Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko Helsingin fine dining -ravintoloissa on tapana antaa tippiä?

Vierailija
15.05.2017 |

Laskun tullessa korttimaksulaitteessahan on se kohta, johon laitetaan tipin määrä. Mietin vain montako % on ok, etten vaikuta moukalta.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten syömässä useammassakin "vähän paremmassa" ravintolassa (Muru ja Farang) ja molemmissa tarjoilija selitti, että tähän kohtaan voi halutessaan jättää tippiä (euromääräisesti), laskun summa näkyi myös maksupäätteen ylälaidassa. Hämmennyin kyllä hieman, kun en ole aikaisemmin tuollaiseen törmännyt. Yleensä olen tipannut esim. taksikuskille kahvirahat, jos on ollut miellyttävää juttuseuraa ja tasainen kyyti.

Maksoin ravintoloissa noin 15%, koska etenkin Murussa olin tosi tyytyväinen ruokaan ja palveluun. Tiedänhän minä toki, että tarjoilijoilla on riittävä tuntipalkka. Olen ajatellut jälkeen päin, että ehkä tuo tippisumma menee johonkin työntekijöiden yhteiseen virkistyspottiin. Verothan siitä menee varmaan maksaessa ja edelleen, jos pitäisi maksaa se palkkana tarjoilijalle. Äkkiä kymmenen euron tipistä lähtee valtion kirstuun 7-9 euroa. Käytännössä siis tippaamalla tuet yhteiskuntaa sen työntekijän sijaan. :D

Minulle tuosta mahdollisuudesta laittaa tippiä jo korttimaksun yhteydessä ei ole koskaan sanottu Suomessa, eikä muutenkaan kehotettu tippaamaan, tai edes vihjattu mitenkää, ei Murussa, ei Farangissa, eikä missään muussakaan paikassa Helsingissä. Tuntuiko sinusta, että se oli kehotus tipata? Tai jotenkin kiusallista? 

Vierailija
62/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset provisiopalkalla työskentelevät ahdistaa mua, tuntuu aina, että kulutan asiakkaana vain heidän aikaansa ja koen painetta ostaa tuote, kun joku käytti sen myymiseen omaa aikaansa.

Gigantit kierrän tästä syystä kaukaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksupäätteissä käytäntö tosiaan vaihtelee ja itse sanon tarjoilijalle suoraan, paljonko haluan antaa tippiä. Joskus kun tarjoilija syöttää sen loppusumman suoraan, joskus on taas tuo käyttöliittymä, johon voi itse syöttää tipin ja etukäteen ei voi tietää. 

Taksissa on minusta vielä helpompaa, en ole niiden maksupäätteissä törmännyt mihinkään tippivaihtoehtoon. Kun kuski ilmoittaa summan, minä puolestani ilmoitan minkä verran haluan maksaa. Ennen pidin tippirahat aina käteisenä, mutta nykyisin en juuri käteistä kanniskele joten tippi menee kortilta ja kuski joutuu maksamaan siitä verot. 

Vierailija
64/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Helsingin Kampin kauppakeskuksen ravintolat eivät ole edes mitään hienostoravintoloita, mutta silti niiden maksupäätteissä on tuo tipin antamismahdollisuus. Todella kummallista mielestäni Suomessa. Lisäksi näissä ravintoloissa kaiken lisäksi kestää ikuisuus saada tarjoilijaa pöytään, jopa laskua pyydettäessä.

Vierailija
65/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin pari vuotta sitten syömässä useammassakin "vähän paremmassa" ravintolassa (Muru ja Farang) ja molemmissa tarjoilija selitti, että tähän kohtaan voi halutessaan jättää tippiä (euromääräisesti), laskun summa näkyi myös maksupäätteen ylälaidassa. Hämmennyin kyllä hieman, kun en ole aikaisemmin tuollaiseen törmännyt. Yleensä olen tipannut esim. taksikuskille kahvirahat, jos on ollut miellyttävää juttuseuraa ja tasainen kyyti.

