Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä abortinvastustajat eivät koskaan puhu lapsettomuushoitojen "ylimääräisten" alkioiden tuhoamisesta?

Vierailija
17.05.2017 |

Niin, miksi? En siis itse vastusta aborttia, mutta en voi käsittää että raiskauksen uhria syyllistetään ja painostetaan pitämään lapsi, mutta kukaan ei puutu siihen, että lapsettomuushoidoissa luodut ylimääräiset alkiot menevät tuhottavaksi. Samanlainen ihmisenalku se on, jos sen niin haluaa ajatella.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä. En myöskään tajua miksi yhteiskunta maksaa lapsettomuushoidot mutta adoption joutuu maksamaan itse, adoptio on tälle maailmalle paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
2/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne voi puhua siitä, koska se paljastaa niiden todellisuuden agendan, eli sen, että naisia pitää rangaista seksistä.

Jos ne olisi oikeasti abortinvastustajia, ne vastustaisi ihan raivona lapsettomuushoitoja, koska niissä tuhotaan tosiaan valtava määrä alkioita, ja niidenhän abortinvastustus johtuu siitä, että niiden mielestä alkio = ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut päähäsi että eivät puhu?

Vierailija
4/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastustan aborttia ja vastustan myös hedelmöityshoitoja sellaisessa muodossa missä alkioita tuhotaan. En ole ikinä ajatellut että joku voisi vastustaa aborttia mutta kannattaa hoitomuotoa, jossa alkioita tuhotaan. Toisaalta, en aktiivisesti toimi lainsäädännön muuttamiseksi enkä yksilötasolla ole tuomitsemassa abortin tehneitä, syitä on varmasti monia.

Olen itse kärsinyt lapsettomuudesta ja koko ajan oli selvää että emme lähde ivf-hoitoihin, nimenomaan hoidon eettisten ongelmien vuoksi. Onneksi lievemmät hoidot tehosivat. Olen myös joutunut raskaana syöpäepäilyn alla miettimään kantani aborttiin, mulla se oli silloinkin ei, vaikka olisin itse kuollut siksi. Voin siis sanoa, että omat kantani ovat perusteellisesti pohditut ja perustellut.

Toisaalta, nuo tilanteet läpikäyneenä ymmärrän myös niitä, jotka edellämainituissa tilanteissa päätyvät toisenlaisiin ratkaisuihin, vaikka en niitä ratkaisuja yleisesti oikeina pidäkään.

Vierailija
5/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä olet saanut päähäsi että eivät puhu?

On täälläkin kysytty aborttikeskusteluissa siitä ja abortinvastustajat vaikenee siitä täysin, joskus ne vastaa jotain, että ei se ole niin paha juttu, vaikka tosiaan se alkio on silti ihan sama asia kuin vaikka taaperoikäinen niille.

Samoin usan abortinvastustajat kieltäytyy puhumasta tuosta.

Vierailija
6/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän nämä fanaattiset a.vastustajat voivat tehdä hyvää ja adoptoida niitä ylimääräisiä alkioita ettei niitä tuhota. Turha vaan paasata ja tuomita muita jos itse ei ole sen parempi ihminen. Ja maailma pelastuu...

Vierailija
7/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vastustan aborttia ja vastustan myös hedelmöityshoitoja sellaisessa muodossa missä alkioita tuhotaan. En ole ikinä ajatellut että joku voisi vastustaa aborttia mutta kannattaa hoitomuotoa, jossa alkioita tuhotaan. Toisaalta, en aktiivisesti toimi lainsäädännön muuttamiseksi enkä yksilötasolla ole tuomitsemassa abortin tehneitä, syitä on varmasti monia.

Olen itse kärsinyt lapsettomuudesta ja koko ajan oli selvää että emme lähde ivf-hoitoihin, nimenomaan hoidon eettisten ongelmien vuoksi. Onneksi lievemmät hoidot tehosivat. Olen myös joutunut raskaana syöpäepäilyn alla miettimään kantani aborttiin, mulla se oli silloinkin ei, vaikka olisin itse kuollut siksi. Voin siis sanoa, että omat kantani ovat perusteellisesti pohditut ja perustellut.

Toisaalta, nuo tilanteet läpikäyneenä ymmärrän myös niitä, jotka edellämainituissa tilanteissa päätyvät toisenlaisiin ratkaisuihin, vaikka en niitä ratkaisuja yleisesti oikeina pidäkään.

Entä tilanne, jossa olet rakennuksessa, jossa on tulipalo, sulla on toisella kädessä suuri määrä alkioita astiassa, toisessa kädessä pieni vauva. Voit pelastaa vain toisen.

Pelastaisitko sen vauvan, vai alkiot ja miksi?

Sunhan pitäisi loogisesti pelastaa ne alkiot, koska siinä on sulla astiassa iso määrä ihmisiä ja jättää se pikkuvauva palamaan kuoliaaksi.

Vierailija
8/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noissa eroja. Normaalissa raskaudessa ihmisyksilö on saanut alkunsa ja kasvaisi aikuiseksi ihmiseksi ilman toisen ihmisen puuttumista asiaan = abortti. Alkio monta viikkoa vanha, kehitys lähtenyt käyntiin.

Pakastetut alkiot eivät sellaisenaan jatka kasvua aikuiseksi ihmiseksi asti ilman työläitä ja epävarmoja toimenpiteitä. Alkion ikä korkeintaan muutamia päiviä, kehitys ei välttämättä koskaan lähde käyntiin.

En vastusta aborttia mutta se tekee pahaa että abortti tuntuu nykyään olevan ehkäisykeino muiden joukossa.

Vierailija
9/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä puhuvat. Ja vastustavat sen takia keinohedelmöitystä, ellei sitä tehdä alkoi kerrallaan. Tästä on oikeasti ollut keskustelua sekä julkisesti, että abortin vastustajien puheissa ja materiaaleissa. Joihin et selvästikään ole perehtynyt.

Vierailija
10/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan ne hoidoista ylimääräiseksi jääneet solut tai alkiot lahjoittaa eteenpäin joko toiselle parille tai tutkimuskäyttöön. Hoidoissa käyneenä, niin ne alkiot on useimmiten 2-5 vuorokauden ikäisiä, eli korkeintaan blastokysti-vaiheessa, ei ole minkäänlaista varmuutta että olisivat elinkelpoisia. Siinä on huomattava ero sellaiseen muutamien viikkojen ikäiseen alkioon, joka on jo lähtenyt kehittymään, sillä on nähtävissä esim. Sydämensyke ja raajojen aihioita, joka on täynnä elämää. Kyllä niillä hoidoissa käytetyilläkin alkioilla on usein merkitystä hoidoissa käyville, ettei niitä pysty vaan hävittämään. Meilläkin on periaatteessa lapsiluku täynnä, että olemme tyytyväisiä nykyiseen, mutta kohdallamme oli niin kova työ saada edes ne alkiot aikaan, että kun meillä vielä pari on pakastettuna, niin aiomme antaa niille alkioille vielä joskus mahdollisuuden. Todennäköisesti niistä ei vauvaa tule, kun olemme onnistuneet vain tuoresiirroista, mutta en pysty niitä tuhoamaan, enkä myöskään kestä ajatusta että jossain eläisi lasteni täyssisarus, emmekä ehkä ikinä saisi edes nähdä häntä, omat lapseni ovat meille kaikki kaikessa ja jos näistä samoista soluista vielä lapsia on tullakseen, niin heidän kuuluu syntyä juuri tähän perheeseen. Mutta ymmärrän myös sen, ettei välttämättä voi kaikkia soluja käyttää, osalla hoidoissa tulokset on hyvät ja alkioita saadaan paljon, ei lapsia pidä hankkia hoitojen takia, jos ei enempää lapsia halua.

Vierailija
11/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka puhutaan alkioista, niin on hyvä erottaa se, että hoidoissa tosiaan alkiot ovat jotain 2-soluisesta sellaiseen maksimissaan sellaiseen päivien ikäiseen alkiorakkulaan, nämä ovat vielä kaukana kohtuun kiinnittyneestä alkiosta, jossa on nähtävissä jo ihmisaihio. Alkiota aletaan kutsua sikiöksi rv 9 lähtien, mutta siinä yhdeksässä viikossa on vissi ero 2-5-päiväiseen alkioon joka on vielä kohdun ulkopuolella.

Vierailija
12/12 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut siitä usein.

Ap. on kyllä oikeassa siinä, että kaikki aborttivastaiset eivät suhtaudu näihin asioihin loogisesti.

Maailmalla on ivf-hoitoja tarjoavia klinikoita, joilla on asiakkaan valittavissa myös "prolife-proseduuri". Sen onnistumisprosentti on jonkin verran alhaisempi kuin normaalin menetelmän, mutta siinä ei hedelmöitetä ns. ylimääräisiä alkioita. En tiedä, tarjoaako mikään klinikka Suomessa tätä vaihtoehtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme