Puolison ulosottovelat ja huoli tulevaisuudesta
Onko täällä muita joiden puolisolla on ulosotossa velkaa? Olen noin puoli vuotta seurustellut miehen kanssa, jolla on nuoruuden tyhmäilyjen takia ulosotossa velkoja, joiden maksamiseen menee todennäköisesti vuosia. Palkka ei ole muutenkaan iso hänellä ja velkojen maksuun menee merkittävä summa. Olen ollut asiasta tietoinen jo ennen seurustelumme alkua, mutta vasta nyt on todellisuus alkanut valjeta kunnolla sekä minulle että hänelle. Minua on seurustelun edetessä alkanut ihan tosissaan huolestuttaa se miten pystymme rakentamaan yhteistä elämää tai perustamaan perhettä. En tuomitse häntä vanhoista teoista, koska kyseessä on vuosien takaiset virheet joista vaan joutuu tällä hetkellä maksamaan todella kovaa hintaa. Minä todella välitän hänestä ja tuntuu jotenkin pahalta, että rahaongelmien takia epäilen suhdettamme, mutta ihan oikeasti pelkään että noiden hänen velkojen takia elämästä tulee hyvin vaikeaa... Toki tienaan itse omat rahani, mutta minä haaveilen myös perheestä, joten väkisinkin huolestuttaa. Onko muita joilla ollut samankaltainen tilanne?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunto meillä tällä hetkellä on ihan yhteisellä vuokrasopimuksella vaikka vuokranantaja oli tietoinen miehen luottotiedottomuudesta.
Ja tosiaan näitä velkoja ei maksella todennäköisesti ihan parissa vuodessa pois. Mies ei ole itsekään täysin tietoinen millaisesta summasta on kyse, mutta kaiketi ei mistään ihan muutamien tuhansien summista puhuta vaan huomattavasti suuremmista, koska tuntuu itse pitävän tilannetta välillä ihan toivottomana. Jos olisi ollenkaan merkkejä siitä, että vastaavanlainen rahankäytön holtittomuus jatkuisi edelleen niin en olisi tähän suhteeseen jäänyt. Näin ei kuitenkaan ole. Mutta parisuhteeseemmekin vaikuttaa se, että mies on tilanteestaan niin äärimmäisen stressaantunut ja luonnollisesti olen itsekin. Ap
Tuota... Miten niin mies ei itsekään tiedä mikä on velkasumma? Kuulostaa kovin erikoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tuossa se ongelma on. Ne velat vaikuttavat minuun sillä tavalla, että yhteiset asiat on hyvin hankalia. Samoin perheen perustaminen hirvittää jos toinen on ihan veloissa. Eikä tuota perheen perustamistakaan ei voi kovin montaa vuotta odottaa. Kieltämättä aika usein on ero käynyt näiden takia mielessä. Kuitenkin ajatus tuntuu vaikealta ja epäreilulta. Ap
Mitä epäreilua siinä on? Sitä niittää mitä kylvää. Jos menee tekemään isoja hölmöyksiä ja isoja velkoja siitä voi joutua maksamaan myös ihmissuhteilla.
Itse en ikinä huolisi miestä jolla ei ole ollut ynnälasku hallussa. Kaikki pölhöilee nuorena, mutta siihen että menee isosti velkoja ulosottoon täytyy olla oikeasti muutakin häikkää elämänhallinnassa.
Hoh hoijaa. Jätä se mies, jos et pysty luottamaan.
Itse olen vastaavassa tilanteessa ollut koko parisuhteeni mieheni kanssa. Hän hoitaa itse ulosottoaan eikä ole koko suhteen aikana (8 vuotta) tehnyt uutta velkaa eikä ennen suhdettakaan useampaan vuoteen. Toki asuntoa tai uudempaa autoa emme ole pystyneet ostamaan, mutta asialla ei ole kiire. Olen myös tietoinen, että asia siirtyy kunnes ulosotto on kokonaan kuitattu ja merkintä poistunut.
Lapsia olemme pystyneet saamaan normaalisti sekä säästämään yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinuun mitään vaikutusta, ellet haaveile yhteisistä lainoista, koska niitä ette saa. Jos menette joskus naimisiin ja kuolet ennen puolisoasi, olettaen, että velka on edelleen maksamatta, hänen perintöosuutensa menee ulosottoon. Muuten, ei merkitystä. Vaikka olisitte avioliitossa ja sinulla olisi omaisuutta, ulosotto ei niihin kajoa, kunhan et osta esim. asuntoa yhteisellä nimellä.
