Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MAALISKUISTEN uusi viikko alkaa:)

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sormi eksyy tuonne enterille niin vikkelästi :)

Ihmeen rauhallista siis, vaikka tyttöjen kanssa olenkin kolmisin kotona - kerrankin Pikku Kakkonen ja vauvan unihetki osuu samaan aikaan.

ZIA: kyselit eilen meidän yövaippasysteemistä: tytöllä on Babyidean Hemp Hour Strap -nauhavaippa ja siellä sisällä froteinen lisäimu/kuivaliina. Siinä päällä vielä Ruskovillan pitkälahkeiset villahousut - paketti pysyy lämpimänä vaikka olisi märkä ja kuivaliina pitää ihoa lähinnä olevan kankaan kuivan tuntuisena. Aluksi tuntui kamalan suurelta paketilta, mutta opin kai sitomaan vaipan oikein, kun nyt se on ihan sopiva. Ja vauva on tyytyväinen.

Meillä kanssa tyttö syö noin 2 tunnin välei, viime yö oli tähänastisista paras, eka syöttöväli oli 4 tuntia, sen jälkeen 2 tunnin välein.

3.x: Meillä on tulossa nimenantojuhla ja esikoisella oli juuri tuossa 5 viikon iässä. Nyt varmaan vietetään samalla kaavalla, eli kutsutaan lähin perhe, kummit ja muutamia ystäviä. Viimeksi vauvan nimi oli kirjoitettu kauniille paperille (josta myöhemmin kehystettiin taulu) ja kukkakauppias teki pienen seppeleen vauvalle. Sitten isä piti pienen puheen ja kummit lukivat vauvan nimen ja laittoivat pienelle seppeleen päähän. Kummit saivat myös " kummitodistuksen" (netistä löytyy jostain " pohjia" ). Muuten aika vapaamuotoista. Taidettiin jotain laulella yhdessä. Nyt nimijuhlat pidetään kun vauva on 2 kk.

Meillä vauvan napatynkä irtosi jo viikon ikäisenä, mutta siitä jäi sellainen pieni " nasta" , hiukan rakkulan näköinen, joka edelleen erittää keltaista märkää (sori kuvaus). Ei kuitenkaan ole punoittava, kipeä tai haise pahalle, joten olen sitten vaan putsaillut. Onko muilla tällaista?

Nyt tulee jotain " pelottavaa" pikkukakkosessa, joten pitää mennä turvaksi :)

Anna ja tytöt 4 v ja 4 vk

Vierailija
42/47 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyytikki taisi kysellä hymyistä ja pää nostelusta. Meidän poika hymyilee unissaan ja " maito-humalassa" mutta taitaa olla vielä tahdosta riippumatonta toimintaa tuo (poika on 3 vko). Päätä on vauva pitänyt tosi hyvin jo syntymästä asti ja nyt jo nosteleekin ihmeellisen paljon ja tukevasti...

NAUHAVAIPOISTA: ostin meille myös nauhavaippoja, mutta en ole vielä käyttänyt kun on tuo solmiminen hukassa, luulin myös että ovat liian isoja vielä tässä vaiheessa, mutta täytyypi opetella niiden laittoa tässä joku päivä. Toistaiseksi ollaan käytetty tosiaan kertiksiä, vaikka aikomus on kestoilla jatkossa, kun kaikki varaamani kestovaipat on vielä liian isoja, enkä viitsisi hankkia pienempiä, kun eivät kauaa mahdu. Oon ommelu nuo ketot mitä miulla on, eikä nyt oo kyllä aikaa alkaa ommella pienempiä vaippoja....

fiona77

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
27.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan aikoihin pinoutunut. Täällä on aika väsynyttä porukkaa. Meidän pojulla on aika paljon masuvaivoja ja viime yönä nukuttiin pienen pienissä pätkissä ehkä kaks tuntia. Meillä oli vielä neuvola aamuyhdeksältä, just sillon piti tietysti nousta, kun poika olisi nukkunut rauhassa...

Tänään alettiin antaa disflatylia, saa nähdä onko siitä mitään apua. Poika ei vain oikein osaa röyhtäistä, joten kaikki ilma tulee pieruna ulos. Välillä sitä sitten punnataan ja vääntelehditään oikein urakalla. Millaisessa asennossa RÖYHTÄYTÄTTE vauvaanne?

Poika oli kasvanut reippaasti. Nyt kahden viikon ja kahden päivän iässä syntymäpaino (3596) ylittyi jo 400 grammalla eli oli 4005g. Pituuttakin oli tullut jo neljä sentiä eli on nyt 52cm. Meillä poika syö todella epäsäännöllisesti. Päivisin ehkä kahden-kolmen tunnin välein, illalla sitten jopa tunnin välein. Jos yö menee ilman masuvaivoja, niin poika nukahtaa 01-02 yöllä ja eka syöttö on noin 3,5 tunnin päästä ja toka sitten noin 2,5 tunnin kuluttua. Sen jälkeen nukkuu vielä suunnilleen samanlaisen pätkän. Meidän ruokailut vaan tuppaa kestämään tosi pitkään, joten se on öisin aika rankkaa. Poika jaksaa syödä tehokkaasti noin 10-15 minuuttia, sen jälkeen imuttelu harvenee ja poika nukkuu tissi suussa. Aina kun yrittää saada nänniä ulos, imutus jatkuu... Meillä siis mennään pelkästään rintamaidolla. Ekan syönnin jälkeen yleensä vaihdetaan vaippa ja jatketaan joko samalla tissillä tai toisella vielä samanlainen satsi, joten syöntiin vierähtää aikaa melkein tunti... Yölläkin meidän on pakko vaihtaa vaippa, koska poika kakkaa ihan koko ajan.

Joku puhui KANTOLIINASTA. Sain sellaisen lainaksi ja nyt olen pari kertaa yrittänyt saada pojan siihen aseteltua. Oon koittanut kietaisuristikehtosidontaa, mutta en ehkä osaa asettaa poikaa siihen oikeaan asentoon, koska sen pää hukkuu muutaman minuutin päästä olkaimen sisään. Pitääkö vauvan olla kantoliinassa maha vai kylki mun mahaa vasten? Pelkään, että vauva on jotenkin väärässä asennossa ja selkä vaurioiutuu tai se ei saa kunnolla hengitettyä...

Voisiko joku neuvoa??

Nyt poika nukkuu kantoliinassa sylissä, sain sen jotenkin siihen ähellettyä. Iskä on tällä hetkellä keräämässä voimia ja nukkuu, mun vuoro on sitten illemmalla.

VAIPOISTA, mun on ollut tarkoitus alkaa käyttää kestoja, mutta vielä olen pysynyt kertiksissä, niistä käytössä Liberot. On meidän rimppakintulle parhaimman malliset. Jotenkin en ole vielä uskaltautunut ähräämään kestojen kanssa, kun ei oikein teidä miten ne toimii. Mun on tarkoitus käyttää harsoja ja itse tehtyjä hahtuvavilliksiä. Mulla on myös pari käytettynä ostettua muovitettua kuorta. Niitä Ruskovillan villiksiä olen miettinyt, ja kai sellaiset jossain vaiheessa pitää hankkia. Niitä kun niin paljon kehutaan.

VAATTEISTA oli vielä myös puhetta. Kysyin tänään neuvolassa, että voiko jo jättää villavaatekerran toppapuvun alta pois, kun poika on vaunujen makuupussissa ja on jo lämpöasteita. Terkka oli sitä mieltä, että alapuolelta hohkaa vielä sen verran kylmää ilmaa, että ei jättäisi pois. Sisällä pojalla on päällä pitkähihainen body ja potkarit tai puolipotkarit. Kaikki vaatteet on vaan niin mielettömän suuria! Äippäpakkauksen vaatteita ei voi vielä kuvitellakaan laittavansa pojalle päälle.

Nyt menen kattelemaan jotain syötävää. Kerätyistä 20 kilosta on muuten 12 lähtenyt. Ne loput taitaakin olla aika tiukassa, koska ovat sitä ylimääräistä puhdasta läskiä... Koitin eilen vanhoja farkkuja ja meinasi itku päästä, reisistä meni hyvin, mutta nappi ei sitten mennytkään kiinni... No, ehkä ne jossain vaiheessa menee taas päälle, jos tässä vaan malttaa olla syömättä herkkuja ja pääsee taas kunnolla liikkumaan.

Terkkuja ja mukavaa vauva-aikaa!

t: Hömppä ja poju 2vko 2pv

Vierailija
44/47 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluisin että tulisi jo kevät. Lauantaina on ristiäiset ja mull aoli tytölle lyhythianen mekko (muuta ei ole). Nyt kun onkin talvi ilmat ja pakkasta, on lähdettävä neidille ostamaan uutta mekkoa. Ei tällaisella ilmalla kesämekossa voi olla!

