Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko toimeentulotuen perusosa iso, pieni vai sopiva?

Vierailija
15.05.2017 |

Yksinasuvalla perusosan suuruus on 487,89 euroa. Tuo summa jää siis käteen vuokran, veden, sähkön, lääkkeiden tai muiden terveydenhoitomenojen jälkeen. Kaikki pakolliset kulut siis maksetaan, joten toimeentulotuen saajalle jää maksettavaksi lähinnä ruoka, vaatteet, puheli ja netti.

Minulle tuo summa riittäisi hyvin ja säästöönkin jäisi. Tosin olen työssäkäyvä, joten en ehkä osaa täysin asettua tt-tukea saavan ihmisen asemaan, mutta ei minulla ruokaan mene kuin 150e kuussa ja vaatteita en osta läheskään joka kuukausi.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva. Sillä rahalla myös matkustetaan, lomaillaan, ostetaan lahjat, vaatteet, kodinkoneet, huonekalut, maksetaan laskut ja laskuja tuppaa olemaan muutakin kuin sähkö, vuokra ja julkiset terveydenhuoltokulut. Sillä ostetaan myös itsehoitolääkkeet, kaikki vakuutukset kotivakuutusta lukuunottamatta ja mahdollisesti myös vuokrasta ylijäämä osuus jota toimeentulotuessa ei hyväksytä.

Vierailija
2/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva tuon saa kuitenkin tekemättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan huoletta riittää.

Vierailija
4/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihan sopiva.

Vierailija
5/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuolla itsensä elättää, mutta säästöön ei juuri jää mitään ja se onkin sitten ihana kun menee vaikka pesukone tai puhelin rikki niin pitäisi jostain repiä rahaa lisää, eli turvaverkko on oltava. Eläkesäästöjä ei kerry, autoon tuskin on varaa ja kaikki ylimääräinen on siinä ja siinä.

Vierailija
6/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiva. Sillä rahalla myös matkustetaan, lomaillaan, ostetaan lahjat, vaatteet, kodinkoneet, huonekalut, maksetaan laskut ja laskuja tuppaa olemaan muutakin kuin sähkö, vuokra ja julkiset terveydenhuoltokulut. Sillä ostetaan myös itsehoitolääkkeet, kaikki vakuutukset kotivakuutusta lukuunottamatta ja mahdollisesti myös vuokrasta ylijäämä osuus jota toimeentulotuessa ei hyväksytä.

Jos asuu ylikalliissa asunnossa, niin asunnosta jää itselle maksettavaa. En kyllä keksi muita laskuja kuin vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus, puhelin ja netti. Ilmeisesti itse elän liiankin säästeliäästi.

Kodinkoneisiin ja huonekaluihin voi tt-tuen asiakas hakea vielä täydentävää toimeetulotukea.

Vierailija
7/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää ja jää paikoitellen jopa säästöönkin. Velattomana varsinkin. Olen aina suhteuttanut menoni tuloihin joten eipä ole koskaan esim. pikavippeihin tarvinnut turvautua.

Vierailija
8/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni. Ja ne joiden mielestä sopiva tai paljon tuskin on eläneet sillä kauan ja luulevat että oma tilanne helpottaa kun toisilla menee huonommin. No ei parane ei. Ja köyhyydessä kuluttavinta on se vaikeus ennakoida. Pärjää kun ei tule yllättäviä menoja, muu sitten suistaa ojaan. Ne kaikki "menis töihin" heitot on turhia kun ei töitä ole kaikille.

Vierailija
9/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se on kuin opiskelijalla! Ainiin, unohdin, opiskelijan pitäisi ottaa laina, että saa syödä. Tai sitten pitää opiskelupäivän jälkeen tehdä työpäivä.

Vierailija
10/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin samaa sanoa, kuin nro kaksi eli ruoka, vaatteet, puhelin, hygieniatarvikkeet, parturissa on käytävä (itse otan perusmallin, en edes väriä, ettei aivan linnunpelättimeltä näytä työhaastattelussa), siivoustarvikkeet, autoon menevät kulut, kodinkoneet, silmälasit ym ym. Että pikkuisen naiivi tuo sinun ajattelutyylisi, ap.

Minulle ei tule mitään lehtiä, en polta tupakkaa, juon n. 2x/v ja elän muutenkin fiksusti. Luottotietoni ovat puhtaat olleet aina. Sanoisin, että tuen määrä on nyt sopiva: tarpeeksi, ettei riudu epätoivossa tai näe nälkää, mutta sen verran vähän, etten malta odottaa pääseväni takaisin työelämään.

Vierailija
11/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian pieni jopa sosiaali- ja terveysministeriön mielestä mutta eihän se av-raatia kiinnosta.

Vierailija
12/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin liian pieni. Ei riitä mihinkään. Opintolainojen lyhennykset 300 e /kk, joita ei huomioida missään menoiksi. Kuitenkin on pakotettu lainalla opiskelemaan. Siihen lisäksi 2 x 500 e vuodessa opintolainan korkoja niin vuodeksi jää 100e kk puhelimeen, nettiin, bussilippuun jne.. Ai niin... Pitääkö ihmisen syödä? Menkkoihin menee 10e kk ja paskapaperiin 10e kk.

Vierailija
13/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin samaa sanoa, kuin nro kaksi eli ruoka, vaatteet, puhelin, hygieniatarvikkeet, parturissa on käytävä (itse otan perusmallin, en edes väriä, ettei aivan linnunpelättimeltä näytä työhaastattelussa), siivoustarvikkeet, autoon menevät kulut, kodinkoneet, silmälasit ym ym. Että pikkuisen naiivi tuo sinun ajattelutyylisi, ap.

