Paras vehnätön pasta
Tuntuu että vehnä pistää vatsani sekaisin ja kuukauden venhättömyys myös vahvisti asian... Nyt olen syönyt kuukauden ajan vain 100% kauraleipää tai jälkiuuniruisleipää jossa ei myöskään vehnää, kaurapuuroa yms olen myös syönyt. Lähinnä aamupalaksi olen viljaa syönyt, muille aterioille on ollut hyvin helppo keksiä venhättömiä vaihtoehtoja. Kuitenkin huomaan kaipaavani pastaa. Mikä vehnätön pasta pitäisi parhaiten nälkää? Näin kaupassa pastaa joka oli tehty kikhernejauhoista ja myös linsseistä tehtyä pastaa. Aika hintavia vaan olivat...
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Ei vehnätön korvike pastaksi muutu.
No mutta onhan niitä gluteenittomiakin pastoja olemassa... Ja pasta on niin helppo ruoka, riisi alkaa tökkiä jo.
Olen kokeillut kikhernepastaa, ja vaikka se ensin haisi kamalalle, niin keitettynä se oli yllättävän pastan kaltaista ja miedon makuista. Ehkä vähän jauhoisempaa koostumuksetaan, joten kannattaa keittää reilusti kauemmin kuin vehnäpastaa.
Harmi että hintaa on niin paljon että riisi vie voiton.
Myös kukkakaaliraastetta voi käyttää lisukkeena korvikkeena jos riisi kyllästyttää.
Barillan gluteeniton spagetti on hyvää ja ihan kohtuuhintaista.
Lidlistä saa gluteenitonta pastaa.. Penne niistä parasta.
Riisinuudelit on omaan makuun vähän liian "limaisia" koostumukseltaan, mitäköhän niille pitäisi tehdä? Onko joku testannut mungpapunuudeleita?
Mikä siinä venhässä oikein ärsyttää mahaa? Minulla siis välillä oikein turpoaa kunnolla ja saattaa jopa mennä ripulille. Jos satunnaisesti pienen määrään vehnää syö niin siitä selviää vielä, mutta jos tuoretta venhäleipää edehtyy syömään niin...
Mä oon ihan fanina gluteenittomiin soija- ja mungpapupastoihin. On nuudelia, on pastaa, eri värisiä. Onneks löysin noi, en muuten kauheesti pidä gluteenittomista pastoista. Barillan spagu menee joskus, liiskaantuu vaan helposti, vähän hankala keittää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä venhässä oikein ärsyttää mahaa? Minulla siis välillä oikein turpoaa kunnolla ja saattaa jopa mennä ripulille. Jos satunnaisesti pienen määrään vehnää syö niin siitä selviää vielä, mutta jos tuoretta venhäleipää edehtyy syömään niin...
Se on se, kun vehnää on jalostettu niin rajusti, että se on jo kuin aivan eri kasvi verrattuna 50-100 v takaiseen vehnään. Gluteenia vehnässä on moninkertaiset määrät verrattuna entiseen, joten ei ole ihme että gluteeniyliherkkyydet yleistyvät. Muutenkin vehnän eri proteiinit ja niiden pitoisuudet ovat muuttuneet, ja juuri proteiinit ovat ruoka-aineissa se allergisoiva aines.
Tarkoitus oli vain tehdä kestävämpiä ja satoisampia viljalajikkeita, mutta valitettavasti ravintoarvo on myös muuttunut aivan erilaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan fanina gluteenittomiin soija- ja mungpapupastoihin. On nuudelia, on pastaa, eri värisiä. Onneks löysin noi, en muuten kauheesti pidä gluteenittomista pastoista. Barillan spagu menee joskus, liiskaantuu vaan helposti, vähän hankala keittää.
Mistä löytyy? Soijapastaa siis?
Mamyn täysjyväriisistä tehty fusilli. Toimii laatikoissa, koska ei muussannu samalla tavalla kun nuo muut. Kestää myös pakastaa, jos tekee isomman satsin kerralla.
Semperin täysjyväriisipasta. https://sempergluteeniton.fi/tuotteet/sedani
Maultaan ja koostumukseltaan lähimpänä tavallista pastaa. Toimii myös al dentenä, toisin kuin monet muut gluteenittomat pastat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se, kun vehnää on jalostettu niin rajusti, että se on jo kuin aivan eri kasvi verrattuna 50-100 v takaiseen vehnään. Gluteenia vehnässä on moninkertaiset määrät verrattuna entiseen, joten ei ole ihme että gluteeniyliherkkyydet yleistyvät. Muutenkin vehnän eri proteiinit ja niiden pitoisuudet ovat muuttuneet, ja juuri proteiinit ovat ruoka-aineissa se allergisoiva aines.
Tarkoitus oli vain tehdä kestävämpiä ja satoisampia viljalajikkeita, mutta valitettavasti ravintoarvo on myös muuttunut aivan erilaiseksi.
Myös vehnän sisältämät FODMAP-hiilihydraatit (Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols) voivat pistää mahan sekaisin, jos kärsii esim. ärtyneestä suolesta. Näitä hiilihydraatteja on myös mm. rukiissa, sipulissa, kaaleissa, palkokasveissa ja joissain makeutusaineissa.