Puoliso ei peri, jos ei ole testamenttia
Kyllä leski perii jos on avioliitossa.
Osoita se lainkohta, jossa yksiselitteisesti todetaan lesken perivän puolisonsa.
Miksi te vänkäätte tästä. Asia on selvä ja yksinkertainen. Jos ei ole lapsia eikä testamenttia, niin aviopuoliso perii kaiken, jos jotain perittävää on. Jos on lapsia mutta ei testamenttia, niin lapset perii kaiken, mitä jää siitä kun ensin aviopuoliso saa tasinkona osan kuolleen rahoista, jos eloonjäänyt aviopuoliso sattuu olemaan se puolisoista vähävaraisempi. Jos eloonjäänyt on varakkaampi, hän ei saa mitään vaan lapset saa kaiken.
En tiedä missä maassa asut, mutta Suomessa jos vainajalla ei ole lapsia eikä testamenttia, mennään perimysjärjestyksessä eteenpäin vainajan vanhempiin, sisaruksiin jne. Jos yhtään sukulaista ei löydy, valtio perii.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei ole itsekään täysin tietoinen millaisesta summasta on kyse, mutta kaiketi ei mistään ihan muutamien tuhansien summista puhuta vaan huomattavasti suuremmista, koska tuntuu itse pitävän tilannetta välillä ihan toivottomana. Jos olisi ollenkaan merkkejä siitä, että vastaavanlainen rahankäytön holtittomuus jatkuisi edelleen niin en olisi tähän suhteeseen jäänyt. Näin ei kuitenkaan ole. Mutta parisuhteeseemmekin vaikuttaa se, että mies on tilanteestaan niin äärimmäisen stressaantunut ja luonnollisesti olen itsekin. Ap
Onhan se edelleenkin ihan totaalisen vitun holtiton jos ei tiedä täsmälleen paljonko maksettavaa on. Onko sillä edes omaa kirjanpitoa excelissä? Säästääkö se siitä vähästä mitä jää jäljelle? Tuskinpa... Ei siis ole oppinut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tuossa se ongelma on. Ne velat vaikuttavat minuun sillä tavalla, että yhteiset asiat on hyvin hankalia. Samoin perheen perustaminen hirvittää jos toinen on ihan veloissa. Eikä tuota perheen perustamistakaan ei voi kovin montaa vuotta odottaa. Kieltämättä aika usein on ero käynyt näiden takia mielessä. Kuitenkin ajatus tuntuu vaikealta ja epäreilulta. Ap
Mitä epäreilua siinä on? Sitä niittää mitä kylvää. Jos menee tekemään isoja hölmöyksiä ja isoja velkoja siitä voi joutua maksamaan myös ihmissuhteilla.
Itse en ikinä huolisi miestä jolla ei ole ollut ynnälasku hallussa. Kaikki pölhöilee nuorena, mutta siihen että menee isosti velkoja ulosottoon täytyy olla oikeasti muutakin häikkää elämänhallinnassa.
Epäreilulla tarkoitin sitä, kun olen pohtinut eroa näiden rahaongelmien takia. Olen samaa mieltä, että sitä saa mitä tilaa. Tässä tapauksessa hölmöilyt on tehty nuorella iällä tajuamatta oikeasti millainen lumipalloefekti siitä lähtee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinuun mitään vaikutusta, ellet haaveile yhteisistä lainoista, koska niitä ette saa. Jos menette joskus naimisiin ja kuolet ennen puolisoasi, olettaen, että velka on edelleen maksamatta, hänen perintöosuutensa menee ulosottoon. Muuten, ei merkitystä. Vaikka olisitte avioliitossa ja sinulla olisi omaisuutta, ulosotto ei niihin kajoa, kunhan et osta esim. asuntoa yhteisellä nimellä.
Osoita se lainkohta, jossa yksiselitteisesti todetaan lesken perivän puolisonsa.
Miksi te vänkäätte tästä. Asia on selvä ja yksinkertainen. Jos ei ole lapsia eikä testamenttia, niin aviopuoliso perii kaiken, jos jotain perittävää on. Jos on lapsia mutta ei testamenttia, niin lapset perii kaiken, mitä jää siitä kun ensin aviopuoliso saa tasinkona osan kuolleen rahoista, jos eloonjäänyt aviopuoliso sattuu olemaan se puolisoista vähävaraisempi. Jos eloonjäänyt on varakkaampi, hän ei saa mitään vaan lapset saa kaiken.
En tiedä missä maassa asut, mutta Suomessa jos vainajalla ei ole lapsia eikä testamenttia, mennään perimysjärjestyksessä eteenpäin vainajan vanhempiin, sisaruksiin jne. Jos yhtään sukulaista ei löydy, valtio perii.
Sinähän hassu olet. Levität täällä ihan väärää tietoa. Jos vainaja oli kuollessaan naimisissa, mutta lapseton, niin nimenomaan aviopuoliso perii kaiken, jos testamenttia ei ole. Jos vainaja ei ollut naimisissa eikä ollut lapsia, niin hänen vanhemmat perii hänet.
Hyvä puoli tuossa on, että mies on kuitenkin ilmeisesti alusta alkaen ollut rehellinen tilanteestaan. Olet siis tietoisesti tehnyt päätöksen elää hänen kanssaan, vaikka hänen rahatilanne on nyt hankala, ja olisi sinulta hiukan epäreilua alkaa nyt perua päätöstäsi olla miehen kanssa. Hän on joskus ollut tyhmä ja tehnyt virheitä, kertonut niistä sinulle ja tekee nyt kaikkensa korjatakseen asiat. Eihän hän muuta oikein voi tehdä tässä vaiheessa ja mennyttä ei voi enää muuttaa, mutta siitä voi ottaa opikseen.
Toki pidätte raha-asiat erillään niin kauan, että mies todella pystyy osoittamaan olevansa vastuullinen rahankäyttäjä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku voi olla näin pihalla? Suomessa aviopuoliso perii kaiken, jos vainajalla ei ollut lapsia (tai näiden jälkeläisiä) eikä testamenttia. Vainajan vanhemmat ja sisarukset voivat tosin saada perintöä lesken kuoltua, mutta vasta sitten. Käy nyt lukemassa jokin alkeisselostus siitä, miten periminen menee ennen kuin tulet uudelleen kirjoittamaan täyttä puppua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoli tuossa on, että mies on kuitenkin ilmeisesti alusta alkaen ollut rehellinen tilanteestaan. Olet siis tietoisesti tehnyt päätöksen elää hänen kanssaan, vaikka hänen rahatilanne on nyt hankala, ja olisi sinulta hiukan epäreilua alkaa nyt perua päätöstäsi olla miehen kanssa. Hän on joskus ollut tyhmä ja tehnyt virheitä, kertonut niistä sinulle ja tekee nyt kaikkensa korjatakseen asiat. Eihän hän muuta oikein voi tehdä tässä vaiheessa ja mennyttä ei voi enää muuttaa, mutta siitä voi ottaa opikseen.
Toki pidätte raha-asiat erillään niin kauan, että mies todella pystyy osoittamaan olevansa vastuullinen rahankäyttäjä nykyään.
Jatkan omaa viestiäni, en kerennyt uusimpia kommentteja lukea ennen tämän kirjoittamista. Tuo kuulostaa nimittäin kummalliselta, ettei miehellä ole tarkkaa velkasummaa tiedossa. Pitäisi olla, tottakai! Tuollainen tiedottomuus vaikuttaa siltä, että mies pakoilee oikeaa velkasummaa, eikä edes halua selvittää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan omaa viestiäni, en kerennyt uusimpia kommentteja lukea ennen tämän kirjoittamista. Tuo kuulostaa nimittäin kummalliselta, ettei miehellä ole tarkkaa velkasummaa tiedossa. Pitäisi olla, tottakai! Tuollainen tiedottomuus vaikuttaa siltä, että mies pakoilee oikeaa velkasummaa, eikä edes halua selvittää sitä.
Ja kyllähän miehellä on ollut tiedossa se alkuperäinen velkasumma, kun ulosotto on alkanut. Se ilmoitetaan tietysti ulosoton aloittamisen yhteydessä. Ja kyllä miehellä nyt edes summittainen käsitys on, että paljonko hän on sitä velkaa lyhennellyt.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Joku aika sitten kysyin häneltä asiasta, en ollut aiemmin uskaltanut edes kysyä... ja mies vastasi, että kokonaissummaa on vaikea selvittää, koska velkoja on useita useissa eri paikoissa. Mainittakoon vielä, että hän on tällä hetkellä opiskelija (valmistumassa syksyllä) joten on tehnyt lähinnä osa-aikatyötä opintojen ohella eikä näin ollen ole edes kunnolla saanut velkojaan lyhennettyä ja todennäköisesti tästä syystä ei ole myöskään niiden kokonaissummaa selvittänyt. Mutta olen kyllä itsekin sitä mieltä, että luultavasti on asiasta niin huolissaan ettei edes uskalla asiaa selvittää.
Itse olen aiemmin jotenkin kokenut, ettei ole minun asiani puuttua tähän tai kysellä hänen veloistaan... ja myöskään seurustelun alkuvaiheessa en oikeasti ihan käsittänyt ehkä koko kuviota. Olin kyllä alusta alkaen enemmän tai vähemmän huolissani asiasta, mutta olen ehkä vähän lakaissut asiat maton alle. Nyt vasta on alkanut hahmottua koko homma. Ja nyt alkaa myös tulla olo, että minulla on oikeus tietää ja kysyä. Ap
Jos luotat mieheen, ota hänelle pankilaina, jolla hän maksaa ulosottovelat pois. Laittakaa pankkilainan lyhennys niin minimiin, että miehellä ei mene siihen hurjan iso osa palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi 10000 euron velan maksamiseen 1400 euron nettotuloilla menee kuitenkin vain alle kaksi vuotta.
Riippuu mistä velka muodostuu. Jos nuoruudessa on tullut esim. otettua kymmeniä pikavippejä karseilla koroilla ei toi kaksi vuotta riitä mihinkään.
Sitten on kaksi vaihtoehtoa: haetaan järjestelylainaa, jolla maksetaan pois ne velat, jotka eivät edes lyhene tai haetaan velkajärjestelyä. Vain takuusäätiön kautta saa lainaa, jos luottotiedot ovat menneet, eikä sitä silloinkaan saa olla tolkuttomasti.
Kuinka vanhoja velat ovat? Jos velkaantuminen todella on menneisyyttä, voi hyvinkin olla parempi tulevaisuus edessä. Ne pitäisi kuitenkin saada ensin jollakin tavalla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Joku aika sitten kysyin häneltä asiasta, en ollut aiemmin uskaltanut edes kysyä... ja mies vastasi, että kokonaissummaa on vaikea selvittää, koska velkoja on useita useissa eri paikoissa. Mainittakoon vielä, että hän on tällä hetkellä opiskelija (valmistumassa syksyllä) joten on tehnyt lähinnä osa-aikatyötä opintojen ohella eikä näin ollen ole edes kunnolla saanut velkojaan lyhennettyä ja todennäköisesti tästä syystä ei ole myöskään niiden kokonaissummaa selvittänyt. Mutta olen kyllä itsekin sitä mieltä, että luultavasti on asiasta niin huolissaan ettei edes uskalla asiaa selvittää.
Itse olen aiemmin jotenkin kokenut, ettei ole minun asiani puuttua tähän tai kysellä hänen veloistaan... ja myöskään seurustelun alkuvaiheessa en oikeasti ihan käsittänyt ehkä koko kuviota. Olin kyllä alusta alkaen enemmän tai vähemmän huolissani asiasta, mutta olen ehkä vähän lakaissut asiat maton alle. Nyt vasta on alkanut hahmottua koko homma. Ja nyt alkaa myös tulla olo, että minulla on oikeus tietää ja kysyä. Ap
Kuule ap. Ulosotot hoitaa ulosottovirasto. Toki ne alkuperäiset velat on voinut syntyä vaikka eri verkkokaupoista, mutta ulostotto menee aina käräjäoikeuden kautta ulosottoviranomaisen hoidettavaksi. Ja siellä teidän alueella on vain se yksi ulosottoviranomainen. Velkojen määrähän täytyy nyt ensimmäiseksi selvittää. Ja sinulla todellakin on oikeus tietää se määrä, koska teillä on yhteinen talous. Kela ym. katsoo että te avopuolisona muodostatte yhteisen talouden ja teillä on yhteiset raha-asiat. Ehdottomasti nyt otat selvää velan määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Kerron mitä ystäväni teki (olen tämän kertonu täällä aiemminki). He olivat seurustelleet jo hieman pidempään kun miehen talousongelmien laajuus selvisi koko karmeudessaan. Ystäväni totesi että mikäli jatketaan yhteistä matkaa niin koko juttu on keskusteltava auki. Kävivät yhdessä läpi miehen tulot ja menot ja maksusuunnitelmat. He päättivät niin että miehen palkka osoitettiin ystäväni tilille (palkanlaskentahan tilitti ulosotto-osuuden) ja ystäväni hoiti kaikki laskut ja miehelle laskettiin käyttöraha (kyllä!) per viikko. Isommat hankinnat päätettiin yhdessä. Näin pikkuhiljaa rupesi jäämään rahaa säästöönkin vaikka tulot oli pienet. Ulosotto tuli maksettua ja luottotiedotkin palautui. Tästä on aikaa yli 10 vuotta mutta vieläkin miehen palkka menee ystäväni tilille miehen omasta halusta. Mies on todennut että hänellä ei olisi tänä päivänä perhettä, taloa , autoa ja mukavia lomareissuja silloin tällöin ilman ystävääni. Ystäväni sanoi ettei helppoa ollut mutta rakkaus ja parisuhde kannatti.
En tarkoita että sinun pitää nyt vaatia miehen palkkarahoja 😉 Mutta sinun on selvitettävä mistä ulosottovelat ovat syntyneet ja miten mies suhtautuu talousasioihin nyt. Samoin on selvitettävä mitä mies haaveilee tulevaisuudessa - näkeekö hän itsensä ulosotossa lopun ikäänsä vai ajatteleeko että muutama vuosi tiukalla elämistä velkojen poismaksamiseksi palkitsee sitten myöhemmin.
Minä ehdotin juuri miehelleni tätä. Luottotiedot on jo, mutta raha-asioita hän ei vaan osaa hoitaa.
Olen jo avustanut paljon, jotta saataisiin perussäästäminen vauhtiin, ettei yksi lasku kaataisi taloutta, mutta kun mieheltä loppuu rahat viikossa, niin ei tule mitään.
Ap soita Takuusäätiön ilmaiseen neuvontapuhelimeen ja kysy apua tilanteeseenne. Lue muutenkin Takuusäätiön nettisivuilta tietoa ulosotosta ja heidän neuvoista velkojen hoitamiseen. Ks. http://www.takuusaatio.fi/palvelumme/velkalinja-ja-chat-neuvonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että ei ole helppo selvittää, mutta tässä vihje: tilaa ulosottotiedot. Siinä on yleensä kaikki vanhat velat.
Jokaisessa kunnassa on talous- ja velkaneuvontaa aivan ilmaiseksi. Kannattaa varata aika jo heti huomenna, kun joissakin paikoissa velkaneuvojalle on pitempi jono kuin saman kunnan hammaslääkäriin. Siellä ammattilainen ottaa selville kaikki velat.
Ap siis onko miehellä muutakin velkaa kuin ulosotossa olevaa velkaa?? Siis vaikka perintävelkoja..
Vuokra-asunto meillä tällä hetkellä on ihan yhteisellä vuokrasopimuksella vaikka vuokranantaja oli tietoinen miehen luottotiedottomuudesta.
Ja tosiaan näitä velkoja ei maksella todennäköisesti ihan parissa vuodessa pois. Mies ei ole itsekään täysin tietoinen millaisesta summasta on kyse, mutta kaiketi ei mistään ihan muutamien tuhansien summista puhuta vaan huomattavasti suuremmista, koska tuntuu itse pitävän tilannetta välillä ihan toivottomana. Jos olisi ollenkaan merkkejä siitä, että vastaavanlainen rahankäytön holtittomuus jatkuisi edelleen niin en olisi tähän suhteeseen jäänyt. Näin ei kuitenkaan ole. Mutta parisuhteeseemmekin vaikuttaa se, että mies on tilanteestaan niin äärimmäisen stressaantunut ja luonnollisesti olen itsekin. Ap