Minulle ei tule mitään lehtiä, en polta tupakkaa, juon n. 2x/v ja elän muutenkin fiksusti. Luottotietoni ovat puhtaat olleet aina. Sanoisin, että tuen määrä on nyt sopiva: tarpeeksi, ettei riudu epätoivossa tai näe nälkää, mutta sen verran vähän, etten malta odottaa pääseväni takaisin työelämään.

No en laskenut tähän auton kuluja, koska harvalle se on ihan pakollinen menoerä varsinkaan, mikäli ei töissä käy. Silmälaseihin saa maksusitoumuksen, joten niitäkään ei tarvitse maksaa.

Vierailija
14/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu ylikalliissa asunnossa, niin asunnosta jää itselle maksettavaa. En kyllä keksi muita laskuja kuin vuokra, sähkö, vesi, kotivakuutus, puhelin ja netti. Ilmeisesti itse elän liiankin säästeliäästi.

Kodinkoneisiin ja huonekaluihin voi tt-tuen asiakas hakea vielä täydentävää toimeetulotukea.

Sähän voit hakea vaikka Amerikan matkaan täydentävää / harkinnanvaraista tukea, mutta ei sitä saa. Mitään kodinkonetta ei katsota pakolliseksi, jos pesutupa. Huonekaluista edes sänky ei ole tarpeellinen, patja on. Mikä on yli kallis? Esim. Me asumme nyt 100€/kk liian kalliissa asunnossa, vuokra 800€/kk ja meitä on 3. Halvempaa ei ole, ellei luovuta toisesta makuuhuoneesta. Asumme vanhassa talossa, huonohkolla alueella. Seuraava vaihtoehto olisi se huonoin mahdollinen alue ja siltikin vuokra tippuisi vain 30€/kk!

Vierailija
15/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää ja jää paikoitellen jopa säästöönkin. Velattomana varsinkin. Olen aina suhteuttanut menoni tuloihin joten eipä ole koskaan esim. pikavippeihin tarvinnut turvautua.

Tiedätkö ettei tttukea saava voi säästää? Saadakseen tukea pitää todistaa ettei rahaa ole, tiliotteet ja muut, pieni määrä voi olla.

Eli tässä kertoo tttuen olevan hyvä joku joka ei sitä ilmiselvästi ole joutunut hakemaan koska ei tällaista perusjuttua tiedä (toki nyt varmaan tulee selittelemään sukan varteen säästämisestä).

Mutta tärkeintä on pitää yllä käsitystä että toimeentulotuki on ylellinen koska pystyy säästämään. Onnea sulle joka valehtelet saadaksesi aikaan kadehdintaa köyhiä kohtaan. Rikkaat on kiitollisia panoksestasi köyhien halveksuntaa kohtaan, ei tarvitse muistaa verovälttelyä kun hui kamalaa toimeentulotuki on korkea!

Vierailija
16/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kenen mielestä. Oon velattomana ja lapsettomana  ihmisenä matkustellut tuolla rahalla ja ruoasta ei ole koskaan ollut puutetta. En tietenkään samalla tasolla ole elänyt kuin työssä ollessani, mutta ei mulle koskaan tullut sellaista tunnetta ettei rahat riittäisi. 

Vierailija
17/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmihenkinen perhe ja siirretään miehen kanssa molemmat 250e tilille, josta ostetaan sen kuun ruuat ja kaikki muut päivittäistavarat kuten siivous, hygienia, kauneus jne. Riittää meille kolmelle kuukaudeksi siis tuo summa. Ei yksi ihminen voi mitenkään saada kauppaan menemään melkein 500e!? Tai sitten syö paljon ulkona, pelaa veikkausta, katselee netflixiä, ostelee vaatteita, ajalee autolla jne.

Vierailija
18/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kommenttipalstoja uskoo,

1. Suomessa köyhät on kroisoksia, rahaa on kuin roskaa (mitäpä siitä että todettu tttuen olevan riittämätön ja rikkovan perusoikeuksia.)

2. Suomessa rikkaat on köyhiä tai ei "oikeita rikkaita", eikä niitä ainakaan voi verottaa enempää.. (Huolimatta siitä että varallisuuseroja on kasvatettu pääomatuloja suosivalla veropolitiikalla 90-luvulta lähtien ja ne eniten tienaavat on massisukuihin syntyneitä. TJEU.)

Voiskohan tästä päätellä että koska varakkailla menee niin heikosti niin perusturvan parantaminen auttaisi myös heitä? Jos ei välitä syrjäytetyistä niin ainakin Herlinin tuleva konkurssi koskettaa?

Vierailija
19/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolmihenkinen perhe ja siirretään miehen kanssa molemmat 250e tilille, josta ostetaan sen kuun ruuat ja kaikki muut päivittäistavarat kuten siivous, hygienia, kauneus jne. Riittää meille kolmelle kuukaudeksi siis tuo summa. Ei yksi ihminen voi mitenkään saada kauppaan menemään melkein 500e!? Tai sitten syö paljon ulkona, pelaa veikkausta, katselee netflixiä, ostelee vaatteita, ajalee autolla jne.

Netflix maksaa 7,90€/kk. Ei oo iso raha. Joillain auto on välttämättömyys, voi asu esim. maaseudulla ja lähimpään kauppaan 30km. Kävelläkö pitäis? Tai ammatti on liikkuva ja autoa tarvitsee siihen, että olisi edes mahdollisuus saada niitä töitä. Itse työttömänä kun olin, työpaikkailmoituksista 80% luki "oman auton käyttö katsotaan eduksi". Kas kummaa kun autottomana ei näihin edes haastatteluun pyydetty.

Vierailija
20/60 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän toimeentulotuella eläväkin voi säästä kun nostaa sen rahan käteisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan