Paljonko Helsingin fine dining -ravintoloissa on tapana antaa tippiä?
Laskun tullessa korttimaksulaitteessahan on se kohta, johon laitetaan tipin määrä. Mietin vain montako % on ok, etten vaikuta moukalta.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut tippiä 10 prosenttia laskun summasta. Mielestäni on kohteliasta muistaa tarjoilijaa.
Jos maksan setelillä, niin voin jättää pöytään vaihtorahat tai suurempia kolikoita.
Tänne se junttivaroitus mojkille: nämä ei siis ole toisille asiakkaille jätettyjä "oho vitonen!" löytörahoja.
.
(Menkää suosiolla huoltoasemalle syömään. Ei tarvi tipata.)
Tipit on kivoja, peruspalkka on vain 180e päivä ja hyvinä iltoina saattaa saada jopa 500e tippiä jos on paljon asiakkaita. Mukavampaa sitten mennä kotiin 12tunnin päivän jälkeen kun on tehny 700 hyvää päivässä
Vierailija kirjoitti:
Fine dine ravintoloissa hyvät asiakkaat jättävät noin 20% loppulaskusta. Ja te jotka valitatte että tippiä ei pidä jättää, jättäkää menemättä ravintoloihin jos ette ymmärrä ravintolakäyttäytymistä.
Ravintola-alan ihmiset ovat parhaita asiakkaita, käyttäytyvät hyvin, ovat kiitollisia hyvästä palvelusta, kiittävät, ja jättävät hyvin tippiä. Tippiä EI TARVITSE jättää, mutta hyvästä palvelusta on kiva muistaa henkilökuntaa. Joo, kaikki tarjoilijat saavat peruspalkkaa, mutta tippi ei olekaan korreloitu siihen palkkaan, vaan tippiä jätetään hyvästä palvelusta ja kokemuksesta.
Olen työskennellyt parhaissa ravintoloissa suomessa viimeisen 15 vuoden ajan, ja te ihanat asiakkaat jotka muistatte henkilökuntaa tipeillä, teidät muistamme AINA. Osaan ulkoa jokaisen teidän lempijuomat, allergiat ja erikoistoiveet. Se että voit kävellä ravintolaan sisään ja joku huomioi sinut erityisesti ja laittaa eteesi juoman pyytämättäsi, osaat arvostaa sitä ja siitä maksat vähän ekstraa. Näin siis molemmat pidämme huolen toisistamme. Tämä on tippikulttuuria parhaimmillaan. Ja uskokaa pois, arvostamme joka penniä ja todella teemme töitä niiden eteenkin. :) Jättäkää enemmän tippiä. Minäki jätän, joka kerta kun saan hyvää palvelua. Paskasta palvelusta ei missään nimessä kuulu jättää penniäkään ja siitä pitää myös reklamoida.
Tuon perusteella kannattaa tipata sellaisessa paikassa jossa on kanta-asiakas tai haluaa tulla sellaiseksi. En usko että moni käy Suomessa fine dining-ravintoloissa useammin kuin kerran tai kaksi vuodessa, jolloin henkilökunta ei varmasti "AINA" muista, ellei sitten jätä jotain tuhatlappusta ja käyttäydy erityisen muistettavasti.
Minut muistetaan ainoastaan eräässä pienessä naapuriravintolassa (ei fine dining), jossa käyn kerran vähintään kaksi kertaa kuukaudessa. En tippaa ja he silti tietävät suosikkijuomani/annokseni ja ovat aina hyvin ystävällisiä ja tuntuvat ilahtuvan aina kun tulen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ravintolassa pitäisi antaa tippiä? Ei se tarjoilijan palkka ole sen huonompi kuin kaupanmyyjän, päiväkodintädin, sairaanhoitajan.
Kauheaa, jos tuollainen tippikulttuuri tulisi Suomeen. Muistan aina kun Barcelonassa pitkän kävelypäivän jälkeen "eksyimme" liian hienoon ravintolaan liian aikaisin illasta, liian aikaisin keväällä eli tilaa oli ja tarjoilijoita. Meitä kahta hikistä ja pölyistä leidiä palveli kolme tarjoilijaa kilpaa. Tuntui, että kilpailivat kuka saa pyyhkiä suupielistämme kastikkeen rippeet. Kaksi seisoi koko ajan puolen metrin päässä ja kysyi joka suupalan jälkeen kaikki hyvin? Ahdistavaa, mutta pakkohan oli tipata hyvästä palvelusta, jo pelkästä pelosta.Edelleenkään, sinunkaan ei tarvitse Suomessa tipata ketään. Aloituksessa sitä erikseen kysyttiin.
Ja minä kerron miksi, en tippaa, enkä halua sellaisen tavan tulevan Suomeen, haluan että ihmiset saavat palkan työstään eikä heidän tarvitse pokkuroida kenenkään edessä ja takana saadakseen perheelleen ruokaa pöytään.
Ihan ystävällinen tässä ruokasi, ole hyvä ja katse pöytiin, että huomaa, jos asiakas haluaa jotain ruokailun aikana riittää minulle. Välillä koen jopa v..tuiluna, pulleana ihmisenä, kohteliaan kysymyksen maistuiko ruoka, kun olen lähes nuollut lautasen puhtaaksi. Eli voisin ehkä euron antaa sille joka keksii paremman kysymyksen.:-)
Vierailija kirjoitti:
Tipit on kivoja, peruspalkka on vain 180e päivä ja hyvinä iltoina saattaa saada jopa 500e tippiä jos on paljon asiakkaita. Mukavampaa sitten mennä kotiin 12tunnin päivän jälkeen kun on tehny 700 hyvää päivässä
Hienosti trollattu, yrität saada ihmiset raivoihinsa tarjoilijoiden "valtavista" tipesitä.
-10 vuotta eri ravintoloissa työskennellyt-
Jaa. Olen tipannut aina, paitsi jos huono palvelu. Olen myös kohtelias ja ystävällinen asiakaspalvelijoille. Minulta ei ole pois muutama ystävällinen sana eikä talouttani kaada muutaman euron tippi.
Keskimääräinen ap mamma käy syömässä Rossossa tai jossain S-ketjun ravintolassa, ei heiltä voi oikein odottaakaan muunlaisia vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ravintolassa pitäisi antaa tippiä? Ei se tarjoilijan palkka ole sen huonompi kuin kaupanmyyjän, päiväkodintädin, sairaanhoitajan.
Kauheaa, jos tuollainen tippikulttuuri tulisi Suomeen. Muistan aina kun Barcelonassa pitkän kävelypäivän jälkeen "eksyimme" liian hienoon ravintolaan liian aikaisin illasta, liian aikaisin keväällä eli tilaa oli ja tarjoilijoita. Meitä kahta hikistä ja pölyistä leidiä palveli kolme tarjoilijaa kilpaa. Tuntui, että kilpailivat kuka saa pyyhkiä suupielistämme kastikkeen rippeet. Kaksi seisoi koko ajan puolen metrin päässä ja kysyi joka suupalan jälkeen kaikki hyvin? Ahdistavaa, mutta pakkohan oli tipata hyvästä palvelusta, jo pelkästä pelosta.Edelleenkään, sinunkaan ei tarvitse Suomessa tipata ketään. Aloituksessa sitä erikseen kysyttiin.
Ja minä kerron miksi, en tippaa, enkä halua sellaisen tavan tulevan Suomeen, haluan että ihmiset saavat palkan työstään eikä heidän tarvitse pokkuroida kenenkään edessä ja takana saadakseen perheelleen ruokaa pöytään.
Ihan ystävällinen tässä ruokasi, ole hyvä ja katse pöytiin, että huomaa, jos asiakas haluaa jotain ruokailun aikana riittää minulle. Välillä koen jopa v..tuiluna, pulleana ihmisenä, kohteliaan kysymyksen maistuiko ruoka, kun olen lähes nuollut lautasen puhtaaksi. Eli voisin ehkä euron antaa sille joka keksii paremman kysymyksen.:-)
Voit pitää säälittävän eurosi. Sinulle ja muille junteille suosittelen buffet-ravintoloita, sopivat noin kitsaille eikä pokkuroinnista ole pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tipin merkitys on aivan eri kuin vaikkapa USA:ssa, jossa sitä voi pitää jopa varsinaisena palkkana. Suomessa AINOA järkevä syy antaa tippiä on mikäli henkilöstö ymmärtää antaa siitä jotain vastinetta. Itse tippaan paikoissa, joissa se vaikuttaa esimerkiksi siihen miten nopeasti saat tiskiltä drinkin kun paikka on täysi tai helpottaa pöytävarauksen tekemistä myöhemmin.
Muuten en käsitä miksi antaisin rahaa ihmiselle, joka on töissä ja saa siitä palkkaa.
Kaltaisesi setelinheiluttajat ovat sitä säälittävintä öykkärisakkia, käytöksesi aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja huvittuneisuutta.
Mmh... esimerkiksi Riverboattiin pääsi aikanaan jonon ohi viidelläkympillä kun osasi hoitaa homman tyylikkäästi. Nykyisistä mestoista en sano mitään etteivät mene pilalle.
Kuten totesin: joissain paikoissa henkilökunta on fiksua ja ymmärtää, että rahan tarjoaja yleensä haluaa jotain vastinetta rahalleen. Sun asenteella on turha odotella muuta kuin lattialle puteilevia 10 ja 20 sentin kolikkoja :D
Tsekissä tuli hyvä mieli tippaamisesta kun se tarjoilija oikeasti kysyi että oletko ihan varma kun heitin 2€ ylimääräistä, sille se sentään merkitsi jotain, minulle ei rahallisesti mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tipin merkitys on aivan eri kuin vaikkapa USA:ssa, jossa sitä voi pitää jopa varsinaisena palkkana. Suomessa AINOA järkevä syy antaa tippiä on mikäli henkilöstö ymmärtää antaa siitä jotain vastinetta. Itse tippaan paikoissa, joissa se vaikuttaa esimerkiksi siihen miten nopeasti saat tiskiltä drinkin kun paikka on täysi tai helpottaa pöytävarauksen tekemistä myöhemmin.
Muuten en käsitä miksi antaisin rahaa ihmiselle, joka on töissä ja saa siitä palkkaa.
Kaltaisesi setelinheiluttajat ovat sitä säälittävintä öykkärisakkia, käytöksesi aiheuttaa lähinnä myötähäpeää ja huvittuneisuutta.
Mmh... esimerkiksi Riverboattiin pääsi aikanaan jonon ohi viidelläkympillä kun osasi hoitaa homman tyylikkäästi. Nykyisistä mestoista en sano mitään etteivät mene pilalle.
Kuten totesin: joissain paikoissa henkilökunta on fiksua ja ymmärtää, että rahan tarjoaja yleensä haluaa jotain vastinetta rahalleen. Sun asenteella on turha odotella muuta kuin lattialle puteilevia 10 ja 20 sentin kolikkoja :D
Minkähän lainen fine dining-ravintola tämä haikailemasi riverboaTTi on ollut?
Junttien raha kelpaa toki räkälöiden portsareille, nyt ei puhuttu kuitenkaan sinun tasoisistasi paikoista.
Niissä kulttuureissa, joissa tipataan, tipataan kaikkia: siivoojaa, lastenhoitajaa, puutarhuria jne. Pahimmillaan pitää tipata sairaalan henkilökuntaa, jotta saa asiallista hoitoa. En ymmärrä, miksi Suomessa pitäisi siirtyä tähän, koska kaikki saavat palkkaa. Varsinkin on outoa, että yhtä vain ammattiryhmää pitäisi tipata. Kuinka moni tarjoilija tippaa esim. kampaajaa tai kosmetologia? Ihan samanlaisia matalapalkkaisia aspoja hekin ovat.
Kerran meinasin jättää fine dining-paikassa tippiä. Minulla oli hieman käteistä ja ajattelin, että maksan ensin kortilla laskun ja sitten jätän käteistä lisäksi. Se jäi tekemättä, koska tarjoilijan ilme ja käytös muuttuivat salamannopeasti, kun hän arveli, että emme tippaa. Saimme itse etsiskellä kaapista takkimme ja kerätä ostoskassimme, jotka aiemmin oli niin hövelisti autettu säilöön. Ei edes heippaa sanottu tai toivotettu uudelleen tervetulleeksi, vaikka sentään jätimme paikkaan pitkästi yli toistasataa euroa.
Tämä kokemuksen jälkeen päätin, että en tippaa Suomessa ikinä. Jos ei kiinnosta palvella kuin ekstrat mielessä eikä siihen palkka muka riitä, niin antaa olla. Täällä on ulkona syöminen ihan riittävän kallista muutenkin. Ja jos nyt sitten tarjoilijan mielestä olen moukka, niin se on voi voi. Minä kuitenkin opetan sen tarjoilijan pennun ihan samalla tavalla, vaikka en joulukukkaa - jota muuten en odotakaan -saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junttien raha kelpaa toki räkälöiden portsareille, nyt ei puhuttu kuitenkaan sinun tasoisistasi paikoista.
Kun sinä vielä läpsyttelit pöydän alla omaa kakkaasi oli Riverboat jonkin aikaa Helsingin kuumin "klubi".
Samat säännöt pätevät ravintolapuolella aika lailla kaikkialla missä henkilökunnalla on aivot.
Oletko koskaan miettinyt sellaista, että muutamassakin paremmassa ruokapaikassa hyvän pöydän varaaminen on toisille helpompaa kuin toisille? Mistäköhän ihmeestä sellainen voisi johtua.......? Koetahan vaikka meditoida asiaa hetkinen tällä mantralla: "Rahalla saa ja hevosella pääsee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sinä vielä läpsyttelit pöydän alla omaa kakkaasi oli Riverboat jonkin aikaa Helsingin kuumin "klubi".
Samat säännöt pätevät ravintolapuolella aika lailla kaikkialla missä henkilökunnalla on aivot.
Oletko koskaan miettinyt sellaista, että muutamassakin paremmassa ruokapaikassa hyvän pöydän varaaminen on toisille helpompaa kuin toisille? Mistäköhän ihmeestä sellainen voisi johtua.......? Koetahan vaikka meditoida asiaa hetkinen tällä mantralla: "Rahalla saa ja hevosella pääsee".
Eli joku muinainen räkälä, kuten arvelinkin. Ihan tiedoksesi, nykyisin 99,999999999999999999999999% ruokaravintoloiden pöytävarauksista hoidetaan sähköpostilla , on-line-varauksilla tai puhelimitse.
Siinä ei juntin setelinheilutteleminen auta, pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli joku muinainen räkälä, kuten arvelinkin. Ihan tiedoksesi, nykyisin 99,999999999999999999999999% ruokaravintoloiden pöytävarauksista hoidetaan sähköpostilla , on-line-varauksilla tai puhelimitse.
Siinä ei juntin setelinheilutteleminen auta, pätkääkään.
Pysy uskossasi vahvana veli. Paikkoja ei rahallakaan riitä kaikille ;)
Tippaan, kun tarjoilu on erityisen miellyttävää, en kaipaa mitään mielistelyjä enkä muuta pokkurointia. Ja kun ruoka on kaikilta osin hyvää, jätän tippiä 10-15 % laskun loppusummasta, joko suoraan korttitapahtuman yhteydessä tai käteisenä. Käyn paljon hyvissä ravintoloissa Suomessakin ja tippaan, kun siltä tuntuu, mutta en jos jotain menee pieleen, eikä asiaa koiteta korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilijat pitää korvata koneilla, heitä ei tarvitse tipata.
Tuskin olen ainoa tarjoilija joka ihan mielellään jäisi makaamaan työttömyystuelle ettei tarvitsisi enää katsella sitä paskasakkia joka kutsuu itseään asiakkaiksi.
Tarjoilijat ovatkin yhteiskunnan kermaa.
Olin pari vuotta sitten syömässä useammassakin "vähän paremmassa" ravintolassa (Muru ja Farang) ja molemmissa tarjoilija selitti, että tähän kohtaan voi halutessaan jättää tippiä (euromääräisesti), laskun summa näkyi myös maksupäätteen ylälaidassa. Hämmennyin kyllä hieman, kun en ole aikaisemmin tuollaiseen törmännyt. Yleensä olen tipannut esim. taksikuskille kahvirahat, jos on ollut miellyttävää juttuseuraa ja tasainen kyyti.
Maksoin ravintoloissa noin 15%, koska etenkin Murussa olin tosi tyytyväinen ruokaan ja palveluun. Tiedänhän minä toki, että tarjoilijoilla on riittävä tuntipalkka. Olen ajatellut jälkeen päin, että ehkä tuo tippisumma menee johonkin työntekijöiden yhteiseen virkistyspottiin. Verothan siitä menee varmaan maksaessa ja edelleen, jos pitäisi maksaa se palkkana tarjoilijalle. Äkkiä kymmenen euron tipistä lähtee valtion kirstuun 7-9 euroa. Käytännössä siis tippaamalla tuet yhteiskuntaa sen työntekijän sijaan. :D
Turun Amarillossa oli joitakin vuosia sitten (ehkä 2013-2014) juuri tuollainen tippihomma maksupäätteessä.
Ei jotenkin taivu omaan päähäni, että täällä tipattaisiin maksupäätteellä. Olen itse tehnyt ravintola-alalla hommia ja saanut esimerkiksi vaihtorahat itselleni, kyse on siis "ylijäämäkolikoista". Tuntui jotenkin kerjäämiseltä kun maksupäätteessä on valmiiksi laitettu "Tippi summa X" <- sai itse valita summan.
Itse maksoin kiusallani käteisellä ja otin vaihtorahat itselleni. Jos palvelu on oikein hyvää niin saatan itsekin jättää vaihtorahan tarjoilijalle, en sentään niin pihi ole :)
Moukille tiedoksi: rahat pöydällä ja baaritiskillä on tippejä tarjoilijoille; ei löytötavaraa teille junteille.