Maksoin ravintoloissa noin 15%, koska etenkin Murussa olin tosi tyytyväinen ruokaan ja palveluun. Tiedänhän minä toki, että tarjoilijoilla on riittävä tuntipalkka. Olen ajatellut jälkeen päin, että ehkä tuo tippisumma menee johonkin työntekijöiden yhteiseen virkistyspottiin. Verothan siitä menee varmaan maksaessa ja edelleen, jos pitäisi maksaa se palkkana tarjoilijalle. Äkkiä kymmenen euron tipistä lähtee valtion kirstuun 7-9 euroa. Käytännössä siis tippaamalla tuet yhteiskuntaa sen työntekijän sijaan. :D

Minulle tuosta mahdollisuudesta laittaa tippiä jo korttimaksun yhteydessä ei ole koskaan sanottu Suomessa, eikä muutenkaan kehotettu tippaamaan, tai edes vihjattu mitenkää, ei Murussa, ei Farangissa, eikä missään muussakaan paikassa Helsingissä. Tuntuiko sinusta, että se oli kehotus tipata? Tai jotenkin kiusallista? 

Veikkaanpa, että edellinen kirjoittaja on sitä ihan itse tarjoiljalta kysynyt ja ihmetellyt, tuo kun on vielä suht tuore ilmiö suomlaisissa ravintoloissa. Itse olen työskennellyt ravintolassa jossa maksupäätetippi oli käytössä, ja 90% asiakasta sitä kyseli. Ja kyllä, korttimaksun yhteydessä annetuista tipeistä menee veroa monessakin ravintolassa.

Vierailija
66/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan, jäin varmaan vain niin kummallisen näköisenä tulkitsemaan sitä näyttöruutua, että tilanteen tunnistaessaan tarjoilija opasti. Tuo oli siis ensimmäinen kerta Suomessa, kun näin sen tippiosuuden maksupäätteellä. Ulkomailla käytän yleensä käteistä. Varmaan siksi selitti, kun ominaisuus oli otettu hiljattain käyttöön? Nyt on myös ollut pidempään pätkä, etten ole päässyt ravintoloihin eli varmaan tuo on jo niin vakiintunut juttu, ettei tarjoilija erikseen mainitse.

Vierailija
67/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tipin merkitys on aivan eri kuin vaikkapa USA:ssa, jossa sitä voi pitää jopa varsinaisena palkkana. Suomessa AINOA järkevä syy antaa tippiä on mikäli henkilöstö ymmärtää antaa siitä jotain vastinetta. Itse tippaan paikoissa, joissa se vaikuttaa esimerkiksi siihen miten nopeasti saat tiskiltä drinkin kun paikka on täysi tai helpottaa pöytävarauksen tekemistä myöhemmin.

Muuten en käsitä miksi antaisin rahaa ihmiselle, joka on töissä ja saa siitä palkkaa.

Kaltaisesi setelinheiluttajat ovat sitä säälittävintä öykkärisakkia, käytöksesi aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja huvittuneisuutta.

Mmh... esimerkiksi Riverboattiin pääsi aikanaan jonon ohi viidelläkympillä kun osasi hoitaa homman tyylikkäästi. Nykyisistä mestoista en sano mitään etteivät mene pilalle.

Kuten totesin: joissain paikoissa henkilökunta on fiksua ja ymmärtää, että rahan tarjoaja yleensä haluaa jotain vastinetta rahalleen. Sun asenteella on turha odotella muuta kuin lattialle puteilevia 10 ja 20 sentin kolikkoja :D

Minkähän lainen fine dining-ravintola tämä haikailemasi riverboaTTi on ollut?

Junttien raha kelpaa toki räkälöiden portsareille, nyt ei puhuttu kuitenkaan sinun tasoisistasi paikoista.

Kun sinä vielä läpsyttelit pöydän alla omaa kakkaasi oli Riverboat jonkin aikaa Helsingin kuumin "klubi".

Samat säännöt pätevät ravintolapuolella aika lailla kaikkialla missä henkilökunnalla on aivot.

Oletko koskaan miettinyt sellaista, että muutamassakin paremmassa ruokapaikassa hyvän pöydän varaaminen on toisille helpompaa kuin toisille? Mistäköhän ihmeestä sellainen voisi johtua.......? Koetahan vaikka meditoida asiaa hetkinen tällä mantralla: "Rahalla saa ja hevosella pääsee".

