Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärtynyt suoli

ripuliiita
15.05.2017 |

Mulle diagnosoitiin tämä vaiva joitain vuosia sitten. Tai lähinnä suljettiin muut sairaudet pois kaikenmaailman testeillä, joten lääkäri sitten sanoi että varmaan ärtynyt suoli kyseessä. Mulla saattaa maha mennä ihan yhtäkkiä täysin vedelle ja sitten on kiire vessaan. Lisäksi mulla on omituista pahoinvointia ja vatsassa ihmeellinen tunne. Usein tämä tulee illalla ja saattaa vaivata koko yön ja sitten aamulla meneekin monta tuntia vessassa juosten. Vatsa ramppaa ja kivut ovat ihan kamalia. Tuotos on kuin happoa. Pylly hellänä loppupäivän. Välillä närästää ja vatsa on kuin ilmapallo. En ole keksinyt mitään ruoka-ainetta mikä tämän aiheuttaa. En ole yhdistänyt mitään ruoka-ainetta tähän. Välillä vaiva saattaa olla parikin kuukautta ettei tuotos ole happoa, mutta sitten tämä voikin olla useamman kerran viikossa vaikka samaa sapuskaa söisi. Vatsa on muuten aina sekaisin. En voi lähteä enää mihinkään ellen vedä imodiumia ja lisäksi niitä on aina kassissa. Aamulla töihin lähtiessä on pakko vetää yksi kun työmatka linja-autossa kestää tunnin. Näinä aamuina kun tuotos on happoa olen jäänyt kotiin. Ei yksinkertaisesti pysty lähtemään ovesta ulos, kun ei ole varma koska vatsa rauhoittuu. Pomolle on aina vittumaista soittaa et joo taas on pakki kuralla ei pysty, mutta ei ole vaihtoehtojakaan. Olin joskus hetken viljattomana mutta mitään eroa ei ollut. Olen karsinut sipulit ym. pois mutta ei mtn vaikutusta. Ainoastaan närästys on helpannut mutta tuo suoli ei. Olen nyt miettinyt ettei ehkä suurin syy tähän ole ruokavalio vaan stressi. Jos töissä on vähänkin enemmän paineita on mahakin huonompana.
Harmi kun ei töitä voi muikata kuten ruokavaliota....

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla gluteeniton ruokavalio helpottaa oireita. Kannattaa kyllä mennä lääkärille ja pyytää lähete suolen tähystykseen, jolloin nähdään heti onko suoli tulehtunut.

Vierailija
2/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crohnin taudin ja colitis ulcerosan oireita. Suolistotulehduksia. Toivon, että ei olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri parivuotta sitten kun tämä diagnosoitiin niin tehtiin suolentähystys, lisäksi piti toimittaa monta ulostenäytettä. Eli suljettiin pois edellämainitut.

Ap

Vierailija
4/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit viljattomalla hetken?  Ei se hetki riitä. 

Vierailija
5/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut food mappia? Itse jätin maidon, gluteenin, palkokasvit ja omenan pois ja vähensin sokeria. Olo on paljon parempi. Mun oireet oli hyvin samantapaisiakuin ap:lla. Lisäksi vatsani turposi lähes joka ilta, kuin olisin ollut 7kk raskaana.

Vierailija
6/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa, että stressi varmasti vaikuttaa myös, mutta jos saat suoliston parempaan kuntoon, vatsa kestää ainakin ajoittaista stressiä.

Vierailija
7/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani diagnosoitiin ärtynyt suoli pari vuotta sitten.

Tutkimukset meni niin että poissuljettiin tulehdukselliset suolistosairaudet ja kun niitä ei ollut niin diagnoosi oli ärtynyt suoli ja stressivatsa.

Oireet kuitenkin jatkuivat vaikka millä keinoilla yritettiin helpottaa lapsen vointia. Hakeuduttiin uudestaan lääkäriin siinä vaiheessa kun oireet alkoivat pahenemaan.

Lääkäri tuumasi että ei ole tarvetta jatkotutkimuksille ja käski menemään koulupsykologin vastaanotolle. Väitti että oireet ovat psyykkisiä.

Etsittiin sitten käsiimme kokenut suolisto-oireisiin ja allergioihin erikoistunut lääkäri ja saatin selville että lapsella onkin maito-muna-vilja-allergia. Ei mikään ihme että koko ajan on maha kipeä, outo olo mahassa, ripuli, ummetus ja väsynyt ja ärtynyt olo.

Nämä suolisto-oireiset allergiat ovat hyvin vaikeita selvitettäviä, sillä oireet tulevat yleensä viiveellä. Ne voivat tulla tunnin kuluttua ruokailun jälkeen (jolloin syyllisen löytäminen on kohtuullisen helppoa) tai ne voivat tulla 4 päivä allergiaa aiheuttavan ruoan syömisen jälkeen.

Nämä allergiat eivät myöskään näy verikokeissa tai muissa allergiatesteissä. Ne voidaan diagnosoida vain välttämis-altistamiskokeilla. Eli käytännössä vältetään ruoka-ainetta ensin joitakin viikkoja ja sitten testataan aiheuttaako ko. ruoka-aineen syöminen oireita.

Asiantuntevalta lääkäriltä saa tähän apua.

