Lapsi aloittaa syksyllä eskarin, laittaisitteko puhe- ja toimintaterapeutin lausunnot eskariin?
Ensimmäinen reaktio minulla oli, että tietysti! Sehän on vain lapsen ja heidän etu, että he tietävät minkälainen lapsi on eskariin tulossa. Olenkin jo kiertävän erityislastentarhanopettajan lausunnon eskariin laittanut. Se on periaatteessa hyvä yhteenveto molempien terapeuttien lausunnoista lisättynä sosiaalisten taitojen arviolla.
Mutta sitten. Lapsella ei ole dramaattisia haasteita. Kyse on lähinnä motoriikasta ja hahmottamisesta. Jos laitan heille tarkat terapeuttien lausunnot, odottavat he tietynlaista lasta. He tavallaan "odottavat häneltä vähemmän" jo ennakkoon kuin jos antaisin heidän tutustua lapseen mahdollisimman paljon puhtaalta pöydältä.
Miten te olette tehneet? Tällä hetkellä olen laittamassa lausuntoja eskariin, mutta kertokaa te ensin kokemuksia.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Elton lausunto riittää jos siitä selviää kaikki olennainen.
Maallikon silmin, se oli mielestäni erinomainen ja kattava lausunto. Harvinaisen tarkkasilmäinen oli kelto, koska hän oli lausunnossaan saanut paperille kuvailtua meidän lapsen juuri sellaisena kuin hän on.
ap
Kunhan eskari saa tiedon, että tutkimuksissa on käyty ja mitä on saatu tulokseksi. Muutoinhan he yrittää kohta ohjata teitä uudelleen samoihin tutkimuksiin, lun huomaavat lapsen haasteet.
Siellä vierailee eltot ja keltot ja viimeistään siinä vaiheessa huomataan jos häikkää. Miksi et laittaisi niitä papereita joita sulla on.
Olen paha ihminen mutta meillä oli elton paperit joista en maininnut enkä järjestänyt elton suosittelemaa palaveria ennen eskarin alkua. Pelkona oli ennakkokäsitysten syntyminen eli odotetaan tietynlaista lasta. Mielestäni meillä ongelmia aiheutui eniten hoitajien ja lapsen kemioiden ja kommunikaation puutteesta, ongelmana oli sulkeutuneisuus ja arkuus. Lapsi oli tehostetulla tuella päiväkodissa. Omahoitajalla oli tapana päiväkodissa kannustaa lastani toteamalla että tämä on vauva kun ei osaa puhua, ja ujo lapsi vetäytyi entistä pahemmin. Päätin, että jos eskarissa ilmenee minkäänlaista ongelmaa tai jokin asia otetaan puheeksi, pidetään palaverit ja käydään paperit läpi. Lapsi kuitenkin sopeutui sinne täysin, ei mitään moitittavaa, päinvastoin kehuja ja syksyllä aloittaa koulun ihan niin kuin muutkin. En tiedä olisiko tilanne tämä jos hän olisi mennyt eskariin erityislapsen statuksella.
Jos papereissa on mielestäsi totuus, siis olet samaa mieltä asioista jotka sinne on kirjattu laittaisin eteenpäin.Sehän on vain tämänhetkinen tilanne, ei tuomio.Lapset kasvavat ja kehittyvät koko ajan.
Olen miettinyt myös mitä papereita vien eskariin. Meillä odottavat itsestäänselvyytenä, että saavat kaikki neurologin lausunnot ihan sellaisenaan, siihen en suostu. Neurologin lausunto on monisivuinen pumaska, jossa käsitellään jo raskautta, synnytystä, lapsen lähisukulaisten terveystietoja jne. Viimeisellä sivulla on yleensä ollut vasta havaitut ongelmat, toimenpiteet ja perustelut niille. Päiväkodissa johtaja sai ihme kilarit, kun en suostunut toimittamaan koko nivaskaa, ainoastaan tarpeelliseksi katsomani viimeisen sivun. Tutustumispalaverissa huomasin, että asiasta on näköjään mainittu, kun jo nyt korostivat tahtovansa kaiken tiedon ja mieluummin liikaa kuin liian vähän. No en suostu, kihisköön keskenään. Terapeutin ja puheterapeutin lausunnot luultavasti toimitan sellaisenaan.
Ihan kaikki lapsen asiat eivät kuulu kenelle tahansa joka nyt sattuu jossain tekemisissä virkansa puolesta olemaan. Eskarissa olisi jo kaksi opettajaaj, avustajat, rehtori, terveydenhoitaja ja koulussa sitten taas iso joukko opettajia. Ei nyt koko koulun asia ole lukea salassapidettäviä potilasasiakirjoja, eikä ole mitään syytäkään, paitsi uteliaisuus.
Vitonen jatkaa, että oma lapseni on jo kolmas ja aiemmilla oli samantyylistä hidasta sopeutumista päiväkotiin ja herkkyyttä. Joskin heille sattuivat myös empaattiset ja sensitiiviset hoitajat. Mulla on itselläni alaa sivuava korkeakoulututkinto johon sisältyy erityispedan, yleisen kasvatustieteen ja psykologian opintoja. Niihin ja aiempaan kokemukseen perustuen uskalsin olla "hankala". Eltohan väläytteli mm. mutismi-diagnoosia. Tästä mutististamme ei kuitenkaan kukaan muu ollut huolissaan ja puhui kaikille muille paitsi hoitopaikassaan, jossa sai jo ekana päivänä tuta mitä mieltä hänen ujostelustaan ollaan. Oli suuri virhe itseltäni etten vaihtanut lapsen hoitopaikkaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan eskari saa tiedon, että tutkimuksissa on käyty ja mitä on saatu tulokseksi. Muutoinhan he yrittää kohta ohjata teitä uudelleen samoihin tutkimuksiin, lun huomaavat lapsen haasteet.
Kelton lausunnosta käy ilmi haasteet ja minun kertomana he tietävät mihin toimenpiteisiin (terapiat) on ryhdytty. Eli heillä on tieto lapsen haasteista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos papereissa on mielestäsi totuus, siis olet samaa mieltä asioista jotka sinne on kirjattu laittaisin eteenpäin.Sehän on vain tämänhetkinen tilanne, ei tuomio.Lapset kasvavat ja kehittyvät koko ajan.
Tuo on hyvä pointti ja olen kyllä samaa mieltä lausuntojen sisällöstä. Erityisesti toimintaterapeutin. Puheterapeutin lausunnossa on joitakin kohtia, jotka itse olen tulkinnut toisin/en ole samaa mieltä ja sen kohdan soisin eskarin toteavan itse. Eli onko asia kuten puheterapeutti sanoo olevan.
ap
Minun kirjoittamani lausunnot ovat kaikki vanhemmat vieneet hoitopaikkoihin. Ovat sitten vanhempien luvalla saaneet olla minuun tarvittaessa yhteydessä. Monesti olen osallistunut myös päiväkodin palavereihin, joissa olen tuonut esille lapsen vahvuuksia sekä keinoja, joilla lapsi pystyy parhaiten saamaan taitoihinsa vahvistusta sekä tarvittaessa tukeakin (esim. pienryhmät jne.). Tämä on mielestäni aina ollut lapsen edun mukaista.
T. Puheterapeutti
Lausunto riittää. Ei todellakaan tarvitse mitään lääkärintodistuksia jakaa. (Fyysisistä toimintaesteistä nämä saattavat olla hyödyllisiä, mutta ihan vanhempien jakama suullinen infokin voi olla riittävä.)
t: lastenhoitaja
Niin ja oma mielipiteeni on vain yksi muiden joukossa. Tottakai, mikäli koet puheterapeutin kirjoittaneen lausuntoonsa asioita, joita et tunnista omassa lapsestasi ja joita et halua jakaa, on sinulla ilman muuta oikeus olla sitä toimittamatta. 😊
T. Se puheterapeutti
Elton lausunto riittää jos siitä selviää kaikki olennainen.