Montako taloa naiset on rakentaneet?
Kaikki talot on pääosin miesten rakentamia. Onko yhtään yli 3 hengen rakennusprojektia jossa kaikki rakentajat naisia?
Kommentit (43)
Quuhyty2 kirjoitti:
Sota-aikana oli naisia mm. muurareina.
Ja yksi nainen kantoi yksin selässään muurauslaastit Stadikan torniin. Ilman hissiä.
Yhden on nainen rakentanut sillä siitä oli juttu hs.fi:ssä. Jos naiset olisivat rakentaneet useampia taloja ei tällaiselle jutulle olisi tarvetta.
Mitä väliä? Onko tämä taas joku pateettinen yritys perustella miesten paremmutta, kun "miehet rakentaa enemmän talojakin"? Joissain ammateissa tosiaan on enemmän miehiä ja joissain naisia. Ei tee kummastakaan sukupuolesta parempaa tai huonompaa.
Hauska kun Uli keksii ottaa näitä milloin mitäkin polttavia ongelmia esiin. Minun kahdeksankymppinen mutsini kääntää vielä kevyesti viiden aarin perunapellon. Uli tuskin edes tietää, mikä talikko on.
Minä syytän koululaitosta. Minä olen 34v nainen. Ei meidän aikana koulussa ollut kuin yksi puolen vuoden jakso puutöitä. Meillä alkaa vasta nyt olla sellainen tyttösukupolvi kasvamassa, joka on saanut samat mahdollisuudet kehittyä puun työstössä ja muussa tekniikassa. Jos tämän hetken naisille on valtion toimesta annettu koulussa käteen sukkapuikot ja pakka kangasta, tarvitseeko ihmetellä miksi tällä hetkellä rakennusalalla ei ole paljon naisia? Muutos on tulossa! Ps, raksahommiin olen harjautunut viime vuosina ihan miehen kanssa omatoimirakennusprojektissa.
Ap voisi nyt alkajaisiksi rakentaa linnunpöntön. Pöllölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muusta en tiedä mutta omat talot olen rakentanut mieheni kanssa yhdessä. Ja suunnitellutkin molemmat. Yhden lisäksi vieraalle joka valmistui 2008
t nainen
Käännetäänpä tämäkin nyt rehellisyyden nimissä Suomeksi:
Talon jonka on miehesi maksoi ja hän myös rakensi sinun kälättäessä vieressä.
Tuo yksi talo vieraalle oli vain valhe kirsikaksi kakun päälle.Että silläviisii.
:)
No ei.
Minä maksoin ensimmäisen talon tontin omilla rahoillani ja sitä vastaan saimme rakennuslainan. Mies maksoi myöhemmin oman osuutensa tontista minulle jotta kiinteistö tuli molempien nimiin.
Ei siinä paljoa ehtinyt kälättämään kun piti hoitaa 3 lasta, päivätyö, koti ja ruokkia vielä mieskin siellä raksalla. Tein kyllä kaikkia työvaiheita kaivinkone- ja sirkkelihommia lukuunottamatta. Olen kantanut harkkoja runkoa varten, vääntänyt betonia, villottanut yläpohjaa ja ilmastointiputkia, roilottanut ja taas paikannut roilotuksia jne jne. Tuossa nyt vain muutama homma mitä ehdin vuoden aikana tekemään.
Ja siellä se tosiaan Turun lähellä nököttää se vieraalle tehty talokin:) Ei löytynyt paketeista sopivaa joten tein huvikseni piirrokset ja niistä tehtiin lupakuvat.
Oman 3. talon piirustukset odottaa jo pöytälaatikossa.
Ei tarvitse kovin paljoa ponnistella rivien välistä lukemiseen, kun jo riveiltäkin voi lukea sen, ettet sinä ole yhtään ainutta taloa eläissäsi rakentanut, etkä tule rakentamaan. Talojen rakentaminen tapahtuu sinun toimestasi ainoastaan sosiaalisessa mediassa ja nettifoorumeilla.
Facebook on täynnä mammoja, jotka postaavat kuvia talonrakennustyömailta tykkäysten ja huomion toivossa. Rakennustyömailla heidän toimenkuvansa on kuitenkin olla valokuvien ottaja, lasten kaitsija ja kahvin kaataja. Jos sarasofia ja janipetteri ovat hetken aloillaan, niin mamma saattaa jopa kantaa jotain kevyitä tavaroita paikasta toiseen. Sitten voikin kiiruhtaa taas someen päivittelemään kuinka on taas uurastettu raksalla.
