Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä on ok kieltäytyä työvuorosta?

tunica
16.05.2017 |

Juu elikkäs kertokaa mikä teidän mielestä on sellainen ikä, jossa voi hyvällä omatunnolla kieltäytyä lisävuoroista? Perustele.

Kertokaa myös onko lapsettomalla/nuorella velvollisuus ottaa tarjotut työt vastaan, että perheelliset voivat viettää enemmän vapaata yhdessä? Ja missä iässä on varaa olla jämpti esimerkiksi kesäloman ajankohdan kanssa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-100

Vierailija
2/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on hyvä ikä. Ei kaikkea tarvitse jaksaa.

Ja ei todellakaan ole. On lapsettomalla ja nuorellakin elämä.

Kokonaisuutena 0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta eihän tuo ole ikäkysymys ollenkaan! Nuorella ja/tai lapsettomalla on samanlaiset oikeudet (ja velvollisuudet) työntekijänä kuin perheellisilläkin. Moni työnantaja  voi toki olla siinä mielessä perhekeskeinen, että lapsettomille ensisijaisesti tarjoillaan lisävuoroja tai toivotaan vuoronvaihtoja. Ei siihen ole silti pakko suostua. Pelkkä ei riittää, ei tarvitse alkaa selittelemään esimiehelle omia motiivejaan olla vaihtamatta vuoroa tms. Ottakaa nuoret selvää oikeuksistanne työpaikoilla!

Vierailija
4/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken ikäisenä pitää kieltäytyä alistumasta porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen.

Vierailija
5/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole iästä kiinni.

Nuorena ja nälkäisenä (ja velkaisena) toki halusinkin enemmän työvuoroja. Ja olihan mulla myös yksi motiivi se, että kun tässä profiloidun hyväksi ja reippaaksi työntekijäksi on työpaikka varmemmin jatkossakin turvattu. Olinhan uusi ja nuori enkä ollut niin kauaa vielä osoittanut pätevyyttäni ja osaamistani kuin minua kokeneemmat työntekijät.

Mutta joo, ei ole iästä tämä kiinni.

Vierailija
6/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IKÄ? Mitä helvetin tekemistä tällä on iän kanssa? Jos ei halua tehdä lisävuoroja, niin voi kieltäytyä tekemästä oli sitten minkä ikäinen hyvänsä ja oli sitten lapseton, koiraton, miehetön, naiseton, hevoseton jne.

Jestas mitä kysymyksiä..

Vierailija
7/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdi kysymys. Ei työvuorosta kieltäydytä, päin vastoin ollaan kiitollisia kun työnantaja pitää tarpeellisena työntekijänä.

Vierailija
8/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi kieltäytyä ylimääräisestä työstä. Minä olin nuorena niin hupakko, että en ymmärtänyt tätä oikeutta ja nyt on ikää 40 vuotta, omistuksessa 3 sijoitusasuntoa, vaikka ammattina on vain sairaanhoitaja. Olisi pitänyt tehdä vähemmän töitä, olisi pienempi omaisuus.

Vierailija
9/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunica kirjoitti:

Juu elikkäs kertokaa mikä teidän mielestä on sellainen ikä, jossa voi hyvällä omatunnolla kieltäytyä lisävuoroista? Perustele.

Kertokaa myös onko lapsettomalla/nuorella velvollisuus ottaa tarjotut työt vastaan, että perheelliset voivat viettää enemmän vapaata yhdessä? Ja missä iässä on varaa olla jämpti esimerkiksi kesäloman ajankohdan kanssa?

Mitä ihmettä tarkoittaa että kesäloma on jämpti? 

Se ettei lapseton käsitä että vaikkapa lapsen syysloma on haasteellinen jos kotona on lapsia jotka ovat sitten joko hoidossa muodostuu myös päiväkodissa asiaksi joka pitää huomioda hoitajamäärissä. Ehkä lapsen päiväkoti on kiinni sen viikon, missä on varahoito? Vai auttaako lapsen isovanhemmat jos vanhemmat ovat töissä. Ehkä pieni asia sinulle, mutta perheellisiä ja heidän ympäristössä muita aikuisia työllistävä asia. Jos perheelllinen voi olla lomalla kun tarha/koulu lomalla, lapsen hoito helpottuu!

Ylityö on aina vapaaehtoista. Itse teen niitä, minulla on perhe ja ihan sama jos joku perheetön ei tee. En ole kiinnostunut sinun työtunneistasi, olen töissä ihan täysin omasta sopparini mukaan. 

Nuorempana ainakin itse tein kaiken mahdollisen työn. Siksi töissä.. Toki työaika on määrätelty sopimuksessa ja se on työaika, mutta en ole koskaan jäänyt miettimään että "koska olen nyt töissä voi Marjaleena olla kotona". Olen monesti jotain henkilöä työpaikalla eri osastolla tuurannut, eikä se ole minulle ongelma. Siksi käyn töissä! 