Niin tässä pitäisi tietää onko ap:n ongelmassa kyse gluteeniherkkyydestä, vehnä-allergiasta, vilja-allergiasta vai ärtyneestä suolesta? Ja mitä yleensä tarkoittaa sanalla pasta?
Vastaus riippuu täysin siitä.
Jos lähdetään siitä että ap halusi täysin VEHNÄTTÖMIÄ vaihtoehtoja, silloin ei käy gluteenittomat tuotteet, joissa on vehnän osia.
Yllä mainittu Semperin Sedani on tehty täysjyvriisistä, eikä muusta, joten se sopii hyvin jos riisi käy. Samanlainen tuote on Mamyn täysjyvriisifusilli.
Tattari on hieman voimakkamman makuinen pasta, esim. Keskisen Myllyn tattaripastat (fusilli ja makaroni).
Sitten on muitakin yhdistelmiä kuten kvinoa-riisi (luomu) spaghetti, esim. Biofair.
Jos pastalla tarkoittaa myös nuudeleita, sitten kivan pehmeitä ovat King Soban nuudelit. Niitä on useita eri versioita, oma suosikkini on Täysjyväriisi-wakamenuudelit tai riisi-amarantti-tattarinuudelit.
Perinteisistä kiinalaistyyppisistä leveistä riisinuudeleista paras on Mamy-merkin täysjyväriisinuudeli - sitä saa vaan harvasta kaupasta. Saman merkin valkeaa riisinuudelia saa yleisesti. Joku valitti että niitä on vaikea valmistaa - kikka on se, että nuudelit laitetaan kulhoon, sitten niiden päälle kaadetaan kiehuvan kuumaa vettä, erotellaan nuudeleita vähän puuhaarukalla tms. ja annetaan muhia 3 minuuttia. Sitten nuudelit huuhdellaan lävikössä kylmällä vedellä. Nuudeleita ei siis keitetä, vaan lisätään ruokaan esim. wokkiin valmiina ja vain lämmitetään nopeasti, siis ihan max 2 min. Eivät mene klimppisiksi kun koko ajan sekoittaa wokkia kahdella lastalla. Kapeammat riisinuudelit valmistetaan samoin, mutta kun ne lisätään wokkiin, siinä pitää olla jonkin verran öljyä, ettei kapoiset nuudelit mene takkupalloiksi.
Mungpapunuudelit ovat ns. lasinuudeleita. Niitä käytetään enimmäkseen keittoihin. Ne ovat siis kypsinäkin läpinäkyviä ja liukkaita.
Pavuista tehtyjä pastoja on myös monia. Jos kuitenkin on ongelmia FODMAPien kanssa, niin nämä papunuudelit eivät luultavasti sovi.
Aasialaiskaupoista voi saada myös bataattitärkkelyksestä tehtyjä nuudeleita. Ne ovat ainoat, jotka sopivat vilja-allergikolle (jolle ei käy maissi, riisi eikä muut viljat) tai sellaiseen ruokavalioon johon ei ei mitkään viljat eivätkä palkokasvit. Ovat samantyylisiä valmiina kuin mungpapunuudelit, mutta koostumus on tavallisten nuudelien kaltainen.
Risentan papupasta. Bönpastaksi me sitä sanotaan, se on sen ruotsinkielinen nimi.
Hei kiitos paljon kaikille vastauksista! Ja en tiedä mikä on satunnaisten vatsaongelmieni taustalla, muutamat allergiat ja keliakia on kuitenkin poissuljettu. Lääkäri vaan käski välttämään sellaisia ruoka jotka voivat ärsyttää. Lähinnä vehnä, raaka sipuli, raaka valkosipuli, raaka kaali ja voimakkaat mausteet tuntuvat hankalimmille. Myöskään lihaa en syö missään muodossa.
Riisistä tehty pasta on maultaan lähinnä vehnää ja rakennekoostumukseltaan myös hyvää. Oon kokeillut kaikenlaisia papu-, kikherne-. tattari- yms. pastaa ja niissä rakenne oli huonompi, jotkut meni helposti mössöiseksi, maku oli ihan ok.
no nyt itsellä ibs ja eipä löydy puhdasta kauramaronia edes. kauramakaroniahan oli yli 25 vuotta sitten mutta en tiedä oliko niissäkin kuten nykyisissä 30 % durum vehnää.... no huomenna kokeilen msissijauhoista tehtyä pastaa josta laatikon teen.. joo eipä voi syödä sitä proteiinipastaa ku tehty herneist pavuist, eipä sen puoleen en pitänyt proteiinipastan mausta. no jollei toi maissi hyvää niin. sitten en vaan syö pastaa.
Vierailija kirjoitti:
Riisinuudelit on omaan makuun vähän liian "limaisia" koostumukseltaan, mitäköhän niille pitäisi tehdä? Onko joku testannut mungpapunuudeleita?
Riisinuudelaita ei keitetä lainkaan. Uitat niitä vaan vedessä puoli tuntia, ja lisäät kastikkeeseen tyyliin minuutiksi, että ne saavat lämpöä. Pitää toimiä nopeasti, etteivät ne menee liian löysäksi. Mikä tekee n iistä "limaisia" on se kastike joka tarttuu niihin, mikä on kastikkeen koko idea. Pelkät nuudelit eivät ole yhtään limaisia.
Ei vehnätön korvike pastaksi muutu.