Mun ei tietenkään tarvitse todistaa sulle mitään, kyllä nää talot todistaa itse itsensä:D Siihen aikaan ei edes ollut somea mihin päivitellä, talot valmistuneet 98 ja 06:D
Veikatkaapa seuraava tämän, luultavasti miespuolisen, Annie Mestariampujan aloituksen aihe.
En ole yksin rakentanut yhtään taloa mutta työporukalla ollaan rakennettu niin monta että en jaksa laskea. Runkovaiheessa on lisäksi ollut naisia rakennussiivoamassa mikä on todella tärkeää, loppuvaiheessa on ollut nais maalareita, laatottajia, lattianasentajia ja edellisellä työmaalla sähkäri oli nainen.
Kaffepullalle tiedoksi, että ei ilman sitä älyä raksallakaan pärjää.
Sehän on totta, että rakennusalalla työskentelee huomattavasti enemmän miehiä kuin naisia. Tuttavapiirissäni ei kuitenkaan ole yhtään ainoaa miestä (eikä naistakaan) joka olisi rakentanut ainoaakaan taloa. Kaikki asuvat joko kerros-/rivitaloissa tai ovat ostaneet vanhan omakotitalon.
Mikä siis oli aloituksen pointti? Että raksamiehet ne on luomakunnan kruunuja?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki talot on pääosin miesten rakentamia. Onko yhtään yli 3 hengen rakennusprojektia jossa kaikki rakentajat naisia?
Vastakysymys: onko olemassa yhtään yli 3 hengen lapsenteko/synnytsprojektia, jossa kaikki tekijät miehiä?
Ai taas tämä talojankuttaja jolla on homma mennyt niin pahasti tunteisiin että :D
Yritähän nyt vaan kestää sitä naisten olemassaoloa, ap. Jaxuhali <3
Asiallinen kysymys, jota ei olisi saanut tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei naisilla pysy työkalut kädessä vain älypuhelin pysyy.
Aika komea provo. Itse olen nainen, jolla on ollut kädessä ruuvit,mutterit, avaimet, vasara, ruuvimeisseli ja jopa auton renkaat osaan vaihtaa itse! Olen työni ja koulun puolesta joutunut opettelemaan näitä asioita nuoresta lähtien. Hauska juttu on se, että miehet jotka eivät työnsäpuolesta näitä asioita tee, hyvä jos osaavat pyykätä omat pyykkinsä. Nuokin asiat piti minun opetella jo nuoresta tyttösestä lähtien. Osaatko sinä tehdä näitä asioita itse?
T: Nuori aikuinen nainen.
Pitäisikö tästä tehdä sellainen johtopäätös, että ap kuvittelee talonrakennuksen tärkeimmäksi työkaluksi kyrvän.
Ap provoilee täällä kun ei itse ole päässyt opiskelemaa talonrakennusalaa ja joku nainen pääsi suuremmalla pistemäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä syytän koululaitosta. Minä olen 34v nainen. Ei meidän aikana koulussa ollut kuin yksi puolen vuoden jakso puutöitä. Meillä alkaa vasta nyt olla sellainen tyttösukupolvi kasvamassa, joka on saanut samat mahdollisuudet kehittyä puun työstössä ja muussa tekniikassa. Jos tämän hetken naisille on valtion toimesta annettu koulussa käteen sukkapuikot ja pakka kangasta, tarvitseeko ihmetellä miksi tällä hetkellä rakennusalalla ei ole paljon naisia? Muutos on tulossa! Ps, raksahommiin olen harjautunut viime vuosina ihan miehen kanssa omatoimirakennusprojektissa.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Juuri noin se on. Ainakin itse luin aloittajan kysymyksen tällaisen kulttuurisen ilmiön pohdintana. Kuten kävi ilmi naiset osaavat vallan hyvin rakentaa jos tulee tiukka paikka. Rakettitiedettä se ei ole. Itselleni (miehenä) ei tulisi mieleenkään alkaa rakentamaan itse taloa. Hienoa että jotkut näkevät sen mielekkäänä tekemisenä sekä itselleen että meille toisille.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö tästä tehdä sellainen johtopäätös, että ap kuvittelee talonrakennuksen tärkeimmäksi työkaluksi kyrvän.
Millä muulla sitä nauloja naputellaan?
Höpöhöpö. Itse länkytät tällä palstalla etkä mitään taloa osaa rakentaa. - eri