Viikonloppuvieraalla oli syyhy - kuinka helposti tarttuu?
Vanha ystäväni vietti meillä juuri viikonlopun ja kertoi vasta tultuaan, että hänellä on ollut hiljattain syyhypunkki, mutta sen ei pitäisi olla enää aktiivinen. Varoitti kuitenkin, että kannattaa pestä varmuuden vuoksi petivaatteet hänen lähdettyään. Nyt kun aloin etsiä googlesta tietoa, niin kauhistuin kun luin, että syyhy voi pesiytyä helposti myös huonekaluihin ja siitä on kova vaiva päästä eroon. Meillä ei ole saunaa, niin ei pystynyt saunottamaan tekstiilejä, enkä oikein voi niitä pakastimeenkaan laittaa. Pesin ne kuitenkin 90 asteessa. Kuinka mahdollista on, että tarttuu? Ystäväni raapi itseään hirveästi, joten pelottaa, ettei se ollutkaan vielä kuollut.
Kommentit (15)
Voi hemmetti :( Ei ole lapsia, minä ja mies vaan, mutta olin ajatellut, etten hänelle sanoisi tästä yhtään mitään, ettei ala turhaan hysterisoimaan. Ei ollut siis kotona viikonloppuna. Kaverin saunaan varmaan saisin vaatteet, joten kauanko niitä pitäisi siellä pitää? Huomiseksi pitäisi ehtiä tehdä nämä pyykitykset. Onkohan se voide ihan välttämätön, ainakaan miehelle? -aloittaja
Törkeää ystävältäsi. Minä olisin ainakin vierailematta muiden luona kunnes olen varma, ettei ole tartuntavaaraa. Olisi mennyt hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Voi hemmetti :( Ei ole lapsia, minä ja mies vaan, mutta olin ajatellut, etten hänelle sanoisi tästä yhtään mitään, ettei ala turhaan hysterisoimaan. Ei ollut siis kotona viikonloppuna. Kaverin saunaan varmaan saisin vaatteet, joten kauanko niitä pitäisi siellä pitää? Huomiseksi pitäisi ehtiä tehdä nämä pyykitykset. Onkohan se voide ihan välttämätön, ainakaan miehelle? -aloittaja
sinuna kertoisin kyllä rehellisesti miten asia on. syyhy tarttuu useimmiten läheisessä ihokontaktissa eli on periaatteessa seksitauti. voi kyllä tarttua hyvin myös ystävältäsi ihan vaan nukkumalla teidän lakanoissa. mutta siis varmaan kannattaisi kertoa tässä vaiheessa mistä se syyhy on kotiinne mahdollisesti tullut, ettei tarvitse alkaa myöhemmin selittelemään ja kertoa että on yrittänyt salailla.
Lapsella oli joitakin vuosia sitten syyhypunkki, ei tarttunut muihin perheenjäseniin ja parani suht helposti. Tartunta hänelle tuli ilmeisesti rikkoutuneen jalkapohjan kautta yleisessä saunassa ( kostea ja haaleat puuritilät lattialla, varmaan aika ihanneolosuhteet). Diagnoosi saatiin kai aika alkuvaiheessa, punkin käytävää oli iholla näkyvissä vasta n 10 cm.
Syyhy voi tarttua jopa tutkimustilanteessa lääkärin vastaanotolla. Eli ei se mikään seksitauti ole.
Uusisin huonekalut ja laskun lähettäisin "ystävälle".
Sit jos haette sen Nix-kuurin niin käyttäkää ainakin oikein, koska jos jää yksikin alue voitelematta tai käyttää liian vähän voidetta, punkkeja voi jäädä henkiin. Päätä ei kuitenkaan voidella.
Tästähän tulikin nyt sitten isompi juttu :/ Voi veljet. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Törkeää ystävältäsi. Minä olisin ainakin vierailematta muiden luona kunnes olen varma, ettei ole tartuntavaaraa. Olisi mennyt hotelliin.
tiiätkö mitä on hotellisiivouksen taso? tosi jees mennä sinne syyhypunkkeineen, koska sitten varmasti tarttuu muihin
Kaverillasi on ollut syyhypunkki, ei ole enää. Kutina voi olla vielä pitkään vaikka punkkia ei enää ole.
Meillä lapsella oli syyhypunkki pitkään ennen kuin lääkäri osasi tehdä oikean diagnoosin, ei tarttunut muihin vaikka nukkui välillä myös meidän vanhempien sängyssä.
Kun selvisi että on syyhy niin lapsi voideltiin sillä syyhyvoiteella, matot ja kaikkien petivaatteet saunotettiin, lapsen vaatteista osa eristettiin muutamaksi päiväksi, samoin sohvalta tyynyt yms. ja kerralla lähti syyhy tästä talosta.
Siis voi vittu, olisi kyllä entinen kaveri mulla.
No itse sain syyhyn nilkkaan ihan ilman mitään kunnon kontaktia, eli tarttuu todellakin helposti. En edes tiedä mistä sain sen, vaihtoehtona halaus (ei mikään pitkä halailusessio, tavallinen halaus) tai töissä siivoojana (kerrostalon sauna tai koulu..) Parani kyllä "helposti", kun laitoin voiteen ja noudatin kaikkia ohjeita.
Minä olen aikanaan suoriutunut syyhystä sillä voiteella ja aktiivisella pyykinpesulla. En minä nyt mitään mööpeleitä ruvennut käsittelemään. Ei sen takia kannata antaa maailman kaatua. Mutta jonkinmoinen riesa siitä kyllä koituu, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Syyhyn Hoitoon - https://tonzes.com/syyhy.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Yksi kuuri = koko vartalo voitelu (erittäin tarkasti kokonaan) yhtenä iltana ja tämä toistetaan 2 viikon päästä. Itse tein kyseisen kuurin 2 kertaa eli minulla kesti 4viikkoa homma yhteensä koska otin täysin varman päälle ja se jälkikäteen ajateltuna kannatti täysin.
syyhystä on ihan helvetin vaikea päästä eroon. nyt suosittelen että ihan oikeasti tunget pakastimeen ne lakanat ym mitä vaan voit tai viet ne vaikka taloyhtiön saunaan. peset hyvin pesuaineella ja ostat apteekista nix-voidetta (saa ilman reseptiä). onko perhettä? voidekuuri kannattaa ottaa koko perheen voimin