"Kun sinä vielä läpsyttelit pöydän alla omaa kakkaasi..."

Miten kaunis ja humaani tapa puhua vastapuolelle. :D

Vierailija
68/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun Amarillossa oli joitakin vuosia sitten (ehkä 2013-2014) juuri tuollainen tippihomma maksupäätteessä.

Ei tulis mieleenkään tipata jossain amarillossa. Eikait noissa kukaan käy kun tulee 20 vuotta mittariin? Hirveitä paikkoja, huono ruoka ja palvelu. Poltettua pakastetta.

Vierailija
69/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tipin merkitys on aivan eri kuin vaikkapa USA:ssa, jossa sitä voi pitää jopa varsinaisena palkkana. Suomessa AINOA järkevä syy antaa tippiä on mikäli henkilöstö ymmärtää antaa siitä jotain vastinetta. Itse tippaan paikoissa, joissa se vaikuttaa esimerkiksi siihen miten nopeasti saat tiskiltä drinkin kun paikka on täysi tai helpottaa pöytävarauksen tekemistä myöhemmin.

Muuten en käsitä miksi antaisin rahaa ihmiselle, joka on töissä ja saa siitä palkkaa.

Kaltaisesi setelinheiluttajat ovat sitä säälittävintä öykkärisakkia, käytöksesi aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja huvittuneisuutta.

Mmh... esimerkiksi Riverboattiin pääsi aikanaan jonon ohi viidelläkympillä kun osasi hoitaa homman tyylikkäästi. Nykyisistä mestoista en sano mitään etteivät mene pilalle.

Kuten totesin: joissain paikoissa henkilökunta on fiksua ja ymmärtää, että rahan tarjoaja yleensä haluaa jotain vastinetta rahalleen. Sun asenteella on turha odotella muuta kuin lattialle puteilevia 10 ja 20 sentin kolikkoja :D

Junttien raha kelpaa toki räkälöiden portsareille, nyt ei puhuttu kuitenkaan sinun tasoisistasi paikoista.

Kun sinä vielä läpsyttelit pöydän alla omaa kakkaasi oli Riverboat jonkin aikaa Helsingin kuumin "klubi".

Samat säännöt pätevät ravintolapuolella aika lailla kaikkialla missä henkilökunnalla on aivot.

Oletko koskaan miettinyt sellaista, että muutamassakin paremmassa ruokapaikassa hyvän pöydän varaaminen on toisille helpompaa kuin toisille? Mistäköhän ihmeestä sellainen voisi johtua.......? Koetahan vaikka meditoida asiaa hetkinen tällä mantralla: "Rahalla saa ja hevosella pääsee".

En ole tuo tarjoilija, jonka kanssa jankkaat, mutta kiinnostuin Riverboatista. Pikaisen guuglauksen jälkeen tiedän, että se oli 80-luvulla 20-vuotiaiden menomesta. Aika koomista, että tulet tähän ketjuun muistelemaan nuoruuttasi xD Ei taida olla tuolla 30 vuoden takaisella nuorison ravintolakuttuurilla juuri tekemistä tämän hetken fine dining -paikkojen kanssa. Taisi seteleiden heiluttelukin jäädä viimeistää ysärille, koska eihän kukaan enää käytä käteistä. Stadissa on jo mestoja, joissa ei edes voi maksaa käteisellä.

Ehkä sinäkin voisit käydä ulkona vähän useammin:)

Vierailija
70/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suinkaan, jäin varmaan vain niin kummallisen näköisenä tulkitsemaan sitä näyttöruutua, että tilanteen tunnistaessaan tarjoilija opasti. Tuo oli siis ensimmäinen kerta Suomessa, kun näin sen tippiosuuden maksupäätteellä. Ulkomailla käytän yleensä käteistä. Varmaan siksi selitti, kun ominaisuus oli otettu hiljattain käyttöön? Nyt on myös ollut pidempään pätkä, etten ole päässyt ravintoloihin eli varmaan tuo on jo niin vakiintunut juttu, ettei tarjoilija erikseen mainitse.

Okei, ymmärsin osittain väärin. :) Olen itse tuohon juttuun törmännyt ulkomailla jo aiemmin, enkä tiennyt koska se on Suomeen tullut. Minusta se on hyvä ja se, että tipistä maksetaan vero on ok, sillä sehän vähentää harmaata taloutta. 

Vierailija
71/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tarjoilijana on kauniin näköinen tyttö, niin annan kivan kokoisen tipin. muuten en tippejä anna.

Vierailija
72/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ravintola on ns. fine diving -ravintola, niin mielestäni on hyvin rahvaanomaista edes hyväksyä tippejä.

Noissa paikoissa saatetaan tehdä jopa 15-tuntisia työpäivä salissa ja keittiössä, joten se pienikin tippi lämmittää mieltä kummasti. Ja asiakas jää varmasti mieleen, niin hyvässä kuin pahassakin.

Ja se tippi jaetaan useimmiten koko henkilökunnan kesken.

Mutta kai noissa paikoissa työntekijöille maksetaan palkkaa, eikös ne ole ihan erilaisia paikkoja, missä työntekijät tekevät pitkää päivää huonolla liksalla tai suoranaisessa orjuudessa.

Vierailija
73/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takseissahan tuollainen maksupäätetippi on ollut jo vuosikausia.

(itse kyllä tippaan aina käteisellä, jos tippaan)

Vierailija
74/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takseissahan tuollainen maksupäätetippi on ollut jo vuosikausia.

(itse kyllä tippaan aina käteisellä, jos tippaan)

Ai on? :o En ole ollenkaan huomannut, vaikka ajelen melkein viikottain ainakin kaksi matkaa taksilla. Kuski ojentaa päätteen ja se kysyy PIN-koodia suoraan, ei siihen tippiä ole voinut syöttää. Tai sitten olen harvinaisen urpo. Helsingissä kuitenkin?

Vierailija
75/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole vielä törmännyt Suomen takseissa maksupäätetippeihin, vaikka takseja olen kuluneen puolen vuoden aikana joutunut käytännön pakosta käyttämään runsaasti.

Maksupäätetippiin olen törmännyt juuri näissä keskustan fine dine -ravintoloissa. Minusta se on vaivaannuttavaa. Etenkin kun tarjoilija yleensä seisoo siinä pöydän vieressä odottamassa minkä summan sinne naputtelen. Ärsyttää, koska en halua vaikuttaa töykeältäkään, joten tunnen painetta tipata kohtuullisesti. Minä toivoisin, että annoksen hinta olisi mielummin vaikka sen pari euroa kalliimpi, jottei tarvitsisi enää pyydellä niitä tippejä. Se on vaivaannuttava ja painostava hetki, eikä sen takia tee mieli palata ravintolaan. Eipä sillä, että usein noissa kävisinkään, koska olen köyhähkö opiskelija. Myös joissakin kahviloissa kinutaan tippejä. Esim. Fredan kissakahvilassa ainakin vuosi sitten (sisäänpääsymaksu, maksu tilauksesta ja lopussa sitten vielä painostetaan tippaamaan kun puetaan vaatteita ylle).

Toivon, että tippi (jos sitä nyt on pakko Suomessakin antaa) sisällytetään siihen annoksen hintaan/loppulaskuun, ettei asiakkaan tarvitse sitä itse miettiä eikä kärsiä vaivaannuttavasta tilanteesta.

Vierailija
76/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu seurueen koostakin, ja laskun loppusummasta. Kahdelta ihmiseltä esimerkiksi parikymppiäkin on jo ihan jees. t. [b] entinen [/b] finedining-tarjoilija.

Vierailija
77/77 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun sinä vielä läpsyttelit pöydän alla omaa kakkaasi..."

Miten kaunis ja humaani tapa puhua vastapuolelle. :D

Ainakin ystävällisempi ja humoristisempi, kuin vastapuolen luonnehtiminen räkälöissä käyväksi juntiksi tai säälittäväksi öykkärisakiksi.