Tuo on outoa jos lähtökohta on että maksetaan ylityörahaa että joku saisi olla vapaalla. Ehkä enempi väärinkäsitys koska jos työnmäärä on vakio ja yksi on poissa, kannattaa rahallisesti palkata joku ulkopuolelta kuin maksaa jollekin ylityörahana. Tämä siis ihan huomautus rahakulusta.. Sillehän toki ei voi mitään jos yksi vaikka sairastuu ja joku jää tekemään työt, mutta siis jatkuvasti ylityön teettämänä tuo kuulostaa lähinnä huonolta työnjohdolta. Ylityö on aina vapaaehtoista, mutta itse olen niistä aina kiinnostunut!

Vierailija
10/20 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat oikeudet. Joustaminen on vapaaehtoista.

Itse joustin, kun sitä sinä pidettiin. En tehnyt siitä sen suurempaa numeroa. Kävi jopa toisinpäin eli perheelliset sanoivat, että voisivat joustaa itse enemmän. Tahdoin pitää lomani elo-syyskuussa, joten en kaivannut heidän joustojaan kesäloman suhteen, mutta enpä sitä heille kertonut. Olivat kiitoollisia kesä-heinäkuun lomistaan:) Otin myös vastaan sairastuneen vuoroja monesti, mutta en aina ja syy oli silloin yleensä ihan laiskuus, jos en ottanut:)

Vierailija
11/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hädintuskin jaksan käydä normaalisti töissä, en tee lisävuoroja, työssäkäynti on minulle raskaampaa kuin monelle muulle, lisäksi minulla on koirat joita huollan yksin, jos olisi lapsia, niin olishan se helppoa vaan viedä päiväkotiin vaikka puoleksi vuorokautta jos haluaa töitä paiskia, koirille ei niinvain saakkaan hoitajaa/lenkittäjää. Monella lapsellisella siis paljon helpompaa järjestää.

Vierailija
12/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua ei kiinnosta "lapsen syysyloma haasteet", se on sen lapsellisen ongelma, ei minun tarvitse muiden murheita hartioilleni ottaa.

Vierailija
13/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa kieltäytyä. Maa on täynnä lapsiperheitä ja mamuja, joilla lomaa 365 vrk/vuosi. Miksi sinunkaan pitäisi töitä tehdä?Palkastasi annetaan suuri osa ilmaiseksi näille makaajille ja itse et saa mitään etua ahkeroimisestasi.

Vierailija
14/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsekaan huolehtia muiden ongelmista, mutta älä ihmettele jos joku vanhempi ei lomallaan voi tehdä lisätöitä. Ei pienempiä lapsia ei saa jättää yksin, koiran voi.

Ja omasta mielestäni kuka vaan voi kieltäytyä lisätöistä, ilman että olisi tilivelvollinen syistä.

Vierailija
15/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään tarvi tehdä enempää töitä kuin mitä on työnaantajan kanssa yhdessä sovittu työsopimuksessa.

Vierailija
16/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole tuon vertaa hajua työaikalaista? Et voi kieltäytyä mistään vuorosta, mitä työnantaja sinulle määrää. Olet sitoutunut työskentelemään työnantajalle palkkaa vastaan ja olet ollut tietoinen niistä työvuoroista, kun olet työsopimuksen allekirjoittanut. Voit toki esittää toiveita, mutta työvuorojen suunnittelu kuuluu työnantajan direktio-oikeuteen ja hän viime kädessä päättää työvuoroista. Työntekijä ei ole siinä asemassa, että hän voisi kieltäytyä.

Vierailija
17/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lähinnä eläkeikää lähestyvä voi kieltäytyä ylitöistä. Jos on pitkä työura takana ja voimat ehkä jo vähän hiipuneet, niin lisävuoroista voi kieltäytyä. Siinä vaiheessa ei (toivottavasti) enää myöskään ole taloudellista pakkoa niitä tehdä. 

Vierailija
18/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, pomo jos soittaa kesken loman töihin, niin en lähde järjestämään monelle lapselle hoitopaikkaa ja perumaan mahdollisia suunnitelmia ja lomia.

Ei työntekijä mikään orja ole kuitenkaan.

Samoin jos pyydetään jäämään ylitöihin ja tiedän että päiväkoti sulkeutuu kohta, niin haenko lapset sinne työpaikalle siksi aikaa, vai mitä?

Kerran olin reissussa kun tuli soitto, en päässyt töihin. Ihmisillä on monesti tehty jo suunnitelmat työvuorojen mukaan. Tähän jokaisella on oikeus. Esimiehen tehtävä on etsiä sijainen, vaikka vuokrafirmasta sitten.

Vierailija
19/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loman ajankohdan päättää työnantaja. Ylitöistä saa aina kieltäytyä, hätätyöstä ei. Työnantajalle voi olla halvempaa antaa loma perheelliselle työntekijälle lasten päiväkodin ollessa kiinni, koska sijaispäiväkodissa lapset sairastuu useammin.

Yleensä perheellinen työntekijä myös löytää silloin enemmän joustoa ympäri vuoden.

Vierailija
20/20 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on joskus huvittavaa keskustelua meilläkin. Esimerkiks tänä vuonna olen ollut töissä uudenvuoden, pääsiäisen, äitienpäivän ja vapun, ja juhannuksen olen lupautunut olemaan töissä.

Kun joulu tulee, kuulen varmasti, miksi perheellisten ei tarvitse tehdä jouluna vuoroja, että on meillä lapsettomillakin perhe. Siinä kohtaa unohtuu, että olen tosiaan muut pyhät ollut kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi