, kuin kaikissa muissakin kouluissa. Koulu järjestää ET-opetuksen, jos löytyy 3 halukasta ja kirkkoon kuulumatonta. Näin sanoo laki ja säännöstö.
Mutta en tiedä noudattavatko he lakia. Noudattamatta jättämisestä saa sitten valittaa AVIin tai yhdenvertaisuusvaltuutetulle.
Se on nimellisesti Kristillinen Koulu. Ruokarukoukset on. Samoin kirkossa käydään, ainkin jouluisin. ET:tä ei ole. Se, joka lapsensa haluaa (tai minä lapsena halusin itse) Kristilliseen, hyväksyy kristilliset tavat. :)
Opiskelin kyseisessä koulussa kaksi lukuvuotta alakoulussa. Todella mukavia sekä ei-niin-mukavia kokemuksia jäi, rehellisesti sanoen.
Kavereita koulussa varmasti saa (ainakin alakoulupuolella), mutta tietenkin täytyy olla itse aktiivinen tutustumisessa ja ryhmäytymisessä!
Ainakin omalla luokalla oli noin 10-12 oppilasta, joten kaikki oli tiivisti yhdessä (esim. ruokalassa söivät yhdessä) ja luokkahenki oli vahva.
Alakoulussa puhelimen käyttö oli kouluajalla tiukasti kielletty. Itse sain esimerkiksi jälki-istuntoa siitä, kun katsoin puhelinta ennen oppituntia. (Luokkalaiset lavertelivat opelle :D)
Mutta siellä oli sekä hyviä ja huonoja opettajia, ja kuulemma yhä samat opettajat ovat vuosikymmeniä siellä.
Pieni koulu, ja kaikki oppii tuntemaan toisensa ainakin kasvoilta. Kiusaamisen kanssa oli tiukka linja, siihen puututtiin ankarasti.
Ja vuonna 2022 tuli piharemontti. Nyt on keinut ja telineet ja välineet.
Itse olin ujo ja sisäänpäinsulkeutunut. Luokkalaiseni yrittivät saada minut mukaan, mutta en itse pystynyt täysillä sulautumaan joukkoon. Suosittelen siis aktiivisesti pyytämään kavereita kylään kesälomienkin aikaan ja aktiivisesti tutustumaan. Jos mahdollista, niin olisi parhainta aloittaa koulu jo 1.-2.-luokalla, niin pääse parhaiten mukaan joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan laittaisi lastani kristilliseen kouluun. Yksi tuttu laittoi tuttunsa tuonne Pasilaan ja ei mene lapsille enää kovin hyvin. Toisella tutulla lapset kapinoivat murrosiässä todella paljon kristillistä koulua kohtaan ja koulu menee huonosti koska ei motivaatiota. Opettajien ammattitaito myös vähän kyseenalaista.
En siis suosittele, vaikka tykkäisitkin kristillisestä sanomasta joka tulee esiin koulussa koko ajan.
Niin siis tuo Pukinmäen koulu on eri kuin Pasilassa oleva. Se Pasila on jonkun lahkon oman koulu. Nimenomaan Puksun koulusta kyselen jonka mainitsin avauksessani.
-Ap-
Ei sen normi luterilainen kirkko perustele omia koulujaan. Joten kyllä ne kaikki kristilliset koulut ovat vähän normiluterilaisuudesta poikkeavien ihmisten tai ryhmien perustamia. Tämä on hyvä tajuta.
Onko liberaaliluterilaisuus nyt se normi, terapiakirkko. Taitaapi olla.
Sisäilmaongelma oli ainakin 5 vuotta sitten.
Kiertäisin kyllä aika kaukaa kaiken, joka ilmoittaa olevansa kristillinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiertäisin kyllä aika kaukaa kaiken, joka ilmoittaa olevansa kristillinen.
Onpa harmillista, jos olet joutunut kokemaan sellaista, että ihmiset väärinkäyttävät kristillisyyttä ja raamatullisia aiheita omien mielihyviensä ja tavoitteidensa saavuttamiseen.
Jos kuitenkin oikein ajatellaan, kristilliset arvot vaativat meitä kunnioittamaan toisiamme ja huolehtimaan toisistamme epäitsekkäästi.
Omat lapseni (3) käyneet Jyväskylän kristillisen koulun ja on pääasiassa ollut pelkkiä hyviä kokemuksia. Opetus oli erittäin laadukasta ja kristillisyys tuli esiin positiivisesti, ei milloinkaan painostavasti.
90% vankiloissa olevista on ateisteja.
Kun täällä tuntuu olevan hyvin vähän kokemuksia niin kerron omani. Ensinnäkin, hallitus on päättänyt, että jatkossa yksityiset koulut saavat saman 100 % julkisen rahoituksen kuin muutkin koulut joten lukukausimaksuja ei ole.
Tunnen kaksi opettajaa sieltä, toinen on viihtynyt siellä ainakin 20 vuotta ja tekee kivoja koulupäivityksiä, viihtyy siis siellä ainakin itse. Itseasiassa päivityksistä tulee esiin, että oppilaat tykkäävät hänestä :) Toinen vaihtoi muutama vuosi sitten ns. tavallisesta koulusta tuonne ja on pysynyt siellä. Eli olettaisin että ainakin opettajat viihtyy :)
Sen havainnon myös tekisin, että monissa alueen kouluissa on vahva "toisen uskonnon edustus", jonka moni on kokenut ikäväksi. Tiedättehän että vakaviakin lieveilmiöitä on esiintynyt. Joten sen puoleen rauhallisempi.
Tiedoksi myös, että Espoon kristillinen koulu on nykyään huippusuosittu, siellä on vissiin jo 400-500 oppilasta. Nuo koulut on jonkin verran tekemisissä ja saavat ideoita toisiltaan jne. Eli ehkä kristillisissä kouluissa on jonkinlainen noususuhdanne menossa. Opettajat ainakin suhtautuvat työhönsä suurella "hartaudella" ja kutsumuksella ja ovat työstään innostuneita. Mikä vaikuttaa opetuksen laatuun kyllä yllättävän paljon.
Tällaiset tiedot mulla... :)
Kiitos vinkistä. Täytyypä hakeutua tuonne töihin.
Reijo-Setä