Nämä allergiat voivat myös puhjeta missä iässä hyvänsä. Vaikka alttius olisi ollut lapsesta asti niin oireilu voi alkaa missä iässä tahansa. Myös teini-iän jälkeen.

Suosittelen lämpimästi selvittämään suolisto-oireisten allergioiden mahdollisuus mikäli vatsavaivoja on jatkuvasti eikä niille löydy mitään syytä.

Vierailija
8/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sama homma ja samanlaiset oireet. Välillä on ollut tosin hyviä kausia jolloin vatsa on ollut kivuton ja toiminut normaalisti. Litalgin auttaa itselläni ja myös maitohappobakteereista tuntui olevan apua. Nyt en ole kumpaakaan lääkettä syönyt kuukauteen ja mahakivut palasivat, joten kokeilen taas maitohappobakteereja. Fodmapistakin voi olla apua.

Vierailija
9/10 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fodmap. Itsellä meni noin 2kk todella tiukalla ruokavaliolla että oireet helpotti. Nyt parin vuoden jälkeen suolisto sen verran hyvässä kunnossa, että pari päivää kestää syödä vähän huonomminkin. Aluksi tuntui myös ettei löydy mitään syömistä, mutta kyllä tälläkin ruokavaliolla pääsee lihomaan. :D

Vierailija
10/10 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ärtyvä suoli ja ei sovi viljat (paitsi riisi, maissi ja nykyään jopa tattari). Ei sovi JUUREKSET! : D eli ei käy peruna, porkkana, lanttu ynnä muut. Ei sipulit paitsi se vihree maan päällinen osa. Ei kaalit. Ei palkokasvit eli pavut ja herneet. Ei laktoosi.

Ei käy useimmat hedelmät (ainakaan kivelliset plus omena, päärynä). Hedelmistä käy käytännössä vain ananas, viinirypäle ja melonit paitsi vesimeloni. Banaania sietää ehkä neljäsosan tai puolikkaan kerrallaan ja avokadoa kanssa vähän. Mitään makeeta ei pysty vetää övereitä tai muuten tulee samanlaisena ulos : D.

Marjoista käy pienissä määrin melkein kaikki paitsi mansikka. Vadelma sopii itelle parhaiten. Mustikan terävät siemenet ärsyttää.

Ksylitoli ei käy, fruktoosi ei oikein käy eli sokeria max 25 grammaa päivässä koska perus sokrussa on fruktoosia. Glukoosi käy vähän paremmin : - ). Maltitoli, sorbitoli, kaikki -oli vetää mahan kuralle, myös alkoholi x D. Samoin inuliini, täysjyvätuotteet, liika kuitu.

Suklaa, kahvi ja perus musta, vihreä tai valkoinen tee ei käy. Rooibostee käy.

Mitä sitten voin syödä? : D Laktoosittomat maitotuotteet, perunattomat gluteenittomat tuotteet, kaikki lihat, riisi ja maissi paitsi ei täysjyvä. Salaatit, kurkku (nykyään ei tarvi edes kuoria sitä). Suurin osa mausteista käy. Rasvat käy paitsi ehk runsaslaktoosiset. Kookosmaito käy.

Rooibostee käy, vissyvesi myös, hanavesi : D.

Gluteenittomista leivistä ainakin Semperin vaalea toasty on käyny ittelle. K supermarketissa maksaa ehk 3 euroo, pikkukaupoissa jopa viisi.

Laktoositon maustamaton jugurtti mihin lisää mieleistä hilloa on ollu mahani suosikki myös.

Kananmuna käy pienissä määrin esim lihapullataikinassa tai sillontällön munakkaana.

Vihanneksista käy mulla pienissä määrin kesäkurpitsa, paprika, kurpitsa, munakoiso. Tomaattikin jotenkin menee.

Jotain varmaan unohdin tästä. Itellä oli muistaakseni toi peruna sellanen mikä ei aina aiheuta oireita ärtyvään mutta itelläni aiheuttaa ja kun sen äkkäsi niin jo muuttui meininki. Söin myös jotain pastilleja missä oli -oli päätteistä juttua ja kun ne tajusin jättää niin helpotti. Samaten kun juon ehk 8 kuppia teetä päivässä talvisin niin niiden sokerit oli yhteesä liikaa niin tiputin sit sokerin niistä pois tai laitan vaan osaan ja tosi vähän.

Toiv saat mahan kuntoon! : - ) itellä oli seitsemän vuotta maha sekaisin ja alko olla vähän huono happi lievästi sanottuna mutta sit sain ravitsemusterapeutilta fodmap ohjeet ja alkoi normalisoituu.

Nykyään pystyy käymään töissä ilman että tarvii miettiä millä tuulella maha on aamulla. On niin tuttua kyl menneestä elämästä toi että joutuu soittaa olevansa myöhässä/työkyvytön mahan takia.

Mennyttä on myös ripulointii edeltävä "iltahillunta" tms unettomuus. On vaikuttanu unen laatuun ja nukahtamiseen se kun maha on kunnossa. Toinen liitännäisoire voi olla masentuneisuuden ja toivottomuuden tunne mut itellä korjaantu nekin ja elämä jopa hymyilee.

Säännöllinen ruokarytmi ois tärkee myös : - ) sulaa ruoka paremmin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi