Puolison ulosottovelat ja huoli tulevaisuudesta
Onko täällä muita joiden puolisolla on ulosotossa velkaa? Olen noin puoli vuotta seurustellut miehen kanssa, jolla on nuoruuden tyhmäilyjen takia ulosotossa velkoja, joiden maksamiseen menee todennäköisesti vuosia. Palkka ei ole muutenkaan iso hänellä ja velkojen maksuun menee merkittävä summa. Olen ollut asiasta tietoinen jo ennen seurustelumme alkua, mutta vasta nyt on todellisuus alkanut valjeta kunnolla sekä minulle että hänelle. Minua on seurustelun edetessä alkanut ihan tosissaan huolestuttaa se miten pystymme rakentamaan yhteistä elämää tai perustamaan perhettä. En tuomitse häntä vanhoista teoista, koska kyseessä on vuosien takaiset virheet joista vaan joutuu tällä hetkellä maksamaan todella kovaa hintaa. Minä todella välitän hänestä ja tuntuu jotenkin pahalta, että rahaongelmien takia epäilen suhdettamme, mutta ihan oikeasti pelkään että noiden hänen velkojen takia elämästä tulee hyvin vaikeaa... Toki tienaan itse omat rahani, mutta minä haaveilen myös perheestä, joten väkisinkin huolestuttaa. Onko muita joilla ollut samankaltainen tilanne?
Kommentit (65)
Suosittelen varaamaan ajan velkaneuvojalle.
Aviopuolisolla peliriippuvuus, 100 000e velkaa ja ulosotossa. Kyllä tämä elämä on yhtä helvettiä. Raha ei ehkä tee onnelliseksi, mutta kyllä sen puute tekee ihan helvetin onnettomaksi. En suosittele sotkemaan itseään tähän suohon.
Kuinka vaikeata on päästä vellasaneeraukseen?
Munkin miehellä oli uo-velkaa kun tavattiin. Kyllä mietitytti silloin, ja edelleen jos ystävä olisi samassa tilanteessa niin neuvoisin harkitsemaan seurustelua tarkkaan. Kyllä se ulosotto vaikeuttaa elämää niin paljon, usein olen katkerana ollut kun rahat on aina niin tiukilla. Toisaalta, miestäni en vaihtaisi mistään hinnasta :D
Mies on alusta asti osoittanut että hoitaa velkansa kuntoon. Maksaa yhteisistä menoista sen minkä pystyy ja loput lyhentää velkaa. Ei ole vuosiin käynyt baarissa, tai muuallakaan mikä maksaa. Elää ihan nollabudjetilla kuukaudesta toiseen ja nyt on enää 3 kuukautta lyhentämistä jäljellä! En oikein pysty edes kuvittelemaan millaista elämä on tuon 3 kk jälkeen kun taloudessa on kaksi kokonaisen palkan ansaitsevaa aikuista: )