Vauva tuolla vielä nukkuu, taidetaan mennä neidin kanssa aamiaiselle:) Sitten pitäisi lähteä ulos, mutta saa nähdä jaksakoo tonne pyryyn mennä...

-Santtu, esikoinen 1v5kk ja poitsu 5vko

Vierailija
45/47 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kannustavaa lukea etta samaa onnea ja ongelmaa tuntuu olevan vahan joka kodissa. Ja kiitos SANTTU nukuttamisvihjeista. Itsekin ajattelin, etta varmaan vahan liian aikaista alkaa opettamaan rutiineja, kun on viela niin pikkuinen.

Meilla tytto on kohottanut paataan jo ihan vastasyntyneesta asti ( siis muutamia sekunteja), ja olen pitanyt hanta mahallaan paivisin, koska sen pitaisi vahvistaa niskalihaksia ja myos auttaa niihin ilmavaivoihin. Mahallaan en kylla uskalla nukuttaa, ellen itse ole vahtimassa, vaikka mukava asento tuntuisi olevan.. Hymyt on tahan asti olleet varmaan ilmavaivoista johtuvia, joten niita oikeita odotellessa :)

Meilla olleet kaytossa myos Pampersien newborn, ja nyt 3-6kg. Taalla ei ole Liberoita, mutta ihan hyva jenkkimerkki Huggies, jota ajattelin kylla seuraavaksi ostaa, kun ovat pehmoisemman oloisia kuin Pampersit.

HOPSIS75- Me ollaan royhtaytelty klassisesti olkapaalla, ja sitten istuma-asennossa, eli vauva syliin istumaan sormet molempiin kainalohin ja etusormi tukemaan paata. Tytto rauhoittuu siihen aina, ja royhtaisee melkein joka kerta.

Nyt kuuluu aania siihen malliin, etta on mentava katsomaan!

Browniette ja tytto 2vk 5pv

Vierailija
46/47 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika nukkuu, joten on hetki aikaa olla koneenkin ääressä.

Monkey: Meilläkin pissa tulee lähes joka kerta vaipanvaihdon yhteydessä. Ja jotenkin se pääsee aina yllättämään :) Napatynkä taisi irrota 2 viikon ikäisenä.

Röyhtäytys tehdään samalla tavalla kuin Browniette.

Nämä päivät vaan menevät ihan älyttömän nopeasti. Paljon muuta kuin imettämistä ja vaipanvaihtoa ei ehdi tekemään.

Onko teidän vauvoillanne jo TUTTI?

Jaksamista vauva arkeen :)

Täytyy hipsiä äkkiä suihkuun, ennenkuin vauva herää...

T. Suzy ja poika

Vierailija
47/47 |
28.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

LYYTIKKI-Onko teillä mahdollisesti tuttu pappi kastamassa,kun mulle sanottiin ettei 15.4 mielellään kasteta kun on surupäivä kirkkomaailmassa ja jouduimme siirtämään 16.4.

Meille tulee yhteensä 30-40 vierasta, kun ensin on tytön kastetilaisuus ja parin tunnin päästä tulee vielä muutama ystävä perheineen viettämään mun 30-v synttäreitä (13.4) ja valmistujaisia.Valmistuin tammikuun lopussa. Näin pääsen yksillä kakku-kahveilla ja pienemmällä budjetilla :)

VAATTEISTA: kotona yleensä body+sukkahousut tai muu vastaava setti, ei siis erikseen " alusvaatteita" .Meillä on lämmin asunto ja aurinko lämmittää jos paistaa niin koko päivän.

Ulkona sisäsetin päälle villapuku+toppapuku tai jos lähinnä kaupassa tai autossa olemista niin villapuvun tilalla potkupuku.Lisäksi hatut+tumput+sukat.

VAIPOISTA:Pampersit muuten hyviä mutta liian kapea malli joten aluksi käytimme Liberoa. Nyt ostin Muumeja 3-6kg ja toimii hyvin.Yöllä vaihdan kerran vaipan ja päivällä tilanteen mukaan.

SYÖMISET:Päivällä ja aamuyöllä ja aamulla 2-4 h välein,illalla ja alkuyöstä tankataan n tunnin välein. Kyllähän se väsyttää yöllä mutta kun tietää että tätä kestää vaan muutaman kuukauden niin jaksaa.

Käykää kertomassa tapaamispinoon miten pääsette paikalle-olisi kiva nähdä!

Pikkarainen ja Nuppu melkein 4 viikkoa